plik


ÿþPodchody Czy próbowali[cie kiedy[ szuka kogo[ po znakach, które zostawiB? To doskonaBa zabawa. Mo|na j przeprowadzi w dowolnym terenie  w lesie, parku, mie[cie, ale zawsze pod nadzorem dorosBych. Zasady gry: W zabawie uczestniczy grupa osób, któr dzielimy na dwie dru|yny. Pierwsza dru|yna  uciekajcy  wyrusza w teren, pozostawiajc za sob [lady, czyli znaki patrolowe, oraz zadania (listy). Druga du|yna  szukajcy  wyrusza okoBo 20 minut po pierwszej i ma za zadanie odnalez i rozwiza wszystkie zadania pozostawione przez uciekajcych. Je[li wszystkie zadania nie zostan poprawnie rozwizane, wygrywa dru|yna uciekajca. Je[li natomiast pierwsza grupa zostanie zBapana wcze[niej, ni| dotrze do swojej kryjówki  wygrywa dru|yna poszukujca. 4 www.lokomotywa.gwo.pl Lokomotywa 2. Czytam i pisz. Cz[ 6 TU{-TU{ WAKACJE ? y d o h c d o p  a w zo i an g r zo k a J Przygotowania: Uczestnicy zabawy powinni wBo|y wygodne obuwie i odzie|. Nie mog mie ze sob przedmiotów, które przeszkodziByby im w cichym ukrywaniu si lub tropieniu dru|yny przeciwnej. Zabieraj ze sob kartki, przybory do pisania oraz kred. Znaki patrolowe: Bawic si w podchody, wykorzystujemy szyszki, kamienie, patyki lub traw, aby ukBada z nich znaki patrolowe. Znaki mo|na te| rysowa kred albo patykiem na piasku. idz zgodnie z kierunkiem, 7 list ukryty w odlegBo[ci 7 kroków który wskazuje strzaBka przejdz przez most biegnij szybko w kierunku, który wskazuje strzaBka przejdz przez rzek zatrzymaj si na 5 minut zatrzymaj si zatrzymaj si na 10 minut idz do najbli|szego domku PrzykBadowe zadania: Rozwi| rebus: Znajdz co[ lekkiego i mikkiego oraz co[ ci|kiego i twardego. W = Z DO KA KR Rozwi| zagadk: UBó| pi wyrazów Czytaj prosto, czytaj wspak, z liter sBowa TROPICIELKA. w nim przepByniesz wodny szlak. 5 Lokomotywa 2. Czytam i pisz. Cz[ 6 www.lokomotywa.gwo.pl 1. Podczas podchodów dru|yna chBopców  Le[ni tropiciele  pod|aBa  [ladami zostawianymi przez dru|yn dziewczynek  Le[ne duszki . Znajdz na mapie znaki patrolowe i powiedz, co one oznaczaj. 3 7 META START 6 www.lokomotywa.gwo.pl Lokomotywa 2. Czytam i pisz. Cz[ 6 2. Prze[ledz opis podchodów i uzupeBnij go. START 1. Idz prosto. 2. Pobiegnij w lewo. 3. Zatrzymaj si na . 4. Skr w prawo. 5. List znajdziesz w odlegBo[ci . 6. Skr w prawo. 7. Zatrzymaj si na . 8. Skr w lewo. 9. Skr w prawo. 10. Przejdz przez . 11. Idz prosto. 12. List znajdziesz w odlegBo[ci . 13. Pobiegnij w prawo. 14. Przejdz przez . 15. Skr w lewo. META 16. Idz do najbli|szego . META 3. Wymy[l zadanie dla dru|yny szukajcej. Lokomotywa 2. Czytam i pisz. Cz[ 6 www.lokomotywa.gwo.pl LETNIE PODRÓ{E Wakacje tu|-tu| XXXI-1 Jak zorganizowa podchody? yy 6 MateriaBy: s. 74 77 rebus P6.5 znaki patrolowe P6.6 Rozwizywanie rebusu, ustalanie znaczenia sBowa podchody  praca z materiaBami z pByty P6.5 Nauczyciel przygotowuje dla ka|dego z uczniów kserokopi rebusu. Dzieci maj rozwiza rebus, wpisa rozwizanie jako pocztek zdania (wielk liter) i zaznaczy wBa[ciw odpowiedz, a wykre[li dwie pozostaBe (niewBa[ciwe). Potem wklejaj kartk do zeszytu. 6 Czytanie tekstu o podchodach i omówienie zasad gry  praca z podrcznikiem, s. 74 75 Nauczyciel odczytuje pierwszy fragment tekstu (zatytuBowany Podchody), a nastpnie pyta ucz- niów o ich do[wiadczenia zwizane z takimi grami. Nastpnie dzieci po cichu czytaj fragment zaty- tuBowany Zasady gry i zaznaczaj niezrozumiaBe wyrazy.   Odczytaj wyrazy, których znaczenia nie rozu- miesz. [np. znaki patrolowe] Grupy uciekajc i poszukujc mo|na nazwa patrolami, a pozostawiane przez nie znaki to znaki patrolowe. S one wykorzystywane nie tylko w czasie harcerskiej gry w podchody, ale równie| w innych zabawach polegajcych na uciekaniu i poszukiwaniu. Znaki patrolowe znaczco uatrakcyjniaj gr, rozwijaj spostrze- gawczo[ i pomysBowo[.   Na jakim terenie mo|na przeprowadzi podchody? [np. park, las] Kto bierze udziaB w podchodach? [dwie dru|yny/grupy] Która grupa pozostawia po sobie znaki, zadania, listy? Kiedy wygrywa dru|yna uciekajca? Dzieci czytaj kolejny fragment zatytuBowany Przygotowania, a potem opowiadaj (wBa- snymi sBowami), jak nale|y si przygotowa do podchodów. Nastpnie wyznaczony uczeD odczytuje ostatni fragment tekstu (po tytuBem Znaki patro- lowe), a potem wspólnie rozszyfrowujemy znaczenie poszczególnych znaków patrolowych, odczytujc obja[nienia obok ka|dego znaku. Potem nauczyciel rysuje na tablicy przykBa- dowe znaki (w dowolnej kolejno[ci), a dzieci je odczytuj. Mo|na te| zaproponowa dzie- ciom ukBadanie na dywanie znaków z kredek. Na koniec chtne dzieci odczytuj przykBady zadaD, na które mo|na natrafi podczas pod- chodów (PrzykBadowe zadania).   Odczytaj pierwsze zadanie. Gdyby[ otrzymaB w czasie zabawy takie zadanie, czego by[ szukaB? [lekkie i mikkie  np. pióro, mech, pBatki kwiatowe; ci|kie i twarde  np. kamieD, gaBz]   Przeczytaj i rozwi| zagadk. [kajak] Rozwi| rebus. [le[niczówka]   Przeczytaj ostatnie zadanie. UBó| wyrazy zgodnie z poleceniem. [aktor, Alek, alert, cel, cera, ciapki, ciarki, cielak, ciotka, Ela, Elka, epoka, era, etap, kapcie, kipi, kolec, kopiec, kora, koral, korek, kot, kropla, lato, leci, lek, leki, lep, lepki, likier, lipiec, loki, lotki, ocieka, Ola, Olek, opiec, opieka, otarcie, pakiet, palec, parki, partie, patrol, picie, piec, Piotr, plotka, por, pora, port, pralki, proca, ptaki, rolka, ropa, tak, teka, trap, trop] LETNIE PODRÓ{E. Wakacje tu|-tu| 7 www.lokomotywa.gwo.pl Lokomotywa 2. Przewodnik dla nauczyciela. Cz[ 4 Nauczyciel informuje, |e ka|d liter mo|na wykorzysta tylko raz, z wyjtkiem litery i, która wystpuje dwa razy. Mo|na zorganizowa konkurs  kto uBo|y najwicej wyrazów i kto najdBu|sze. Zabawy ze znakami patrolowymi  praca z materiaBami z pByty P6.6 Przed zajciami nauczyciel drukuje znaki patrolowe. Na pocztku zaj rozkBada kartki w ró|nych miejscach sali. Uczniowie stoj w rozsypce. Nauczyciel mówi na przykBad  Zatrzymaj si na 5 minut , a wówczas uczniowie maj stan wokóB tego znaku. Nastpnie nauczyciel analogicznie wywoBuje pozostaBe znaki, wokóB których uczniowie maj si gromadzi. W kolejnym wariancie zabawy nauczyciel podnosi wybrany znak, a uczniowie mówi, co on oznacza. Inna zabawa mo|e polega na rysowaniu znaków, które ma na my[li nauczyciel. Nauczyciel mówi na przykBad  List w odlegBo[ci 10 kroków , a dzieci rysuj odpowiedni znak. 6 Czytanie mapy terenu  praca z podrcznikiem, s. 76   Przeczytaj uwa|nie polecenie. Jak nazywaBa si dru|yna uciekajcych, a jak  dru|yna tropicych?   Jakich znaków u|yto na mapie? [idz zgodnie z kierunkiem, który wska- zuje strzaBka; biegnij szybko zgodnie z kierunkiem, który wskazuje strzaBka; zatrzymaj si na 5 (10) minut; przejdz przez most; list ukryty w odlegBo[ci 7 (3) kroków; przejdz przez rzek; idz do najbli|szego domku] Podpowiadamy dzieciom, by skorzystaBy z rysunków na poprzedniej stro- nie.   WymieD charakterystyczne obiekty mijane przez dru|yny. [mrowisko, gBaz, pieD, most]   Jak si nazywa znak umieszczony po lewej stronie mapy (u góry)? [ró|a wiatrów] Do czego sBu|y? [Ró|a wiatrów pokazuje kierunki [wiata.] Warto zwróci uwag dzieci na to, |e póBnoc jest zawsze u góry mapy. Dzieci powinny pokaza kierunek na wschód, zachód, poBudnie i póBnoc. Mog te| ustali, w jakim kierunku szBy dru|yny po [cie|kach. [Np. najpierw szBy na póBnoc, potem skrciBy na zachód, potem znów skrciBy na póBnoc itd.] 6 UzupeBnianie opisu podchodów przy wykorzystaniu mapy terenu. Wymy[lanie zadaD do gry w pod- chody  praca z podrcznikiem, s. 77 wiczenie 2 Podczas uzupeBniania opisu dzieci wykorzystuj map terenu z poprzed- niej strony. Podpowiedzmy im, aby wyobraziBy sobie osob idc [cie|k i ustaliBy, w któr stron ta osoba skrca (idc zgodnie ze znakami pa- trolowymi).   UzupeBnij opis. Skorzystaj z opisu znaków patrolowych ze strony 75 oraz z mapy na stronie 76. Odczytaj uzupeBniony opis. [5 minut; 7 kroków; 10 minut; most; 3 (trzech) kroków; rzek; domku] wiczenie 3 Nauczyciel zachca uczniów, by zaproponowali zadania, które mo|na wy- korzysta w czasie gry w podchody. Je[li przypuszczamy, |e uczniowie bd mie z tym kBopot, mog pracowa w parach lub w mniejszych grupach i wtedy powinni uBo|y po kilka zadaD (2 4). OdwoBujemy si równie| do pomysBów zamieszczonych w podrczniku na stronie 75 (zagadki, rebusy, ukBadanie wyrazów z liter, polecenia itp.). Podpowiadamy uczniom, by w zadaniach wykorzystali mo|liwo[ci zwizane z terenem, na którym bd przeprowadzane podchody. W lesie s to: kamienie, gaBzki, zdzbBa trawy, li[cie, 77 78 SZCZEGÓAOWE PLANY ZAJ. Czytam i pisz. Cz[ 6 Lokomotywa 2. Przewodnik dla nauczyciela. Cz[ 4 www.lokomotywa.gwo.pl kora, kwiaty itp., dlatego zadaniem mo|e by np.: 1) zebranie ró|nych okazów li[ci i ich rozpoznawanie, 2) uplecenie wianka z kwiatów, 3) ukBadanie cyfr lub napisów z gaBzek. Zadania mog si równie| odwoBywa do wiadomo[ci i umiejtno[ci, które uczniowie zdobyli w szkole, np. [piewanie piosenki, wykonanie obliczeD kalendarzowych i/lub pie- ni|nych, ukBadanie wyrazów w kolejno[ci alfabetycznej, tworzenie rebusów, ortogramów. Zorganizowanie podchodów w plenerze Po wykonaniu zadaD zamieszczonych w podrczniku warto zorganizowa dzieciom podchody w lesie, parku, na terenie wokóB szkoBy. Koniecznie musimy zaprosi do zabawy jeszcze jedn osob dorosB. Ka|da dru|yna, i uciekajca, i tropica, powinna znajdowa si pod nadzorem osoby dorosBej, która zadba o bezpieczeDstwo dzieci w terenie oraz bdzie czuwaBa nad ukBadaniem zadaD dla dru|yny przeciwnej i ich poprawnym, dokBadnym wykonaniem. W miar mo|liwo[ci wykorzystajmy zadania uBo|one wcze[niej przez uczniów. W czasie zabawy dru|yna tropicych powinna pamita, |e zadania, które wykonuje, zabiera ze sob, by przedstawi je po zakoDczonej zabawie dru|ynie przeciwnej. Oczywi[cie zadania, które nale|y wykona w plenerze (np. uBo|y co[ z kamyków), pozostawia si na miejscu. Po zakoDczonej zabawie mo|na ponownie przej[ tras, by sprawdzi wykonanie zadaD i opowiedzie o miejscach, w których dru|yna uciekajcych pozostawiBa znaki, a dru|yna tropicych je odnalazBa. Zabaw warto powtórzy, by dru|yny mogBy zamieni si rolami. XXXI-2 Jak szyfrowa? yy 6 MateriaBy: s. 78 79 MateriaBy do propozycji dodatkowych: 18 schematy do szyfrowania P6.7 koperta, kart- ka, sok z cytryny lub mleko, patyczek, [wieca kartki z zaszyfrowanymi literami, karteczki Odczytanie listu, rozszyfrowanie hasBa Nauczyciel przygotowuje na zajcia list zapisany atramentem sympatycznym (na kartce zapisujemy tekst sokiem z cytryny lub mlekiem, wykorzystujemy do tego wykaBaczk lub patyczek do szaszBy- ków). Mo|na zapisa fragment znanego uczniom tekstu piosenki lub wiersza. Nastpnie ukrywamy list w klasie i podpowiadamy miejsce, w którym dzieci mog go odnalez, np. w trakcie zabawy w  ciepBo  zimno . Po odnalezieniu listu przez uczniów nauczyciel powinien zadba o jego bezpieczne odczytanie. Litery si uka|, gdy kartk ostro|nie zbli|ymy do pBomienia [wiecy. Nastpnie rozmawiamy z dziemi o tym, |e s ró|ne sposoby szyfrowania, czyli zapisywania tajnych wiadomo[ci, co mo|na wykorzysta podczas zabawy, np. w podchody. 6 Nauka szyfrowania  praca z podrcznikiem, s. 78 Litery umieszczone w trzech schematach   Przyjrzyjcie si trzem schematom, które wykorzystamy do szyfro- wania. Zwracamy uwag na to, |e pierwszy schemat skBada si z 9 prostoktnych cz[ci. W ka|dej z nich umieszczono 2 litery. Mo|na uzna, |e w ka|dym maBym prostokcie jedna litera znajduje si po jego lewej stronie, a druga  po prawej. Tak rozmieszczono litery alfabetu od A do R wBcznie. Drugi schemat skBada si z 4 cz[ci w ksztaBcie trójktów. Znajduj si w nim litery od S do W (S na górze, a nastpne litery uBo|one zgodnie z obro- tem wskazówek zegara). Trzeci schemat w ksztaBcie koBa skBada si tylko z 2 cz[ci. Mamy tu liter Y  u góry oraz liter Z  na dole. LETNIE PODRÓ{E. Wakacje tu|-tu| 7 www.lokomotywa.gwo.pl Lokomotywa 2. Przewodnik dla nauczyciela. Cz[ 4

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak zorganizowac perfekcyjna konferencje jazoko
Konferencja jak zorganizowac konferencje prasowa
Jak zorganizowac prezentacje
Jak zorganizować przyjęcie urodzinowe dla dzieci Artelis
Jak zorganizowac prezentacje
Jak zorganizować randkę piknik
Jak zorganizować dziecku urodziny
Wspólnota Mieszkaniowa jak ją zorganizować
Jak bezpiecznie zorganizować pracę osób narażonych na promieniowanie optyczne ebook demo

więcej podobnych podstron