2500335303

2500335303



zapisują od razu w czystopisie.

Drugi typ badań procesu rozwiązania zadania polega na wprowadzaniu przez eksperymentatora zmian w trakcie procesu rozwiązywania zadania i obserwacji wpływu na stosowane przez obserwowanego próby rozwiązania zadania.

W trakcie badania zbierane są materiały, które dzieli się na dwie grupy:

1.    zarejestrowane w różnej formie próby rozwiązania;

2.    zarejestrowane wypowiedzi rozwiązującego.

Przy analizie rozwiązań zadań olimpijskich mamy do czynienia wyłącznie z rejestracją pisemną. Dotyczy ona zarówno treści merytorycznych, jak i opisu własnych wrażeń. Uczniowie, niekiedy, w trakcie zapisu rozwiązania opisują swoje emocje, jakie towarzyszyły im na poszczególnych etapach rozwiązania, a także zapisują komentarze na temat jakości swojego rozwiązania (często w formie żartobliwej). Takie przykłady pokażę w dalszej części pracy.

Obserwacja procesu myślowego może przebiegać zatem z bezpośrednim udziałem obserwatora lub bez jego udziału. W przypadku obserwacji procesu występującego u ucznia rozwiązującego zadanie olimpijskie zastosowałem ten drugi typ. Powodów jest kilka. Przede wszystkim w czasie zawodów Olimpiady Matematycznej nie ma możliwości obserwacji bezpośrednich -uczniowie skupieni są na rozwiązywaniu problemu, a obserwacja zaburzałaby ten proces i zmieniała jego wynik. Rozmowa po zawodach nie da także pełnego i rzeczywistego obrazu sposobu myślenia, gdyż uczeń może mieć trudność z odtworzeniem wszystkich pomysłów na rozwiązania, zwłaszcza tych, które okazały się nieprzydatne czy wręcz błędne. Nie bez znaczenia będzie także kwestia podświadomego prezentowania swojej osoby w korzystniejszym świetle. Jest to jedna z wad metody bezpośredniej obserwacji.

Inną jest swoista interpretacja zasady Heisenberga z fizyki. Uczeń obserwowany modyfikuje swoje zachowania. Co prawda, zawodnicy biorący udział w OM mają świadomość, że ich rozwiązanie będzie oceniane, ale tylko na podstawie końcowego efektu ich pracy, a nie dróg rozwiązywania pełnych błędów, fałszywych tropów a czasami także braków wiedzy czy umiejętności.

Proces rozwiązywania zadań matematycznych badało i opisywało wielu dydaktyków i matematyków. W tym miejscu omówię kilka z takich badań.

W pracy [24] Mohan Chinnappan wskazuje, że poziom wiedzy geometrycznej wpływa znacząco na sposób myślenia w trakcie rozwiązywania zadań. Badania zostały przeprowadzone na grupie 30 uczniów z 10 klas matematycznych o innowacyjnych programach nauczania matematyki.

W pracy [35] autorzy Pedro Cobo i Josep M. Fortuny opisali wyniki badań dotyczących efektów współpracy przy rozwiązywaniu zadań między parami uczniów w wieku 16-17 lat i jej wpływu na heurystyczne umiejętności rozwiązywania zadań geometrycznych.

Podobne badania, dotyczące rozwiązywania zadań geometrycznych w grupach, prowadził Bjuland ([16]). Badaniami było objętych ponad stu uczniów i studentów kierunku nauczycielskiego.

Victor V. Cifarelli i Jinfa Cai ([27]) badali proces rozwiązywania zadań otwartych przez dwóch uczniów szkoły średniej.

W pracy [18] autorzy opisali badanie 15 uczniów i 15 uczennic z dobrymi ocenami z matematyki w wieku 11-12 lat w celu znalezienia różnic i podobieństw w procesie rozwiązywania zadań. Podstawową obserwacją było zauważenie, że dostrzegalne były nie różnice w sposobach rozwiązywania zadań, ale różnice w podejściu emocjonalnym do nich. Przed rozwiązaniem

9



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0013 (155) Opieka lekarska 113 trakt i wtedy od razu legalna praca i można iść do komuny i zał
Moduł 2 Metodyka badań w procesach rozwiązywania problemów naukowych Materiał w tym module tematyczn
granulki. Drugi proces polega na wprowadzaniu jednego z podstawowych składników nawozu w postaci pły
NAGŁÓWEK i Aby od razu rozpocząć pracę, po prostu kliknij dowolny tekst zastępczy (na przykład ten)
TYTUŁPODTYTUŁ Nagłówek Aby od razu rozpocząć pracę, po prostu naclśmj dowolny tekst zastępczy (na
skanuj0012 wyznaczali również Xia i wsp. [44]. Proces wyznaczania Kjv polega na zanurzeniu włókna SP
4 1. Tradycyjny sekwencyjny proces rozwoju wyrobu polega na: a)    równoległym prowa
Proces rozwiązywania zadania, nieformalna specyfikacja ( wejściowo wyjściowa ) problemu, algorytm, f
73269 Segregator1 Strona9 Informacja do zadań 5 i 6 Proces “trawienia szkła” polega na działaniu kw
STYGMATYZACJA Proces naznaczania społecznego. Polega na „przyklejaniu etykietki” osobie, w
Wykonanie zapisu polega na spełnieniu przez podmiot obciążony zapisem określonego świadczenia na rze
Po rewolucji w krajach wysoko uprzemysłowionych pojawia się proces suburbanizacji (suburbanizacja- p
Polikondensacja jest to proces syntezy polimeru polegający na reakcji cząsteczek związków chemicznyc

więcej podobnych podstron