4804371249

4804371249




PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA

im. prof. TikIcun/.ii K»tarbiń.skicK<> w l.ud/.i

90-531 Łódi. ul. Wólcurttka 202 tel. 42 636-86-96 fax/tel. 42 636-11-53 bibliotcluigppbw.todi.pl www.pbw.lodx.pl

Justyna Chylak Emilia Siedlarek-Kotlicka

Tworzymy Wielką Księgę Postaci z Bajek

(lekcja dla4-5-6-latków, czas trwania: 45 minut)

Celem zajęć jest zapoznanie dzieci z budową oraz różnymi formami książki. Podczas zajęć dzieci oglądają książki, słuchają czytanych i odtwarzanych tekstów, wykonują wspólnie książkę. Zajęcia można wzbogacić o różną tematykę zależnie od potrzeb przedszkola (np. ulubione postacie z baji. zwierzęta, zdrowe żywiaiie. pory' roku).

Cele ogólne:

>    zapoznanie z różnymi formami książki (książka drukowana dla dorosłych i dzieci. ę-Jpojc książka multimedialna).

>    omówienie budowy książki (okładka, trzon, strona tytułowa) i jej twórców (pisarz, ilustrator, tłumacz, redaktor, drukarz, wydawca).

>    zachęcanie do czytania książek i odwiedzania bibliotek.

Cele szczegółowe:

Dzieci:

>    znaj ą ró żne formy ks i ążki (drukowan a, zab awka.    mul tim edialna)

>    omawiaj ą wspólnie z nauczycielem treść wysłuchanego opowiadania.

>    wiedzą j ak zbudowana jest książka i kto ją tworzy.

>    biorą udział we współtworzeniu książki.

Formy pracv: praca zbiorowa, praca indywidualna.

Metody:

>    pedagogika zabawy (elementy):

>    pogadanka,

>    pokaz z obj aśnieni em,

>    głośne czytanie.

Środki dydaktyczne:

>    książki drukowane dla dzieci i dorosłych:

o Katastrofy-naturalne : wielka księga. Warszawa, 200S. Sygnatura: 3132S2

o Las MauriceBielsko-Biała, 2012. Sygnatura: 321317

o Podwodny świat Warszawa, 2010. Sygnatura: 32.1432.M

o Świat wokół nas: głosy zwierząt.... Warszawa, 2010. Sygnatura: 316309

o W przedszkolu Guido Wj^gy. Warszawa, 2013. Sygnatura: 3270S3

o Louis Braille : dotyk geniuszu C. Mich ad Mdlor. Warszawa : Fundacja Szansa dla

Niewidomych, 2009. Sygnatura: 314705,314706,314707,31470S , 314709

>    opaska na oczy i bajkowe rekwizyty (gj>. groch, jabłko, okulary, słoń. żaba. kaczka),

>    (Czerwony kapturek) i książki multimedialne (Smok Wawelski),

>    kolorowanki z postaciami z bajek, okładka książki oraz wstążka.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1.    Powitanie dzieci oraz wprowadzenie w tematykę spotkania (kilka słów o PBW w Łodzi).

2.    Witamy tych, którzy... - zabawa integracyjna.

Nauczyciele witają dzieci siedzące w kole zdaniami takimi, jak: Witamy tych, którzy mają sukienki spodnie; lubią, gdy czyta im się bajki, znają: Kubusia Puchatka, Czerwonego Kapturka, Kota w butach, Kopciuszka jjp). Przedszkolaki, które czują się powitane, wstają podskakują.

3.    1 jej osiołek - /przeczytanie i omówienie utworu. Pytania do dzieci: o czy lubicie oglądać czytać książki?

o czy rodzice czytają Wam w domu książki? o czy warto czytać książki? po co czyta się książki?

4.    Bajkowe rekwizyty.

Wybrane dzieci próbują odgadnąć z zasłoniętymi oczami, jaki przedmiot otrzymały do rąk. Następnie wszyscy wspólnie zgadują z jakiej bajki lub wiersza pochodzą poszczególne rekwizyty.

5.    Dla każdego coś poczytnego.

Prowadzący prezentują i pokrótce omawiają różne formy książek:    książka

multimedialna, a także książka tradycyjna dla dorosłych i dla dzieci, książki zabawki.

6. Tworzymy Wielką Księgę Postaci z Bajek.

Dzieci kolorują rysują na kartkach swoją ulubioną postać z bajki. Nauczyciele zbierają gotowe prace, dodają okładkę i łączą całość w Wielką Księgę Postaci z Bajek omawiając przy tym budowę książki (okładka, strona tytułowa, grzbiet, trzon), jej złożony proces powstawania i osoby biorące w nun udział (pisarz autor, ilustrator, tłumacz, redaktor, wydawca, drukarz, księgarz, bibliotekarz).

7. Quiz -podsumowanie.

Zadaniem przedszkolaków jest podać prawidłowe tytuły pomieszanych bajek (np. Baba Jaga l^iedmiu krasnoludków, Brzydkie żrebiątko. Słoń w butach, Śpiący Kapturek, Brzydka i Bestia, Syrenka na ziarnku grochu. Smoczy książę).

S. Ewaluacja.

Przedszkolaki unoszą kciuk do góry lub do dołu w zależności od tego, czy zajęcia podobały im się lub nie. Jeśli ktoś nie jest zdecydowany - rozkłada dłonie na boki.

9. Pożegnanie.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy Wydział Informacji i Wspomag
W 100. rocznicą odzyskania przez Polską niepodległości Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Marian
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy Wydział Informacyjno -
PedagogicznaBibliotekaPedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w
PedagogicznaBibliotekaPedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w
PedagogicznaBibliotekaPedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w
PedagogicznaBibliotekaPedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w
PedagogicznaBibliotekaPedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w
PedagogicznaBibliotekaPedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w
PedagogicznaBibliotekaPedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. ]. Lompy w Katowicach Filia w Pszczynie oraz Regionalny
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA im. MARIANA REJEWSKIEGO W BYDGOSZCZY WYDZIAŁ INFORMACYJNO -
Pedagogiczna BibliotekaPedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA W RZESZOWIE INFORMATORIUM BIBLIOGRAFICZNE ŚWIETLICE SZKOLNE I
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w KielcachZarządzanie sektorem budownictwa zestawienie
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA W RZESZOWIE INFORMATORIUM BIBLIOGRAFICZNE INTEGRACJA SPOŁECZNA OS
BW KATOWICE Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Katowicach ORGANIZATOR V

więcej podobnych podstron