3389187889

3389187889



Zofia Lisiecka, O polską kampanię, uczciwości edukacyjnej

uczynili to - a w dodatku po latach chlubią się tym faktem publicznie - ich ulubieni muzycy i aktorzy, czy też politycy. W Anglii „człowiek, który oszukuje, jest niewiarygodny, bo skoro oszukuje nauczyciela, to może oszukać każdego”9, u nas natomiast zyskuje opinię zaradnego.

Zajmując się problematyką etyki egzaminowania nie można nie wspomnieć

0    radach, których od początku lat dziewięćdziesiątych hojnie poczęli udzielać pedagogom badacze systemu edukacji, zajmujący się problematyką oceniania

1    egzaminowania. M.in. za radą prof. Bolesława Niemierki10 nauczyciele zaczęli zadawać pytania o obiektywizm prowadzonego przez siebie oceniania uczniów, weryfikować własne postawy wobec oceniania i ocenianych, formułować wsparte na kodeksie etycznym szkolne zasady oceniania kształtującego rozwój ucznia. Taka postawa refleksyjnego praktyka, który kierując procesem kształcenia po wielokroć zadaje sobie następujące pytania, nie tylko sprzyja budowaniu więzi z uczniem opartej na wspólnych celach i wzajemnym szacunku, ale też uwiarygodnia etycznie działania nauczyciela i przeciwdziała oszukiwaniu:

*    Czy zadaję równie sprzyjające pytania uczniom o różnym stosunku do szkoły, do przedmiotu i do mnie samego jako nauczyciela?

*    Czy zadaję równie sprzyjające pytania dziewczętom i chłopcom?

*    Czy czekam jednakowo długo na odpowiedź i równie chętnie na nią naprowadzam?

*    Czy oceniam osiągnięcia ucznia zawsze po ochłonięciu z ewentualnego wzburzenia?

•    Czy oceniam wyłącznie to, co uczeń umie, a nie jego domniemany wkład pracy?

■    Czy skutecznie unikam traktowania oceny jako nagrody lub kary dla ucznia?

*    Czy potrafię nie sugerować się tym, co wiem o autorze, oceniając prace pisemne i wypowiedzi ustne?

•    Czy mam jakiś sposób na upewnianie się, że praca ucznia po raz drugi sprawdzana uzyskałaby tę samą ocenę?

•    Czy moje kryteria oceny prac i wypowiedzi uczniów są stałe?

•    Czy uczniowie dokładnie znają moje wymagania?

•    Czy moi uczniowie są przekonani, że kieruję się ustalonymi wymaganiami?

■    Czy chętnie przyjmuję odwoływanie się uczniów do wcześniej ustalonych wymagań?

■    Czy stosuję zasadę „niezmieniania zasad w toku gry"podczas sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów?

Wypowiedź prof. A. Jakubiaka podczas redakcyjnej dyskusji nt. Czy ściąganie jest naszą polską specjalnością? - zob.: Oszustwo usprawiedliwione?, „Miesięcznik Politechniki Warszawskiej”, 12/2004.

Patrz m.in.: Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1991 (1 wy-

I


19-09-2006

227



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zofia Lisiecka, O polską kampanię, uczciwości edukacyjnej „Tak było, jest i będzie. Nie ma się więc
Zofia Lisiecka, O polską kampanię, uczciwości edukacyjnej czynając, na zdobywaniu stopni naukowych w
I Zofia Lisiecka, O polską kampanię na rzecz uczciwości edukacyjnej (jw.), a dokumentacja komisji
I Zofia Lisiecka, O polską kampanię na rzecz uczciwości edukacyjnej (jw.), a dokumentacja komisji
I Zofia Lisiecka, O polską kampanię na rzecz uczciwości edukacyjnej (jw.), a dokumentacja komisji
I Zofia Lisiecka, O polską kampanię na rzecz uczciwości edukacyjnej (jw.), a dokumentacja komisji
I Zofia Lisiecka, O polską kampanię na rzecz uczciwości edukacyjnej (jw.), a dokumentacja komisji

więcej podobnych podstron