1250463593

1250463593



Cele: 1) zapoznanie z treningiem asertywności jako specyficzną formy pomocy psychologicznej i metodą automodyfikacji 2) praktyczny trening zachowań asertywnych 3) wytworzenie umiejętności rozpoznawania i stosowania zachowań asertywnych oraz uświadomienie konsekwencji braku asertywności w życiu codziennym.

Treści programowe: 1) wprowadzenie do teorii zachowań asertywnych 2) zadaniowe i behawioralne aspekty treningu asertywności 3) reagowanie na krytykę i atak 4) reagowanie na zakłopotanie 5) obrona swoich praw w sytuacjach społecznych 5) inicjatywa w kontaktach towarzyskich 7) wyrażanie uczuć pozytywnych 8) wyrażanie uczuć negatywnych 9) przyjmowanie uczuć i opinii innych osób 10) stanowienie swoich praw 11) wyrażanie osobistych opinii i przekonań 12) wystąpienia na forum publicznym 13) praca nad poczuciem winy i krzywdy 14) metodyka treningu asertywności.

Warunki zaliczenia: obecność, aktywność na zajęciach

Literatura:

1.    Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1992

2.    Grzesiuk L., Trzebińska E.: Jak ludzie porozumiewają się, Warszawa 1978

3.    Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Warszawa 1994

4.    Hare B.: Bądź asertywny, skuteczne sposoby komunikacji. Łódź 1997

5.    Hauck P.: Jak walczyć o samego siebie, Warszawa 1995

6.    Kisiel M.: Terapia osób współuzależnionych, Warszawa 1997

7.    Król-Fijewska M.: Trening asertywności. Warszawa 1993

8.    Mika S.: Jak modyfikować własne zachowania, Warszawa 1987

9.    Poznaniak W.: Wybrane zagadnienia terapii behawioralnej w: Społeczna psychologia kliniczna, red. Sęk H., Warszawa 1993

10.    Rees S., Graham R.S.: Bądź sobą, trening asertywności, Warszawa 1996

11.    Rosenberg.: Porozumienie bez przemocy - o języku serca, Jacek Santorski & CO, Warszawa 2003

12.    Szczepańska H.: Trening asertywności dla współuzależnionych, Warszawa 1996

13.    Sztander W.: Rozmowy, które pomagają, Warszawa 1997 Przedmiot: Warsztat asertywności (kontakt interpersonalny - studia zaoczne)

I Nr 05.1 - 13 - 02 - D / 60    I

dr Zbigniew Wieczorek Instytut Pedagogiki Społecznej Zakład Pedagogiki Społecznej

Rok

1

II

III

IV

V

Semestr

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Liczba godzin w semestrze

18

Punkty ECTS

2

Forma kształcenia: konwersatoria

Cele: 1) zapoznanie z treningiem asertywności jako specyficzną formy pomocy psychologicznej i metodą automodyfikacji 2) praktyczny trening zachowań asertywnych 3) wytworzenie umiejętności rozpoznawania i stosowania zachowań asertywnych oraz uświadomienie konsekwencji braku asertywności w życiu codziennym.

Treści programowe: 1) wprowadzenie do teorii zachowań asertywnych 2) zadaniowe i behawioralne aspekty treningu asertywności 3) reagowanie na krytykę i atak 4) reagowanie na zakłopotanie 5) obrona swoich praw w sytuacjach społecznych 5) inicjatywa w kontaktach towarzyskich 7) wyrażanie uczuć pozytywnych 8) wyrażanie uczuć negatywnych 9) przyjmowanie uczuć i opinii innych osób 10) stanowienie swoich praw 11) wyrażanie osobistych opinii i przekonań 12) wystąpienia na forum publicznym 13) praca nad poczuciem winy i krzywdy 14) metodyka treningu asertywności.

Warunki zaliczenia: obecność, aktywność na zajęciach

Literatura:

1.    Faber A., Mazlish E.: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1992

2.    Grzesiuk L., Trzebińska E.: Jak ludzie porozumiewają się, Warszawa 1978



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img007 3 Formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej organizowanej w szkole (Tabela) Forma Zajęcia
•    znać formy pomocy psychologicznej możliwe do praktycznego zastosowania w
skanuj0157 (13) TWOJE PRAWA ASERTYWNE JAKO CZŁOWIEK MASZ PRAWO: □    sam ustalać swoj
Asertywność Tematyka: ASERTYWNOŚĆ Cele: zapoznanie młodzieży z definicja (pojęciem i podstawowymi in
CCF20130211029 IV. METODY TRENINGU SPORTOWEGO Omówiwszy zasady, formy i metody nauczania, pragniemy
Trening asertywności. Trening asertywności był początkowo stosowany jako jedna z technik terapii
IMG?80 Generowanie zysku banku centralnego Rezerwa jest odbierana jako specyficzny rodzaj opodatkowa
4. Zarządzanie marketingowe Otoczenie biznesu Program Metody    Cele o Zapoznanie
Zbiórka 3. Tema t Mieszkamy w lesie Cele: •    zapoznanie z podziałem na rośliny i gr
P1190005 (2) obiegowych ku naukowym a więc gdy zaczniemy pojmować istotę rzeczy jako specyfikę
Wstęp Niniejsza praca została napisana w celu przedstawienia i zapoznania się z leasingiem jako form

więcej podobnych podstron