6827068927

6827068927



Rozdział 1. Co to jest stres? Od klasycznych do współczesnych koncepcji stresu.

Podstawowa przyczyna stresu polega na tym, że wymagania stojące przed człowiekiem są na granicy jego możliwości, albo są nawet niemożliwe do spełnienia. Istotę stresu stanowi zatem niezrównoważenie wymagań i możliwości. Niezrównoważeniu temu towarzyszą emocje, przeważnie o wartości ujemnej i niekiedy o dużej sile. Sytuacja stresowa pobudza do aktywności spełniającej dwie funkcje:

>    przywrócenie równowagi między wymaganiami a możliwościami

>    modulowanie własnego stanu emocjonalnego

Istnieją trzy nurty w definiowaniu stresu w koncepcjach klasycznych i współczesnych:

>    Stres jako bodziec (definiowanie bodźcowe)- odniesienie do okoliczności zewnętrznych, adresowanych do nas wymagań, obciążeń, przykrych wydarzeń czy trudnych sytuacji, którym musimy stawić czoło.

Jednym z pierwszych przykładów tej charakterystyki jest praca In/inga Janisa (1958). Określił on stres psychologiczny jako taką zmianę w otoczeniu, która typowo, tj. u przeciętnego człowieka, wywołuje wysoki stopień napięcia emocjonalnego i przeszkadza w normalnym toku reagowania. Niejasność stanowi sama sytuacja, która dla jednych może być stresująca, a dla innych nie np. wystąpienie publiczne. Współcześnie nie sprowadza się stresu do określonych okoliczności zewnętrznych, które Seley (1956/1960) nazwał stresorami, ale które uznawane są za ważne składowe zjawiska stresu.

y Stres jako reakcja (definiowanie reakcyjne)- odniesienie do przeżywanego napięcia, przykrych reakcji, nieprzyjemnych przeżyć emocjonalnych.

Rozumienie stresu jako reakcji wywodzi się z nauk medycznych. Decydującą rolę odegrało tu stanowisko Selye'go. Wczesnym przykładem jest ujęcie Davida Mechanica (1962), określające stres jako reakcję dyskomfortu. Podobnie ujmuje stres jeden z jego pierwszych polskich badaczy Tomasz Kocowski (1970). Definiowanie to obecnie uważa się za nietrafne i niewystarczające. Wewnętrzne przeżycia stanowią jednak istotną składową stresu i nazywane są stanem stresu.

>    Podejście relacyjne (systemowe) wobec stresu- stres jako zakłócenie równowagi między możliwościami jednostki a stojącymi przed nią wymaganiami: zewnętrznymi (stawiane przez otoczenie) oraz wewnętrznymi (własne standardy)

Przed upowszechnieniem się terminu „stres" podobny obszar zjawisk określany był mianem „sytuacja trudna". Tadeusz Tomaszewski (1963,1966,1975) ujmuje sytuację trudną w ramach ogólnej, opracowanej przez siebie psychologicznej teorii człowieka w sytuacji. Punktem wyjścia jest sytuacja normalna, charakteryzująca się równowagą między wymaganiami wynikającymi z wykonywanych zadań, struktura czynności zmierzających do ich wykonania, warunkami, w jakich



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Untitled95 182 17. Narzędzia programowaniaPytania i problemy 1. Co to jest asembler i makroasembler
CCF20091108000 ZARYS ROZDZIAŁU CO TO JEST OCENA PRACY? RAMKA 6.1: Etapy procesu dokonywania rocznej
CCF20091108000 ZARYS ROZDZIAŁU CO TO JEST OBCIĄŻENIE PRACĄ? DLACZEGO DOKONUJE SIĘ OCENY
;]4 3. Co to jest patent? - Prawo wyłączne do stosowania wynalazku w celu zarobkowym i zawodow
Co to jest? Gdzie? Od kiedy? To wydzielony obszar w szkole, Strefa ciszy została wyznaczona
B Szereg napięciowy I ogniwa 1.    Wytłumacz, co to jest normalne elektrodowa wodorow
FINANSE LOKALNE1.    Co to jest substydialność Stosunek państwa do społeczności
Toksykologia 1.    Co to jest margines bezpieczeństwa w odniesieniu do substancji akt
CO TO JEST??? Obecnie kreatyna należy do najbardziej popularnych i najskuteczniejszych dozwolonych
}STL i biblioteka standardowa Co to jest kontener? Kontener służy do przechowywania w pewien uporząd
To jest chemioKsiążkaNauczyciela Materiały dydaktyczne do nauczania chemii Zakres podstawowy Materia
To jest chemiaKsiążka NauczycielaMateriały dydaktyczne do nauczania chemii Zakres podstawowy Materia

więcej podobnych podstron