2808185362

2808185362



W czasie, gdy wydawało się,że romantyzm wyjałowieje całkowicie, nie stwarzając nowcyh impulsów dla sztuk plastycznych, pojawiły się nowe tendencje i nowe emocje o wielkiej doniosłości historycznej. Pod pewnymi względami oznaczały one przewrót rewolucyjny; niektórzy uważają go za największy w kulturze europejskiej .Mówiąc o sztuce XX wieku nie można nie wspomnieć o jej dziewiętnastowiecznym rodowodzie. Zapowiedź nowych tendencji znajdujemy w różnych fazach sztuki i u różnych artystów w ciągu całego XIX wieku., ale dopiero w jego ostatniej ćwierci ujawniają się w malarstwie i rzeźbie europejskiej takie tendencje, które pozwalają stwierdzić jednoznaczną zależność od nich sztuki współczesnej. Dla wielu historyków sztuki ów przełom przypada na lata osiemdziesiąte, dokładniej na 1884r., kiedy to powstaje w Paryżu Salon des Artistes Independants i zawiązuje się ' Societe des Artistes Independants'.

1. Pojęcie impresjonizmu

Impresjonizm - kierunek w sztuce, który rozwinął się we Francji, ogarniając z czasem inne kraje, w drugiej połowie XIX w. i trwał przez pierwszą ćwierć XX w. kierunek ten wypracował „system malowania polegający na odtwarzaniu w sposób czysty i bezpośredni doznanego materialnie wrażenia”. Impresjonista przedstawiał rzeczy według własnych wrażeń, bez troski o powszechnie przyjęte zasady. Pracował na wolnym powietrzu, rozbijał i rozszczepiał plamę kolorów, używał wyłącznie czystych barw widma słonecznego, dążył do oddania intensywności światła, jego refleksów, chwytania życia w jego ulotności.

2.    CHARAKTERYSTYKA TECHNIKI

Sztuka impresjonizmu jest czysto instynktowna i wzrokowa, lecz to widzenie jest zależne od światła i jego nieustannych przemian. W konsekwencji pejzaż zdominował wszystkie inne tematy i całkowicie wyeliminował kompozycje religijne, mitologiczne, historyczne. Artyści pracowali na wolnym powietrzu i jak najspieszniej, ponieważ natura podlega nieustannym przemianom, a im przecież chodziło o utrwalenie „przelotnego wrażenia". Uwagę ich przyciągało to, co stwarza refleks, a zwłaszcza to, co płynie. Pragnęli uwieczniać zmienność przyrody, jej ruch, ekspresję. Malarze - impresjoniści pragnęli chwytać urok danego miejsca w określony dzień, godzinie. To pragnienie skłoniło niektórych, zwłaszcza Moneta, do wykonywania „serii”. Malarz ten chciał dowieść, ze artysta umieszczając sztalugi w tym samym miejscu, ale o różnych porach dnia,



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Egzamin z logiki. Profesor pyta studenta: -Jeśli w czasie egzaminu okazuje się, że jeden z rozmówców
W odwiedziny Odwiedziny i rośliny Kto na etykiecie zna się, wie, że kwiaty są na czasie. Gdy wy
Po pewnym czasie policja zorientowała się, że Azef przemilcza pewne rzeczy, o których wie, a gdy spr
Gdy wydawało się oczywiste, że winę za wszelkie infekcje ponoszą bakterie, pierwotniaki, grzyby
Adam DobrzyńskiO dwóch feminizmach Jeszcze do niedawna wydawało się, że kobiecość jest czymś
16 W niezbyt częstych w praktyce przypadkach, gdy stwierdzi się, że ulot wystąpi, oblicza się
8 tu się mówi o pojęciach rozwijających się w czasie procesualnym (domyślamy się, że pewnie idzie tu

więcej podobnych podstron