1623515480

1623515480



coraz bardziej adekwatny. Dla przykładu, w psychodynamicznej koncepcji człowieka (freudyzm) główne mechanizmy kierujące ludzkim zachowaniem tkwią w podświadomości (instynkt życia i śmierci). Paradygmat ten posługuje się odpowiednimi pojęciami (id, ego, super-ego). Działanie kompulsywnych sił możemy poznać dzięki odpowiednim technikom badania, np. poznając marzenia senne, lapsusy językowe, grę skojarzeń. Sensowne są pytania o relacje z rodzicem płci przeciwnej oraz kierowanie uwagi na okres dzieciństwa i dorastania. Specjalną rolę w tłumieniu tkwiących w podświadomości sił pełni kultura.

Współczesna refleksja nad naukami empirycznymi dowartościowuje rolę przyjmowanej perspektywy filozoficznej (epistemicznego układu odniesienia, bazy zewnętrznej nauki)7. Stanowi ona tzw. twardy rdzeń programów badawczych, który się porzuca w ostateczności, kiedy lawinowo narastają niezgodne z nim fakty. Twierdzę, że układem epistemicznym współczesnej politologii, wspólnym dla paradygmatów badawczych, wyspecjalizowanych w oglądzie konkretnych aspektów polityki, są cztery główne przesłanki: antropologiczne, socjologiczne, metodologiczne i aksjologiczne. To one stanowią fundament poszczególnych „aspektowych" wspólnot badaczy, będących lokatorami odrębnych lokali, jednak we wspólnym domu.

Przesłanki antropologiczne. Stanowią je przekonania na temat natury gatunkowej człowieka jako istoty społecznej. Pochodzą one z antropologii fizycznej i psychologii ewolucyjnej jako osadzonych na darwinowskiej teorii ewolucji (tym samym mającej najpewniejsze podstawy teoretyczne).

W tym ujęciu Homo sapiens dokonuje ekspansji wewnętrznej, rozwijając psycho-mózgowy potencjał swego człowieczeństwa, a także zewnętrznej. Ta zaś wiąże się z opanowywaniem lokalnych ekosystemów. Spośród wielu swoistości ludzkiego zachowania do trzech trzeba odwołać się bezpośrednio.

Po pierwsze, do ludzkiego aparatu poznawczego, warunkującego podmiotowość jednostki. Tworzą go rozwinięte w procesie antropoewolucji

1 Zob. K. Jodkowski, Filozofia przyrody o nauki przyrodnicze, Colloquia Communia, nr 1-2 2007, s.15-22 oraz I. Lakatos, Falsyfikacja a metodologia naukowych programów badawczych, [w:] Pisma z filozofii nauk empirycznych, Warszawa 1995, s.3-169.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
str01401 a nawet sobkoslwo arystokracji i plutokraeji, coraz bardziej obojętnych dla spraw kultury
się rynek. Odbiorcy stawali się coraz bardziej anonimowi dla przedsiębiorców. Zaczęto inaczej podcho
3 Ks. dr hab. Marian Zdzisław Stępniak 4.    Psychologiczne koncepcje człowieka.
- oint f are esting POCT staje się coraz bardziej "atrakcyjne" dla lekarzy i innych pracow
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTÓW1. PSYCHOLOGIA Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zacho
i gospodarczych S1A_W02 K_WIO zna podstawowe koncepcje człowieka oraz główne ujęcia teorii
201411045112 Przykład bardziej złożony dla ośmiu możliwych orientacji:    _ 1 S
związanych z funkcjonowaniem człowieka w otaczającej, coraz bardziej złożonej rzeczywistości. Dobrze
DHTML0004 Dla Jocelyn, dzięki której moje życie jest każdego dnia coraz bardziej dynamiczne.
SAM35 XXI WlicfcM Mcninki. flety, ludarie. wydm. Ponieważ sytuacja międzynarodowa była dla Polski c

więcej podobnych podstron