1299076234

1299076234



Organizacja życia społecznego 39

talog norm i wzorców zachowania się, rytuałów i obrzędów. Rom, który przestrzega zasady romanipen, nazywany jest dacio Rom {dacie Roma), a ten, który ich nie przestrzega — phuj Rom35.

Utrzymanie zatem granicy pomiędzy światem Romów (Cyganów) a światem zewnętrznym jest możliwe. Główną funkcją idei rozdzielania, oczyszczania, wytyczania granic i narzucania kar jest uporządkowanie doświadczenia przez wyolbrzymienie różnic pomiędzy męskim a żeńskim, wewnętrznym a zewnętrznym, „nad” a „pod”, „czystym” a „brudnym”34, i w konsekwencji „swoim” a „obcym”. W tym sensie wszystko, co obce, jest nieczyste, ale również wszystko, co nieczyste, jest obce. Dlatego wszystko, co nieczyste, musi być trzymane w wyraźnej odległości od czystego. W przypadku ciała granica przebiega w talii {mashkar) i bardzo często jest ona przekraczana, ręce bowiem stykają się zarówno z ciałem „wyższym”, jak i „niższym”, co sprawia, że ich status może się zmieniać. Na przykład ręce, które dotknęły genitaliów, są „zanieczyszczone” i zanim dotkną czegoś innego („czystego”), muszą zostać umyte wodą i mydłem. Dół ciała natomiast związany jest z pojęciem wielkiego wstydu {baro lazav), toteż musi być starannie ukrywany. A. Sutherland podaje, że kobieta może pokazać np. pierś, a mężczyźnie wolno sięgnąć do stanika kobiety po pieniądze lub papierosy35, ale nie może pokazywać nóg. Wydzieliny ciała „wyższego” są również „czyste” (łzy, ślina). Można zatem stwierdzić, że symbolika ciała determinuje zachowania społeczne i ma wpływ na ich jakość36.

Oczywiście nie są to zalecenia wspólne dla wszystkich Romów. Każda grupa ma odmienne zasady kategoryzowania „nieczystości”. Wśród Polska Roma osią wyznaczającą granicę pomiędzy „czystym” a „nieczystym” są: romanipen oraz opisany wcześniej kodeks małych i dużych skalań. Zasadność nałożenia na winowajcę skalania zależy od okoliczności dokonania się jego „zanieczyszczenia”.

Są sytuacje, kiedy status „czyste” lub „nieczyste” budzi wątpliwości. W przypadku Romów amerykańskich coś, co jest brudne fizycznie, nie musi być „brudne” moralnie, a „inne” nie musi być „obce”. Kategorią znajdującą się pomiędzy „czystym” a „nieczystym” jest mełalo (melalo). Słowo to oznacza brud fizyczny, niemniej jednak pochodzenie brudu (brud kobiecy, np. menstruacyjny, brud samochodowy, brud pochodzenia roślinnego itp.) może mieć znaczenie dla określenia czy mełalo jest wartościowany jako bardziej „czysty”, czy „nieczysty”. Melalo odnosi się również do „odmienności”. Na przykład grupy pokrewne Romom mogą zostać uznane za melalo i dlatego nie zaleca się małżeństw pomiędzy nimi, aczkolwiek dochodzi do nich. Wynika z tego, że mimo opinii melalo grupy pokrewne należą do świata „czystego”. Ważniejsza jest zatem czystość moralna, a nie fizyczna —

33    A. Mirga, op. cit., s. 95-98.

34    Por. M. Douglas, Purity and Danger, London 1966.

35    Badania wśród Polska Roma nie potwierdziły możliwości takiego zachowania mężczyzny, ponadto respondenci zaprzeczali twierdzeniom, jakoby dotyczyły one przeszłości Polska Roma. Dolną granicę „przeszłości” Romowie określali pojęciem „przed wojną”.

36    A. Sutherland, op. cit., s. 264-266 oraz szerzej w: A. Sutherland, The Body as a Social Symbol among che Rom. w: The Anthropology ofthe Body. London 1977.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
38 Organizacja życia społecznego 3.    Ćhuritko Mageripen (skalanie to wiąże się z
Image023 202 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNI*Bliskie kręgi społecznego odniesienia Organizacja życia społec
IMGB45 organizacja życia społecznego zmienia dziś swój charakter na całym świecie z państwa dawniej
8 (585) organizacja życia społecznego zmienia dziś swój charakter na całym su lecie z państwa dawnie
Image023 202 PEDAGOGIKA EMANCYPACYJNABliskie kręgi społecznego odniesienia Organizacja życia społecz
Organizacja życia społecznegoPrzywództwo Romowie nigdy nie mieli jednolitej organizacji społecznej.
28 Organizacja życia społecznego zów przyłączała się, po uzyskaniu zgody przywódcy taboru, obca
Organizacja życia społecznego 29 o niesprawiedliwość, krzywdy, gwałt), ale w sposób, który pozwala p
30 Organizacja życia społecznego Decydentem w społeczności romskiej jest starszyzna złożona z mężczy
Organizacja życia społecznego 31 sprawach „króla” i tylko za jego zgodą może nałożyć karę wydalenia
32 Organizacja życia społecznego Stara, szanowana powszechnie kobieta,phury daj, jest autorytetem dl
Organizacja życia społecznego 33 nieromskich (niecygańskich) w celu rozwiązania konfliktu w
34 Organizacja życia społecznego Wspólne spożywanie pokarmów i napojów w czasie trwania uczt (związa
36 Organizacja życia społecznego kazy te można zaliczyć do wiedzy tradycyjnej, wyrosłej z wielowieko
Organizacja życia społecznego 37 Do Barę Mageripena należą: 1.    PhukaneRomengre
40 Organizacja życia społecznego Poranna toaleta. Fot. L. Mróz nawet nie praktykuje się wychowania
Organizacja życia społecznego 41 Dzieci są wyłączone z grona osób zagrożonych skalaniem. Często wyba
42 Organizacja życia społecznego obok mężczyzny (szczególnie w czasie większego zgromadzenia) może
Organizacja życia społecznego 43 Sovlach khangeńakń jest przysięgą odbywającą się w kościele podczas

więcej podobnych podstron