plik


ÿþMINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ StanisBaw Wolanin Przestrzegania przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska 313[01].O1.04 Poradnik dla nauczyciela Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji  PaDstwowy Instytut Badawczy Radom 2007  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego Recenzenci: mgr Andrzej Zbigniew LeszczyDski mgr Marek Liksztet Opracowanie redakcyjne: in|. StanisBaw Wolanin Konsultacja: mgr ZdzisBaw Sawaniewicz Poradnik stanowi obudow dydaktyczn programu jednostki moduBowej 313[01].O1.04  Przestrzeganie przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy , ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska zawartego w moduBowym programie nauczania dla zawodu fototechnik. Wydawca Instytut Technologii Eksploatacji  PaDstwowy Instytut Badawczy, Radom 2007  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 1 SPIS TREZCI 1. Wprowadzenie 3 2. Wymagania wstpne 5 3. Cele ksztaBcenia 6 4. PrzykBadowe scenariusze zaj 7 5. wiczenia 11 5.1. Istota bezpieczeDstwa i higieny pracy 11 5.1.1. wiczenia 11 5.2. Ochrona pracy mBodocianych 13 5.2.1. wiczenia 13 5.3. Przepisy bezpieczeDstwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpo|arowej obowizujce w zakBadach fotograficznych 14 5.3.1. wiczenia 14 5.4. Czynniki szkodliwe, uci|liwe i niebezpieczne wystpujce w procesach pracy 16 5.4.1. wiczenia 16 5.5. Zasady ksztaBtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy 18 5.5.1. wiczenia 18 5.6. Wentylacja i klimatyzacja 20 5.6.1. wiczenia 20 5.7. Zagro|enia wynikajce z toksycznych wBa[ciwo[ci chemikaliów fotograficznych 22 5.7.1. wiczenia 22 5.8. Zasady bezpieczeDstwa pracy dotyczce transportu oraz przechowywania materiaBów fotograficznych i chemikaliów fotograficznych 24 5.8.1. wiczenia 24 5.9. BezpieczeDstwo pracy podczas u|ytkowania urzdzeD elektrycznych 26 5.9.1. wiczenia 26 5.10. Zagro|enia po|arowe. Zasady ochrony przeciwpo|arowej 28 5.10.1. wiczenia 28 5.11. Zrodki ochrony indywidualnej i zbiorowej 30 5.11.1. wiczenia 30 5.12. Procedury udzielania pierwszej pomocy. Zabezpieczenie miejsca wypadku 31 5.12.1. wiczenia 31 5.13. Zagro|enia [rodowiska wynikajce z zanieczyszczenia chemikaliami fotograficznymi i ich utylizacja 33 5.13.1. wiczenia 33 6. Ewaluacja osigni ucznia 35 7. Literatura 49  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 2 1. WPROWADZENIE Przekazuj PaDstwu Poradnik dla nauczyciela, który bdzie pomocny w prowadzeniu zaj dydaktycznych w szkole ksztaBccej w zawodzie fototechnik. Dotyczy on realizacji jednostki moduBowej 313[01].O1.04. -  Przestrzeganie przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska , która jest skBadnikiem moduBu  Podstawy fotografii - 313[01].O1 (schemat ukBadu jednostek moduBowych). W poradniku zamieszczono: - wymagania wstpne, czyli wykaz umiejtno[ci, jakie uczeD powinien mie ju| uksztaBtowane, aby bez problemów mógB korzysta z poradnika, - cele ksztaBcenia, wykaz umiejtno[ci, jakie uczeD opanuje podczas zaj, - przykBadowe scenariusze zaj, - propozycje wiczeD, które maj na celu wyksztaBcenie u uczniów umiejtno[ci praktycznych, - ewaluacj osigni ucznia z dwoma narzdziami pomiaru dydaktycznego, - wykaz literatury, z jakiej uczniowie mog korzysta podczas nauki. Wskazane jest, aby zajcia dydaktyczne byBy prowadzone ró|nymi metodami ze szczególnym uwzgldnieniem: - pokazu z obja[nieniem (instrukta|em), - wiczeD praktycznych, - metody projektów, - tekstu przewodniego. Formy organizacyjne pracy uczniów mog by zró|nicowane, poczwszy od samodzielnej pracy uczniów do pracy zespoBowej. W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomo[ci i umiejtno[ci ucznia, nauczyciel mo|e posBu|y si zamieszczonymi w rozdziale 6 zestawami zadaD testowych. W tym rozdziale podano równie|: - plany testów w formie tabelarycznej, - punktacje zadaD, - propozycje norm wymagaD, - instrukcje dla ucznia, - instrukcje dla nauczyciela, - karty odpowiedzi, - zestawy zadaD testowych. BezpieczeDstwo i higiena pracy W czasie pobytu w pracowni nale|y bezwzgldnie zwróci uwag na przestrzeganie regulaminów, przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy oraz instrukcji przeciwpo|arowych wynikajcych z rodzaju wykonywanych prac. Z przepisami tymi nale|y zapoznawa uczniów w trakcie realizacji tej jednostki moduBowej.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 3 313[01].O1 Podstawy fotografii 313[01].O1.01 Zastosowanie wiedzy o sztuce w realizacji prac fotograficznych 313[01].O1.02 Okre[lanie zasad rejestracji obrazu fotograficznego 313[01].O1.03 U|ytkowanie urzdzeD fototechnicznych 313[01].O1.04 Przestrzeganie przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska Schemat ukBadu jednostek moduBowych  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 4 2. WYMAGANIA WSTPNE Przystpujc do realizacji programu jednostki moduBowej uczeD powinien umie: - stosowa terminy, pojcia i procedury niezbdne w praktyce |yciowej i w dalszym ksztaBceniu, - wyszukiwa i stosowa informacje, - stosowa wiedz zintegrowan do rozwizywania problemów, - korzysta z aktów prawnych, - posBugiwa si technologi informacyjn, - pracowa w grupie z uwzgldnieniem podziaBu zadaD.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 5 3. CELE KSZTAACENIA W wyniku realizacji programu jednostki moduBowej uczeD powinien umie: - zastosowa podstawowe przepisy prawa dotyczce obowizków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeDstwa i higieny pracy, - zapobiega zagro|eniom |ycia i zdrowia pracowników, - okre[li wymagania dotyczce wentylacji i klimatyzacji pomieszczeD, - zapobiega zagro|eniom wynikajcym z toksycznych wBa[ciwo[ci stosowanych odczynników chemicznych, - posBugiwa si kartami charakterystyk chemikaliów fotograficznych, - zastosowa zasady bezpiecznej pracy z chemikaliami fotograficznymi, - okre[la zasady bezpieczeDstwa dotyczce transportu oraz przechowywania materiaBów fotograficznych i chemikaliów fotograficznych, - zastosowa zasady bezpiecznej pracy z urzdzeniami elektrycznymi, - podejmowa dziaBania w przypadku zagro|enia po|arowego, zgodnie z instrukcj przeciwpo|arow, - zastosowa podrczny sprzt oraz [rodki ga[nicze, zgodnie z zasadami ochrony przeciwpo|arowej, - dobra i zastosowa odzie| ochronn oraz [rodki ochrony indywidualnej, w zale|no[ci od prowadzonych prac, - zastosowa procedury udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym, - zabezpieczy miejsce wypadku, - zapobiec zanieczyszczeniom [rodowiska powodowanym przez substancje chemiczne stosowane w fotografii, - zapobiega zagro|eniom powodowanym przez przedostanie si do [rodowiska substancji chemicznych stosowanych w fotografii, - zastosowa metody utylizacji.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 6 4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJ Scenariusz zaj 1 Osoba prowadzca & & & & & & & & & & & & & .& & & & & ..& & & & . ModuBowy program nauczania: Fototechnik 313[01] ModuB: Podstawy fotografii 313[01].O1. Jednostka moduBowa: Przestrzeganie przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska 313[01].O1. Temat: Zasady udzielania pierwszej pomocy. Cel ogólny: umiejtno[ udzielenia pierwszej pomocy. Po zakoDczeniu zaj edukacyjnych uczeD powinien umie: - BaDcuch prze|ycia, - zasady udzielania pierwszej pomocy, - zabezpieczy ran, - udzieli pomocy omdlaBej osobie, - udzieli pomocy oparzonemu, - udzieli pomocy osobie zatrutej, - udzieli pomocy pora|onemu prdem, - udzieli pomocy osobie nieprzytomnej. Metody nauczania uczenia si: - pokaz instrukta|owy, - wiczenia praktyczne. Formy organizacyjne pracy uczniów: - praca indywidualna, - praca w dwuosobowych zespoBach. Czas: 3 godziny dydaktyczne. Zrodki dydaktyczne: - plansze dydaktyczna, - film dydaktyczny z zakresu udzielania pierwszej pomocy, - fantom, - [rodki opatrunkowe. Przebieg zaj: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Faza wstpna. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie jak zachowaliby si w chwili, gdy idc np. ulic spotkaliby czBowieka, któremu trzeba udzieli pomocy. Czy wiedzieliby jak si zachowa? 3. Nawizanie do tematu, omówienie celów. 4. WykBad nauczyciela na temat BaDcucha prze|ycia. Omówienie planszy dydaktycznej  AaDcuch prze|ycia . 5. WykBad nauczyciela na temat podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy. Pomoc dla nauczyciela mo|e by plansza (folia) zademonstrowana uczniom, ilustrujca te zasady.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 7 6. Projekcja filmu dydaktycznego  Procedury postpowania w razie wypadku, udzielanie pierwszej pomocy . 7. wiczenia praktyczne  banda|owanie. - demonstracja przykBadów udzielania pierwszej pomocy, udzielania pomocy w sytuacji krwotoku z nosa, banda|owanie ran, - podziaB uczniów na grupy dwuosobowe, - wiczenie banda|owania  ka|da grupa otrzymuje banda| i próbuje zabanda|owa ran w wyznaczonym miejscu: palec, przedrami, Bokie, gBowa, itp., - nauczyciel dozoruje prac i udziela podpowiedzi i porad. 8. wiczenie praktyczne  sztuczne oddychanie, masa| serca: - nauczyciel jeszcze raz przypomina zasady sztucznego oddychania i masa|u serca demonstrujc to na fantomie, - uczniowi dziel si na dwuosobowe grupy i wicz masa| serca i sztuczne oddychanie na fantomie, - nauczyciel podpowiada i udziela instrukta|u, - w drugiej cz[ci wiczenia uczniowie wykonuj sztuczne oddychanie i masa| serca pojedynczo. ZakoDczenie zaj - Nauczyciel podsumowuje wiczenia, wskazuje, jakie nowe umiejtno[ci zostaBy wyksztaBcone, jakie wystpiBy nieprawidBowo[ci i jak ich unika w przyszBo[ci. Praca domowa - Wyszukaj w Internecie strony po[wicone udzielaniu pierwszej pomocy. OceD je uwzgldniajc wiedz zdobyt w trakcie nauczania jednostki moduBowej. Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakoDczonych zajciach: - po lekcji uczeD powinien wymieni podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy, - ka|dy uczeD powinien oceni swoje umiejtno[ci w zakresie udzielania pierwszej pomocy, okre[li, czego nauczyB si na lekcjach.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 8 Scenariusz zaj 2 Osoba prowadzca & & & & & & & & & & & & & .& & & & & ..& & & & . ModuBowy program nauczania: Fototechnik 313[01] ModuB: Podstawy fotografii 313[01].O1. Jednostka moduBowa: Przestrzeganie przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska 313[01].O1. Temat: Czynniki szkodliwe, uci|liwe i niebezpieczne wystpujce w procesach pracy. Cel ogólny: umiejtno[ rozró|niania zagro|eD Po zakoDczeniu zaj uczeD powinien umie: - podzieli czynniki zagro|eD, - rozró|nia zagro|enia, - pracowa metod projektu. Metody nauczania-uczenia si: - praca z podrcznikiem  tekst przewodni, - wiczenia praktyczne  projekt. Formy organizacyjne pracy uczniów: - praca indywidualna, praca w zespoBach dwuosobowych, nie wicej ni| 15 osób w grupie. Czas: 3 godziny dydaktyczne. Zrodki dydaktyczne: - podrcznik, - ilustracje i fotografie  zagro|enia na stanowisku pracy, - karton, materiaBy biurowe, kolorowe pisma, zdjcia, mazaki, flamastry, itp. Przebieg zaj: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Faza wstpna. Omówienie czynników zagro|enia i ich podziaB. Omówienie ró|nego rodzaju czynników i zademonstrowanie ich na ilustracjach i zdjciach. Zaznajomienie uczniów z wiczeniem. Wykonanie przez uczniów plakatu na podstawie podrcznika i wykBadu. 3. Faza wBa[ciwa. Zapoznanie si z tekstem w podrczniku, usystematyzowanie wiadomo[ci na podstawie podrcznika 4. Planowanie: - zaplanowanie podziaBu, - zaplanowanie diagramu i omówienie go z nauczycielem. 5. Wykonanie plakatu. Rodzaje zagro|eD powiniene[ przedstawi w postaci rysunków, piktogramów itp., wykorzystujc dostpne materiaBy. 6. Sprawdzenie. Nauczyciel powinien oceni poprawno[ wykonywanych plakatów biorc pod uwag estetyk wykonanej pracy i poprawno[ merytoryczn. 7. Ewaluacja: - po lekcji uczeD powinien wymieni podstawowe zagro|enia, - po lekcji uczeD powinien sklasyfikowa zagro|enie i okre[li, z jakiej grupy pochodzi i jakie mog by jego konsekwencje.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 9 ZakoDczenie zaj Nauczyciel podsumowuje wiczenia, wskazuje jakie nowe umiejtno[ci zostaBy wyksztaBcone, jakie wystpiBy nieprawidBowo[ci i jak ich unika w przyszBo[ci. Praca domowa Wypisz zagro|enia wystpujce na stanowisku pracy fototechnika, okre[l czym s spowodowane, oszacuj jakie skutki mog przynie[, zaproponuj [rodki zaradcze. Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakoDczonych zajciach: - krótka ankieta ewaluacyjna.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 10 5. WICZENIA 5.1. Istota bezpieczeDstwa i higieny pracy 5.1.1. wiczenia wiczenie 1 Sprawdz w Kodeksie Pracy, który dziaB dotyczy bezpieczeDstwa i higieny pracy i zapoznaj si z nim. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia. UczeD powinien: 1) wypo|yczy z biblioteki Kodeks Pracy, 2) odnalez w spisie tre[ci dziaB  BezpieczeDstwo i higiena pracy , 3) przeczyta tekst i wynotowa najwa|niejsze punkty, 4) zapisa w zeszycie poprawn odpowiedz, 5) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z tekstem. Zrodki dydaktyczne; - Kodeks pracy, - zeszyt, - przybory do pisania. wiczenie 2 Pan Nowicki prowadzcy zakBad fotograficzny przyjB do pracy nowego pracownika. Okre[l, jakie badania i szkolenia powinien przej[ przyjty do pracy nowy pracownik. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si szczegóBowo z punktem badania lekarskie i szkolenia bhp, 2) zapisa w zeszycie poprawn odpowiedz, 3) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z tekstem.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 11 Zrodki dydaktyczne: - Kodeks pracy, - zeszyt, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 12 5.2. Ochrona pracy mBodocianych 5.2.1. wiczenia wiczenie 1 Sprawdz w Kodeksie Pracy, który dziaB dotyczy zatrudniania mBodocianych i zapoznaj si z nim. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) wypo|yczy z biblioteki Kodeks Pracy, 2) odnalez w spisie tre[ci dziaB  Zatrudnianie mBodocianych , 3) zapisa w zeszycie poprawn odpowiedz, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z tekstem. Zrodki dydaktyczne - Kodeks Pracy, - zeszyt, - przybory do pisania. wiczenie 2 Pan Nowicki prowadzcy zakBad fotograficzny chce przyj do pracy mBodocianego. Okre[l, jakie podstawowe warunki musi speBnia mBodociany pracownik? Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si szczegóBowo z zasadami zatrudniania mBodocianych, 2) zapisa w zeszycie poprawn odpowiedz, 3) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z tekstem. Zrodki dydaktyczne - Kodeks Pracy, - zeszyt, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 13 5.3. Przepisy bezpieczeDstwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpo|arowej obowizujce w zakBadach fotograficznych 5.3.1. wiczenia wiczenie 1 Jakie minimalne wymiary powinna mie podBoga pomieszczenia pracy staBej, w którym pracuje trzech pracowników, a urzdzenia i sprzty zajmuj 12m2? Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si szczegóBowo z tre[ci zadania i zgromadzi odpowiednie dane, 2) obliczy, ile wolnej powierzchni potrzeba na trzech pracowników, 3) obliczy minimaln wielko[ powierzchni w pomieszczeniu, 4) zaproponowa wymiary podBogi, 5) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie. Zrodki dydaktyczne - notes, - przybory do pisania. wiczenie 2 Jakie minimalne pole powierzchni powinna mie podBoga pomieszczenia pracy staBej, w którym pracuje czterech pracowników, a urzdzenia i sprzty wypeBniaj 27 m3 objto[ci? W pomieszczeniu wystpuj czynniki szkodliwe i ma ono minimaln wysoko[ przewidzian dla tego typu obiektów? Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si szczegóBowo z tre[ci zadania i zgromadzi odpowiednie dane, 2) obliczy, ile wolnej objto[ci powietrza przypada na czterech pracowników, 3) obliczy minimaln objto[ w pomieszczeniu, 4) obliczy pole powierzchni podBogi, 5) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 14 Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie. Zrodki dydaktyczne - notes, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 15 5.4. Czynniki szkodliwe, uci|liwe i niebezpieczne wystpujce w procesach pracy 5.4.1. wiczenia wiczenie1 Sporzdz plakat podziaBu czynników zagra|ajcych pracownikowi na stanowisku pracy. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przygotowa odpowiednich rozmiarów karton i przybory do pisania, 2) zapozna si z tabelk nr 2 i rysunkiem nr 2, 3) zaplanowa diagram na kartonie, 4) wykona prac, u|ywajc wycinków, obrazków i innych pomocy, 5) zaprezentowa swoj prac na forum grupy (klasy), 6) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca metod projektu, - praca z tekstem przewodnim. Zrodki dydaktyczne - brystol, - oBówki, kredki, mazaki, flamastry, przybory do pisania, - no|yczki, - przybory kre[larskie, - gumka, - wycinki z gazet, kolorowych czasopism. wiczenie2 WymieD czynniki szkodliwe, uci|liwe i niebezpieczne mogce wystpi w zakBadzie fotograficznym. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przeanalizowa rozdziaB 4.4. w poradniku dla ucznia, 2) okre[li czynniki fizyczne. 3) okre[li czynniki chemiczne, 4) okre[li czynniki biologiczne, 5) okre[li czynniki psychofizyczne,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 16 6) wypisa czynniki mogce zagra|a bezpieczeDstwu, 7) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z tekstem przewodnim. Zrodki dydaktyczne - notes, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 17 5.5. Zasady ksztaBtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy 5.5.1. wiczenia wiczenie1 UzupeBnij tabelk. Zagro|enia wypadkowe: czynnik materialno - techniczny czynnik organizacyjny czynnik ludzki Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z rozdziaBem 4.5. poradnika, 2) przerysowa tabelk do zeszytu, 3) uzupeBni tabelk, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca metod projektu, - praca z podrcznikiem. Zrodki dydaktyczne: - notes, - przybory do pisania. wiczenie 2 WymieD czynno[ci, jakie pracownik powinien wykona przed przystpieniem do wykonania zadania zleconego przez pracodawc, aby bezpiecznie wykona prac. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z rozdziaBem poradnika 4.5, 2) wymieni czynno[ci, które pracownik powinien wykona,  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 18 3) sporzdzi notatk, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - notes, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 19 5.6. Wentylacja i klimatyzacja 5.6.1. wiczenia wiczenie 1 Jaka jest krotno[ wymiany powietrza w pomieszczeniu o pojemno[ci 120 m3, je|eli objto[ powietrza dostarczonego do pomieszczenia wynosi 480 m3/h? Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapisa wzór okre[lajcy krotno[ wymiany n powietrza, 2) podstawi dane do wzoru, 3) wykona obliczenia, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie. Zrodki dydaktyczne - notes, - przybory do pisania. wiczenie 2 Jaka krotno[ wymiany powietrza trzeba zapewni w pomieszczeniu o pojemno[ci 200 m3, w którym pracuje 10 osób, a |adne szkodliwe substancje si nie wydzielaj, je|eli norma ilo[ci dostarczonego powietrza wynosi 30 m3/h na osob? Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapisa wzór okre[lajcy krotno[ wymiany n powietrza, 2) obliczy ile powietrza powinno by dostarczone, 3) podstawi dane do wzoru, 4) wykona obliczenia, 5) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 20 Zrodki dydaktyczne - notes, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 21 5.7. Zagro|enia wynikajce z toksycznych wBa[ciwo[ci chemikaliów fotograficznych 5.7.1. wiczenia wiczenie1 Zaproponuj oznaczenie znakami graficznymi butelki z denaturatem. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przygotowa odpowiednich rozmiarów karton i przybory do pisania, 2) zapozna si z tabelk nr 4 przedstawiajc znaki graficzne, 3) narysowa wybrane znaki, 4) zaprezentowa prac na forum grupy (klasy), 5) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca metod projektu, - praca z podrcznikiem. Zrodki dydaktyczne - brystol, - oBówki, kredki, mazaki, flamastry, - tabela oznaczeD na etykietach opakowaD z substancjami niebezpiecznymi, - przybory do pisania. wiczenie 2 UzupeBnij tabelk symbolami graficznymi: Rodzaj substancji niebezpiecznej Graficzny znak ostrzegawczy Substancje o wBa[ciwo[ciach wybuchowych Substancje o wBa[ciwo[ciach utleniajcych Substancje skrajnie Batwopalne Substancje bardzo Batwo palne Substancje bardzo toksyczne Substancje toksyczne Substancje szkodliwe i uczulajce Substancje dra|nice  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 22 Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z materiaBem zawartym w paragrafie 4.7, 2) wyszuka brakujce informacje w Internecie, 3) uzupeBni tabel, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca metod projektu, - praca z podrcznikiem. Zrodki dydaktyczne: - podrcznik, - komputer z dostpem do Internetu, - notes, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 23 5.8. Zasady bezpieczeDstwa pracy dotyczce transportu oraz przechowywania materiaBów fotograficznych i chemikaliów fotograficznych 5.8.1. wiczenia wiczenie 1 Do zakBadu fotograficznego przywieziono 100 ryz papieru. Jedna ryza papieru wa|y 2,13 kg. Ile razy musi przej[ kobieta, aby znie[ papier do magazynu? Rozpatrz wariant pracy staBej i dorywczej. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z rozdziaBem 4.8. poradnika dla ucznia, 2) rozpatrzy przypadek pracy staBej, 3) wykona odpowiednie obliczenia, 4) rozpatrzy przypadek pracy dorywcze, 5) wykona odpowiednie obliczenia, 6) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z podrcznikiem. Zrodki dydaktyczne: - kalkulator, - notatnik, - przybory do pisania. wiczenie 2 Do zakBadu fotograficznego przywieziono 200 ryz papieru. Jedna ryza papieru wa|y 3,97 kg. Ile razu musi przej[ m|czyzna, aby znie[ papier do magazynu? Rozpatrz wariant pracy staBej i dorywczej. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z rozdziaBem 4.8. poradnika dla ucznia, 2) rozpatrzy przypadek pracy staBej, 3) wykona odpowiednie obliczenia, 4) rozpatrzy przypadek pracy dorywczej, 5) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 24 Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z podrcznikiem. Zrodki dydaktyczne: - kalkulator, - notatnik, przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 25 5.9. BezpieczeDstwo pracy podczas u|ytkowania urzdzeD elektrycznych 5.9.1. wiczenia wiczenie 1 Narysuj plakat obrazujcy zasad  W razie wypadku po|aru instalacji elektrycznej nale|y wyBczy gBówny wyBcznik prdu . Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przygotowa odpowiednich rozmiarów karton i przybory do pisania, 2) wykona rysunek, 3) sprawdzi poprawno[ wykonanego wiczenia Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie. Zrodki dydaktyczne: - brystol, - farby plakatowe, - mazaki, - przybory do pisania. wiczenie 2 Narysuj plakat obrazujcy zasad  Nie wolno gasi urzdzeD elektrycznych pod napiciem wod . Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przygotowa odpowiednich rozmiarów karton i przybory do pisania, 2) wykona rysunek, 3) sprawdzi poprawno[ wykonanego wiczenia Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 26 Zrodki dydaktyczne: - brystol, - farby plakatowe, - mazaki, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 27 5.10. Zagro|enia po|arowe. Zasady ochrony przeciwpo|arowej 5.10.1. wiczenia wiczenie1 Napisz procedur powiadamiania stra|y po|arnej o po|arze. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z zasadami postpowania w przypadku powstania po|aru, 2) opracowa poszczególne kroki postpowania, 3) zapisa procedur do zeszytu, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne. Zrodki dydaktyczne: - zeszyt, - przybory do pisania. wiczenie 2 W zakBadzie fotograficznym wybuchB po|ar. ZapaliBa si szafka z chemikaliami. Dobierz wBa[ciwy sprzt ga[niczy. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z rodzajami sprztu ga[niczego, 2) zapozna si z rodzajem ga[nic, 3) wytypowa sprzt i [rodki ga[nicze do gaszenia po|aru, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 28 Zrodki dydaktyczne: - tabela ze wskazaniami rodzajów ga[nic i ich zastosowaD, - plansza z nadrukami umieszczonymi na ga[nicach, - plansze obrazujce dziaBanie ga[nic, - notes, - przybory do pisania. wiczenie 3 W zakBadzie fotograficznym wybuchB po|ar. Jakim sprztem si posBu|ysz, aby ugasi po|ar w zarzewiu i jak go u|yjesz? Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z rodzajami sprztu ga[niczego, 2) zapozna si z instrukcjami obsBugi ga[nic i innego sprztu ga[niczego  koc ga[niczy, 3) sporzdzi notatk, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne. Zrodki dydaktyczne: - tabela ze wskazaniami rodzajów ga[nic i ich zastosowaD, - notes, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 29 5.11. Zrodki ochrony indywidualnej i zbiorowej 5.11.1. wiczenia wiczenie 1 Dobierz [rodki ochrony indywidualnej dla pracownika pracujcego w laboratorium fotochemicznym. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z rodzajem [rodków ochrony indywidualnej, 2) opracowa zestaw [rodków ochrony indywidualnej, 3) zapisa zestaw do zeszytu, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z podrcznikiem. Zrodki dydaktyczne: - zeszyt, - przybory do pisania. wiczenie 2 Dobierz [rodki ochrony zbiorowej, które mo|na zastosowa w pracowniach fototechnicznych. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) zapozna si z rodzajami [rodków ochrony zbiorowej, 2) opracowa zestaw [rodków ochrony zbiorowej, 3) zapisa zestaw do zeszytu, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z podrcznikiem. Zrodki dydaktyczne: - zeszyt, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 30 5.12. Procedury udzielania pierwszej pomocy. Zabezpieczenie miejsca wypadku 5.12.1. wiczenia wiczenie 1 Twój kolega doznaB pora|enia prdem. Jak si zachowasz? Zademonstruj to na fantomie. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) powtórzy zasady postpowania z osobami poszkodowanymi, 2) powtórzy zasady postpowania z pora|onymi prdem, 3) napisa procedur postpowania z ofiar pora|enia prdem, 4) zademonstrowa sposób udzielania pierwszej pomocy na  fantomie , 5) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne. Zrodki dydaktyczne: - notes, - przybory do pisania, -  fantom . wiczenie 2 Twój kolega ulegB wypadkowi. Stwierdzasz brak oddechu i ttna. Jakie kroki podejmiesz udzielajc pierwszej pomocy? Do wykonania wiczenia u|yj fantomu. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) powtórzy zasady udzielania pierwszej pomocy, 2) powtórzy zasady reanimacji, 3) wykona wiczenie na fantomie, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenia praktyczne.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 31 Zrodki dydaktyczne: - notes, - przybory do pisania, -  fantom .  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 32 5.13. Zagro|enia [rodowiska wynikajce z zanieczyszczenia chemikaliami fotograficznymi i ich utylizacja 5.13.1. wiczenia wiczenie1 UzupeBnij przedstawiony diagram. Jak jest? Jak powinno by? zródBa i skutki zanieczyszczeD [rodowiska Dlaczego nie jest tak, jak powinno by? Wnioski Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia UczeD powinien: 1) przygotowa odpowiednich rozmiarów karton i przybory do pisania, 2) przerysowa diagram, 3) odpowiedzie na pytania zawarte w diagramie, 4) uzupeBni diagram, 5) zaprezentowa prac na forum grupy (klasy), 6) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - wiczenie. Wyposa|enie stanowiska pracy: - brystol, - oBówki, kredki, mazaki, flamastry, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 33 wiczenie 2 Wypisz przyczyny degradacji [rodowiska. Wskazówki do realizacji Przed przystpieniem do realizacji wiczenia nauczyciel powinien omówi jego zakres i techniki wykonania. Zwróci uwag na bezpieczeDstwo pracy. Sposób wykonania wiczenia. UczeD powinien: 1) zapozna si z definicj [rodowiska, 2) zapozna si z kategoriami zanieczyszczeD, 3) wypisa w zeszycie przyczyny degradacji, 4) dokona oceny poprawno[ci wykonania wiczenia. Zalecane metody nauczania uczenia si: - praca z tekstem. Zrodki dydaktyczne: - zeszyt, - przybory do pisania.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 34 6. EWALUACJA OSIGNI UCZNIA PrzykBady narzdzi pomiaru dydaktycznego Test 1 Test dwustopniowy do jednostki moduBowej  Przestrzegania przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska Test skBada si z 20 zadaD wielokrotnego wyboru, z których: - zadania 1-15 s z poziomu podstawowego, - zadania 16-20 s z poziomu ponadpodstawowego. Punktacja zadaD: 0 lub 1 punkt Za ka|d prawidBow odpowiedz uczeD otrzymuje 1 punkt. Za zB odpowiedz lub jej brak uczeD otrzymuje 0 punktów. Proponuje si nastpujce normy wymagaD  uczeD otrzyma nastpujce oceny szkolne: - dopuszczajcy  za rozwizanie 5 zadaD z poziomu podstawowego, - dostateczny  za rozwizanie 8 zadaD z poziomu podstawowego, - dobry  za rozwizanie 14 zadaD, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego, - bardzo dobry  za rozwizanie 18 zadaD, w tym co najmniej 4 z poziomu ponadpodstawowego. Klucz odpowiedzi: 1. b, 2. a, 3. b, 4. c, 5. b, 6. b, 7. c, 8. d, 9. a, 10. a, 11. b, 12. c, 13. b, 14. d, 15. a, 16. b, 17. c, 18. a, 19. a, 20. d. Plan testu Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna zad. (mierzone osignicia ucznia) celu wymagaD odpowiedz 1 Zdefiniowa obowizki pracodawcy A P b 2 Zdefiniowa obowizki pracodawcy A P a 3 Wymieni akty prawne z zakresu bhp A P b Wymieni instytucje nadzoru nad 4 A P c przestrzeganiem przepisów bhp Zdefiniowa okre[lenie pracownik 5 A P b mBodociany Okre[li czas przebywania pracownika 6 B P b w pomieszczeniu pracy  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 35 7 Zdefiniowa pojcie wypadek przy pracy A P c 8 Dobra wBa[ciwy [rodek ga[niczy C P d Zareagowa na zagro|enie we wBa[ciwy 9 C P a sposób 10 Udzieli pomocy przedmedycznej C P a Wymieni, kto wykonuje badania 11 A P b profilaktyczne Wiedzie, do kogo zgBosi wypadek przy 12 B P c pracy Wiedzie, ile mo|e dzwiga pracownik 13 B P b mBodociany Zna przepisy dotyczce o[wietlenia 14 C P d w zakBadzie pracy Zna, jakie instrukta|e przechodz 15 C P a pracownicy 16 Udzieli pomocy przedmedycznej D PP b 17 Dobra [rodki ochrony osobistej D PP c 18 Zna wyposa|enie stanowiska pracy C PP a 19 Dobra o[wietlenie do stanowiska pracy C PP a 20 Zna elementy trójkta ognia B PP d  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 36 Przebieg testowania Instrukcja dla nauczyciela 1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym wyprzedzeniem. 2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego. 3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadaD podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania. 4. Przeprowadz z uczniami prób udzielania odpowiedzi na takie typy zadaD testowych, jakie bd w te[cie. 5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi). 6. Zapewnij uczniom mo|liwo[ samodzielnej pracy. 7. Rozdaj uczniom zestawy zadaD testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na udzielanie odpowiedzi. 8. Postaraj si stworzy odpowiedni atmosfer podczas przeprowadzania pomiaru dydaktycznego (rozBaduj niepokój, zach do sprawdzenia swoich mo|liwo[ci). 9. Kilka minut przed zakoDczeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbli|ajcym si czasie zakoDczenia udzielania odpowiedzi. 10. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadaD testowych. 11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego. 12. Przeprowadz analiz uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które sprawiBy uczniom najwiksze trudno[ci. 13. Ustal przyczyny trudno[ci uczniów w opanowaniu wiadomo[ci i umiejtno[ci. 14. Opracuj wnioski do dalszego postpowania, majcego na celu uniknicie niepowodzeD dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu. Instrukcja dla ucznia 1. Przeczytaj uwa|nie instrukcj. 2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kart odpowiedzi. 3. Zapoznaj si z zestawem zadaD testowych. 4. Test zawiera 20 zadaD dotyczcych  Przestrzegania przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska . Wszystkie zadania s wielokrotnego wyboru i tylko jedna odpowiedz jest prawidBowa. 5. Udzielaj odpowiedzi tylko na zaBczonej Karcie odpowiedzi: w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz prawidBow odpowiedz X (w przypadku pomyBki nale|y bBdn odpowiedz zaznaczy kóBkiem, a nastpnie ponownie zakre[li odpowiedz prawidBow). 6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy bdziesz miaB satysfakcj z wykonanego zadania. 7. Kiedy udzielenie odpowiedzi bdzie Ci sprawiaBo trudno[, wtedy odBó| jego rozwizanie na pózniej i wró do niego, gdy zostanie Ci wolny czas. 8. Na rozwizanie testu masz 45 minut. Powodzenia! MateriaBy dla ucznia: - instrukcja, - zestaw zadaD testowych, - karta odpowiedzi.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 37 ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 1. Za stan bezpieczeDstwa i higieny pracy w zakBadzie odpowiada a) kierownik dziaBu bhp. b) pracodawca. c) ZakBadowy SpoBeczny Inspektor Pracy. d) kierownik dziaBu kadr. 2. Pracodawca jest zobowizany zapewni przeszkolenie pracownika (instrukta| ogólny) w zakresie bezpieczeDstwa i higieny pracy a) przed dopuszczeniem go do pracy. b) w dniu dopuszczenia do pracy. c) do jednego miesica od dnia podjcia pracy. d) do trzech miesicy od dnia podjcia pracy. 3. Najwa|niejszym aktem prawnym okre[lajcym obowizki pracodawcy w dziedzinie bhp jest a) Konstytucja RP. b) Kodeks Pracy. c) Ustawa o PaDstwowej Inspekcji Pracy. d) Rozporzdzenie o ogólnych przepisach bhp. 4. Jaka instytucja sprawuje kontrol nad przestrzeganiem prawa pracy? a) PaDstwowa Inspekcja Sanitarna. b) PaDstwowa inspekcja ochrony Zrodowiska. c) PaDstwowa Inspekcja Pracy. d) Policja Pracy. 5. Za pracowników mBodocianych uwa|a si osoby w wieku a) 15 do 17 lat. b) 16 do 18 lat. c) 15 do 18 lat. d) 15 do 21 lat. 6. Pomieszczenie pracy przeznaczone na pobyt staBy ludzi to pomieszczenie, w którym pracownik przebywa w cigu doby a) do 4 godzin. b) powy|ej 4 godzin. c) od 4 do 6 godzin. d) powy|ej 6 godzin. 7. Co to jest wypadek przy pracy? a) Zdarzenie powodujce uraz u pracownika. b) Zdarzenie, w którym pracownik mógBby dozna urazu. c) Zdarzenie nagBe, wywoBane przyczyn zewntrzn, powodujce uraz i pozostajce w zwizku z prac. d) Ka|dy uraz odniesiony przez pracownika w czasie przebywania na terenie zakBadu pracy.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 38 8. W przypadku zapalenia si silnika elektrycznego mo|na go gasi a) ga[nic pianow. b) hydronetk. c) wod z hydrantu. d) ga[nic [niegow. 9. W przypadku stwierdzenia wadliwego dziaBania wyBcznika reflektora fotograficznego pracownik powinien a) zgBosi awarie pracodawcy. b) naprawi wyBcznik reflektora. c) nie podejmowa |adnych dziaBaD. d) powiadomi sBu|by ratownicze. 10. Udzielenie pierwszej pomocy w przypadku poparzenia kwasem polega na obmyciu rany a) du| ilo[ci zimnej wody. b) przemycie wod z mydBem. c) sBabym roztworem mocnej zasady. d) roztworem kwasu octowego. 11. Badania profilaktyczne mog przeprowadzi lekarze a) speBniajce dodatkowe wymagania kwalifikacyjne okre[lone w przepisach. b) posiadajcy uprawnienia lekarzy medycyny pracy i s wpisani do rejestru lekarzy przeprowadzajcych badania profilaktyczne. c) kierownik przychodni rejonowej. d) bez |adnych ograniczeD. 12. O wypadkach [miertelnych, ci|kich i zbiorowych pracodawca winien niezwBocznie powiadomi a) PaDstwow Inspekcj Sanitarn. b) Instytut Medycyny Sadowej. c) Prokuratora i PaDstwowego Inspektora Pracy. d) Policj Pracy. 13. Szesnastoletni pracownik mBodociany mo|e by zatrudniony w ramach nauki zawodu przy podnoszeniu i przewo|eniu ci|arów w przypadku a) je|eli czas ich wykonywania nie przekracza 1/4 czasu pracy mBodocianego. b) je|eli czas ich wykonywania nie przekracza 1/3 czasu pracy mBodocianego. c) je|eli czas ich wykonywania nie przekracza ½ czasu pracy mBodocianego. d) je|eli czas ich wykonywania nie przekracza 2/3 czasu pracy mBodocianego. 14. Stosowanie wyBcznie o[wietlenia elektrycznego w pomieszczeniach pracy jest a) niedozwolone. b) dozwolone, pod warunkiem uzyskania zgody kierownika rejonu energetycznego. c) dozwolone, pod warunkiem uzyskania zgody wBa[ciwego wojewódzkiego paDstwowego inspektora sanitarnego. d) dozwolone, pod warunkiem uzyskania zgody wBa[ciwego wojewódzkiego paDstwowego inspektora sanitarnego wydanej w porozumieniu z okrgowym inspektorem pracy.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 39 15. Pracownik przyjmowany na stanowiska magazyniera powinien przej[ a) instrukta| ogólny. b) instrukta| stanowiskowy. c) nie musi przechodzi |adnego szkolenia. d) szkolenie podstawowe w formie samoksztaBcenia kierowanego. 16. Udzielenie pomocy osobie zatrutej gazami polega na a) przeniesieniu poszkodowanego na [wie|e powietrze i zastosowaniu sztucznego oddychania. b) wyniesieniu poszkodowanego z rejonu zagro|enia i wezwaniu lekarza. w razie zaniku czynno[ci ukBadu oddechowego  zastosowaniu sztucznego oddychania i masa|u serca. c) wezwaniu Pogotowia Ratunkowego. d) powiadomieniu przeBo|onego i czekaniu na decyzj. 17. Podczas przelewania substancji |rcej fotolaborant powinien u|ywa a) tylko rkawic. b) tylko okularów ochronnych. c) fartucha, okularów, rkawic. d) nie powinien stosowa |adnych [rodków ochrony. 18. Co powinno by doBczone do ka|dej maszyny i ka|dego urzdzenia technicznego bdcego wyposa|enia stanowiska pracy w zakBadzie fotograficznym? a) Instrukcja bhp na stanowisku pracy. b) DTR. c) Karta charakterystyki substancji niebezpiecznej. d) Tabliczka znamionowa. 19. Nat|enie o[wietlenia na stanowisku pracy uzale|nia si od a) charakteru, rodzaju i dokBadno[ci wykonywanej pracy. b) sprawno[ci wzroku. c) rodzaju o[wietlenia. d) czasu pracy. 20. Aby zainicjowa proces palenia, musi by zapewniona obecno[ a) materiaBu palnego i zródBa zapBonu. b) utleniacza i zródBa zapBonu. c) materiaBu palnego i utleniacza. d) materiaBu palnego, utleniacza i zródBa zapBonu.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 40 KARTA ODPOWIEDZI Imi i nazwisko ............................................................................................................................ Przestrzegania przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska Zakre[l poprawn odpowiedz Nr Odpowiedz Punkty zadania 1. a b c d 2. a b c d 3. a b c d 4. a b c d 5. a b c d 6. a b c d 7. a b c d 8. a b c d 9. a b c d 10. a b c d 11. a b c d 12. a b c d 13. a b c d 14. a b c d 15. a b c d 16. a b c d 17. a b c d 18. a b c d 19. a b c d 20. a b c d Razem:  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 41 Test 2 Test dwustopniowy do jednostki moduBowej  Przestrzegania przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska Test skBada si z 20 zadaD wielokrotnego wyboru, z których: - zadania 1-15 s z poziomu podstawowego, - zadania 16-20 s z poziomu ponadpodstawowego. Punktacja zadaD: 0 lub 1 punkt Za ka|d prawidBow odpowiedz uczeD otrzymuje 1 punkt. Za zB odpowiedz lub jej brak uczeD otrzymuje 0 punktów. Proponuje si nastpujce normy wymagaD  uczeD otrzyma nastpujce oceny szkolne: - dopuszczajcy  za rozwizanie 5 zadaD z poziomu podstawowego, - dostateczny  za rozwizanie 8 zadaD z poziomu podstawowego, - dobry  za rozwizanie 14 zadaD, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego, - bardzo dobry  za rozwizanie 18 zadaD, w tym co najmniej 4 z poziomu ponadpodstawowego. Klucz odpowiedzi: 1. b, 2. a, 3. a, 4. d, 5. b, 6. b, 7. b, 8. a, 9. c, 10. a, 11. c, 12. d, 13. c, 14. a, 15. a, 16. b, 17. b, 18. c, 19. c, 20. c. Plan testu Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna zad. (mierzone osignicia ucznia) celu wymagaD odpowiedz Wymieni instytucje nadzoru nad 1 A P b przestrzeganiem przepisów bhp Wymieni instytucje nadzoru nad 2 A P a przestrzeganiem przepisów bhp Zdefiniowa obowizki osób 3 B P a kierujcych pracownikami Wymieni prawa pracownika 4 B P d mBodocianego 5 Okre[la obowizki pracodawcy C P b Okre[la wymagania dla pomieszczeD 6 B P b pracy Okre[la wymagania dla pomieszczeD 7 B P b pracy 8 Okre[la obowizki pracodawcy A P a Przyporzdkowa rodzaj ga[nicy do 9 C P c materiaBu palnego  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 42 10 Zna przyczyny powstania po|arów B P a 11 Zna zasady postpowania z odpadami. B P c 12 Zna definicj wypadku przy pracy. A P d 13 Zna normy dzwigania A P c 14 Zna zasady zatrudniania mBodocianych A P a Zareagowa na zagro|enie we wBa[ciwy 15 C P a sposób Okre[la wymagania dla pomieszczeD 16 B PP b pracy 17 Rozró|nia rodzaje szkoleD C PP b 18 Udzieli pierwszej pomocy D PP c Zna obowizki pracodawcy w razie 19 C PP c wypadków w pracy 20 Zna obowizki pracodawcy B PP c  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 43 Przebieg testowania Instrukcja dla nauczyciela 1. Ustal z uczniami termin przeprowadzania sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym wyprzedzeniem. 2. Omów z uczniami cel stosowaniu pomiaru dydaktycznego. 3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadaD podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania. 4. Omów z uczniami sposób uzupeBniania karty odpowiedzi. 5. Zapewnij uczniom mo|liwo[ samodzielnej pracy. 6. Rozdaj uczniom test, karty odpowiedzi i poinformuj o czasie trwania sprawdzianu. 7. Zapisz czas zakoDczenia sprawdzianu na tablicy w widocznym miejscu. 8. Na pi minut przed zakoDczeniem czasu sprawdzianu, przypomnij uczniom o czasie zakoDczenia. 9. Zapewnij uczniom spokój i cisz na sali, postaraj si wyeliminowa wszelkie haBasy. 10. Po zakoDczonym te[cie zbierz karty odpowiedzi. 11. Sprawdz wyniki i wpisz je do arkusza zbiorczego. 12. Przeanalizuj wyniki zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego. Oznacz Batwo[ i trudno[ zadaD, przelicz punktacj na skal staninow. 13. Opracuj sBabe i mocne strony grupy testowanej. 14. Sporzdz program naprawczy, aby poprawi wyniki otrzymane przez uczniów. Instrukcja dla ucznia 1. Przeczytaj uwa|nie instrukcj. 2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kart odpowiedzi. 3. Zapoznaj si z zestawem zadaD testowych. 4. Test zawiera 20 zadaD dotyczcych  Przestrzegania przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska . Wszystkie zadania s wielokrotnego wyboru i tylko jedna odpowiedz jest prawidBowa. 5. Udzielaj odpowiedzi tylko na zaBczonej Karcie odpowiedzi: w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz prawidBow odpowiedz X (w przypadku pomyBki nale|y bBdn odpowiedz zaznaczy kóBkiem, a nastpnie ponownie zakre[li odpowiedz prawidBow). 6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy bdziesz miaB satysfakcj z wykonanego zadania. 7. Kiedy udzielenie odpowiedzi bdzie Ci sprawiaBo trudno[, wtedy odBó| jego rozwizanie na pózniej i wró do niego, gdy zostanie Ci wolny czas. 8. Na rozwizanie testu masz 45 minut. Powodzenia! ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 1. Nadzór i kontrol nad przestrzeganiem prawa pracy sprawuje a) Najwy|sza Izba Kontroli. b) PaDstwowa Inspekcja Pracy. c) Prokuratura. d) Sd Pracy. 2. PaDstwowa Inspekcja Pracy podlega a) Sejmowi. b) Ministrowi wBa[ciwemu ds. pracy. c) Najwy|szej Izbie Kontroli. d) Ministerstwu Zdrowia.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 44 3. Do podstawowych obowizków osób kierujcych pracownikami nale|y a) egzekwowanie przestrzegania przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeDstwa i higieny pracy. b) branie udziaBu w szkoleniu i instrukta|u z zakresu bezpieczeDstwa i higieny pracy. c) wykonywanie pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeDstwa i higieny pracy. d) udostpnienie pracownikom w formie pisemnej wszystkich przepisów dotyczcych bhp. 4. Czy pracodawca mo|e zatrudni kobiet w ci|y w godzinach nadliczbowych? a) Tak, za pisemn zgod pracownicy. b) Bez pytania pracownicy o zgod. c) Tak, za zgod lekarza. d) Nie wolno w |adnym przypadku. 5. Pracownik przebywaB na nieprzerwanym zwolnieniu lekarskim 35 dni. Po jego zakoDczeniu pracodawca powinien a) nie podejmowa |adnych dziaBaD. b) skierowa pracownika na kontrolne badania lekarskie do lekarza medycyny pracy. c) skierowa pracownika na badanie kontrolne do lekarza rodzinnego. d) skierowa pracownika na okresowe badania lekarskie. 6. Pomieszczenie przeznaczone na czasowy pobyt ludzi to pomieszczenie, w którym przebywanie pracownika w cigu doby trwa a) do 2 godzin. b) w przedziale 2 do 4 godzin. c) powy|ej 4 godzin. d) powy|ej 8 godzin. 7. W zakBadzie fotograficznym temperatura powietrza nie mo|e by ni|sza ni| a) 16°C. b) 18°C. c) 20°C. d) 24°C. 8. Kto jest zobowizany dostarczy pracownikowi [rodki ochrony indywidualnej? a) Pracodawca. b) Kierownik komórki bhp. c) ZakBad ubezpieczeD spoBecznych. d) Pracownik sam musi zapatrze si w potrzebne [rodki. 9. Napisz, jakiej ga[nicy u|yjesz do gaszenia pBynów Batwopalnych? a) Pianowej. b) Zniegowej. c) Proszkowej. d) Koca ga[niczego.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 45 10. Jakie s zasadnicze przyczyny powstania po|arów? a) Niedbalstwo, nieostro|no[, nieznajomo[ lub lekcewa|enie przepisów. b) Niesprawno[ urzdzeD technicznych. c) Gromadzenie du|ej ilo[ci materiaBów Batwopalnych. d) Brak podrcznego sprztu ga[niczego. 11. Zu|yte roztwory fotograficzne mo|na a) wylewa do kanalizacji. b) próbowa odzyskiwa z nich srebro. c) oddawa przedsibiorstwu zajmujcemu si utylizacj. d) usuwa do [mietnika. 12. Pracownik samowolnie opu[ciB zakBad fotograficzny w godzinach pracy (poszedB do kina). Wchodzc do kina zBamaB nog Jest to: a) wypadek w drodze z pracy. b) wypadek w pracy. c) wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy. d) zdarzenie pozostajce bez zwizku z prac. 13. Pracownica ma do rozBadowania rczne samochód z papierem. Ka|dy z 10 kartonów wa|y 35 kg. Pracownica powinna a) przenie[ papier w cigu 1 godziny. b) rozBo|y prac na 4 godziny. c) nie powinna wykonywa tej pracy d) wykona prac w cigu 3 godzin. 14. MBodociany pracownik zostaB zatrudniony w ramach przygotowania zawodowego w zakBadzie fotograficznym. Pracodawco powinien a) podpisa z nim umow o prac. b) zapozna go tylko z zakresem obowizków. c) skierowa go na szczepienie przeciw grypie. d) nie wydawa mu |adnych dokumentów dotyczcych zatrudnienia. 15. Pracownik zauwa|yB wyrwane ze [ciany gniazdko. Na wierzchu wida byBo nie izolowane kable elektryczne. Powinien a) zgBosi awarie pracodawcy. b) naprawi samodzielnie gniazdko. c) nie podejmowa |adnych dziaBaD. d) powiadomi sBu|by ratownicze. 16. Na ka|dego pracownika, jednocze[nie zatrudnionego w pomieszczeniu staBej pracy, powinno przypada co najmniej a) 10 m3 wolnej objto[ci pomieszczenia oraz 3 m2 wolnej, nie zajtej przez urzdzenia techniczne, sprzt itp., powierzchni podBogi. b) 13 m3 wolnej objto[ci pomieszczenia oraz 2 m2 wolnej, nie zajtej przez urzdzenia techniczne, sprzt itp., powierzchni podBogi. c) 15 m3 wolnej objto[ci pomieszczenia oraz 3 m2 wolnej, nie zajtej przez urzdzenia techniczne, sprzt itp., powierzchni podBogi. d) 15 m3 wolnej objto[ci pomieszczenia oraz 2 m2 wolnej, nie zajtej przez urzdzenia techniczne, sprzt itp., powierzchni podBogi.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 46 17. Pracownik przyjmowany na stanowisko fotografa powinien przej[: a) instrukta| stanowiskowy. b) instrukta| ogólny. c) szkolenie podstawowe w formie samoksztaBcenia. d) kurs udzielania pierwszej pomocy. 18. Napisz, jakie dziaBania nale|y podj w przypadku ratowania osoby zatrutej tlenkiem wgla. a) Zawiadomi Pogotowie ratunkowe i nie podejmowa innych dziaBaD. b) Zawiadomi przeBo|onego i czeka na polecenia. c) Zapewni poszkodowanemu dopByw [wie|ego powietrza, zawiadomi Pogotowie ratunkowe, w razie braku oddechu i ttna rozpocz reanimacj. d) Rozpocz reanimacj pomimo istniejcego niebezpieczeDstwa zatrucia ratownika. 19. W wyniku oberwania si szyldu rannych zostaBo dwóch pracowników. Kogo pracodawca powinien powiadomi o wypadku? a) Rodziny pracowników. b) PaDstwow Inspekcj Sanitarn. c) Prokuratur i PaDstwow Inspekcj Pracy. d) Nadzór Budowlany 20. Z Kart Charakterystyki Substancji Niebezpiecznej powinni by zapoznani a) klienci. b) wszyscy pracownicy firmy. c) pracownicy nara|eni na kontakt z substancj niebezpieczn. d) pracownicy, którzy wyra| na to zgod.  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 47 KARTA ODPOWIEDZI Imi i nazwisko ............................................................................................................................ Przestrzegania przepisów bezpieczeDstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpo|arowej oraz ochrony [rodowiska Zakre[l poprawn odpowiedz Nr Odpowiedz Punkty zadania 1. a b c d 2. a b c d 3. a b c d 4. a b c d 5. a b c d 6. a b c d 7. a b c d 8. a b c d 9. a b c d 10. a b c d 11. a b c d 12. a b c d 13. a b c d 14. a b c d 15. a b c d 16. a b c d 17. a b c d 18. a b c d 19. a b c d 20. a b c d Razem:  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 48 7. LITERATURA 1. Hansen A.: BezpieczeDstwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa 1998 2. Kodeks Pracy - Dz.U. z 1998r. Nr 21, poz. 94, z póz. zm. 3. Koradecka D.: - red nauk., BezpieczeDstwo pracy i ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa 1999 4. Mac S., Leowski J.: BezpieczeDstwo i higiena Pracy, WSiP, Warszawa 2000 5. Rczkowski B.: BHP w praktyce, ODDK, GdaDsk 2005 6. Szkolenia BHP w firmie, praca zbiorowa, Wiedza i Praktyka, Warszawa 2006, pByta CD 7. Zdziennicka  Kaczocha G.: Co ka|dy pracodawca wiedzie powinien o zasadach BHP w swoim zakBadzie pracy, Wyd. SIGMA, Skierniewice 2004  Projekt wspóBfinansowany ze [rodków Europejskiego Funduszu SpoBecznego 49

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
fototechnik13[01] o1 04 u
fototechnik13[01] z3 04 n
asystentka stomatologiczna22[01] o1 04 n
mechanik maszyn i urzadzen drogowych?3[01] o1 04 n
fototechnik13[01] o1 01 u
fototechnik13[01] o1 02 u
fototechnik13[01] z2 04 n
asystentka stomatologiczna22[01] o1 04 u
742[01] o1 04 u magazynowanie materiałów i wyrobów
modelarz odlewniczyr2[01] o1 04 n
fototechnik13[01] z3 04 u
fototechnik13[01] z2 04 u
asystentka stomatologiczna22[01] o1 04 n
opiekunka dzieciecaQ3[01] o1 04 u
kaletnikt4[01] o1 04 n
fototechnik13[01] o1 03 n
fototechnik13[01] o1 01 n

więcej podobnych podstron