3147162727

3147162727




Zakład

Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej



kryteriom formalnym. Jedyną metodą jej zrozumienia jest teologia ikony. To nie obraz, lecz „okno do nieba". W tych kategoriach winna toczyć się także dyskusja wokół obrazu jasnogórskiego. I oczywiście warto o tym mówić.

W tym świetle rodzi się pytanie, czy nie miewacie konfliktów z konserwatorami w kwestii ikon? Usłyszałem od wielu z nich, że ikon nie należy restaurować, bo one powinny istnieć bez zmian, aż do zatarcia obrazu. Dla historyka sztuki to chyba tragedia?

To. co się dzieje z dziełem sztuki rozumianym jako przedmiot materialny, zawsze jest wynikiem kompromisu pomiędzy praktycznym jego użytkowaniem a ochroną i obowiązującą doktryną konserwatorską. To prawda, że do XIX wieku ikony „brutalnie" odnawiano, pociemniałe lub zatarte wręcz malowano od nowa. Dziś obowiązują inne, profesjonalne zasady konserwatorskie. Oczywiście, ikony także należy zabezpieczać i konserwować. Ikona Matki Boskiej Częstochowskiej była wielokrotnie konserwowana.

Wasz Zakład łączy ogień i wodę: sztukę średniowieczną i nowożytną. Którą z nich Pani bardziej lubi?

Oczywiście średniowieczną. Była to epoka, w której wartości duchowe uzewnętrzniały się w sposób ekstremalny, choć bardzo zróżnicowany. Błędne i niesprawiedliwe jest widzenie tego czasu jako „ciemnego średniowiecza". Gdyby nie średniowiecze, nie byłyby nam znane pisma Arystotelesa. Platona i wielu innych filozofów starożytnych. To w romańskich klasztorach przepisywano traktaty matematyczne i filozoficzne; adaptowano tradycję antyku. Średniowiecze jest pomostem dla tradycji śródziemnomorskiej kultury. Nawiązywali do tej myśli Konrad Hermann. Josef Ade-nauer. Winston Churchill. Charles Andre de Gaulle. a zaowocowała Wspólnotą Europejską i Unią

WYDZIAŁ SZTUK PIĘKNYCH. .79



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zakład Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej ul. Sienkiewicza 30/32 87-100 Toruń 56
Zakład Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej nictwa wyższego. Przywołując przykład
Dydaktyka Zakładu obejmuje szerokie spektrum historii sztuki średniowiecznej i nowożytnej oraz zagad
Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Zakład Historii Sztuki Średniowiecznej i
historia sztuki0101 Średniowiecze 51 1tfTorringer i Spertgler narzucili nam tę teorję o faustowskim
Ti * i [, ri%
d Zakład Historii Sztuki f/ Pracownia Komputerowa g/Pracownia Komputerow a Stosow anych Nauk
ScannedImage Historia cywilizacji średniowiecznych i nowożytnych - zagadnienia do egzaminu Cywilizac
historia sztukiA201 Średniowiecze 41 Średniowiecze 41 Ryc, 29. Monreale, tum. Mozaika: Wilhelm 77 c
historia sztuki9001 Średniowiecze 39 Ryę, 27. Arles, Muzeum. Sarkofag Hipolita: Śmiele Hipolita. I
historia sztukiC401 Czasy nowożytne 43 ków ekspresji. Na czem polega więc to odnowienie? Na tem wła
historia sztukiR301 Czasy nowożytne 49 Czasy nowożytne 49 Kyc. 34. Antonello da Messina: Sw. Hieron
historia sztukiT501 Czasy nowożytne 51 Byc. 35. Adriaen Brouwer: Bójka chłopów przy kartach. Drezno
historia sztukiV801 Czasy nowożytne 53 Ryc. 37. Sandro Rołticelli: Narodziny Wenery. Florencja, Ufi
historia sztuki`401 Czasy nowożytne 59 Czasy nowożytne 59 Ryc. 42. Rubens: Porwanie córek Leucyppa
historia sztuki`601 C^asy nowożytne 61 tdniowiecznem upodobaniem do ilustrowania przysłowi, są wiel
historia sztuki`901 Czasy nowożytne 63 Czasy nowożytne 63 e ważną rolę. Wielkimi artystami manieryz
historia sztukia101 Czasy nowożytne 65 Ryc. 47. Georges Seurat: Most w Courbevoie. Londyn, kolekcja

więcej podobnych podstron