P2 |
Palpacyjne punkty anatomiczne kończyny dolnej. |
P3 |
Palpacyjne punkty anatomiczne tułowia i grzbietu. Topografia mięśni grzbietu. |
P4 |
Taśmy powięziowo-mieśniowe. Przenoszenie obciążeń i dysfunkcji mięśniowo-powięziowych. |
P5 |
Palpacja ograniczeń ruchomości kończyn i typowych punktów7 bólowych w przy kurczach mięśni. |
V. Literatura Literatura podstawowa:
Tixa S. Atlas anatomii palpacyjnej. II tomy, PZWL 2008.
Gąsiorowski A. Anatomia funkcjonalna narządu ruchu człowieka. UMCS 2008.
Krechowiecki A., Czerwiński F. Zarys anatomii człowieka. PZWL 2004.
Literatura uzupełniająca:
Netter F. Atlas anatomii człowieka. Urban& Partner 2008.
Ignasiak Z. Anatomia układu mchu. Urban& Partner 2007.
Myers T.W. Taśmy anatomiczne. Meridiany mięśniowo-powięziowe dla terapeutów manualnych i specjalistów leczenia. DB Publishing 2010.
VI. Efekty kształcenia:
Efekt kształcenia: |
Nr efektu |
Student, który zaliczył przedmiot: |
Odniesienie do efektów kierunkowych |
Odniesienie do efektów obszarowych |
w zakresie wiedzy |
01 |
opisać budowę anatomiczną ezloyyieka, definioyyać narządy i układy ezloyyieka, używając nomenklatury anatomicznej |
K_W07 |
OM2_W02 OM2_W01 OM2 W03 |
w zakresie umiejętności |
02 |
analizoyyać punkty i części anatomiczne układu ruchu. Wykorzy stywać opis anatomiczny do analizy budowy ciała ezloyy ieka zdrowego i chorego |
K_U19 |
OM2_U05 OM2JJ02 |
w zakresie kompetencji społecznych |
03 |
rozumie potrzebę stałego uaktualniania swojej wiedzy z zakresu nauk podstawowych oraz medycznych. |
K_K01 |
OM2_K01 OM2_K02 OM2_K08 |
VII. Sposoby oceny (F- formująca, P - podsumowująca):
F3 - sprawdzian praktyczny F4 - kolokwium PI - test pisemny
VIII. Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
Nr efektu |
Formy zajęć |
Sposób oceny |
01 |
Wkl - Wk7 |
F4, PI |
02 |
PI -P5 |
F4, F3, PI |
03 |
PI - P5 |
PI |
IX. Całkowity nakład pracy studenta potrzebny do osiągnięcia efektów w punktach ECTS: Studia stacjonarne
RAZEM: 31 h
2. Samodzielna praca studenta
1. Godziny kontaktowe z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego:
RAZEM: 19 h
godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGOŁEM: 50 h 1 punkt ECTS = 25 h pracy przeciętnego studenta._