1299076233

1299076233



38 Organizacja życia społecznego

3.    Ćhuritko Mageripen (skalanie to wiąże się z użyciem noża przeciwko Rontowi, a także przeciwko psu i koniowi).

4.    ToverytkoMageripen (skalanie to wiąże się z użyciem siekiery przeciwko Rontowi).

5.    Sasterytko Mageńpen (skalanie to dotyczy wykorzystania jakiegokolwiek przedmiotu z żelaza przeciwko innemu Romowi, np. podczas bójki)29.

Skalaniem skutkują również inne zachowania, które mogą mieć negatywny wpływ na opinię rodziny, np. kontakty seksualne z chorymi wenerycznie, niewłaściwy ubiór dziewczyny i makijaż. Równe istotne jest zachowywanie w życiu codziennym rodzin oraz wżyciu społecznym grupy podziału na „czyste” i „zanieczyszczone”. Zaniechanie używania innych naczyń do żywności i innych do mycia, wykorzystywanie do picia wody ze stawu (stojącej) również może skutkować „zanieczyszczeniem”.

Groźba skalania jest środkiem zapobiegającym niepożądanym wypadkom w różnych sytuacjach, np. w czasie uroczystości rodzinnych. Należy jednak pamiętać, że wszczynanie awantur nie jest sytuacją kalającą. Hamulcem w tym wypadku może być np. przymus zjedzenia przez awanturnika niedozwolonego mięsa, co tak naprawdę jest dopiero czynnością kalającą-''0. Następujące potem oczyszczenie nie dotyczy negatywnego zachowania, ale zjedzenia mięsa. Hamulcem dla niepożądanych zachowań jest również groźba poniesienia przez „awanturnika” całkowitych kosztów spotkania (uczty)31.

Pojęcie skalania kategoryzuje zachowania, przedmioty, osoby, czas i przestrzeń na to, co jest czyste i na to, co jest nieczyste. Wyraża się to w rozdzieleniu ciała „wyższego” (od pasa w górę) i ciała „niższego” (od pasa w dół), ciała wewnętrznego od ciała zewnętrznego, przestrzeni zewnętrznej od wewnętrznej, Romów od nie-Romów. Tym samym sprowadza się to do fundamentalnego w społecznościach romskich wartościowania wszelkich zachowań związanych ze spożywaniem pokarmów, higieną, wiekiem, płcią oraz funkcjonowaniem grup romskich w społeczeństwie nie-romskim.

Proste rozgraniczenie wszelkich elementów rzeczywistości, w jakiej przyszło żyć poszczególnym jednostkom i społecznościom romskim, pozwala im na efektywne funkcjonowanie w społecznościach nieromskich przy zachowaniu własnej tożsamości. Mimo zwrócenia się w kierunku nowoczesności życia działacze rom-scy postulują zachowywanie zasad romanipen, które są wykładnią tradycji ich przodków32. Romanipen mówi o nakazie niewypierania się swojego pochodzenia, o solidarności i pomocy wzajemnej, o nakazie utrzymywania i używania języka ro-mani we własnej społeczności i w kontaktach z innymi Romami. Jest to swoisty ka-29 Za: J. Ficowski, op. cit., s. 175-184.

50 Ibidem, s. 184.

31    Informacja pochodzi z notatki z badań, sporządzonej po krótkiej rozmowie z mężczyzną identyfikującym się z Lesiakami.

32    Rozmowa M. G. Gerlicha z R. Kwiatkowskim, prezesem Stowarzyszenia Romów w Polsce. M. G. Gerlich, Pozostaniemy Romami... Roman Kwiatkowski, Adolf Szmyt, JózefJochymczyk, Oświęcim 2002, s. 33.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Organizacja życia społecznego 39 talog norm i wzorców zachowania się, rytuałów i obrzędów. Rom, któr
Organizacja życia społecznego 37 Do Barę Mageripena należą: 1.    PhukaneRomengre
Organizacja życia społecznego 41 Dzieci są wyłączone z grona osób zagrożonych skalaniem. Często wyba
Organizacja życia społecznego 49 Wychowywaniem dzieci zajmują się głównie kobiety, ale oficjalnie to
Image023 202 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNI*Bliskie kręgi społecznego odniesienia Organizacja życia społec
IMGB45 organizacja życia społecznego zmienia dziś swój charakter na całym świecie z państwa dawniej
8 (585) organizacja życia społecznego zmienia dziś swój charakter na całym su lecie z państwa dawnie
Image023 202 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNABliskie kręgi społecznego odniesienia Organizacja życia społecz
Organizacja życia społecznegoPrzywództwo Romowie nigdy nie mieli jednolitej organizacji społecznej.
28 Organizacja życia społecznego zów przyłączała się, po uzyskaniu zgody przywódcy taboru, obca
Organizacja życia społecznego 29 o niesprawiedliwość, krzywdy, gwałt), ale w sposób, który pozwala p
30 Organizacja życia społecznego Decydentem w społeczności romskiej jest starszyzna złożona z mężczy
Organizacja życia społecznego 31 sprawach „króla” i tylko za jego zgodą może nałożyć karę wydalenia
32 Organizacja życia społecznego Stara, szanowana powszechnie kobieta,phury daj, jest autorytetem dl
Organizacja życia społecznego 33 nieromskich (niecygańskich) w celu rozwiązania konfliktu w
34 Organizacja życia społecznego Wspólne spożywanie pokarmów i napojów w czasie trwania uczt (związa
36 Organizacja życia społecznego kazy te można zaliczyć do wiedzy tradycyjnej, wyrosłej z wielowieko
40 Organizacja życia społecznego Poranna toaleta. Fot. L. Mróz nawet nie praktykuje się wychowania
42 Organizacja życia społecznego obok mężczyzny (szczególnie w czasie większego zgromadzenia) może

więcej podobnych podstron