3148972980

3148972980



paradygmatów badawczych na przestrzeni XX wieku, a także historyczne źródła współczesnych koncepcji osobowości, zdolności czy stylów poznawczych oraz specyfiki wyjaśniania różnic indywidualnych (czynniki genetyczne, środowiskowe oraz interakcje owych czynników).

Dostrzega ciągłość rozwoju badań z zakresu psychologii różnic indywidualnych od jej początków do czasów współczesnych. KOMPETENCJE:

Potrafi komunikować się z psychologami, używając specyficznego języka właściwego psychologii różnic indywidualnych, jak i porozumiewać się z osobami nie mającymi wykształcenia psychologicznego, opisując i wyjaśniając odmienności zachowań ludzi, przekładając pojęcia naukowe na język potoczny.

Celem konwersatoriów jest zdobycie umiejętności stosowania wiedzy dotyczącej adaptacyjnych zdolności intelektualnych, cech osobowości( temperamentu) i stylów poznawczych w psychologii; prowadzenia badań standardowymi metodami diagnostycznymi.

WIEDZA:

Absolwent psychologii zna metody badań, którymi posługuje się psychologia różnic indywidualnych.

Posiada ogólną wiedzę zarówno o metodach testowych, jak też o konkretnych narzędziach diagnostycznych.

Zna specyfikę badań korelacyjnych, realizowanych w warunkach naturalnych i laboratoryjnych oraz wie, czym się różnią owe badania od eksperymentalnych.

UMIEJĘTNOŚCI:

Absolwent psychologii potrafi prawidłowo przeprowadzić i zinterpretować wyniki badań testowych oraz zaplanować i przeprowadzić badania o charakterze korelacyjnym z zakresu psychologii różnic indywidualnych przy użyciu adekwatnych metod.

KOMPETENCJE:

Potrafi kompetentnie opowiedzieć zarówno fachowcom, jak i laikom (używając w obu przypadkach adekwatnego języka) o metodach badań stosowanych w psychologii różnic indywidualnych, jak też przedstawić uzyskane wyniki badań, zarówno testowych (diagnostycznych, opisowych), jak weryfikujących tezy danego modelu teoretycznego (wyjaśniających lub prognozujących).

Treści programowe przedmiotu

•    WYKŁAD:

Paradygmat psychologii różnic indywidualnych.

Zdolności intelektualne.

Temperament jako składnik osobowości.

Osobowość - pojęcie oraz koncepcje super czynników osobowości.

Genetyczne oraz środowiskowe uwarunkowania cech osobowości i inteligencji.

•    KONWERSATORIUM:

Rola temperamentu w regulacji stosunków człowieka z otoczeniem. Temperament a inteligencja. Triarchiczna teoria inteligencji Sternberga. Inteligencja a zdolności.

Adaptacyjna rola cech osobowości. Metoda badania osobowości. Diagnozowanie osobowości za pomocą standaryzowanych kwestionariuszy.

Styl poznawczy.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
10409734?3116268698738i92226535236350190 n 148 S. Z historii polskiej leksykografii Pod koniec XIX i
Zdjęcie1307 Witamna B1 - darninaOdkryta na początku XX wieku (umaR** • Forma aktywna - TPP -
Rozdział 2Chirurgia kliniczna w Polsce NA POCZĄTKU XX WIEKU Na ziemiach polskich na początku XX wiek
2. Chirurgia kliniczna w Polsce na początku XX wieku 21 w Wilnie, Michała Hładija, Antoniego Zalewsk
•    na lekcjach matematyki w Gimnazjum Toruńskim w II połowie XIX i na początku 
Na początku XX wieku uwaga finn koncentrowała się na produkcji Sukces firmy był zapewniony, gdy była
42338 obraz0 B Rytuały (>we .subiektywne relacje zapowiadały etnografię, która na początku XX wi
10409734?3116268698738i92226535236350190 n 148 5. Z hmom polskiej leksykografii Pod koniec XIX i na
CCF20081215003 358Józef Kozielecki niami. Badania przeprowadzone przez Szkołę Wiirzburską na począt
25 3. Konflikty klasowe, które wybuchły w Europie Zachodniej w XIX i na początku XX wieku, wyjaśnia
Zych Kobieta w Kościele po II Soborze1 Łukasz ZychKobieta w Kościele katolickim po Soborze Watykań

więcej podobnych podstron