1299076220

1299076220



Organizacja życia społecznego 31

sprawach „króla” i tylko za jego zgodą może nałożyć karę wydalenia poza społeczność romską. Za małe przekroczenia, jakimi wójt zazwyczaj się zajmuje (np. posądzenie o kradzież, niedotrzymanie danego wcześniej słowa), kara izolacji może trwać około dwóch lat. Wójt jest wybierany przez Szero Roma i przez niego może zostać odwołany ze stanowiska, jeżeli nie wypełnia należycie swoich obowiązków lub jeżeli uczynił coś, co skutkowało skalaniem jego rodziny. SzeroRom wybierze na wójta wyłącznie kogoś, kto pochodzi z rodu, który jest nieskazitelny. Wójt musi być człowiekiem godnym zaufania, ponieważ reprezentuje społeczność romską z danego terytorium przed administracją państwową. Romowie mogą interweniować u „króla”, jeżeli nie odpowiada im działalność wójta, ale ewentualna skarga powinna zostać odpowiednio uzasadniona.

Romowie należący do Chaładytka Roma wszelkie zatargi i konflikty rozstrzygają, korzystając z rady i pomocy swoich starszych. To mogłoby oznaczać, że wójt z Polska Roma nie ma władzy nad Chaładytka. Jednakże trzeba zwrócić uwagę na fakt, że wójt nie interweniuje, jeżeli nie zostanie wcześniej o to poproszony. Bardzo prawdopodobne jest to, że po prostu nikt z Chaładytka Roma nie prosił (czy też nie prosi) o interwencję. Zatem w przypadku Chaładytka Roma zakres wpływu autorytetów rozkłada się inaczej, tam oddaje się pierwszeństwo „starszym” z Chaładytka Roma.

Wielu autorytatywnych starszych (puro / pury) nie pełni funkcji wójta, lecz można, a nawet należy, zwracać się do nich w celu uzyskania porady. Każdy dziadek czy babcia (wiek powyżej 50 lat) uzyskuje status „starszego”, co daje im prawo do wyrażania opinii i podejmowania decyzji dotyczących ich rodziny. To właśnie starszyzna ma realną władzę i przywództwo w większości tradycyjnych społeczności romskich. A. Mirga i N. Gheorghe pisali, że rola starszyzny opiera się na silnych strukturach rodowych, oraz że zazwyczaj jest ona uznawana i nie podważa się jej1. Można zatem uznać, że to wójt lub starszy o dużym autorytecie sprawuje faktyczną władzę i nadaje realny kształt podległym mu grupom (grupie). Czuwanie nad przestrzeganiem zasad dotyczących skalań, podtrzymywanie odrębności etnicznej, np. poprzez zakaz małżeństw mieszanych, oraz utrzymywanie stosunkowo stałej liczebności skupisk pozwalają na zachowanie wpływów w społecznościach romskich2.

Stara kobieta — matka (pury daj), mimo że nie traci swoich właściwości kalających, może podejmować decyzje w ważnych sprawach grupy. Musi jednak charakteryzować się nieskazitelną opinią społeczną — być patywa. U polskich Romów taka kobieta powinna mieć w ciągu swojego życia tylko jednego męża (tzn. pomimo rozstania z dotychczasowym partnerem nie powinna wiązać się z innym mężczyzną lub żyć wyłącznie z pierwszym mężem), dobrze wychować dzieci, nie

1

   A. Mirga, N. Gheorghe, op. cit., s. 27. Piszą oni również o tym, że wraz z pojawieniem się stowarzyszeń i innych organizacji romskich zaistniały nowe elity i pojawił się problem nowego typu przywództwa, tzn. zrodziło się pytanie, czy przywództwo powinno wynikać z tradycyjnych struktur i władzy, czy może powinno być legitymizowane na drodze procedur demokratycznych lub ewentualnie desygnowania przez władze państwowe (ibidem!.

2

   Ibidem.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
58 Organizacja życia społecznego muje się odchowaniem młodszego dziecka — oczywiście tylko w pewnym
Image023 202 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNI*Bliskie kręgi społecznego odniesienia Organizacja życia społec
IMGB45 organizacja życia społecznego zmienia dziś swój charakter na całym świecie z państwa dawniej
372    SPRAWA POKUCKA ZA ALEKSANDRA. stkiem Władysław Węgierski , gdyż tylko za jego
8 (585) organizacja życia społecznego zmienia dziś swój charakter na całym su lecie z państwa dawnie
Image023 202 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNABliskie kręgi społecznego odniesienia Organizacja życia społecz
Organizacja życia społecznegoPrzywództwo Romowie nigdy nie mieli jednolitej organizacji społecznej.
28 Organizacja życia społecznego zów przyłączała się, po uzyskaniu zgody przywódcy taboru, obca
Organizacja życia społecznego 29 o niesprawiedliwość, krzywdy, gwałt), ale w sposób, który pozwala p
30 Organizacja życia społecznego Decydentem w społeczności romskiej jest starszyzna złożona z mężczy
32 Organizacja życia społecznego Stara, szanowana powszechnie kobieta,phury daj, jest autorytetem dl
Organizacja życia społecznego 33 nieromskich (niecygańskich) w celu rozwiązania konfliktu w
34 Organizacja życia społecznego Wspólne spożywanie pokarmów i napojów w czasie trwania uczt (związa
36 Organizacja życia społecznego kazy te można zaliczyć do wiedzy tradycyjnej, wyrosłej z wielowieko
Organizacja życia społecznego 37 Do Barę Mageripena należą: 1.    PhukaneRomengre
38 Organizacja życia społecznego 3.    Ćhuritko Mageripen (skalanie to wiąże się z
Organizacja życia społecznego 39 talog norm i wzorców zachowania się, rytuałów i obrzędów. Rom, któr
40 Organizacja życia społecznego Poranna toaleta. Fot. L. Mróz nawet nie praktykuje się wychowania
Organizacja życia społecznego 41 Dzieci są wyłączone z grona osób zagrożonych skalaniem. Często wyba

więcej podobnych podstron