9990200346

9990200346



Tak duża ilość odpowiedzi pozytywnych jest jednak pozytywnym sygnałem, na podstawie którego można wnioskować o coraz częściej spotykanych w przyszłości przykładach stosowania w Polsce działań o charakterze arteterapeutycznym w różnego rodzaju placówkach resocjalizacyjnych i wychowawczych.

W ankiecie pojawiło się również pytanie bardziej osobiste — o wpływ ćwiczeń z arteterapii na jakość relacji z innymi studentami w grupie. Dlatego na pytanie: „Jak uważasz, czy dzięki takim ćwiczeniom poprawiły się twoje relacje (kontakty) z innymi osobami z grupy/roku?” respondenci aż w 123 (77,84%) przypadkach odpowiedzieli „tak”, 7 (4,43%) osób odpowiedziało, że nie wie czy udział w tego typu ćwiczeniach wpłynął na ich relacje w grupie; natomiast 28 (17,72%) osób stwierdziło, że ich relacje w grupie nie poprawiły się. Odpowiedzi na to pytanie w sposób graficzny przedstawia rysunek nr 3, z uwzględnieniem pici jako zmiennej różnicującej udzielane odpowiedzi..

Ciekawiło mnie również, które z zaprezentowanych ćwiczeń i zabaw szczególnie spodobało się moim studentom, czy potrafią je sobie przypomnieć i czy przywołuje miłe wspomnienia. Można przypuszczać, że połączenie ćwiczenia ruchowego (rysunek, ruch ciała, chodzenie, kontakt z innymi osobami) z silnym przeżywaniem emocji (szczególnie tych pozytywnych — jak radość czy przyjemność) ma wpływ na siłę oddziaływania danego przeżycia i tym samym wpływa na jakość „przechowywania” tego typu wspomnień w pamięci. Jest to ważne, ponieważ jeśli studenci dłużej będą pamiętać ćwiczenia z arteterapii — można przypuszczać, że częściej i chętniej będą do nich wracać, a tym samym zwiększa się szansa na wykorzystywanie ich w przyszłości np. w pacy zawodowej. Jeśli o czymś zapominamy — nie stosujemy tego, bo w pewnym sensie to dla nas „nie istnieje”, dopóki znów sobie o tym nie przypomnimy. Dlatego kolejnym pytaniem w ankiecie było „Jakie ćwiczenie podobało ci się najbardziej?”. Oczywiście odpowiedzi obrazują subiektywne oceny konkretnych ćwiczeń, czyli np.: fakt dobrej zabawy, miłych wspomnień, wyjątkowo wesołego przebiegu ćwiczenia — a nie to, które ćwiczenie było najlepsze (najbardziej fachowe) pod względem faktycznego zastosowania konkretnej techniki arteterapeutycznej i możliwości uzyskiwania efektów terapeutycznych. Zestawienie omówionych poniżej wyników przedstawia tabela nr 4 i wykres nr 4.

Wykres 4. Techniki arteterapeutyczne, w których studenci najbardziej lubią uczestniczyć.

ULUBIONE TECHNIKI ARTETERAPEUTYCZNE

0    20    40    60    80    100    120    140    160


MUZYKOTERAPIA 156 (98,73%)

TWÓRCZOŚĆ PLAST. 128 (81,01)

CHOREOTERAPIA 142 (89,87)

INTEGRACJA 117(74,05)

Źródło: badania własne.

9



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20080215005 6 Za nowym programem nie nadąża jednak fachowa literatura, na podstawie której można
Który zapis jest prawidłowym adresem IPv6? Na podstawie którego adresu przełącznik podejmuje decyzje
280 2 280 7. Różnice skończone w całkowaniu i różniczkowaniu tak duża, jak w powyższym przykładzie.
DSC154 Naw* tak oczywiste, wydawałoby się. stwierdzenie n* jest jednak wolne od wątpliwości Materny
skanowanie0046 Z,NĄj£Z, TAK-1 kamień Brr! Jak zimno! Jest jednak ktoś, kto lubi mróz. To pingwin! M
img168 (9) 162 uczenia sieci neuronowych Zbyt duża wartość współczynnika uczenia jest jednak także n
img140 Do praktycznych obliczeń dogodniejszy jest jednak inny wzór na b — równoważny (8.4): Lxiyi-n
img110 110 S.7. Odmiany sieci BAM Jest jednak dziś oczywiste, ie ten wynik można osiągnąć jedynie pr
img140 Do praktycznych obliczeń dogodniejszy jest jednak inny wzór na b — równoważny (8.4): Lxiyi-n
CCF20091202034 tamtej operacji. Najbardziej sensowne jest jednak powołanie się na względy praktyczn
czysta indukcja. Metoda a priori nie jest jednak czysto teoretyczna. U jej podstaw bowiem również le
Warunki zaliczenia egzaminu: ocena pozytywna uzyskana na podstawie pracy pisemnej Literatura podstaw
* Skrócenie kadencji może jednak też nastąpić na podstawie zarządzenia Prezydenta RP i wtedy winno s

więcej podobnych podstron