1299076222

1299076222



32 Organizacja życia społecznego

Stara, szanowana powszechnie kobieta,phury daj, jest autorytetem dla młodych kobiet. Często jej opinia jest równoważna opinii mężczyzny. Fot. archiwum domowe rodziny Mar-- kowskich

powinna brać udziału w jakimkolwiek skandalu itp. Musi również wiedzieć, kiedy może zabrać głos w grupie i w jaki sposób to zrobić. Czasem opinia kobiety cieszącej się dużym szacunkiem jest tak samo ważna i znacząca dla społeczności, jak opinia mężczyzny. Respondenci tłumaczyli, że każdy ma szansę być powszechnie szanowany i zdobyć miano patywa, czyli w mniemaniu społeczności romskiej — być godny szacunku, bo „wszystko zależy od jego zachowania”.

U Romów Abruzzes z Mediolanu (Włochy) starą kobietę wybiera się czasem na członka rady starszych (kris). Dojrzały wiek, a także posiadanie dzieci i wierność małżeńska to te elementy z życia kobiety romskiej, które decydują o jej autorytecie i prestiżu. W pewnych okolicznościach, np. po owdowieniu, niektóre stare kobiety mogą stać się głowami rodzin i mieć znaczący wpływ na ich funkcjonowanie". U Romów słowackich status starej kobiety po menopauzie zazwyczaj stawał się równy statusowi mężczyzny"1.

W latach siedemdziesiątych XX wieku A. Sutherland zestawiła cechy charakteryzujące romskiego lidera, czyli osobę o dużym autorytecie. Modelowy lider powinien być dużej postury i pochodzić ze znaczącego rodu. Powinien być inteligentny i mieć doświadczenie życiowe, ale nie musiał umieć czytać i pisać — poziom wykształcenia nie był w tym przypadku wyznacznikiem wiedzy. Zdaniem Sutherland, charakterystyczne było to, że lider mógł skorzystać z pomocy np. organizacji 1! F. Manna, LesespacedufemininparnilesRom abruzzains, „EtudesTsiganes” 1997, nr 10, s. 28.

12 M. Hubschmannova, Lesfemmes dans la communaute traditionnelle des Rom „Slovak", „Etudes Tsiganes” 1997, nr 10, s. 19.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Organizacja życia społecznego 49 Wychowywaniem dzieci zajmują się głównie kobiety, ale oficjalnie to
Image023 202 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNI*Bliskie kręgi społecznego odniesienia Organizacja życia społec
IMGB45 organizacja życia społecznego zmienia dziś swój charakter na całym świecie z państwa dawniej
8 (585) organizacja życia społecznego zmienia dziś swój charakter na całym su lecie z państwa dawnie
Image023 202 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNABliskie kręgi społecznego odniesienia Organizacja życia społecz
Organizacja życia społecznegoPrzywództwo Romowie nigdy nie mieli jednolitej organizacji społecznej.
28 Organizacja życia społecznego zów przyłączała się, po uzyskaniu zgody przywódcy taboru, obca
Organizacja życia społecznego 29 o niesprawiedliwość, krzywdy, gwałt), ale w sposób, który pozwala p
30 Organizacja życia społecznego Decydentem w społeczności romskiej jest starszyzna złożona z mężczy
Organizacja życia społecznego 31 sprawach „króla” i tylko za jego zgodą może nałożyć karę wydalenia
Organizacja życia społecznego 33 nieromskich (niecygańskich) w celu rozwiązania konfliktu w
34 Organizacja życia społecznego Wspólne spożywanie pokarmów i napojów w czasie trwania uczt (związa
36 Organizacja życia społecznego kazy te można zaliczyć do wiedzy tradycyjnej, wyrosłej z wielowieko
Organizacja życia społecznego 37 Do Barę Mageripena należą: 1.    PhukaneRomengre
38 Organizacja życia społecznego 3.    Ćhuritko Mageripen (skalanie to wiąże się z
Organizacja życia społecznego 39 talog norm i wzorców zachowania się, rytuałów i obrzędów. Rom, któr
40 Organizacja życia społecznego Poranna toaleta. Fot. L. Mróz nawet nie praktykuje się wychowania
Organizacja życia społecznego 41 Dzieci są wyłączone z grona osób zagrożonych skalaniem. Często wyba
42 Organizacja życia społecznego obok mężczyzny (szczególnie w czasie większego zgromadzenia) może

więcej podobnych podstron