6827069156

6827069156



Janusz Trempata „Psychologia rozwoju człowieka"

pod red. Harwas-Napierały, Trempały „Psychologia rozwoju człowieka" tom

1,2,3.

Schoffer „Psychologia rozwoju dziecka"

Helen Bee „Psychologia rozwoju człowieka" (po 2004)

Vasta, Haith, Miller „Psychologia dziecka"

Wykład 1.

„Przedmiotem badań współczesnej psychologii rozwoju człowieka jest geneza przejawów życia psychicznego człowieka, czyli czynności, funkcji, procesów psychicznych." (Trempała 2011)

„Psychologia rozwoju człowieka zajmuje się badaniem i analizowaniem zmian jakie zachodzą w całym okresie jego życia." (Brzezińska 2000)

Zmiany dotyczą

-funkcjonowania człowieka w różnych obszarach -zachowania w różnych sytuacjach

-sposobu spostrzegania i oceniania otaczającego go świata, samego siebie

-relacji z innymi ludźmi

-sprawności fizycznej i powszechności

Z jakiej perspektywy psychologia rozwoju człowieka analizuje zmiany?

-co i jak się rozwija

-pod wpływem jakich czynników zachodzą zmiany

Zmiana rozwojowa

związana z procesem biologicznego dojrzewania organizmu oraz uniwersalnymi doświadczeniami społecznymi, zmianom związanym z dojrzewaniem biologicznym towarzyszą określone oczekiwania społeczne.

Zegar biologiczny

-określa następujące po sobie, genetycznie zaprogramowane wzorce zmi Zegar społeczny

-określa kolejność następowania po sobie zdarzeń zgodnie z tzw. normą wiekową dla danej kultury, odpowiada na pytanie co robić w danym wiek organizować czas, jakie pełnić role.

2)    wspólna- są właściwe członkom poszczególnych podgrup, konkretnej kultury lub nawet konkretnego pokolenia danej kultury- wynikają z uczestnictwa w podobnych sytuacjach, są efektem dzielenia wspólnych doświadczeń społecznych oraz podobnych przeżyć

3)    indywidualne

-są związane z niepunktualnością zdarzeń życiowych, zdarzeniami unikatowymi, traumatycznymi

-powodują występowanie znacznych różnic (osoba-rówieśnicy, osoba-po kolenie)

Zdarzenia punktualne:

-    zgodne z zegarem biologicznym i społecznym

Skutki zdarzeń punktualnych:

-wysoki poziom kompetencji osobistych i społecznych -samodzielność lub gotowość do samodzielności

Zdarzenia niepunktualne:

-    niezgodne z zegarem biologicznym i społecznym -przyspieszone lub opóźnione dojrzewanie

-wymagania formułowane przez innych znacznie wyższe lub znacznie niżs posiadane przez jednostkę kompetencje (np. wczesne macierzyństwo)




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Helen Bee „Psychologia rozwoju człowieka" rozdział 1- Podstawowe pojęcia i metody. Zmiany: •
3.    Rynek nieruchomości: finansowanie rozwoju miast / pod red. nauk. Marka Bryxa. -
Źródło: „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”; red. M. Żebrowska; PWN, Warszawa 1986.; str.
Księgarnia PWN: Janusz Trempała (red.) - Psychologia rozwoju człowiekaSPIS TREŚCI PRZEDMOWA_X
rozwoju człowieka. T 2. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Harwas-Napierala B. Trempala J. (red.)
Janusz Trempata psychologia rozwoju człowieka
PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA W BIEGU ŻYCIA Janusz TrempałaSKRYPT Opracowanie: Katarzyna Brąglewicz,
Slajd53 (16) S Fizjologia Człowieka z Elementami Fizjologii Klinicznej; pod red. T Traczyk, A Trzebs
Patomorfologia PODSTAWY patomorfologii / pod red. Janusza Groniow-skiego i Stefana Krusia. - Wyd. 2
Moje dziecko ma wadę serca pod red. prof. dr hab. med. E. Malca, dr hab. med. K. Januszewskiej oraz
68. Rozwój zdolności wojskowych Unii Europejskiej : kod pracy: II. 1.2.2.0 : praca badawcza / p
133 Człowiek przeciwko sobie? Praca zbiorowa pod red. Antoniny Leńkowej, PAX, Warszawa 1977, str.
PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA (KONWERSATORIA) NOTATKI Z KSIĄŻEK 1.Brzezińska Anna (pod redakcją). &q
1. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa 1997. 2. Rozwój infrastruktury transportu, pod red. K.
WIEDZA O ROZWOJU W POZNAWANIU CZŁOWIEKA Pod takim hasłem przebiegała w dniach 13 - 16 czerwca 2011 r

więcej podobnych podstron