plik


ÿþKsi|ka obsBugi /polskie tBumaczenie Owner's Manual - Suzuki VS800/600GL 1995, pozycja nr 99011-39A55-042 J.Ch/ www.republika.pl/chudzikj/ lub http://motocykle.spedia.net Prosz skorzysta z Planu dokumentu (Widok/Plan_dokumentu) Suzuki VS 800 / 600 GL Intruder Poni|sza ksi|ka obsBugi stanowi staB cz[ przydzielon do motocykla i powinna by przy odsprzeda|y przekazana razem z motocyklem nowemu wBa[cicielowi. Instrukcja ta zawiera wa|ne dla bezpieczeDstwa i niezbdne do prawidBowej eksploatacji informacje, z którymi nale|y zaznajomi si przed rozpoczciem u|ytkowania motocykla. Wszystkie inforacje, szkice i dane, zamieszczone w tej ksi|ce opieraj si na informacjach dotyczcych produktu, które byBy aktualne w momencie jej druku. Ulepszenia i inne zmiany mog jednak|e szybko doprowadzi do sytuacji, w której zawarto[ tego podrcznika nie bdzie dokBadnie odpowiadaBa produktowi. Firma SUZUKI zastrzega sobie w ka|dej chwili prawo do zmian. WA{NE .......................................................................................................................................................................3 INFORMACJE DOTYCZCE WSTPNEGO "DOCIERANIA" MOTOCYKLA .......................................................... 3 1 INFORMACJE WSTPNE ...............................................................................................................................4 1.1 MOCOWANIE AKCESORIÓW DODATKOWYCH I ICH ZABEZPIECZENIE ............................................ 4 1.2 MODYFIKACJE ................................................................................................................................ 4 1.3 RADY DOTYCZCE BEZPIECZNEJ JAZDY ........................................................................................ 4 1.4 UMIEJSCOWIENIE NUMERÓW SERYJNYCH...................................................................................... 5 2 ROZMIESZCZENIE PODZESPOAÓW..........................................................................................................6 3 ELEMENTY STEROWANIA ...........................................................................................................................7 3.1 KLUCZYKI....................................................................................................................................... 7 3.2 STACYJKA....................................................................................................................................... 7 3.3 BLOKADA KIEROWNICY ................................................................................................................. 7 3.4 ZESTAW WSKAyNIKÓW .................................................................................................................. 8 3.5 LEWA STRONA KIEROWNICY .......................................................................................................... 9 3.6 PRAWA STRONA KIEROWNICY........................................................................................................ 9 3.7 KOREK WLEWU PALIWA ............................................................................................................... 10 3.8 KRANIK PALIWA........................................................................................................................... 10 3.9 DyWIGNIA SSANIA........................................................................................................................ 11 3.10 DyWIGNIA ZMIANY BIEGÓW......................................................................................................... 11 3.11 PEDAA HAMULCA TYLNEGO ......................................................................................................... 12 3.12 UCHWYT NA KASK........................................................................................................................ 12 3.13 STOPKA BOCZNA .......................................................................................................................... 12 3.14 REGULACJA ZAWIESZENIA TYLNEGO........................................................................................... 12 4 ZALECANE ZRODKI SMARNE, PALIWO I PAYNY................................................................................14 5 DOCIERANIE...................................................................................................................................................15 6 PRZEGLD PRZED JAZD..........................................................................................................................16 7 JAZDA................................................................................................................................................................17 7.1 URUCHAMIANIE SILNIKA.............................................................................................................. 17 7.2 RUSZANIE ..................................................................................................................................... 17 7.3 PRZEACZANIE BIEGÓW ............................................................................................................... 17 7.4 JAZDA W GÓRACH......................................................................................................................... 17 7.5 ZATRZYMANIE I PARKOWANIE..................................................................................................... 17 8 UTRZYMANIE .................................................................................................................................................19 8.1 PRZEGLDY OKRESOWE............................................................................................................... 19 8.2 NARZDZIA................................................................................................................................... 19 8.3 PUNKTY SMAROWANIA ................................................................................................................ 20 8.4 AKUMULATOR .............................................................................................................................. 20 8.5 FILTR POWIETRZA......................................................................................................................... 22 8.6 ZWIECE ZAPAONOWE .................................................................................................................... 24 8.7 OLEJ SILNIKOWY .......................................................................................................................... 24 8.8 GAyNIK......................................................................................................................................... 27 1 8.9 SPRZGAO..................................................................................................................................... 28 8.10 UKAAD CHAODZENIA.................................................................................................................... 28 8.11 OLEJ W PRZEKAADNI KOCCOWEJ ................................................................................................. 29 8.12 HAMULCE ..................................................................................................................................... 29 8.13 STOPIEC NAPR{ENIA SZPRYCH................................................................................................... 31 8.14 OPONY .......................................................................................................................................... 31 8.15 STOPKA BOCZNA - ZABEZPIECZENIE WACZENIA ZAPAONU........................................................ 32 8.16 WYJCIE KOAA PRZEDNIEGO........................................................................................................ 32 8.17 WYJCIE KOAA TYLNEGO............................................................................................................. 33 8.18 WYMIANA {ARÓWEK ................................................................................................................... 34 8.19 BEZPIECZNIKI / DOACZENIE DODATKOWYCH ODBIORNIKÓW.................................................... 37 9 NIEDOMAGANIA............................................................................................................................................38 10 CZYSZCZENIE MOTOCYKLA.................................................................................................................39 11 PRZECHOWYWANIE - DAU{SZY POSTÓJ ..........................................................................................40 12 DANE TECHNICZNE ..................................................................................................................................42 2 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl WA{NE INFORMACJE DOTYCZCE WSTPNEGO "DOCIERANIA" MOTOCYKLA Pierwsze 1600km jest bardzo wa|ne dla trwaBo[ci Twojego motocykla. WBa[ciwa eksploatacja podczas tego okresu zapewni dBugi, bezawaryjny okres pracy z niezmiennymi osigami motocykla. Cz[ci Suzuki wykonane s z najwy|szej jako[ci materiaBów w oparciu o najnowsze technologie. W trakcie "docierania" nastpuje ostateczne dopasowania wspóBpracujcych ze sob cz[ci, a co za tym idzie powoduje wydBu|eine |ywotno[ci i bezawaryjno[ci jedno[ladu. Szczególnie wa|ne jest, aby silnik podczas pracy w tym okresie nie byB zbyt mocno przeci|any. SzczegóBowych informacji prosimy szuka w rozdziale opisujcym zalecenia dotyczce jazdy w tym okresie. Notatka, Ostrze|enie, Uwaga. W trakcie czytania ponizszej instrukcji nale|y stosowa si do zawartych w niej zaleceD. Wyra|enia stosowane w tej ksi|eczce nale|y traktowa nastpujco: Notatka: Pod t nazw znajduj si porady uBatwiajce obsBug i pielgnacj motocykla. Ostrze|eni: Dotyczy osobistego bezpieczeDstwa. Niestotowanie si do podanych tu wskazówek oznacza niebezpieczeDstwo dla zdrowia. Uwaga: Nale|y bezwgldnie przestrzega podanych zasad w celu ochrony pojazdu i zdrowia. 3 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 1 INFORMACJE WSTPNE 1.1 MOCOWANIE AKCESORIÓW DODATKOWYCH I ICH ZABEZPIECZENIE Istnieje bardzo wiele akcesoriów, które sprzedawane s posiadaczom motocykli SUZUKI. Firma nie ma |adnego wpBywu na ich jako[ i u|yteczno[. Korzystanie z nieodpowiedniich akcesoriów mo|e negatywnie wpBywa na bezpieczeDstwo jazdy. Firma nie jest równie| w stanie sprawdzi wszystkich dostpnych na rynku akcesoriów lub ich cz[ci. Dealer mo|e dopomóc w wyborze odpowiednich akcesoriów i wBa[ciwie je zamontowa. Przy wyborze i instalacji akcesoriów dodatkowych nale|y zachowa ostro|no[. Poni|ej podano kilka ogólnych porad, które mog by pomocne przy podejmowaniu decyzji dotyczcych wyposa|enia motocykla w akcesoria dodatkowe. - Nigdy nie nale|y przekracza dopuszczalnej masy (GVW) motocykla. CaBkowita masa motocykla to masa samego motocykla gotowego do drogi, masa kierowcy i pasa|era, baga|ów. Przeci|enie mo|e spowodowa w krytycznej sytuacji utrat kontroli nad motocyklem. CaBkowita masa dla modelu VS800GL wynosi 430kg, a dla VS600GL - 410kg. - Wszelkiego rodzaju dodatkowe akcesoria i baga|e powinny by mocowane jak najni|ej co obni|a [rodek ci|ko[ci motocykla. - Przed jazd sprawdzi prze[wit motocykla i zdolno[ skrtu kierownic. Dodatkowo równie| nale|y upewni si, ze akcesoria dodatkowe nie koliduja z innymi elementami motocykla takimi jak: zawieszenie, ukBad kierowniczy, elementy sterowania /linki, przewody itp./ - DoBaczanie dodatkowych akcesoriów na kierownicy lub zawieszeniu przednim mog powodowa problemy ze stabilnosci podczas jazdy. Dlatego te| nie nale|y w tych miejscach umieszcza baga|y, przedmiotów ci|kich i o zbyt du|ych wymiarach. - Dodatkowa szyba, podnó|ki, osBony, sakwy itp. mog by przyczyn pogorszenia stabilno[ci podczas jazdy i powodowa zaburzenia w aerodynamice pojazdu. Dlatego te| nale|y zwraca uwag na dobór tych elementów, specjalnie przeznaczonych do danego modelu - najlepiej z katalogów fabrycznych lub firm akcesoryjnych. - PrzyBczanie dodatkowych akcesoriów elektrycznych mo|e by przyczyn przeci|enia systemu elektrycznego. - Baga| nale|y umieszcza pBasko i tak szczelnie przy maszynie jak to tylko mo|liwe. NiewBa[ciwie umocowany Badunek mo|e zmieni wBasno[ci jezdne pojazdu i zagra|a bezpieczeDstwu ruchu. 1.2 MODYFIKACJE Modyfikacje motocykla lub wymiana oryginalnych jego elementów na inne mo|e powodowa zagro|enia oraz mog by niezgodne z prawem. 1.3 RADY DOTYCZCE BEZPIECZNEJ JAZDY Zasady bezpiecznej jazdy dla motocyklistów Jazda motocyklem jest olbrzymi przyjemno[ci. Ulica nale|y do Was - ale pod jednym warunkiem. Nale|y by zawsze [wiadomym gro|cych nam niebezpieczeDstw. W zwizku z tym nale|y zawsze przestrzega kilku wa|nych reguB: - Zawsze nale|y jezdzi w kasku ochronnym. Bezpieczna jazda zaczyna si od zaBo|enia kasku. Jest on nieodBcznym elementem jazdy na motocyklu. Nale|y tak|e u|ywa osBon na oczy (szybka, gogle). - Nale|y si odpowiednio ubiera. Szeroka, modna odzie| mo|e okaza si podczas jazdy niewygodna, a nawet niebezpieczna. Przed wyruszeniem w drog nale|y dobra odpowiedni strój do jazdy motocyklem. - Nale|y sprawdzi motocykl przed jazd. Nale|y stosowa si do zaleceD z odpowiedniego rozdziaBu znajdujcego si w niniejszym podrczniku. Nie nale|y bagatelizowa dokBadnego sprawdzenia motocykla zarówno dla bezpieczeDstwa wBasnego jak i pasa|era oraz innych u|ytkowników drogi. - Nale|y dokBadnie zapozna si z motocyklem. Zdolno[ci i wiedza techniczna s podstaw bezpiecznej jazdy. Przede wszystkim nale|y dokBadnie zapozna si z maszyn i jej wBasno[ciami jezdnymi. - Jazda motocyklem w dni deszczowe. Mokra nawierzchnia jest niebezpieczna i przy przyspieszaniu nale|y uwa|a, aby nie utraci przyczepno[ci kóB. Nale|y zachowa wystarczajcy odstp w stosunku do pojazdu jadcego przed Wami. Trzeba równie| pamita, |e na mokrej nawierzchni droga hamowania znacznie si wydBu|a. Nale|y zmniejszy szybko[ za ka|dym razem, gdy istniej wtpliwo[ci co do stanu nawierzchni. 4 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 1.4 UMIEJSCOWIENIE NUMERÓW SERYJNYCH Numery seryjne ramy i/lub silnika u|ywane s przy rejestracji motocykla. W czasie zamawiania cz[ci zamiennych u autoryzowanego dealer a Suzuki nale|y powoBa si na te numery. Numery ramy (1) wybite s na gBówce ramy, a numery silnika (2) na korpusie silnika. Prosimy wpisa w poni|sze prostokty numery waszego motocykla. Numer ramy: Numer silnika: 5 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 2 ROZMIESZCZENIE PODZESPOAÓW 1 dzwignia sprzgBa 2 lewy przeBcznik zespolony 3 zbiorniczek pompy sprzgBa 4 prdko[ciomierz 5 zbiorniczek hamulca przedniego 6 prawy przeBcznik zespolony 7 rczka gazu 8 dzwignia hamulca przedniego 9 korek wlewu paliwa 10 dzwignia ssania 11 kranik paliwa 12 stacyjka zapBonu 13 bezpieczniki 14 zapicie kasku 15 skrzynka z narzdziami 16 chBodnica 17 dzwignia zmiany biegów 18 podnó|ki kierowcy 19 stopka boczka 20 podnózki pasa|era 21 filtr powietrza 22 wBcznik [wiatBa STOP 23 wkrt wolnych obrotów 24 zamek blokady kierownicy 25 akumulator 26 wlew oleju silnikowego 27 okienko kontrolne poziomu oleju 28 pedaB hamulca tylnego 6 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 3 ELEMENTY STEROWANIA 3.1 KLUCZYKI Do motocykla doBczone s dwa komplety kluczyków, jeden do stacyjki zapBonu i drugi to zamka blokady kierownicy. Na kluczykach zapBonu wybite s numery identyfikujce. Numery zapBon: kluczyków blokada: 3.2 STACYJKA Stacyjka (wyBcznik zapBonu) posiada 3 pozycje: POZYCJA OFF W pozycji tej odcite s wszystkie obwody elektryczne. Kluczyk w pozycji tej mo|e by wycignity. POZYCJA ON W pozycji tej wszystkie obwody s wBczone i mo|liwy jest rozruch silnika. W pozycji tej wyjcie kluczyka nie jest mo|liwe. POZYCJA ON (NA RYNEK KANADYJSKI) W pozycji tej wszystkie obwody s wBczone i mo|liwy jest rozruch silnika. Automatycznie wBczane s reflektor i [wiatBa tylne. Wyjcie kluczyka w tej pozycji nie jest mo|liwe. 3.2.1 POZYCJA P (PARKING) W pozycji tej wBczone s [wiatBa pozycyjne. Wyjcie kluczyka jest mo|liwe. 3.3 BLOKADA KIEROWNICY Przekrci kierownic caBkowicie w lewo. Wsadzi kluczyk do zamka blokady kierownicy, przekrci zgodnie z ruchem wskazówek zegara i pchn do wewntrz. Przekrci kluczyk przeciwnie do wskazówek zegara (do pozycji wyj[ciowej) i wycign kluczyk. Kierownica jest zablokowana. 7 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Uwaga: Nigdy nie nale|y rusza motocykla gdy kierownica jest zablokowana (mo|na straci równowag). 3.4 ZESTAW WSKAyNIKÓW LICZNIK PRZEBIEGU DZIENNEGO (1) Licznik ten umiejscowiony jest w dolnej cz[ci puszki prdko[ciomierza. Umo|liwia on uzyskanie informacji o dziennym przebiegu lub dystansie przebytym midzy tankowaniami. Przekrci gaBk (2) zgodnie z ruchem wskazówek zegara aby wyzerowa ten licznik. PRDKOZCIOMIERZ (3) Prdko[ciomierz informuje kierowc o aktualnej prdko[ci w mil/h lub km/h. LICZNIK PRZEBIEGU CAAKOWITEGO (4) Licznik ten informuje o caBkowitym przebiegu motocykla. LAMPKA KONTROLNA KIERUNKOWSKAZÓW (5) Je|eli którykolwiek kierunkowskaz jest wBczony kontrolka ta miga. Notatka Je|eli którakolwiek |arówka kierunkowskazów jest uszkodzona, kontrolka kierunkowskazów bdzie migaBa z wiksz czstotliwo[ci ni| normalnie. LAMPKA KONTROLNA CIZNIENIA OLEJU (6) Lampka ta informuje o zbyt niskim ci[nieniu oleju w ukBadzie. Po przeBczeniu stacyjki w pozycj ON i przy nie uruchomionym silniku lampka ta powinna [wieci. Po uruchomieniu silnika musi ona zgasn. Uwaga Je|eli w trakcie pracy silnika lampka ta za[wieci si informuje to o zbyt niskim ci[nieniu w ukBadzie i nale|y natychmiast wyBczy silnik. Nale|y w pierwszej kolejno[ci sprawdzi poziom oleju. Je|eli jest za niski uzupeBni do wymaganego poziomu. Je|eli mimo to lampka [wieci nale|y uda si do autoryzowanego dealer a Suzuki lub mechanika w celu przeprowadzeniu przegldu motocykla eliminujcego uszkodzenie. Je|d|enie motocyklem ze [wiecc kontrolk mo|e doprowadzi do serii uszkodzeD wewntrznych elementów silnika lub przeniesienia napdu. LAMPKA KONTROLNA ZWIATEA DROGOWYCH (7) Lampka ta ma kolor niebieski i [wieci, je|eli [wiatBa drogowe s wBczone. 8 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl LAMPKA KONTROLNA TEMPERATURY CHAODZIWA (8) Je|eli stacyjka jest w pozycji ON, lecz silnik nie jest uruchomiony, lampka ta powinna [wieci i zgasn po uruchomieniu silnika. Je|eli za[wieci ona w trakcie jazdy oznacza to, |e temperatura pBynu chBodzcego jest za wysoka. Uwaga Jazda motocyklem z za wysok temperatur pBynu mo|e doprowadzi do uszkodzeD i konieczno[ naprawy silnika. Po za[wieceniu si tej kontrolki nale|y przerwa jazd i poczeka a| silnik ostygnie. LAMPKA KONTROLNA WACZENIU LUZU (9) Lampka ta ma kolor zielony i [wieci, je|eli skrzynia biegów jest w pozycji neutral (luz). Ga[nie ona wraz z wBczeniem jakiegokolwiek biegu. 3.5 LEWA STRONA KIEROWNICY DyWIGNIA SPRZGAA (1) Dzwignia ta u|ywana jest do odBczenia napdu koBa tylnego przy uruchamianiu silnika lub przeBczaniu biegu. Wci[nicie dzwigni wBcza sprrzgBo PRZEACZNIK ZWIATEA (2) Je|eli przeBcznik ten jest w pozycji HI, wBczone s [wiatBa drogowe. Jednocze[nie zapala si lampka kontrolna [wiateB drogowych. Je|eli przeBcznik ten jest w pozycji LO, wBczone s [wiatBa mijania. WACZNIK KIERUNKOWSKAZÓW (4) PrzeBczenie tego wBcznika w pozycj <= wBcza lewy kierunkowskaz, a w pozycj =>, prawy kierunkowskaz. Wraz z wBczeniem kierunkowskazów miga lampka kontrolna wBaczenia kierunkowskazów. Uwaga Zawsze u|ywa kierunkowskazów przy zmianie pasa ruchu lub skrcie. WyBczy je po zakoDczeniu danego manewru. PRZYCISK SYGNAAU DyWIKOWEGO (5) Wci[nicie tego przycisku powoduje wBaczenie sygnaBu dzwikowego. 3.6 PRAWA STRONA KIEROWNICY WYACZNIK SILNIKA (1) 9 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl WyBcznik ten umieszczony jest w prawym przeBczniku zespolonym. W pozycji ON wBczony jest obwód zapBonowy i mo|liwe jest uruchomienie silnika. W pozycji OFF obwód rozrusznika i ukBadu zapBonowego jest odBczony i uruchomienie silnika nie jest mo|liwe. DyWIGNIA HAMULCA PRZEDNIEGO (2) Hamulec przedni uruchamiany jest dzwigni umiejscowion przy rczce gazu. Przedni hamulec jest hamulcem tarczowym, hydraulicznym, bardziej wydajnym od hamulca bbnowego. Wraz z wci[niciem dzwigni tego hamulca zostaje wBczone [wiatBo tylne STOP. WACZNIK ZWIATEA (3) PrzeBczenie tego wBcznika w pozycj ¤ powoduje wBczenie [wiateB pozycyjnych. PrzeBczenie w pozycj <& wBcza [wiatBa mijania. Powrót w pozycj " wyBcza [wiatBa. PRZYCISK ROZRUSZNIKA (4) Przycisk ten sBu|y do wBczenia rozrusznika. Je|eli stacyjka jest w pozycji ON, wyBcznik silnika w pozycji ON, skrzynia biegów w pozycji luzu (neutral) i wci[nite jest sprzgBo, wci[nicie tego przycisku powoduje wBczenie rozrusznika i uruchomienie silnika. Notatka Motocykl zostaB wyposa|ony w zespóB przeBczników zabezpieczajcych ukBad rozruchowy silnika i ukBad zapBonowy. Silnik mo|e by uruchomiony jedynie, gdy: - skrzynia biegów jest w pozycji luzu (neutral) - wBczony jest bieg i stopka boczna jest zBo|ona Uwaga Nie nale|y trzyma wBcznika rozrusznika wBczonego dBu|ej ni| 5 sekund, rozrusznik i jego obwód mo|e bowiem ulec uszkodzeniu. Je|eli wystpuj trudno[ci z uruchomieniem silnika, nale|y sprawdzi ukBad paliwowy i zapBonowy (patrz:. Niedomagania) 3.7 KOREK WLEWU PALIWA Otworzy zbiornik paliwa wsadzajc kluczyk zapBonu i przekrcajc zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Z kluczykiem wsadzonym do zamka korka wyj korek. Zamknicie wlewu nastpuje po uprzednim wsadzeniu korka i wci[niciu go a| do zaskoczenia. Kluczyk w tym czasie musi by wsadzony w zamek korka. Przekrci kluczyk przeciwnie do wskazówek zegara i wyj kluczyk. Korek jest ju| zabezpieczony. 3.8 KRANIK PALIWA Motocykl zostaB wyposa|ony w rcznie sterowany kranik paliwa. Posiada on 3 pozycje: ON, RES i OFF. POZYCJA ON (OTWARTE) Po uruchomieniu silnika przestawi kranik w pozycj ON 10 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl POZYCJA RES (REZERWA) Je|eli poziom paliwa w zbiorniku jest bardzo niski, przekrci kranik w pozycj RES. Rezerwa zawiera 3 litry paliwa. Notatka Po wBczeniu rezerwy jak najprdzej napeBni zbiornik na stacji benzynowej. Po zatankowaniu upewni si, |e kranik przestawiono ponownie w pozycj ON POZYCJA OFF (ZAMKNITE) Nale|y zawsze przestawia kranik w pozycj OFF gdy silnik nie jest uruchomiony przez wicej ni| kilka minut. 3.9 DyWIGNIA SSANIA Dzwignia ssania jest umiejscowiona po lewej stronie motocykla pod zbiornikiem paliwa. Gazniki wyposa|one s w ukBad ssania, który uBatwia rozruch. Je|eli uruchamiany jest zimny silnik, nale|y wycign caBkowicie dzwigni ssania. Po uruchomieniu silnika nale|y dzwigni t wcisn do poBowy i zagrza silnik. Z ukBadu ssania nale|y korzysta tylko przy zamknitym gazie. Do rozruchu ciepBego silnika ssanie nie jest potrzebne. Po osigniciu przez silnik temperatury pracy nale|y kontrolowa, czy dzwignia ssania zostaBa wci[nita caBkowicie. Notatka Wicej danych dotyczcych procedury uruchomienia silnika znajduje si w rozdziale VII 3.10 DyWIGNIA ZMIANY BIEGÓW Skrzynia biegów posiada pi przeBo|eD przeBczanych jak na rysunku powy|ej. Dzwignia zmiany biegów jest poBczona w przekBadni z mechanizmem zapadkowym. Ka|dorazowo, gdy jeden z biegów zostaje wBczony, dzwignia zmiany biegów powraca do swojego normalnego poBo|enia, tak aby nastpny bieg mógB zosta znowu wBczony. Dzwignia zmiany biegów znajduje si po lewej stronie motocykla. W celu zmiany biegu nale|y wcisn dzwigni sprzgBa i zamkn rczk gazu, jednocze[nie nale|y przeBczy dzwigni zmiany biegów. Przesunicie dzwigni w gór zmienia przeBo|enie na wy|sze, w dóB na ni|sze. Neutral znajduje si pomidzy pierwszym i drugim biegiem. Je|eli nale|y wBczy bieg luzem Neutral, nale|y wcisn lub pocign lekko (do poBowy) dzwigni zmiany biegów. 11 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Notatka Kiedy skrzynia biegów jest w pozycji biegu jaBowego (Neutral) sygnalizowane jest to [wieceniem zielonej lampki kontrolnej. 3.11 PEDAA HAMULCA TYLNEGO PedaB hamulca tylnego znajduje si po prawej stronie motocykla. Naci[nicie go powinno równie| spowodowa za[wiecenie [wiatBa tylnego STOP. 3.12 UCHWYT NA KASK Uchwyt kasku znajduje si po lewej stronie pod siedzeniem tylnym. Wsadzi kluczyk i obróci zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu otwarcia zasuwki. Wsadzi sprzczk kasku na zasuwce i przekrci kluczyk w odwrotnym kierunku, co spowoduje zamknicie uchwytu. Uwaga: Nie nale|y jezdzi motocyklem z zamocowanym w zabezpieczeniu kaskiem. W trakcie jazdy kask mo|e uderza o szprychy, koBo, powodujc kBopoty w prowadzeniu a nawet wypadek. 3.13 STOPKA BOCZNA Motocykl wyposa|ony zostaB w stopk boczn po lewej stronie motocykla, która umo|liwia parkowanie. Stopka ta jest wyposa|ona w wyBcznik odcinajcy zapBon w momencie, gdy jest ona rozBo|ona i skrzynia biegów jest przeBczona na którykolwiek bieg oprócz biegu jaBowego (neutral). WyBcznik zabezpieczajcy pracuje nastpujco: - je|eli stopka jest rozBo|ona i wBczony jest bieg, silnik nie bdzie mógB by uruchomiony - je|eli silnik pracuje i zostanie wBczony bieg gdy stopka jest rozBo|ona, praca silnika zostanie wstrzymana - je|eli silnik pracuje i przy wrzuconym biegu zostanie rozBo|ona stopka boczna, silnik automatycznie zga[nie Uwaga Nale|y upewni si przed jazd, |e styk zabezpieczajcy przy stopce bocznej funkcjonuje prawidBowo. Je|eli przeBcznik nie pracuje prawidBowo, stopka boczna mo|e sta si du|ym zagro|eniem przy skrcie w lewo, ruszaniu itp. 3.14 REGULACJA ZAWIESZENIA TYLNEGO NAPICIE WSTPNE SPR{YNY 12 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Zawieszenie tylne umo|liwia regulacj napicia wstpnego spr|yn zale|nie od obci|enia, stylu jazdy i stanu nawierzchni drogi. Mo|liwy jest wybór jednej z piciu pozycji. Przestawienia dokonuje si, po uprzednim postawieniu motocykla na stopce, za pomoc [rubokrta lub odpowiedniej [rednicy prta wsadzonego w otwór znajdujcy si w dolnej cz[ci amortyzatorów Obracajc pier[cieD zgodnie z ruchem wskazówek zegara doprowadzi do pozycji 1 (mikkie) poprzez pozycje po[rednie a| do 5 (twarde) zale|nie od wymagaD. Uwaga Napicie wstpne spr|yn obu amortyzatorów musi by ustawione jednakowo (w tej samej pozycji). Nie dostosowanie si do tych uwag bdzie powodowaBo zaburzenia w prowadzeniu motocykla. 13 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 4 ZALECANE ZRODKI SMARNE, PALIWO I PAYNY PALIWO Nale|y u|ywa benzyny bezoBowiowej o minimalnej liczbie oktanowej 91. U|ywanie benzyny bezoBowiowej mo|e wydBu|y okres u|ytkowania [wiec zapBonowych i elementów ukBadu wydechowego. OLEJ SILNIKOWY U|ywanie najwy|szej jako[ci oleju silnikowego do silników czterosuwowych motocyklowych wydatnie wydBu|a okres jego wymiany. Nale|y u|ywa oleju o klasie jako[ci min. SE, SF lub SG wg specyfikacji API. Zaleca si olej o klasie lepko[ci SAE 10W-40 wg API. Nie zaleca si stosowanie |adnych dodatków do oleju. OLEJ W PRZEKAADNI KOCCOWEJ U|ywa oleju przekBadniowego o klasie lepko[ci SAE90 i jako[ci API: GL-5. W przypadku u|ytkowania motocykla przy temperaturach otoczenia ni|szych ni| 00C stosowa olej o klasie SAE80. PAYN CHAODNICZY Stosowa pByn chBodniczy do silników / chBodnic aluminiowych lub mieszanin odpowiedniego [rodka antyzamarzajcego (glikol etylowy) z wod destylowan w stosunku 50:50 (850ml wody i 850ml [rodka antyzamarzajcego) Wymagane ilo[ci wody/[rodka antyzamarzajcego CaBkowita pojemno[ ukBadu: 1700 ml. 30% Woda 1190 ml Glikol 510 ml 40% Woda 1020 ml Glikol 680 ml 50% Woda 850 ml Glikol 850 ml 14 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 5 DOCIERANIE Okres "docierania" jest bardzo wa|ny dla dalszego prawidBowego dziaBania silnika i wydBu|onego okresu jego eksploatacji. Poni|sze czynno[ci pozwol przeprowadzi ten okres prawidBowo. ZALECANE MAKSYMALNE OTWARCIE PRZEPUSTNICY Poni|sza tabela zawiera dane dotyczce maksymalnego uchylenia przepustnic w okresie docierania. Do 800 km max ½ otwarcia przepustnicy Do 1600 km max ¾ otwarcia przepustnicy ZMIANA OBROTÓW SILNIKA W okresie docierania powinno si jezdzi ze zmiennymi obrotami silnia (nie na staBym gazie), pozwala to na efektywniejsze dopasowanie si wspóBpracujcych cz[ci. Zmienne obci|enie silnika jest spraw bardzo wa|n, lecz nigdy nie nale|y go nadmiernie przeci|a. NALE{Y UNIKA STALE NISKIEJ LICZBY OBROTÓW. Mo|na przyspiesza motocykl dowolnie na wszystkich biegach, ale uwa|ajc, aby nie przekroczy warto[ci granicznych. Nie nale|y jednak przez pierwsze 1600km jezdzi na peBnym gazie. OLEJ SILNIKOWY POWINIEN MIE MO{LIWOZ CYRKULACJI PRZED JAZD. Po uruchomieniu ciepBego lub zimnego silnika, zanim si go obci|y, nale|y pozwoli mu przez pewien krótki czas pracowa na biegu jaBowym. Poprzez ten zabieg olej dotrze do wszystkich miejsc wymagajcych smarowania. 15 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 6 PRZEGLD PRZED JAZD Przed jazd motocykl nale|y podda przegldowi, umo|liwiajcemu wyeliminowanie zawczasu wszelkich niesprawno[ci i majcych wpByw na bezpieczeDstwo. Nigdy nie nale|y lekcewa|y tych zabiegów. Nale|y wykona wszystkie poni|sze czynno[ci przed rozpoczciem jazdy. CO SPRAWDZI PRZED CZYM ukBad kierowniczy - pBynno[ ruchu - brak ograniczeD ruchu - luzami rczka gazu - brak zaci, prawidBowy powrót - pBynno[ ruchu sprzgBo - poziom pBynu w zbiorniczku - brak wycieków - pBynno[ ruchu dzwigni sprzgBa hamulce - poziom pBynu w zbiorniczku - ustawienie pedaBu - brak "gbczasto[ci" - brak wycieków - stopieD zu|ycia klocków hamulca paliwo - odpowiednia ilo[ przed dalszym wyjazdem akumulator - poziom elektrolitu opony - prawidBowe ci[nienie - grubo[ bie|nika - brak naci itp. olej silnikowy - prawidBowy poziom olej przekBadniowy - prawidBowy poziom ukBad chBodzenia - prawidBowy poziom pBynu - brak wycieków sygnaB dzwikowy - prawidBowe funkcjonowanie [wiatBo STOP - prawidBowe funkcjonowanie o[wietlenie - prawidBowe funkcjonowanie stopka boczna - prawidBowe funkcjonowanie stacyjka 16 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 7 JAZDA 7.1 URUCHAMIANIE SILNIKA Ostrze|enie: Ze wzgldu na szkodliwo[ spalin nie nale|y uruchamia silnika w zamknitym pomieszczeniu, z niewystarczajc wentylacj. Nigdy nie nale|y pozostawia, bez nadzoru, wBczonego silnika - nawet na krótk chwil Wa|ne: Motocykl wyposazono w wyBacznik blokujcy obwody zapBonu i rozrusznika. Pojazd mo|e zota uruchomiony tylko wtedy, gdy: wBczony jet bieg luzem bieg jest wBczony, ale stopka boczna jest zBo|ona. PRZY ZIMNYM SILNIKU - dzwigni ssania wycign caBkiem do siebie - nie dodawa gazu i nacisn przycisk rozrusznika - bezpo[rednio po rozruchu silnika nale|y cofn dzwigni o poBow i poczeka na rozgrzanie silnika - po rozgrzaniu silnika dzwigni ssania przestawi do jej neutralnej pozycji PRZY CIEPAYM SILNIKU - rczk gazu odkrci o 1/8 - ¼ (nie korzysta z ssania) - przycisn wBcznik rozrusznika 7.2 RUSZANIE Wcisn dzwigni sprzgBa i wBczy pierwszy bieg (dzwignia w dóB). Zwikszajc pBynnie obroty silniak puszcza jednocze[nie powoli dzwigni sprzgBa. Motocykl ruszy i wraz z dodawaniem gazu zacznie przyspiesza. Chcc zmieni bieg nale|y wcisna ponownie sprzgBo z równoczesnym zamkniciem gazu i dzwigni zmiany biegów wybra kolejne przeBo|enie, a| do najwy|szego. 7.3 PRZEACZANIE BIEGÓW Biegi nale|y zmienia rozsdnie i pozwoli spokojnie pracowa silnikowi. RozBo|enie przeBo|eD zostaBo starannie dopasowane do wBa[ciwo[ci motocykla. Kierowca powinien zawsze dobra odpowiedni bieg do aktualnych warunków. Nie nale|y jezdzi z cz[ciowo wci[nitym, [lizgajcym si sprzgBem, gdy| przyspieszy to jego zu|ycie. 7.4 JAZDA W GÓRACH Przy zmniejszaniu si prdko[ci motocykla przy podjezdzie pod gór nale|y zredukowa bieg na ni|szy tak, aby silnik pracowaB w optymalnym zakresie obrotów. Zmiana biegów powinna nastpi szybko, zanim motocykl wytraci prdko[. Przy dBugich zjazdach silnik mo|e zosta u|yty jako hamulec. Odbywa si to poprzez wBczenie ni|szego biegu. Nale|y jednak wtedy uwa|a, |eby silnik nie przekroczyB zalecanych obrotów, dodatkowo nale|y stosowa hamulce rczny i no|ny. 7.5 ZATRZYMANIE I PARKOWANIE - zmniejszy obroty silnika, a| do jego wyBczenia - u|y jednocze[nie i równomiernie przedniego i tylnego hamulca - przy zmniejszeniu prdko[ci zredukowa bieg - krótko przed zatrzymaniem motocykla wrzuci bieg luzem - zaparkotwa motocykl w odpowiednim miejscu, gdzie nie przewróci si - kluczyk zapBonu przekrci w pozycj OFF - skrci kierownic w lewo i zamkna zamek blokady - wyj kluczyk W przypadku, gdy aktualnym biegiem jest bieg luzem, zapala si zielona kontrolka biegu luzem. 17 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Ostrze|enie: Korzystanie tylko z przedniego lub tylko z tylnego hamulca jest niebezpieczne, poniewa| motocykl mo|e wpa[ w po[lizg, a kierowca utraci nad nim kontrol. Na mokre lub [liskiej nawierzchni oraz na zakrtach, hamulców nale|y u|ywa ostro|nie. NagBe hamowanie w tych warunkach jest szczególnie niebezpieczne. Ostrze|nie: Wraz ze wzrostem szybko[ci motocykla droga hamowania pojazdu wydBu|a si. Nale|y stale zachowywa wystarczajcy i bezpieczne odstp od pojazdów jadcych przed nami oraz innych przeszkód. Notatka: Przed zmian biegu nale|y odj gaz. Je|eli wBczony zostaie ni|szy bieg, przed puszczeniem dzwigni sprzgBa nale|y zwikszy lekko obroty, aby unikn szapni i nadmiernego obci|enia silnika. 18 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 8 UTRZYMANIE 8.1 PRZEGLDY OKRESOWE Przegld mo|na wykonywa zale|nie od przebiegu lub czasu - co nastpi pierwsze Je|eli motocykl jest u|ywany w trudnych warunkach, czynno[ci poni|sze nale|y przeprowadza cz[ciej. Przegldy nie powinny by przeprowadzane poBowicznie i niedokBadnie, gdy| kontrola, np.: ukBadu kierowniczego bdz jezdnego jest bardzo wa|na dla bezpieczeDstwa ruchu. Najlepsz gwarancj bezpieczeDstwa bdzie regularna kontrola u autoryzowanego dealera SUZUKI. km 1000 6000 12000 18000 24000 miesice 2 12 24 36 48 akumulator i i i i i filtr powietrza - i r i r luz zaworów - i i i i [wiece zapBonowe - i r i r przewody paliwowe - i i i i wymiana co 4 lata sitko kranika paliwa - - c - c olej silnikowy r r r r r filtr oleju r - r - r linka gazu i i i i i obroty biegu jaBowego i i i i i olej w dyferencjale r - i - i pByn chBodniczy wymiana co 2 lata przewody chBodnicy i - i - i wymiana co 4 lata przewody sprzgBa - i i i i wymiana co 4 lata pByn hydrauliczny sprzgBa - - i - i wymiana co 2 lata hamulce i i i i i przewody hamulcowe - i i i i wymiana co 4 lata pByn hamulcowy - i i i i wymiana co 2 lata opony - i i i i ukBad kierowniczy i i i i i zawieszenie przednie - - i - i zawieszenie tylne - - i - i [ruby i nakrtki ramy t t t t t [ruby ukBadu wydechowego - t t t t i - kontrola; wyczyszczenie, regulacja, wymiana i przesmarowanie je[li jest konieczne r - wymiana t - dokrcenie c - czyszczenie 8.2 NARZDZIA Aby wykonywa podstawowe czynno[ci obsBugowe, na wyposa|eniu motocykla znajduje si zestaw podstawowych narzdzi. Przechowywany jest on w skrzynce narzdziowej usytuowanej w oparciu pasa|era i zamykany na kluczyk. W celu dostania si do narzdzi nale|y zdj z trzech zacisków mocujcych oparcie i wkBadajc kluczyk do zamka, przekrci go zgodnie ze wskazówkami zegara. W tym momencie nale|y odchyli wieko do przodu. VS800/600 NA RYNEK NIEMIECKI, VS600GLF W modelach tych skrzynka narzdziowa umiejscowiona jest po prawej stronie tylnego bBotnika przy kierunkowskazie. 19 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 8.3 PUNKTY SMAROWANIA Smarowanie odpowiednich punktów w Twoim motocyklu zapewni jego dBugotrwaBe, bezproblemowe u|ytkowanie. Dobrym zwyczajem jest przesmarowanie tych punktów po ka|dej forsownej jezdzie, po jezdzie w deszczu, po myciu motocykla. GBówne punkty smarowania przedstawiaj poni|sze rysunki. 1 - dzwignia sprzgBa 2 - mechanizm stopki bocznej 3 - linka gazu 4 - dzwignia hamulca przedniego 5 - mechanizm hamulca tylnego O - olej silnikowy G - smar 8.4 AKUMULATOR Akumulator umiejscowiony jest w najni|szym punkcie motocykla, tu| za silnikiem. Poziom elektrolity mo|e by kontrolowany poprzez okienko inspekcyjne - zawsze musi on znajdowa si pomidzy liniami Max i Min (Upper i Lower). Kontroli dokonuje si przy motocyklu stojcym w pozycji pionowej. Je|eli poziom elektrolitu znajduje si poni|ej linii Min, nale|y uzupeBni go wod destylowan (nigdy nie u|ywa zwykBej wody-mineralizowanej, poniewa| skraca to |ywotno[ akumulatora). 20 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Notatka Poprzez okienko inspekcyjne nie jest mo|liwe sprawdzenie poziomu elektrolitu we wszystkich 6 celach akumulatora. Je|eli akumulator ulegB rozBadowaniu, nale|y go doBadowa za pomoc prostownika. Nale|y pamita, aby prd Badowanie nie przekraczaB 1/10 pojemno[ci znamionowej, czyli 1,6A. Czynno[ci przy wyjmowaniu akumulatora: 1. Postawi motocykl na stopce 2. OdBczy przewód masowy (-) od akumulatora (2) 3. Poluzowa wkrt (3) pokrywy przewodu (+) akumulatora (4) i zdj j 4. OdBczy przewód plusowy (+) od akumulatora (5) 5. Odkrci 2 [ruby (6) - z prawej i lewej strony - i otworzy podstaw mocujc akumulator (7) 6. Wyj akumulator 7. Zainstalowa akumulator postpujc w odwrotnej kolejno[ci Notatka Do uzupeBnienia poziomu elektrolitu NIGDY nie u|ywa kwasu siarkowego lub jego roztworu. 21 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Co 6000 km nale|y sprawdzi gsto[ elektrolitu w ka|dej celi, co umo|liwi okre[lenie "kondycji" ka|dej celi akumulatora. Uwaga: Elektrolit ma wBa[ciwo[ci |rce i jest szkodliwy w kontakcie ze skór, oczami, ubraniem. Je|eli dojdzie do kontaktu elektrolitu z oczami lub skór, nale|y niezwBocznie przemy je wod i skontaktowa si z lekarzem. Ostrze|enie: Do akumulatora podBczona jest rurka, odprowadzajca gazy wydobywajce si w trakcie procesu elektrolizy. Nale|y upewni si, |e jest ona poprawnie zaBo|ona, nie pozaginana. Nie zaBo|enie tej rurki doprowadzi w szybkim tempie do korozji elementów metalowych - efekt silnych wBa[ciwo[ci |rcych wydobywajcego si gazu. Uwaga: Wydobywajcy si z akumulatora wodór jest gazem Batwopalnym i dlatego nale|y zachowa szczególn ostro|no[ - zródBo ognia i iskry trzyma z dala od akumulatora. Nigdy nie pali w bliskiej odlegBo[ci od akumulatora. 8.5 FILTR POWIETRZA W motocyklu zainstalowano 2 filtry powietrza. Przedni filtr umiejscowiony jest pod zbiornikiem paliwa, a tylny pod siedzeniem kierowcy. Filtry te s filtrami typu papierowego. Je|eli filtry te zostan "zapchane", zmniejszy si moc silnika i zwikszy zu|ycie paliwa. Filtry nale|y przeglda i czy[ci co 6000 km, zgodnie z poni|sz procedur. Notatka: W przypadku u|ytkowania motocykla w bardzo silnie zapylonym terenie, czstotliwo[ przegldu i czyszczenia musi zosta zwikszona. Ostrze|enie Nie nale|y u|ytkowa motocykla bez zamontowanych filtrów powietrza, poniewa| przyspiesza to zu|ycie mechaniczne silnika. Okres bezawaryjnej eksploatacji silnika zale|y w du|ej mierze od tego elementu. 1. Postawi motocykl na stopce 2. Zdj praw i lew pokryw ozdobn odkrcajc wcze[niej wkrty (1) i (2) 3. Odkrci 2 [ruby (3) z obu stron motocykla i zdj siedzenie (4) 22 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 4. Zakrci kranik paliwa i przestawi stacyjk w pozycj OFF (wyBczony). 5. Zdj przewód paliwowy z kranika paliwa 6. Odkrci [rub mocujc zbiornik paliwa (5) i zdj zbiornik pocigajc go ku tyBowi. 7. Poluzowa wkrty opasek (6) i zdj gumow rur (8) i przewód odpowietrzajcy gazników (7) 8. Odkrci 3 wkrty (9) pokrywy puszki filtra i wyj filtr 9. Odkrci wkrty (10) mocujce cewki zapBonowe 10. Poluzowa wkrty opasek (11) i zdj gumow rur (13) i przewód odpowietrzajcy gazników (12) 11. Odkrci 2 wkrty pokrywy puszki filtra i wyj filtr 12. U|ywajc spr|onego powietrza z kompresora, starannie wyczy[ci filtry Notatka StrumieD spr|onego powietrza skierowa do wntrza filtra - skierowanie na zewntrz powoduje, |e brud wnika gBbiej w struktur papierow filtra i zapycha go. 13. Zamontowa wyczyszczone lub nowe wkBady w porzdku odwrotnym do podanego powy|ej. Upewni si, |e wszystkie elementy zostaBy prawidBowo, mocno zamontowane i ukBad jest szczelny. 23 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Notatka: Co 12000 km wymieni filtry na nowe 8.6 ZWIECE ZAPAONOWE Co 6000 km przeczy[ci [wiece zapBonowe. Wyregulowa przerw na elektrodzie - prawidBowy odstp elektrod 0,8-0,9 mm. Co 12000 km [wiece nale|y wymieni na nowe. Po wyjciu [wiecy nale|y przygldn si kolorowi nalotu na [wiecy. Kolor ten informuje o prawidBowym doborze ciepBoty [wiecy, pracy ukBadu zapBonowego i paliwowego. Je|eli wszystko pracuje prawidBowo, [wieca powinna mie nalot koloru jasno brzowego. DOBÓR ZWIEC ZAPAONOWYCH NGK NIPPODENSO UWAGI DPR7EA-9 X22EPR-U9 wymieni na tak, je|eli standardowa jest mokra DPR8EA-9 X24EPR-U9 standardowa DPR9EA-9 X27EPR-U9 wymieni na tak, je|eli standardowa ulega przegrzaniu Ostrze|enie: Nie dokrca [wiec zbyt silno i nie wkrca [wiec z uszkodzonym gwintem - gniazdo w gBowicy jest aluminiowe i Batwo ulega uszkodzeniu Nie dopu[ci aby do otworu po [wiecy dostaBy si jakiekolwiek nieczysto[ci Standardowa [wieca dobrana jest tak, aby pracowaBa optymalnie w ró|nych warunkach. Je|eli nie pracuje ona poprawnie - o czym [wiadczy kolor nalotu na niej - nale|y skonsultowa si z dealerem Suzuki lub wysoko kwalifikowanym zakBadem mechaniczny w celu doboru odpowiedniej ciepBoty [wiecy. Wybór nieodpowiedniej [wiecy mo|e doprowadzi do powa|nych uszkodzeD silnika. 8.7 OLEJ SILNIKOWY Dobór odpowiedniego, wysokiej jako[ci oleju silnikowego i jego systematyczna wymiana umozliwia dBugotrwaBy okres bezawaryjnej eksploatacji motocykla. Poziom oleju nale|y sprawdza przed ka|dym wyjazdem, a wymiany dokonywa zgodnie z tabel przegldów okresowych. SPRAWDZANIE POZIOMU OLEJU 1. Uruchomi silnik i pozostawi go na wolnych obrotach przez kilka minut 2. Zatrzyma silnik i odczeka 1 minut 3. Trzymajc motocykl w pozycji pionowej, sprawdzi poziom oleju w okienku inspekcyjnym 24 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Ostrze|enie: Poziom oleju powinien zawiera si pomidzy liniami L i F. Nigdy nie uzytkowa motocykla je|eli poziom ten jest poni|ej linii L (Low). Nie nale|y równie| wlewa wicej oleju, tak aby jego poziom przekraczaB lini F (Full). WYMIANA OLEJU I FILTRA OLEJU Pierwszej wymiany oleju i filtra dokonuje si po przebiegu 1000 km - nastpne zgodnie z tabel przegldów okresowych. Wymiany oleju dokonuje si przy nagrzanym silniku zgodnie z poni|szymi krokami: 1. Postawi motocykl na stopce 2. Odkrci korek wlewu oleju (1) 3. Podstawi pojemnik na zu|yty olej pod korek spustowy (2) 4. Odkrci kluczem [rub - korek spustowy, i trzymajc motocykl w pozycji pionowej, odczeka a| do opróznienia silnika z oleju. Uwaga: Olej silnikowy mo|e by w tym momencie bardzo gorcy. Przy odkrcaniu zachowa szczególn ostro|no[, aby nie ulec poparzeniu. Nie dotyka rur wydechowych kiedy s gorce. 5. Zakrci korek spustowy wraz z podkBadk. Zachowa ostro|no[, aby nie zerwa gwintu. 6. Poluzowa filtr oleju (3) odkrcajc go przeciwnie do wskazówek zegara - do czynno[ci tej najlepiej u|y odpowiedniego narzdzia pokazanego na rysunku. 7. Po odkrceniu filtra, przetrze czyst szmatk powierzchni styku (4) 25 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 8. Posmarowa cienk warstw oleju silnikowego gumow uszczelk na nowym filtrze (5) Ostrze|enie: Do wymiany zalecane jest u|ywanie cz[ci fabrycznych, zaprojektowanych specjalnie do danego modelu motocykla. Cz[ci nieautoryzowane mog posiada np. inny rozmiar gwinu, co spowoduje uszkodzenia silnika lub wycieki oleju. 9. Zakrci filtr rk do momentu kontaktu powierzchni filtra z powierzchni silnika a| wyczuwalnego oporu Ostrze|enie: Przy dokrcaniu filtra bardzo istotny jest moment, w którym uszczelka filtra zacznie dotyka powierzchni styku z silnikiem. 10. Za Bo|y narzdzie do dokrcania na filtr tak, aby znak na nim byB w górnym martwym punkcie. ZaBo|y na narzdzie klucz i wykona nim 2 peBne obroty. 11. Zala 2800ml [wie|ego oleju poprzez otwór wlewowy i zakrci korek wlewowy. 26 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Notatka: Przy wymianie oleju bez wymiany filtra wla 2400ml oleju. 12. Sprawdzi, czy nie ma wyraznych wycieków. Uruchomi silnik i przetestowa go przy ró|nych prdko[ciach obrotowych przez 2-3 minuty. 13. Zatrzyma silnik i odczeka kilka minut. Ponownie sprawdzi poziom oleju. Sprawdzi, czy nie ma wycieków. Ostrze|enie: Je|eli zauwa|ono wycieki spod filtra oleju, wskazuje to na uszkodzenie uszczelki filtra lub nieprawidBow jego instalacj. Przy u|ywaniu podno[nika do podnoszenia motocykla, nigdy nie podstawia go pod filtr oleju - istnieje du|e prawdopodobieDstwo jego uszkodzenia. Notatka: Je|eli nie dysponuje si odpowiednimi narzdziami, nale|y powy|sze prace zleci odpowiedniemu serwisowi. 8.8 GAyNIK Gazniki ustawione s przez fabryk i nie nale|y próbowa zmienia tych ustawieD. Do obowizków u|ytkownika nale|y jedynie sprawdzanie i ewentualna regulacji: wolnych obrotów silnika i luz linki gazu. REGULACJA WOLNYCH OBROTÓW Do przeprowadzenia tej czynno[ci wymagany jest obrotomierz. Je|eli nie ma si dostpu do tego urzdzenia, prace te nale|y powierzy serwisowi. 1. Uruchomi silnik i doprowadzi do temperatury eksploatacyjnej 2. Po zagrzaniu silnika wyregulowa wkrtem wolnych obrotów (1) prdko[ obrotow silnika na biegu jaBowym zgodnie z poni|szymi danymi: - VS800 - 1000-1200 obr/min (1100-1300 dla motocykli na rynek póBnocnoamerykaDski) - VS750 - 900-1100 obr/min (1000-1200 dla motocykli na rynek póBnocnoamerykaDski) - VS600 - 1100-1300 obr/min REGULACJA LUZU LINKI GAZU Zmierzy luz na rczce gazu (rys) - powinien on zawiera si pomidzy 3-6 mm Regulacja - kolejno[ czynno[ci 1. Poluzowa przeciwnakrtk (1) 2. Wyregulowa prawidBowy luz wkrcajc lub wykrcajc [rube regulacji (2) 27 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 3. Dokrci przeciwnakrtk 4. Ponownie skontrolowa luz linki gazu i je|eli zachodzi potrzeba, ponownie przeprowadzi regulacj. Uwaga Po regulacji sprawdzi, czy kierownica porusza si w caBym zakresie bez oporów, czy w trakcie jej ruchu nie nastpuje zwikszanie prdko[ci obrotowej silnika i czy rczka gazu poprawnie powraca do pozycji wyj[ciowej. 8.9 SPRZGAO W motocyklu zastosowano sprzgBo hydrauliczne. Nie wymaga ono regulacji - system samoregulacji. Mimo to przed ka|dym wyjazdem nale|y skontrolowa, czy funkcjonuje ono poprawnie. - poziom pBynu w zbiorniczku wyrównawczym powinien by powy|ej linii LOWER (min) - w trakcie kontroli motocykl nale|y trzyma w pozycji pionowej - sprawdzi, czy nie ma jakichkolwiek wycieku z ukBadu - sprawdzi, czy dzwignia pracuje poprawnie i czy nastpuje wysprzglanie. Je|eli poziom pBynu w zbiorniczku jest poni|ej linii LOWER (min.), nale|y uzupeBni go - u|y do tego pBynu hamulcowego DOT-4. 8.10 UKAAD CHAODZENIA POZIOM PAYNU CHAODNICZEGO UzupeBnianie pBynu chBodniczego nale|y wykonywa przy zimnym silniku. 1. Postawi motocykl na stopce 2. Odkrci 4 [ruby mocujce osBon chBodnicy i zdj osBon 3. Odczeka a| silnik ostygnie. Powoli odkrci korek wlewu pBynu przeciwnie do wskazówek zegara. 4. Trzymajc motocykl w pozycji pionowej, sprawdzi poziom pBynu chBodniczego 5. UzupeBni poziom pBynu a| do dna "szyjki" 6. Zakrci korek wlewu pBynu 28 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Notatka: Nie uzupeBnia poziomu pBynu chBodniczego zwykB wod, poniewa| rozcieDczony pByn chBodniczy ma mniejsze wBa[ciwo[ci odprowadzania ciepBa, a tym samym zmniejsza si wydajno[ ukBadu chBodzenia WYMIANA PAYNU CHAODNICZEGO Wymiany dokonywa co 2 lata Notatka; Do wymiany potrzeba okoBo 1700 ml pBynu 8.11 OLEJ W PRZEKAADNI KOCCOWEJ Pierwszej wymiany oleju w dyferencjale dokonuje si po 1000km, nastpne co 12000km. Do wymiany stosowa olej przekBadniowy klasy SAE90 i jako[ci wedBug API: GL-5. Je|eli motocykl u|ytkowany jest w temperaturach poni|ej 0oC, stosowa olej klasy SAE80. 1. Postawi motocykl na stopce 2. Odkrci korek wlewu (1) 3. Odkrci korek spustowy oleju (2) znajdujcy si u spodu obudowy przekBadni , podstawiajc wcze[niej zbiornik na zu|yty olej. W trakcie wykonywania tej czynno[ci motocykl powinien sta w pozycji pionowej 4. Po opró|nieniu przekBadni, wkrci korek spustowy (2), napeBni przekBadni [wie|ym olejem a| do momentu, kiedy w pozycji pionowej signie otworu wlewowego. W przybli|eniu jest to 200-220ml. 5. Zakrci korek wlewu. 8.12 HAMULCE W motocyklu zastosowano w przodzie jedn tarcz hamulcow obsBugiwan ukBadem hydraulicznym oraz z tyBu hamulce bbnowy, mechaniczny. Przegldu tych elementów nale|y dokonywa zgodnie z tabel przegldów okresowych, najlepiej w serwisie. HAMULEC PRZEDNI POZIOM PAYNU HAMULCOWEGO Upewni si, |e poziom pBynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym pompy jest prawidBowy. Pomiaru dokona na motocyklu stojcym pionowo w stosunku do podBo|a. Poziom pBynu nie powinien by poni|ej lini LOWER. Je|eli poziom jest za niski nale|y, z motocyklem ustawionym w pozycji poziomej, uzupeBni zalecanym pBynem. Wraz ze zu|ywaniem si klocków hamulca przedniego poziom pBynu bdzie stopniowo opadaB rekompensujc now pozycj klocków. 29 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl KLOCKI HAMULCOWE Sprawdzi stan klocków hamulcowych, szczególnie stopieD ich zu|ycia. Je|eli linia maksymalnego zu|ycia (1) zostanie przekroczona nale|y wymieni oba klocki niezale|nie od stanu drugiego klocka. Wymiany dokona w autoryzowanym serwisie lub odpowiednim zakBadzie. HAMULEC TYLNY REGULACJA PEDAAU HAMULCA TYLNEGO Skok jaBowy oraz pozycja pedaBu hamulca tylnego powinna by prawidBowo wyregulowana. Nale|y to uczyni zgodnie z poni|szymi krokami: 1. Poluzowa przeciwnakrtk [ruby regulujcej (1) pozycj pedaBu hamulca 2. Wyregulowa, krcc [rub (1), prawidBow pozycj pedaBu 35-45mm powy|ej górnej powierzchni podnó|ka kierowcy 3. Dokrci przeciwnakrtk 4. Wyregulowa nakrtk (2) skok jaBowy pedaBu hamulca na 20-30mm LINIA ZU{YCIA HAMULCA TYLNEGO Na bbnie hamulca tylnego znajduje si wskaznik maksymalnego zu|ycia okBadzin hamulcowych. 30 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl - rys.A - linia zuzycia mie[ci si w dopuszczalnym zakresie - rys.B - linia zu|ycia wykracza poza dopuszczalny zakres WACZNIK ZWIATAA TYLNEGO STOP WBcznik [wiatBa STOP znajduje si pod praw pokryw ramy. WBcznik ten wyposa|ony jest w regulacj momentu zadziaBania. Krcc wkrtem regulacyjnym (po poluzowaniu przeciwnakrtki) ustawi moment zadziaBania tylnego [wiatBa STOP w ten sposób, aby [wiatBo to nie [wieciBo je|eli pedaB hamulca no|nego nie jest wci[nity i zaczBo [wieci po wci[niciu tego pedaBu. 8.13 STOPIEC NAPR{ENIA SZPRYCH Niple szprych powinny by systematycznie dokrcane. StopieD napr|enia szprych mo|e by sprawdzony rcznie (rys.) jak równie| poprzez uderzanie metalowym przedmiotem i wsBuchwanie si w wydawany dzwik. Je|eli szprycha jest luzna, dzwik bdzie gBuchy. Poniewa| ka|da szprycha powinna by dokrcona z [ci[le okre[lonym momentem obrotowym, zalecane jest powierzenie tej czynno[ci serwisowi. 8.14 OPONY ZALE{NOZ CIZNIENIA W OGUMIENIU OD OBCI{ENIA Wielko[ ci[nienia w ogumieniu jest uzale|niona od obci|enia motocykla. Niedostosowanie ci[nienia do aktualnego obci|enia mo|e doprowadzi do szybszego zu|ycia ogumienia i pogorszenia kierowalno[ci motocyklem. Pomiaru ci[nienia nale|y dokonywa zawsze przed ka|d jazd na zimnych oponach, i skorygowa zale|nie od obci|enia motocykla zgodnie z poni|sz tabel. Ci[nienie w ogumieniu - pomiar na zimno Obci|enie do 90kg powy|ej 90kg przód 200 kPa 225 kPa tyB 225 kPa 250 kPa PrawidBowy dobór typu ogumienia i jego rozmiaru ma du|e znaczenie dla bezpieczeDstwa, osigów itp. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia np.: nacicia, wybrzuszenia, jak równie| stopieD zu|ycia bie|nika, jego stan maj bezpo[redni wpByw na charakterystyk prowadzenia. Dlatego te| przed ka|d jazd zalecane jest sprawdzenie 31 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl wizualnie stanu ogumienia. W przypadku widocznych uchybieD nale|y opony wymieni. Tak samo nale|y postpi w przypadku zbyt pBytkiego bie|nika. Dla koBa przedniego minimalna gBboko[ bie|nika wynosi 1,6mm, dla tylnego 2,00mm. Przy wymianie ogumienia nale|y zwróci uwag na jego typ i rozmiar zgodnie z danymi podanymi w tabelce. Je|eli rozmiar lub typ ogumienia nie zostan dobrane prawidBowo spowodowa mo|e to zmian charakterystyki prowadzenia. Oprócz VS600GLF przód tyB rozmiar 80/90-21 48H 140/90-15M/C 70H typ Bridgestone L307 Bridgestone G544 VS600GLF rozmiar 100/90-19 57H 140/90-15M/C 70H typ Bridgestone L307 Bridgestone G544 Po wymianie opony lub naprawie dtki nale|y bezwzgldnie wywa|y koBa. PrawidBowo wywa|one koBa zapewniaj dobry kontakt z jezdni i równomierne zuzywanie si bie|nika. Uwaga: Bardzo wa|ne jest prawidBowe wykonanie czynno[ci wymiany, naprawy i wywa|enia. Powinny by one wykonane przy u|yciu specjalnych narzdzi i przyrzdów. Dlatego te| zaleca si wykonywanie w/w czynno[ci u dealera Suzuki lub w odpowiednim zakBadzie. 8.15 STOPKA BOCZNA - ZABEZPIECZENIE WACZENIA ZAPAONU Stopka boczna zostaBa wyposa|ona w ukBad odcinajcy zapBon w przypadku jej rozBo|enia i wBczenia biegu w trakcie pracy silnika. Nale|y sprawdzi poprawno[ dziaBania tego ukBadu postpujc jak poni|ej: 1. Usi[ na motocyklu okrakiem w pozycji jak przy jezdzie ze zBo|on stopk boczn 2. WBczy pierwszy bieg, trzymajc wci[nit dzwigni sprzgBa uruchomi silnika 3. Z wcinit dzwigni sprzgBa rozBozy stopk boczn. Je|eli w tym momencie silnik przestanie pracowa, ukBad odcicia zapBonu pracuje prawidBowo. Je|eli silnika nadal pracuje, ukBad nie pracuje poprawnie. Wymaga on interwencji serwisu Suzuki lub mechanika o odpowiednich kwalifikacjach 8.16 WYJCIE KOAA PRZEDNIEGO 1. Postawi motocykl na stopce 2. Zdj kapsle ozdobne osi koBa i [ruby mocujcej o[ 3. Poluzowa [rub (1) mocujc o[. Poluzowa o[ (2) 4. Do wykonania dalszych czynno[ci konieczne jest ustawienie pionowe motocykla - najlepiej u|y odpowiedniego podno[nika. Ostro|nie podnie[ motocykl tak, aby przednie koBo nie dotykaBo ziemi. 32 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl Ostrze|enie Nie podstawia podno[nika pod filtr oleju, poniewa| grozi to uszkodzeniem go. 5. Wykrci caBkowicie o[ (2) 6. Kiedy koBo opadnie do doBu, pocign je do przodu, ku sobie (rys.) 7. Monta| przeprowadzi w odwrotnej kolejno[ci 8. Po monta|u nacisn kilkakrotnie hamulec, aby odpowiednio "uBo|yB si". Uwaga: Je|eli po monta|u hamulec nie pracuje prawidBowo - tzw. pompowanie, nie nale|y rozpoczyna jazdy, dopóki nie zostanie to usunite. Przy monta|u nale|y dokrca [ruby z prawidBowym, zadanym momentem obrotowym. Dane takie mo|na uzyska w serwisie Suzuki. Ostrze|enie: Podczas monta|u nale|y zwróci szczególn uwag na prawidBowe uBo|enie [limaka prdko[ciomierza. Po demonta|u koBa nie naciska dzwigni hamulca. Powrót szczk hamulcowych do pozycji wyj[ciowej bdzie bardzo utrudniony i wymaga bdzie u|ycia du|ej siBy. Oprócz tego, mog pojawi si wycieki pBynu. 8.17 WYJCIE KOAA TYLNEGO 1. Postawi motocykl na stopce 2. Odkrci nakrtk regulacyjn hamulca tylnego (1) oraz nakrtk ograniczniki (2), zdj prt Baczcy 33 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 3. Zdj kapsel ozdobny nakrtki osi, odkrci nakrtk (3) 4. Ustawi motocykl na podno[niku i lekko podnie[ motocykl tak, aby koBo tylne "wisiaBo" w powietrzu 5. Wyj o[ koBa tylnego 6. Odchyli koBo na bok i odBczy od dyferencjaBu. Ustawi koBo na ziemi 7. Pocignc do tyBu, ku sobie w celu wyjcia 8. Monta| przeprowadzi w odwrotnej kolejno[ci Uwaga: Przy monta|u nale|y dokrca [ruby z prawidBowym, zadanym momentem obrotowym. Dane takie mo|na uzyska w serwisie Suzuki. 8.18 WYMIANA {ARÓWEK Moc |arówek u|ytych w motocyklu podana jest w poni|szej tabeli. Przy wymianie uszkodzonych |arówek kierowa si podanymi w niej parametrami. U|ycie niezgodnych z poni|sz specyfikacj |arówek mo|e doprowadzi do zaburzeD w prawidBowej pracy instalacji elektrycznej a w ostataczno[ci doprowadzi do jej uszkodzenia. Reflektor gBówny 12V 60/55W Kierunkowskaz przedni / [wiatBa pozycyjne 12V 5/21W kierunkowskaz tylny 12V 21W ZwiatBo tylne / STOP 12V 5/21W O[wietlenie tablicy rejestracyjnej 12V 5W REFLEKTOR GAÓWNY W celu wymiany |arówki nale|y postpowa zgodnie z poni|szymi wskazówkami. 1. Wykrci 2 wkrty (1) i zdj klosz przedni 34 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 2. OdBczy zBcze |arówki (2) i gumow osBon (3) 3. Rozpi spr|yn (4) trzymajc oprawk zarówki i wyj |arówk Ostrze|enie: W motocyklu zastosowano |arówk halogenow. Nie dotyka jej palcami poniewa| ka|de zanieczyszczenie mo|e spowodowa skrócenie prawidBowej jej pracy (spalenie). ZWIATAO TYLNE / STOP Postpowa zgodnie z poni|szymi wskazówkami. 1. Odkrci 2 wkrty trzymajce klosz lampy i zdj klosz. 2. Wcisnc |arówk w oprawk i przekrci w lewo, a| nastpi rozBczenie z oprawk. Wyjac |arówk. Przy wymianie wsadzi |arówk w oprawk, wcisn i przekrci w prawo. OZWIETLENIE TABLICY REJESTRACYJNEJ W celu wymiany |arówki nale|y postpowa zgodnie z poni|szymi wskazówkami. 1. Odkrci 2 nakrtki i zdj klosz. 35 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 2. Wcisn |arówk w oprawk i przekrci w lewo, a| nastpi rozBczenie z oprawk. Wyjac |arówk. Przy wymianie wsadzi |arówk w oprawk, wcisn i przekrci w prawo. KIERUNKOWSKAZY W celu wymiany |arówki nale|y postpowa zgodnie z poni|szymi wskazówkami. 1. Odkrci 2 wkrty trzymajce klosz lampy i zdj klosz. 2. Wcisn |arówk w oprawk i przekrci w lewo, a| nastpi rozBczenie z oprawk. Wyjac |arówk. 3. Przy wymianie wsadzi |arówk w oprawk, wcisn i przekrci w prawo. Ostrze|enie: Nie dokrca wkrtów klosza zbyt mocno poniewa| mo|e doprowadzi to do popkania klosza. 36 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl USTAWIENIE REFLEKTORA Reflektor mo|na regulowa w obu kierunkach: poziomym i pionowym REGULACJA PIONOWA: Krci wkrtem (1) umiejscowionym po lewej stronie reflektora. REGULACJA POZIOMA: Krci wkrtem (2) umiejscowionym po prawej stronie reflektora. 8.19 BEZPIECZNIKI / DOACZENIE DODATKOWYCH ODBIORNIKÓW BEZPIECZNIKI Bezpieczniki znajduj si pod lew pokrywk ozdobn. Zabezpieczaj one ró|ne obwody elektryczne. Je|eli jaki[ ukBad nie dziaBa, bezpiecznik musi by wymieniony. Bezpiecznik dodatkowy znajduje si wewntrz obudowy pudeBka bezpieczników. Uwaga Zawsze u|ywa bezpieczników o prdzie przebicia zgodnym z zaleceniami producenta. Nigdy nie stosowa zamiast bezpieczników tzw. póB[rodków w formie blaszek aluminiowej folii itp. Je|eli pomimo wymiany bezpiecznika, cigle ulega on przepaleniu, nale|y skontaktowa si z serwisem celem wyeliminowania przyczyny takiego stanu rzeczy. LISTA BEZPIECZNIKÓW - 10A HEAD - zabezpiecza obwód reflektora gBównego i kierunkowskazów - 10A SIGNAL - zabezpiecza obwód [wiateB postojowych, STOPu, kontrolek, pod[wietlenia prdko[ciomierza, sygnaB dzwikowy - 10A IGNITION - zabezpiecza obwód przekaznika rozrusznika, rozrusznika, pompy paliwa, cewek zapBonowych - 25A MAIN - zabezpiecza wszystkie obwody elektryczne - 10A POWER SOURCE - zabezpiecza obwody urzdzeD elektrycznych doBczonych do ukBadu 37 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 9 NIEDOMAGANIA Notatka: W przypadku jakichkolwiek problemów lub usterek nale|y skonsultowa si z dealerem Suzuki co pozwoli na uzyskanie najlepszych efektów. Wymagane jest to obowizkowy w trakcie trwania okresu gwarancyjnego. Nie uczynienie tego mo|e by przyczyn cofnicia gwarancji. W przypadku gdy silnik nie daje si uruchomi nale|y wykona poni|sze czynno[ci w celu okre[lenia przyczyn tego stanu rzeczy. SPRAWDZENIE DOPAYWU PALIWA 1. Upewni si, |e w zbiorniku znajduje si wystarczajca ilo[ paliwa 2. Sprawdzi czy stacyjka nie jest przestawiona w pozycj "OFF" i wyBcznik silnika nie jest w pozycji STOP 3. Upewni si, |e paliwo dociero z kranika paliwa do gazników a) Przestawi kranik w pozycj OFF b) Poluzowa wkrt spustowy paliwa umieszczony pod gaznikiem. Opró|ni gazniki z resztek paliwa do zbiorniczka c) Dokrci wkrt spustowy paliwa d) Przestawi kranik w pozycj ON e) PrzeBczy kluczyk zapBonu w pozycj ON. WBczy wyBcznik silnika w pozycj RUN f) PrzeBczy kluczyk zapBonu w pozycj OFF. g) Poluzowa wkrt spustowy paliwa i sprawdzi, czy w gazniku ponownie znajduje si paliwo. h) Dokrci wkrt spustowy paliwa 4. Je|eli paliwo dociera do gaznika, ukBad zapBonowy powinien zosta ponownie sprawdzony. SPRAWDZENIE UKAADU ZAPAONOWEGO 1. Wykrci [wiece zapBonowe i ponownie poBczy z fajkami przewodów wysokiego napicia 2. Docisn [wiece zapBonowe do obudowy silnika i przeBczy kluczyk zapBonu w pozycj ON, wyBcznik silnika w pozycj RUN, skrzyni biegów w pozycj neutral (luz) oraz sprzgBo wci[nite. Je|eli ukBad zapBonowy pracuje prawidBowo pomidzy elektrodami [wiec zapBonowych powinna przeskoczy iskra. Je|eli brak takiej reakcji nale|y skontaktowa si z dealerem Suzuki lub odpowiednim warsztatem w celu naprawy. SILNIK GAZNIE - sprawdzi poziom paliwa w zbiorniku - sprawdzi, czy w ukBadzie zapBonowym nie ma przerw - sprawdzi ustawienie wolnych obrotów silnika 38 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 10 CZYSZCZENIE MOTOCYKLA MYCIE MOTOCYKLA Podczas mycia motocykla postpowa wedBug poni|szej instrukcji: 1. Usun brud i bBoto u|ywajc bie|cej wody. Do mycia u|y mikkiej szczotki lub gbki. Nie nale|y u|ywa twardego materiaBu, który mo|e uszkodzi lakier. 2. My motocykl z u|yciem mikkiego detergentu lub szamponu samochodowego przy pomocy mikiej szmatki lub gbki. Podczas tej czynno[ci szmatka lub gbka powinna by czsto moczona w roztworze. Ostrze|enie Wysokie ci[nienie strumienia wody podczas mycia mo|e uszkodzi elementy chBodnicy; nie nale|y kierowa silnego strumienia wody bezpo[rednio na chBodnic. Notatka: Nale|y unika rozpylania wody w pobli|u nastpujcych miejsc: - stacyjka zapBonu, [wiece zapBonowe, korek zbiornika paliwa, gazniki, pompa hamulcowa. 3. Po usuniciu brudu spuka [rodek myjcy czyst wod. 4. Sprawdzi dokBadnie, czy nie ma uszkodzeD powierzchni lakierowanych. W przypadku jakichkolwiek uszkodzeD zamalowa. NAAO{ENIE POWAOK OCHRONNYCH I PIELGNUJCYCH Po umyciu motocykla zalecane jest naBo|enie powBok ochronnych i pielgnujcych. Zabezpieczaj one powierzchnie lakierowane i nadaj dodatkowy pomysB. - Uzywa jedynie wosków i past najwy|szej jako[ci - Przed zastosowaniem wosku i pasty przeczyta doBczon ulotk z ostrze|eniami, uwagami. PRZEGLD PO CZYSZCZENIU W celu wydBu|enia czasu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów motocykla, po czyszczeniu nale|y przesmarowa wszystkie punkty zgodnie z zaleceniami zawartymi w sekcji dotyczcej punktów smarowania (podpkt.8.3). Uwaga: U|ytkowanie motocykla z mokrymi hamulcami mo|e by ryzykowne. Efektywno[ dziaBania mokrych hamulców jest znacznie mniejsza ni| suchych. Mo|e to doprowadzi do niebezpiecznej sytuacji (wypadku). Po myciu motocykla nale|y przetestowa efektywno[ hamulców przy powolnej jezdzie. Je|eli jest konieczne, zahamowa kilkakrotnie a| do wyschnicia ich. 39 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 11 PRZECHOWYWANIE - DAU{SZY POSTÓJ Je|eli motocykle bdzie przez dBu|szy okres nieu|ywany, przygotowywany jest do zimowego postoju a wic przez dBu|szy okres nie bdzie poddawany czynno[ciom serwisowym, nale|y przygotowa go do tego. Wymaga to pewnych materiaBów, przyrzdów i umiejtno[ci. Dlatego te| czynno[ci te firma Suzuki poleca zleci odpowiedniemu dealerowi. Je|eli jednak nie jest mo|liwe zlecenie tych czynno[ci, nale|y postpowa zgodnie z poni|szymi wskazówkami. MOTOCYKL Wyczy[ci caBy motocykl. Ustawi motocykl na pBaskiej, twardej powierzchni na stopce bocznej tak, aby niemo|liwe byBo jego przewrócenie. Przekrci kierownice w lewo i zablokowa j zamkiem blokady kierownicy. Wyj kluczyk. Przykry motocykl pokrowcem z materiaBu przepuszczajcego powietrze. PALIWO 1. NapeBni zbiornik paliwa "do peBna" mieszanin benzyny i specjalnego [rodka stabilizujcego zalecanego przez wytwórc lub opró|ni caBkowicie z paliwa i spryska wntrze odpowiednim [rodkiem. 2. Opró|ni komory gazników zlewajc benzyn przez przeznaczone do tego celu otwory w gaznikach lub uruchomi na kilka minut silnik aby mieszanina benzyny i [rodka stabilizujcego zasiliBa komory gazników. SILNIK 1. Wykrci [wiece zapBonowe. Wla okoBo jednej By|ki stoBowej (15-20ccm) oleju silnikowego do ka|dego z otworów po [wiecy zapBonowej. Wkrci [wiece i wBczy rozrusznik (nie uruchamia silnika - wyBcznik silnika w pozycji OFF) na krótk chwil. 2. Zla stary olej silnikowy i napeBni skrzyni korbow niewielk ilo[ci [wie|ego oleju poprzez otwór wlewowy. AKUMULATOR 1. Wyj akumulator z motocykla. Notatka Przy odkrcaniu przewodów od akumulatora pierwsze odkrci przewód masowy (-), a dopiero wówczas przewód "gorcy" (+) 2. Przemy akumulator z zewntrz (woda + mikki detergent). Przeczy[ci elektrody akumulatora oraz koDcówki przewodów przyBczanych do akumulatora. Nasmarowa wazelin techniczn. 3. Akumulator przechowywa w suchym i przewiewnym miejscu, w temperaturze dodatniej. Co pewien czas doBadowa zalecanym prdem. OPONY Napompowa opony do ci[nienia eksploatacyjnego. Mo|na podstawi pod opony np. deseczki. Po dBu|szym postoju 1. Ponownie wyczy[ci motocykl 2. Zamontowa akumulator 3. Wykrci [wiece zapBonowe. PrzeBczy skrzyni biegów na bieg i krcc tylnym koBem obróci waBem silnika przez kilka chwil. Wkrci [wiece zapBonowe 4. Spu[ci olej silnikowy. Wymieni filtr oleju na nowy i wla do skrzyni korbowej [wie|y olej 5. Nasmarowa wszystkie punkty smarownicze jak opisano w jednym z rozdziaBów 6. Wykona wszystkie czynno[ci przewidziane w tabeli okresowych przegldów. 40 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 41 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl 12 DANE TECHNICZNE WYMIARY I MASA DBugo[ caBkowita 2255mm 2280mm na rynek Szwajcarii i Austrii 2250mm VS600GLF Szeroko[ 770mm caBkowita 765mm VS 600GLF Wysoko[ 1200mm VS800GL caBkowita 1215mm VS600GL 1125mm VS600GLF Rozstaw osi 1560mm Prze[wit 125mm Wysoko[ 700mm VS600GLF siedzenia Masa (sucha) 201kg 200kg VS600GLF SILNIK VS800GL Typ czterosuwowy, chBodzony ciecz, rozrzd SOHC, w ukBadzie V, o rozchyleniu cylindrów 45o Luzy zaworowe 0,08-0,13mm Liczba cylindrów 2 Zrednica 83,0mm Skok 74,4mm Pojemno[ 805ccm StopieD spr|ania 10,0:1 Gazniki przód 1 x MIKUNI DBS36 tyB 1 x MIKUNI BS36 Filtr powietrza wkBady wymienne papierowe Rozrusznik elektryczny UkBad smarowania z mokr misk olejow SILNIK VS600GL/F Typ czterosuwowy, chBodzony ciecz, rozrzd SOHC, w ukBadzie V, o rozchyleniu cylindrów 45o Luzy zaworowe 0,08-0,13mm Liczba cylindrów 2 Zrednica 80,0mm Skok 59,5mm Pojemno[ 598ccm StopieD spr|ania 10,2:1 Gazniki przód 1 x MIKUNI DBS34 tyB 1 x MIKUNI BS34 Filtr powietrza wkBady wymienne papierowe Rozrusznik elektryczny UkBad smarowania z mokr misk olejow PRZENIESIENIE NAPDU SprzgBo mokre, wielopBytkowe Skrzynia biegów mechaniczna, 5-biegowa System 1 w dóB, 4 do góry przeBczania 42 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl PrzeBo|enie 1,690 (71/42) pierwotne PrzeBo|enia na poszczególnych biegach 2,285 (32/14) 1,631 (31/19) 1,227 (27/22) 1,000 (25/25) 0,851 (23/27) PrzeBo|enie 1,133 (17/15) wtórne PrzeBo|enie 3,090 (34/11) koDcowe Przeniesienie waB Kardana napdu PODWOZIE Zawieszenie przednie teleskopowe, spr|yny, amortyzatory olejowe tylne wahacz, amortyzatory z 5-stopniow regulacj napicia wstpnego Kt skrtu 40o (w prawo i lewo) kierownic Kt gBówki ramy 56o45 57o VS600GLF Wyprzedzenie 145mm 140mm VS600GLF PromieD skrtu 2,9m Hamulec przedni pojedynczy, tarczowy, hydrauliczny tylny bbnowy Ogumienie przód 80/90-21 48H 100/90-19 57H VS600GLF tyB 140/90-15 M/C 70H skok zawieszeni przód 130mm tyB 90mm INSTALACJA ELEKTRYCZNA ZapBon elektroniczny (tranzystorowy) /GMP - górny martwy Punkt zapBonu 5 przed GMP poni|ej 1650obr/min punkt/ 30 przed GMP powy|ej 3500obr/min Zwiece zapBonowe NGK DPR8EA-9, NIPPODENSO X24EPR-U9 Akumulator 12V 16Ah Alternator 230W Bezpieczniki 10/10/10/25/10A Reflektor 12V 60/55W Lampa 12V 5/21W tylna/STOP Kierunkowskazy 12V 21W ZwiatBa pozycyjne 12V 4W O[wietlenie 12V 5W tablicy rejestracyjnej Pod[wietlenie 12V 3,4W prdko[ciomierza Lampki kontrolne luzu 3W [wiateB drogowych 1,7W kierunkowskazów 3W 43 Ksiazka obslugi Suzuki VS800 & VS600 Intruder - www.PC800.prv.pl temperatury 3W silnika ci[nienia oleju 3W POJEMNOZCI Zbiornik paliwa caBkowita 12,0 l rezerwa 3,0 l Miska olejowa bez filtra 2400ml z filtrem 2800ml PByn chBodniczy 1700ml Olej w przekBadni koDcowej 200-220ml 44

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
29z019 instr serwis kuchenka mikr Zelmer
r310 instr serwis
Poezja polska średniowiecza
Rosjanie poczynają sobie z Polską coraz śmielej
cmd=hrk praca&serwis=1
Optymalizacja serwisow internetowych Tajniki szybkosci, skutecznosci i wyszukiwarek
Instrukcja Programowania Zelio Logic 2 wersja polska
WYTYCZNE TCCC 2014 WERSJA POLSKA
Polska norma turbozespoly wiatrowe(1)
POLSKA DROGA FIATA 3
file D Download Polki Wirtualna Polska8
cmd=pytanie jedno,26&serwis=7

więcej podobnych podstron