plik


Ten ebook zawiera darmowy fragment publikacji "Wywieranie wpBywu na siebie" Darmowa publikacja dostarczona przez programpartnerski.biz.pl Copyright by ZBote My[li & Arkadiusz Bednarski, rok 2011 Autor: Arkadiusz Bednarski TytuB: Wywieranie wpBywu na siebie Data: 26.09.2011 ZBote My[li Sp. z o.o. ul. Toszecka 102 44-117 Gliwice www.zlotemysli.pl email: kontakt@zlotemysli.pl Niniejsza publikacja mo|e by kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyBcznie w formie dostarczonej przez Wydawc. Zabronione s jakiekolwiek zmiany w zawarto[ci publikacji bez pisemnej zgody Wydawcy. Zabrania si jej odsprzeda|y, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa ZBote My[li. Autor oraz Wydawnictwo ZBote My[li doBo|yli wszelkich staraD, by zawarte w tej ksi|ce informacje byBy kompletne i rzetelne. Nie bior jednak |adnej odpowiedzialno[ci ani za ich wykorzystanie, ani za zwizane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo ZBote My[li nie ponosz rwnie| |adnej odpowiedzialno[ci za ewentualne szkody wynikBe z wykorzystania informacji zawartych w ksi|ce. Wszelkie prawa zastrze|one. All rights reserved. Spis tre[ci Wstp ................................................................................................................................... 7 RozdziaB 1 Czy tu si wszystko zaczyna? ...............................................................11 RozdziaB 2 Co kieruje naszym |yciem?...................................................................21 RozdziaB 3 Zacznij dziaBa! ..........................................................................................43 Czym si r|nimy?...................................................................................................46 RozdziaB 4 UmysB to nie wszystko ............................................................................67 Rwnowaga kwasowo-zasadowa .....................................................................83 RozdziaB 5 SiBa koncentracji........................................................................................89 Forma koncentracji .................................................................................................95 Przedmiot koncentracji ...................................................................................... 105 Weryfikuj .................................................................................................................. 125 RozdziaB 6 PotencjaB Twojego ciaBa ...................................................................... 129 CiaBo i umysB ........................................................................................................... 129 Ruch .......................................................................................................................... 131 Oddech .................................................................................................................... 137 Wybrane techniki oddechowe......................................................................... 143 RozdziaB 7 SiBa warunkowania................................................................................ 149 Technika [wistu ..................................................................................................... 157 Zmiana uwarunkowaD........................................................................................ 161 Decyzja ..................................................................................................................... 162 Praktyka ................................................................................................................... 164 Podsumowanie dnia ........................................................................................... 190 RozdziaB 8 SiBa przekonaD ........................................................................................ 193 RozdziaB 9 SiBa warto[ci ............................................................................................ 225 RozdziaB 10 SiBa celw ............................................................................................... 247 Rozmycie.................................................................................................................. 251 Dystraktory ............................................................................................................. 252 BBdy.......................................................................................................................... 254 Powody..................................................................................................................... 259 Dzwignia .................................................................................................................. 263 Elastyczno[............................................................................................................ 264 Czstotliwo[ ......................................................................................................... 265 RozdziaB 11 Ostateczny kierunek .......................................................................... 285 Misja |ycia ............................................................................................................... 288 Twj ruch ................................................................................................................. 290 SBownik terminw ...................................................................................................... 299 Bibliografia.................................................................................................................... 311 ROZDZIAB 1 Czy tu si wszystko zaczyna? Chc Ci zada kilka pytaD: 1. Czy zastanawiaBe[ si kiedy[, na ile jeste[ sob, a na ile uksztaBtowali i ksztaBtuj Ci inni ludzie? 2. Czy zastanawiaBe[ si, co jest prawdziw przyczyn tego, |e jeden czBowiek boi si stan w oknie pierw- szego pitra, a drugi bez |adnego zabezpieczenia wspina si na kilkusetmetrowe skalne [ciany? 3. Dlaczego kto[ zostaje prezydentem kraju, a kto[ inny nie mo|e zim znalez miejsca w noclegowni? 4. Jak to si dzieje, |e jeden czBowiek zostaje gwiazd, a drugi nie potrafi zanuci najprostszej melodii? Talent? Je|eli talent, to dlaczego kiedy[ byBo kilku liczcych si piosenkarzy, a dzisiaj listy przebojw zapeBniaj dziesitki nowych nazwisk? 5. Dlaczego jeszcze w roku 1999 fachowe pisma me- dyczne podawaBy, |e 23-tygodniowy noworodek nie ma szans prze|ycia, a w 7 lat pzniej przeprowadza- no operacj dzieci urodzonych w 22. tygodniu? CaBe szcz[cie i, co smutniejsze, tak|e nieszcz[cie na- szego |ycia zamknite jest w jego prostocie. W kilku prostych prawach, ktre nim rzdz. A poniewa| s proste, mog dziaBa zarwno na nasz korzy[, jak i niekorzy[. I dziaBaj. 11 Arkadiusz Bednarski Mo|esz mie ochot zapyta:  Skoro s takie proste, to dlaczego nie jestem taki szcz[liwy, bogaty, silny, sprawny, mdry, jakim chc by? . I to jest bardzo m- dre pytanie! Mo|e warto si nad nim chwil zastano- wi. WBa[nie teraz& Czy chcesz by lepszym i mie wicej? Naprawd Ci tego brakuje? Rzeczywi[cie pragniesz co[ zmieni? Je|eli na wszystkie te pytania odpowiedziaBe[  tak , je- |eli stwierdziBe[, |e Twoje |ycie nie jest jeszcze takie, ja- kim chciaBby[, aby byBo, i pragniesz to zmieni, to mog by spokojny, |e ksi|ka, ktr teraz czytasz, znajduje si w dobrych rkach. S takie dni i chwile, kiedy zastanawiamy si, dlaczego pewne rzeczy nam si udaj, a inne nie. Dlaczego nie- ktre marzenia staj si rzeczywisto[ci, a inne nigdy si nie speBniaj. Dlaczego pomimo du|ego baga|u do- [wiadczeD wci| popeBniamy te same bBdy, a to z kolei, co robimy na wyczucie, wychodzi bezbBdnie. Dlaczego tak si dzieje? Podobnie jak wiele osb, szukaBem odpowiedzi na to pytanie przez kilkadziesit lat swojego |ycia, ktre nie- jednokrotnie drastycznie zmieniaBo kierunek. ImaBem si przer|nych zawodw, przeczytaBem setki ksi|ek, spdziBem tysice godzin ze sBuchawkami na uszach, studiujc r|norodne programy szkoleniowe, sBuchajc wywiadw i debat. UczestniczyBem w setkach szkoleD 12 RozdziaB 1 Czy tu si wszystko zaczyna? i spotykaBem si oraz korespondowaBem z najwikszy- mi mentorami [wiatowego formatu. Wci| szukaBem& Podobnie jak wikszo[ z nas BudziBem si, |e pewne- go dnia znajd klucz, ktrym otworz drzwi z napisem  speBnienie i podziel si tym fenomenalnym odkry- ciem z innymi ludzmi. Jednak pomimo poszukiwaD, ani tego klucza nie znalazBem, ani nie dopuszczaBem do siebie my[li, |e tego jednego, genialnego rozwizania nie ma. ZaczBem jednak zdawa sobie spraw z pew- nych prawideB, ktre przez caBy czas ignorowaBem lub istnienia ktrych nie chciaBem dostrzec. Kiedy[, wiele lat temu, bez grosza przy duszy marzy- Bem, |e pewnego dnia bd degustowaB sherry w Jerez da le Frontera, odwiedz Dziedziniec Lww w Alham- brze i obejrz spektakl flamenco w Granadzie. Wtedy jeszcze nie przypuszczaBem, |e po kilku latach speBni to marzenie. Od 12. roku |ycia marzyBem, |eby pBywa na statkach, i pBywaBem. Chocia| nie dysponowaBem wyksztaBce- niem w tym kierunku, marzyBem, |eby prowadzi szko- lenia i przekazywa ludziom wiedz oraz umiejtno[ci  i tak te| si staBo. Wracajc z zaj na studiach, ujrzaBem pikne miejsce i zapragnBem tam zamieszka  dwa lata potem tam mieszkaBem. Przez rok biegaBem i wyobra|aBem sobie, |e pewne- go dnia bd biegaB w Central Parku, zjem obiad przy Time Square w Nowym Jorku, przejad samochodem caBe Stany Zjednoczone, stan nad krawdzi Wielkie- 13 Arkadiusz Bednarski go Kanionu Kolorado, usBysz huk wodospadu Niaga- ra, poznam osobi[cie mojego mentora, a nawet wezm [lub w Las Vegas& Wszystko to staBo si rzeczywisto- [ci i wydarzyBo w cigu dwch tygodni mojego pobytu w USA. Z drugiej jednak strony byBo bardzo wiele tych marzeD, ktrych nigdy nie udaBo mi si zrealizowa, mimo |e bar- dzo tego pragnBem& ZaczBem zadawa sobie pytania: 1. Je|eli jedne marzenia si speBniaj, dlaczego inne nie? 2. Dlaczego nie wszystko, czego pragn, staje si rze- czywisto[ci? 3. Co mam zrobi, aby speBniaBy si wszystkie moje marzenia? 4. Gdzie jest ten klucz, ktrym otworz skarbiec tej ta- jemnicy? Te pytania czsto do mnie powracaBy. Na pewno te| masz jakie[ potrzeby, cele i marzenia i sam wiesz, |e niektre z nich si realizuj, a inne nie. Na pewno tak|e otaczasz si ludzmi, ktrzy troszczc si o Ciebie i |yczc Ci dobrze, sprowadzaj Ci  z obBokw na ziemi . Je|eli tak, to dobrze, bo wiesz, jak to jest. Po[wi teraz dosBownie dwie, trzy minuty i przeana- lizuj swoje my[li i sBowa, ktre towarzysz Ci ka|dego dnia. Ile sBw, zdaD i opinii, ktre ukierunkowuj i pro- wadz Ci ku temu, do czego d|ysz i co chcesz osi- gn, wypowiadasz w cigu jednego dnia, tygodnia, miesica? A ile jest tych, ktre dotycz Twojej szarej,  realnej codzienno[ci? 14 RozdziaB 1 Czy tu si wszystko zaczyna? Jaki procent my[li i sBw po[wicasz swoim celom, d|e- niom i marzeniom, a jaki temu, co dzieje si na bie|co? Ile razy mwisz sobie i najbli|szym, |e s dla Ciebie najwa|niejsi oraz |e Twoje i ich cele si zrealizuj? Jaki stanowi to procent wszystkich Twoich my[li i sBw ka|dego dnia? Czy jest to 5, czy mo|e 10%? Nie sdz, aby byBo wicej. To mniej wicej tak, jak z dobrym |artem  pojawia si rzadko, dlatego jest dobry. Tak jak z zabaw  jest za- baw, bo wydarza si raz na jaki[ czas. Niestety, wik- szo[ swojego czasu spdzamy na my[leniu i mwieniu o tym, czego nie chcemy, z czym musimy si na co dzieD boryka. My[limy i mwimy o problemach, bBdach, pomyBkach, pora|kach& Jak zatem chcesz, aby Twoje cele si zrealizowaBy, je- |eli ich nie pielgnujesz? To nasze my[li s pocztkiem wszystkiego, z nich rodz si sBowa, ze sBw czyny, a z czynw efekty. Nie ma innej drogi! To takie oczywiste, ale tak niewiele osb chce to zrozu- mie. A przecie| wystarczy rozejrze si dookoBa. Wszyt- ko to, co nas otacza , a co stworzyBa rka ludzka, nie jest wynikiem nagBego wybuchu, tylko my[li czBowieka i jego dziaBania. Nawet Twoja rodzina, przyjaciele czy praca s efektami Twoich my[li. To przecie| Ty sam kiedy[ wy- my[liBe[ sobie, |e chcesz mie rodzin i w koDcu j zaBo- |yBe[ (lub niedBugo zaBo|ysz). Najpierw wymy[liBe[, po- tem podjBe[ dziaBanie. Wiem, |e w Twoim |yciu wiele jest przykBadw na to, |e to, co wymy[liBe[, staBo si rze- czywisto[ci. Gdyby[ siedziaB zamknity w czterech [cia- 15 Arkadiusz Bednarski nach i nigdzie nie wychodziB, z nikim si nie spotykaB, nigdy nie osignBby[ |adnego ze swoich celw. Ka|dy z nas sam dokonuje wyborw i chtnie si do nich przyznajemy, pod warunkiem |e ich efekty po- strzegamy w kategoriach pozytywnych. Je|eli jednak z czego[ jeste[my w danym momencie naszego |ycia niezadowoleni, to staramy si obarczy odpowiedzial- no[ci innych ludzi: wykBadowc, szefa, wspBmaB|on- ka, znajomych, rzd, media, czasy itd. 1. Je|eli koncentrujesz si na bogactwie  bdziesz bogaty. 2. Je|eli koncentrujesz si na mdro[ci  bdziesz mdry. 3. Je|eli koncentrujesz si na piknym domu  b- dziesz ten dom mie. 4. Je|eli koncentrujesz si na tym, aby by prezesem  bdziesz prezesem. 5. Je|eli koncentrujesz si na tym, aby mie mercede- sa  bdziesz jezdzi mercedesem. Zwr jednak uwag na to, |e i tak s to Twoje wybo- ry. Najciekawsze w tym wszystkim jest bowiem to, |e w rwnym stopniu przycigasz to, czego pragniesz, jak i to, czego nie chcesz. Prdzej czy pzniej tak si stanie. Mam zwyczaj mwienia do mojego dziecka w nastpu- jcy sposb:  Nie masz tego telefonu teraz, ale i tak go masz. Ciesz si z tego, co masz teraz i oczekuj wicej . 16 RozdziaB 1 Czy tu si wszystko zaczyna? Po pB roku pytam go:  I co, masz telefon? Jakie ma zna- czenie teraz to, |e go nie miaBe[ sze[ miesicy temu? . {yjemy w cigBym Teraz. Jednak 80% czasu spdza- my we Wczoraj, ktrego nie ma i nigdy ju| nie bdzie i w Jutro, ktre jest modalne: je|eli nadejdzie, to nigdy w 100% nie wiadomo, jakie bdzie. Kiedy pierwszy raz, na pocztku lat 80., zaBo|yBem narty i bezkrytycznie wierzc swoim kolegom, poszedBem po raz pierwszy na stok, omal nie skoDczyBo si to dla mnie tragicznie. Przez kolejne lata unikaBem nart jak ognia, jednak zawsze chciaBem jezdzi i |aBowaBem tego, co trac. Wreszcie kilka lat temu zmieniBem przekonania i stanBem na stoku. Tym razem tak, jak trzeba: z in- struktorem, na dobrym sprzcie i odpowiednim do mo- ich umiejtno[ci stoku. Teraz, kiedy je|d| i ciesz si tym, nie maj dla mnie znaczenia te stracone lata. Nie odczuwam, |e co[ straciBem, ciesz si tym, co mam, tym, co prze|ywam, ilekro staj na szczycie. To, kiedy co[ bdziesz mie, nie ma znaczenia, bo za- wsze jest Teraz. Je|eli zatem d|ysz do czego[, to bdziesz to mie. B- dziesz mie, bo ju| masz, tylko wtedy, kiedy teraz nie jest jeszcze dzisiaj. Dlaczego zatem wielu z tych rzeczy nie masz? To, wbrew pozorom, proste: P r z y c i  g a m y n i e t y l k o t o, c z e g o p r a g n i e m y, a l e t a k | e to, czego ni e pragni emy. 17 Arkadiusz Bednarski 1. Je|eli my[lisz o tym, aby nie by biednym  b- dziesz biedny. 2. Je|eli my[lisz o tym, aby nie by naiwniakiem  bdziesz naiwniakiem. 3. Je|eli my[lisz, aby przesta mieszka w tym sta- rym mieszkaniu  bdziesz w nim mieszka. 4. Je|eli masz do[ jazdy swoim starym samocho- dem  bdziesz jezdzi staruszkiem. 5. Je|eli my[lisz o tym, aby przesta tyra 10 godzin dziennie  bdziesz tyra. Stanie si tak, jak sobie |yczysz. C z y w i d z i s z t  s a m  , p r o s t  z a s a d  ? P r z y c i  g a s z t o, o czym my[l i sz. A poniewa| najcz[ciej my[limy o tym: czego nie chce- my, czego mamy do[, z czym chcemy skoDczy, czego mamy po dziurki w nosie, co nas wkurza, co nas osBabia, co jest w naszym |yciu bez sensu, to wBa[nie mamy. SByszaBem kiedy[ czyj[ wypowiedz, |e realizacja takich celw jak [lub i zaBo|enie rodziny nie jest jakim[ wiel- kim sukcesem, prawie ka|dy to osiga. Na pewno jest w tym du|o prawdy. Jak wiesz, chwasty s w stanie wy- rosn prawie wszdzie, ale dobre zbo|e wymaga lep- szej gleby, a je|eli chcesz uzyska maksymalnie wysoki plon, musisz uprawia zbo|e na glebie najlepszej jako- [ci oraz odpowiednio u|yznia j nawozami. Tak samo jest z efektami naszych dziaBaD. Je|eli chcesz osign co[ prostego i powszechnie dostpnego, nie bdziesz musiaB mocno si wysila. Je|eli jednak Twoje marze- nia i cele s wiksze, |eby nie powiedzie ogromne, to 18 RozdziaB 1 Czy tu si wszystko zaczyna? musisz znalez dla nich odpowiedni grunt i stosownie je pielgnowa oraz wci| pamita o tym, |e im lepsza jako[ ziarna, tym wicej przyciga szkodnikw& Je|eli jednak chcesz to wszystko osign, siejc zbo- |e na kamienistym gruncie, to mo|esz by pewien, |e plon nie zapewni Ci nawet minimum satysfakcji. Dlate- go ludzie, ktrzy zdecydowali, |e chc zebra wspaniaBy plon, znajduj odpowiedni gleb, codziennie j piel- gnuj i musz ustawicznie walczy ze szkodnikami. To jest ta cena, ktr pBac. Ale wiedz, |e warto, bo plon jest cenniejszy od wBo|onej w uzyskanie go pracy. Kiedy[ zapytano Tomasza A. Edisona, jak to robi, |e ma na swoim koncie tyle wynalazkw. On za[ odparB, |e ka|dy, kto przez wiele godzin dziennie bdzie kon- centrowaB si tylko na jednej rzeczy, odniesie sukces. Nie wierz w to, |e je|eli na czym[ Ci naprawd zale|y i po[wicisz si temu na 100%, mo|esz nie odnie[ po- wodzenia. Jest to po prostu niemo|liwe. Chc zwrci Twoj uwag na ten aspekt naszego |ycia, poniewa| znakomita wikszo[ z nas dziaBa odwrotnie. Uwa|amy, |e je|eli zaanga|ujemy si w co[ caBkowicie, to czeka nas pora|ka. Czsto postpujemy nieskutecz- nie, gdy| logika pozornie wskazuje nam, |e powinni[my reagowa inaczej. Tak jest midzy innymi z zaanga|owaniem we wBasne dziaBanie. Wydaje si, |e je|eli zbyt mocno si zaanga- |uj, strac dystans i kontrol nad sytuacj, a to mo|e doprowadzi do pora|ki. Nic bardziej bBdnego. WBa- [nie peBne zaanga|owanie ukierunkowuje nas na cel. Nie ci ludzie odnosz sukcesy, ktrzy  Bapi wiele srok 19 Arkadiusz Bednarski za ogon , ale ci, ktrzy konsekwentnie trzymaj si jed- nej rzeczy i praktykuj j codziennie1. Ukierunkowanie wyklucza inne mo|liwo[ci. Nie mo|na odnie[ sukcesu, koncentrujc si na pora|ce. Nie mo|na odnie[ sukce- su w jednym biznesie, robic przy okazji kilka innych. Mo|na jednak odnie[ sukces w innych biznesach, kie- dy odniosBo si sukces w jednym. Zacznijmy zatem od pocztku. Chocia|, prawd powie- dziawszy, trudno powiedzie, gdzie ten pocztek jest& 1 Po ukazaniu si pierwszego wydania ksi|ki wiele osb pytaBo mnie, czy faktycznie trzeba dan rzecz praktykowa codziennie, aby uzyska okre[lone efekty. To celne spostrze|enie i mdre pytanie. Ot| caBa tajemnica tkwi w tym, |e nie trzeba robi danej rzeczy codziennie, ale na tyle czsto, aby mie pewno[, |e zdecydow- anie cz[ciej si to robi, ni| nie robi. Niejednej osobie, ktra myje codziennie zby, zdarzyBy si dni, w ktrych, idc spa, zbw nie umyBa. Jednak|e, zapytana, zawsze odpowie, |e myje je codzien- nie. Je|eli wiczysz 6 lub 7 razy w tygodniu, a w zwizku z chorob lub innymi niesprzyjajcymi okoliczno[ciami nie wiczysz przez caBy tydzieD, nie zmienia to faktu, |e spogldajc z perspektywy kilku lat na caBo[ciowy obraz Twojej aktywno[ci, wiczysz codzi- ennie. ROZDZIAB 7 SiBa warunkowania Aby uzyska maksimum korzy[ci, powiniene[ prze- znaczy na ten rozdziaB okoBo dwch godzin. Je|eli nie masz tyle czasu teraz, przeczytaj go wtedy, kiedy b- dziesz miaB odpowiedni jego ilo[. Budda znany byB z tego, |e nikt nie byB w stanie go ani urazi, ani wyprowadzi z rwnowagi. Pewien m|czy- zna postanowiB go sprawdzi. PrzemierzyB wiele kilome- trw, aby stan przed jego obliczem. Gdy tylko znalazB si twarz w twarz z Budd, zaczB mu ubli|a. Obrzu- caB go obelgami i l|yB, u|ywajc najostrzejszych znanych sobie sBw. Kiedy skoDczyB, Budda powiedziaB:  Czy mog Ci zada pytanie?  SBucham?  Je|eli kto[ daje komu[ prezent, a obdarowywany go nie przyjmie, to u kogo w dar pozostaje?  U tego, ktry daruje  odrzekB m|czyzna.  WBa[nie. Ja Twojego podarunku nie przyjmuj  od- parB Budda. M|czyzna oddaliB si bez sBowa. 149 Arkadiusz Bednarski Zanim przejdziesz do lektury tego rozdziaBu, chciaBbym, aby[ zastanowiB si przez chwil i odpowiedziaB na po- ni|sze pytania: Jak si czujesz i jak zachowujesz, je|eli widzisz wypa- dek drogowy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Co my[lisz i jak si czujesz, kiedy kto[ mwi do Ciebie podniesionym gBosem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Jak si czujesz, kiedy kto[ przy Tobie pBacze z bezrad- no[ci? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Nasze reakcje czsto bywaj automatyczne. Wielu z nas kojarzy krzyk lub podniesiony ton ze zBo[ci, zdenerwo- waniem lub chci dominacji. WedBug niektrych gBo- [ny [miech zdradza gBupot, niechlujny ubir  bied, wizytwk czBowieka staje si marka jego samochodu. Poczwszy od najmBodszych lat, kiedy to nasz umysB jest jeszcze dojrzewajcym pczkiem, jeste[my podda- wani procesowi warunkowania. Zaczyna si on w dzie- 150 RozdziaB 7 SiBa warunkowania ciDstwie i trwa przez caBe dorosBe |ycie a| po ostatnie nasze dni. Jednak|e najsilniejsze i najtrwalsze skutki warunkowania powstaj w pierwszych kilku latach |y- cia czBowieka i czsto determinuj caB jego reszt. Std wiele jest prawdy w przysBowiu: czym skorupka za mBo- du nasiknie, tym na staro[ trci. Jak dochodzi do powstania nawykowych reakcji, czyli do uwarunkowania nas? Je|eli stykasz si z jak[ sytuacj lub bodzcem, reagujesz na nie w okre[lony sposb, a odruch ten zale|y od tego, co z t sytuacj (bodzcem) masz skojarzone w swoim systemie nerwowym. Zostawanie w pracy po godzinach nie bdzie stanowiBo dla kogo[ problemu, je|eli koja- rzy to z przyjemno[ci  mo|e uwa|a np., |e widocznie jego umiejtno[ci s potrzebne innym ludziom (wszak firma to inni ludzie) lub |e jest to kolejne ziarno, zasia- ne, aby mgB si rozwija. Je|eli w ten sposb postrze- gasz sytuacj, to ilekro szef poprosi Ci o pozostanie po godzinach, zgodzisz si, bo bdzie sprawiaBo Ci to przyjemno[. Oczywi[cie mechanizm ten mo|e dziaBa tak|e w drug stron. Zostawanie w pracy bdzie dla kogo[ problemem, je|eli kojarzy je z blem  mo|e uwa|a, |e firma go wykorzystuje, albo nie podoba mu si, |e inni pracownicy bd mogli wcze[niej spotka si z rodzin czy i[ si zabawi. Je|eli czujesz, |e robisz wicej, ni| do Ciebie nale|y, i masz przez to poczucie straty, bdziesz unikaB nadgodzin. To samo dotyczy innych sytuacji, np. kwestii prowa- dzenia wBasnego biznesu. Je[li kojarzysz zakBadanie i prowadzenie firmy z blem, to bdziesz tego unikaB. 151 Arkadiusz Bednarski A je|eli jednocze[nie uwa|asz, |e najlepsz drog do odniesienia sukcesu finansowego, na ktrym Ci zale|y, jest wBa[nie prowadzenie biznesu, to bdziesz saboto- waB wBasne dziaBania w tym wzgldzie. Podobnie jest w zwizkach z ludzmi. Je|eli uwa|asz, |e maB|eDstwo ogranicza Ci i pozbawia wolno[ci, a Twj partner ro- zumie je jako rado[ przebywania z Tob i tworzenia wsplnego szcz[cia, to prdzej czy pzniej dojdzie midzy Wami do konfliktu. Nasze skojarzenia, to, jak postrzegamy dan sytuacj, zale| od warunkowania, od tego, jak zostali[my  za- programowani , jakie mechanizmy uaktywniaj si w naszym dziaBaniu (czy raczej  reagowaniu). Czsto czBowiek warunkuje si nie[wiadomie, wskutek Bczenia danej sytuacji lub bodzca z blem lub przyjemno[ci. PoBczenia te mog by wynikiem silnych, jednorazo- wych kotwic, jednak najcz[ciej s rezultatem serii po- wtarzajcych si bodzcw bdz sytuacji, czyli procesu warunkowania. {yjc, nieustannie jeste[my poddawani dziaBaniu zarwno jednego, jak i drugiego. W roku 1898 Edward Thorndike sformuBowaB jedno z podstawowych praw psychologii  prawo efektu. Mwi ono, |e zachowanie, ktre w danej sytuacji wywo- Buje odczucie zadowolenia, zostaje skojarzone z t sytu- acj i je[li w przyszBo[ci taka sytuacja si powtrzy, to wzrasta prawdopodobieDstwo, i| powtrzone zostanie tak|e to samo zachowanie. Je|eli natomiast w danej sy- tuacji zachowanie wywoBa dyskomfort, wwczas spada prawdopodobieDstwo powtrzenia si go w podobnych okoliczno[ciach w przyszBo[ci. 152 RozdziaB 7 SiBa warunkowania Jak to wyglda w praktyce? Je|eli palisz lub pali- Be[, przypomnij sobie swojego pierwszego papierosa (ewentualnie swj pierwszy kieliszek alkoholu). Czy faktycznie Ci smakowaBy? Czy pierwsze zacignicie si dymem nie wywoBaBo nieprzyjemnego uczucia? Kasz- lu, duszenia, braku tchu, Bzawienia oczu, a nawet blu brzucha? ByBo to bolesne do[wiadczenie, byBa to nega- tywna kotwica. Jednak zostaBa zmieniona przez warun- kowanie pozytywne. Przekonano Ci, |e palenie rwna si kontakt z innymi ludzmi, [miech, zabawa, relaks. Jeszcze caBkiem niedawno ka|dy  szanujcy si inte- lektualista paliB papierosy lub fajk (mBodszym przypo- mnijmy, |e w ubiegBym wieku bycie intelektualist byBo czym[ niezwykle po|danym). Obecnie palenie cygar okre[lonych marek [wiadczy o przynale|no[ci do elity show biznesu. Z kolei niektre osoby, pytane o powd palenia, odpowiadaj, |e pozwala im to na odreagowa- nie stresu. Zatem na pocztku palenie kojarzyBo Ci si blem, ale pzniej, w miar warunkowania, odkrywaBe[, |e jest przyjemne, bo dziki niemu byBe[ akceptowany, byBo wesoBo i miBo. CzuBe[, |e przynale|ysz do okre[lonego [rodowiska czy grupy. Tak powstaBy powizania: Odreagowanie stresu = palenie Chwila odpoczynku = palenie Przyjemno[ = palenie Relaks = palenie Wikszo[ naBogw zostaje uwarunkowana,  zainstalo- wana w nas spoBecznie. Wezmy jako przykBad picie al- 153 Arkadiusz Bednarski koholu. Czsto sByszymy, |e ma zalety, bo dziki niemu bdziesz cool, wolny, sexy,  swj chBop , akceptowany. Nie pije tylko jaki[ podejrzany odszczepieniec, kapu[, dziwak itp. Z czasem zaczynamy zauwa|a, |e smak to jedno, a przyjemno[ zwizana ze stanem upojenia al- koholowego to drugie. I nie ma tu wikszego znacze- nia, |e w takim stanie dochodzi do r|nych bolesnych prze|y. Wa|ne jest to, co w tej chwili jest nam bli|sze, a tym czym[ jest bezpo[rednia przyjemno[. W ten spo- sb alkohol uwarunkowaB wielu ludzi, nad cz[ci z nich przejmujc peBn kontrol. PowstaBy powizania: Odreagowanie stresu = alkohol Poczucie zwizku = alkohol Akceptacja = alkohol Zabawa = alkohol A jak to byBo naprawd? Prawie dla ka|dego czBowieka wypicie pierwszego Byka alkoholu byBo doznaniem nie- przyjemnym. Najcz[ciej ludzie zachBystuj si, krzywi z odraz lub maj ochot to wszystko od razu wyplu. Nie wiem, czy jest kto[, kto po pierwszym kieliszku wdki powiedziaB:  To jest to! Po prostu fantastycz- ne. Tego szukaBem, tanie i wspaniaBe. Jakie przyjemne uczucie mam w |oBdku! Jak wspaniale pali w gardle! Ten smak sfermentowanych dro|d|y, rewelacja! . Wie- my doskonale, |e naturalnym odruchem organizmu jest odrzucenie dymu i alkoholu. Jednak|e warunko- wanie spoBeczne sprawia, |e po kilku zacigniciach si zaczynamy si przyzwyczaja, a pzniej doszukiwa w tym przyjemno[ci. Dzieje si tak za[ dlatego, |e naj- 154 RozdziaB 7 SiBa warunkowania cz[ciej pierwszy papieros zapalamy, kiedy towarzysz temu inne przyjemne doznania. Kotwiczymy si i jed- nocze[nie warunkujemy  i nie jest to bynajmniej nasz [wiadomy wybr. (Nie znaczy to, |e dostrzegajc to te- raz, musisz natychmiast rzuci palenie lub nie wzi ju| do rki ani jednego kieliszka wina. Jednak na pewno warto si nad tym zastanowi i dokona [wiadomego wyboru). Takie uwarunkowania odnosz si nie tylko naBogw, a kieruj nami nawet w najbardziej nieoczekiwanych okoliczno[ciach. Przeanalizujmy np. tak sytuacj, jak problemy w nawizywaniu kontaktw z ludzmi. Jest bardzo du|o osb, ktre maj z tym powa|ne kBopoty. Je|eli zapytam kogo[, skd wie, |e ma te kBopoty, od- powie prawdopodobnie:  Przecie| znam siebie i wiem, nie raz mogBem si przekona, mam takie do[wiad- czenia . Mamy zatem do czynienia z do[wiadczeniem, a oznacza to, |e ich cig uwarunkowaB i wci| warunku- je nasze obecne przekonania. Mo|na przypuszcza, |e gdzie[, kiedy[, w jakiej[ sytuacji prby nawizywania kontaktu przez tego czBowieka nie spotkaBy si z takim oddzwikiem, jakiego si spodziewaB. Je|eli w dzieciD- stwie znalazB si w grupie rwie[nikw, z ktrymi chciaB si zaprzyjazni, a zostaB zignorowany lub wy[miany (np. z powodu pstrokatego swetra) i byBo to dla niego silne prze|ycie, mgB zakodowa w sobie, i| przy prbie nawizania kontaktu inni ludzie go odrzucaj. Zatrzymam si przez chwil przy momencie, w ktrym zostaB odrzucony, i emocjach, jakie temu towarzyszyBy. To bardzo wa|ny moment, jak ju| wiesz bowiem, nowe, 155 Arkadiusz Bednarski nieznane wydarzenie, ktremu towarzysz emocje, szczeglnie gBboko zapada nam w umysB. Im emocje s silniejsze, tym wiksze znaczenie nadajemy wyda- rzeniu. A pzniej pozostaBo ju| tylko warunkowanie, utwier- dzajce w danym przekonaniu. Po zaj[ciu tego zdarze- nia czBowiek ten staB si bardziej wyczulony i podatny na wszelkie bodzce i informacje, dotyczce tej i podob- nych sytuacji. Je|eli np. kto[ z rodziny lub znajomych powiedziaB mimochodem, |e niektrzy ludzie maj kBo- poty z akceptacj, bywaj nielubiani w szkole czy pracy, czBowiek ten odbieraB t wypowiedz jako skierowan bezpo[rednio do siebie. W ten sposb utwierdzaB si w swoich przekonaniach, my[lc:  Ja wBa[nie taki je- stem . Je|eli przechodziB obok grupy rwie[nikw i sBy- szc ich [miechy, pomy[laB, |e si [miej z niego  znw nastpiBo warunkowanie. Je|eli kiedy[ bdzie si stara o wzgldy jakiej[ osoby i nie spotka si z jej zaintereso- waniem, znw utwierdzi si w swoich przekonaniach. Po raz kolejny nastpi proces warunkowania. Osoba, ktra zostaBa poddana takiemu procesowi, staje si bardziej wyczulona na sprawy, na ktre przedtem w ogle nie zwracaBa uwagi i na ktre kto[ obok niej rwnie| nie zwrciBby uwagi. W taki sposb powstaj przekonania:  Jestem pechowy ,  Nic mi nie wycho- dzi ,  {ycie jest straszne i brutalne ,  Nic mi si nigdy nie uda itd. Trudno si wwczas dziwi, |e ludzie si poddaj, bo nawet je|eli kto[ na pewnym etapie |ycia uzmysBowi im, |e s to tylko ich wyobra|enia, nie potrafi tego zmieni 156 RozdziaB 7 SiBa warunkowania  a pzniej robi si coraz trudniej. Je|eli przez 40 lat malowaBe[ mieszkanie na pomaraDczowo, to jedynym sposobem na trwaB zmian koloru na biaBy jest zerwa- nie tynku i kilkukrotne malowanie. Kto to robiB, wie, jak ci|ka i brudna jest to praca. Lepiej jest pomalowa znw na pomaraDczowo& PrzykBadw warunkowania mo|na znalez wiele. Spjrz na zachowanie dzieci. Postpuj w okre[lony sposb  pozytywnie lub negatywnie  po to, aby przycign uwag rodzicw. W ten sposb mog nie[wiadomie wa- runkowa same siebie, |e zrobienie czego[, co sprawia im bl, w rezultacie skutkuje przyjemno[ci, poniewa| rodzice zwrc na nie uwag. Warunkujemy si przez caBy czas. Je|eli kto[ na Ciebie spojrzy w okre[lony spo- sb i wyrzdzi Ci przy tym jak[ dotkliw przykro[ lub (i) sytuacja bdzie si powtarza  uwarunkuje Ci. Pzniej, kiedy kto[ inny w innych okoliczno[ciach spoj- rzy na Ciebie w ten sam sposb, nie wiadomo dlaczego zaczniesz si ba. Zastanw si, jakie przykBady ze swo- jego |ycia mo|esz poda. Jak zatem mo|emy zmieni uwarunkowane reakcje, zachowanie i postawy tak, aby zaprogramowa sukces w dowolnej dziedzinie |ycia? S dwa sposoby. Jeden z nich to technika [wistu, popu- larna metoda rozpowszechniona przez NLP. Technika [wistu Przez wiele lat obgryzaBem paznokcie i moje dBonie przedstawiaBy opBakany widok. Wielokrotnie prbowa- 157 Arkadiusz Bednarski Bem zwalczy to uzale|nienie, ale  podobnie jak wielu palaczy   skutecznie rzucaBem swj naBg kilkadzie- sit razy. ByBo to na tyle uci|liwe i nieestetyczne, |e rozmawiaBem z wieloma znajomymi lekarzami, a nawet psychologami. Starali si przekona mnie, |e sprawa jest o wiele bardziej zBo|ona, |e odzywaj si tu moje pro- blemy wewntrzne o podBo|u emocjonalnym, uksztaB- towane jeszcze w okresie rozwoju i dojrzewania, ktre zostaBy dodatkowo wzmocnione w procesie warunkowa- nia. Podsuwali mi wiele rozwizaD, ale albo byBy nie do zaakceptowania, albo dBugotrwaBe i kosztowne, albo nie- przekonywajce, albo po prostu nieskuteczne. Jednak wszystko zmieniBo si po zastosowaniu pewnej techniki. OkazaBo si, |e wystarczyBo wykona prost czynno[ i powtrzy j kilkukrotnie, a potem nie trzeba byBo ju| analizowa mojego dzieciDstwa ani smarowa dBo- ni wonnymi substancjami. ChciaBbym podzieli si te- raz z Tob t technik, ktr mo|emy nazwa  [wist . Na czym ona polega? Do tej pory omwili[my proces kotwiczenia. W odr|nieniu od niego zadaniem tego dziaBania nie jest zakotwiczenie jednego tylko uczucia czy stanu. Spektrum zastosowania obejmuje znacznie szersze obszary, takie jak: 1. Odej[cie od naBogw i uzale|nieD. 2. Zmiana destrukcyjnych my[li. 3. Zmiana niektrych przekonaD. 4. Wytyczanie celw. 5. Zmiana postawy na dBu|szy czas. 6. Zmiana zachowania na dBu|szy czas. 158 RozdziaB 7 SiBa warunkowania To wBa[nie dziki zastosowaniu tego wzorca przestaBem obgryza paznokcie. Uwa|am, |e jest on wprost idealny do dokonywania zmian tego typu, co potwierdzaj tak|e osoby, ktre dziki niemu wiele w swym |yciu odmie- niBy (Bcznie z rzuceniem palenia!). Mo|e i Ty odkryjesz r|ne jego zastosowania? Zanim zaczniemy, najpierw kilka sBw celem wyja[nie- nia. W rozdziale po[wiconym koncentracji miaBe[ mo|- liwo[ sprawdzi, w jaki sposb funkcjonuj submodal- no[ci i wiesz ju|, |e Twj umysB tworzy r|nego rodzaju obrazy. Wszyscy je widzimy, lecz czasami migaj szyb- ko i s maBo wyrazne. Pamitam, |e kiedy pierwszy raz zetknBem si z przywoBywaniem obrazw (nazwijmy to wizualizacj), takie wBa[nie w wikszo[ci byBy: szybkie, niewyrazne i nieokre[lone. MiaBem wra|enie, |e co[ jest ze mn nie w porzdku. My[laBem, |e obrazy u innych ludzi s dokBadne, czyste i wyrazne, a moje [wiadcz o tym, |e nie potrafi wizualizowa. Jednak|e okazaBo si, |e to nieprawda. Obrazy wikszo[ci ludzi wcale nie s idealne. Podobnie jak wszystkie umiejtno[ci, tak i wizualizacja wymaga wiczeD. Jest kilka sposobw robienia techniki  [wistu , ale ko- rzystajc z do[wiadczeD moich oraz osb, ktre szkoli- Bem, proponuj Ci metod nastpujc: ZADANIE 14 Techni ka [wi stu (Swish Pattern) 1. PrzywoBaj w my[lach jaki[ negatywny naBg lub za- chowanie, ktrego chciaBby[ si pozby. 159 Arkadiusz Bednarski 2. Oka| wdziczno[ swojemu nie[wiadomemu umy- sBowi za to, |e chroni Ci przed cierpieniem. Podzi- kuj mu za to. 3. Z zamknitymi oczami przywoBaj to zachowanie i stwrz jego obraz. Je|eli to jest np. obgryzanie pa- znokci, wyobraz sobie, jak to robisz. 4. ZmieD niektre submodalno[ci tego obrazu. Najcz- [ciej najlepsze efekty daje powikszenie go i rozja- [nienie. Zatem powiksz i rozja[nij obraz. 5. Teraz zmieD swj stan  wstaD, zwr uwag na co[ innego& 6. Stwrz nowy obraz (najlepiej w dysocjacji  tj. zo- bacz siebie samego wBasnymi oczami). Pomy[l, ja- kim czBowiekiem chciaBby[ by, jak inaczej reagowa. Pomy[l o postawie, ktr chciaBby[ mie. Pomy[l o tym, jakie bd konsekwencje tego  nowego Cie- bie  jak bd ukBadaBy si Twoje relacje z innymi ludzmi, jak bdziesz si czuB. Sprawdz, czy dobrze Ci z tym. Je|eli nie, dokonaj odpowiednich korekt. 7. ZmieD swj stan  wstaD, zwr uwag na co[ in- nego& 8. PrzywoBaj pierwszy obraz, rozja[nij go i przybli|. Niech bdzie du|y i jasny. Za nim w oddali umie[ nowy obraz  maBy i ciemny. A teraz wyobraz sobie, |e ten oddalony obraz jest umieszczony na naci- gnitej gumie jak kamieD w procy. Z maksymalnie du| prdko[ci  strzel z tej procy, wypu[ ten maBy obraz. W miar jak si zbli|a, jego wielko[ i jasno[ narastaj. W pewnym momencie przebija ten stary i zastpuje go. Powtrz ten proces kilkana[cie razy. 160 RozdziaB 7 SiBa warunkowania Przy tym procesie wydobywaj z siebie dzwik [wi- stu (siuuu, Buszszsz, Biszszsz). Pamitaj, aby powta- rzajc ten proces, zawsze robi to w ten sam sposb  zawsze nowy obraz powiksza si i rozbija stary. Nigdy odwrotnie. 9. Kiedy wykonasz ten proces kilkana[cie razy, zmieD swj stan. 10. Teraz pomy[l o tym, co chciaBe[ zmieni, czego chciaBe[ si pozby. Jak si czujesz? Jakie jest Twoje nastawienie? ByBo to ostatnie wiczenie w tej cz[ci. Mo|esz odBo|y dalsz lektur do jutra  albo kontynuowa jeszcze dzi- siaj. Wybr nale|y do Ciebie. Zmiana uwarunkowaD Zauwa|yBe[, |e bardzo czsto ludzie na pocztku swoich zwizkw ciesz si na swj widok, a pzniej zachodzi proces odwrotny  zamiast si cieszy, denerwuj si? Przyjrzyjmy si, w jaki sposb proces ten przebiega. Pewnego dnia wracasz do domu zBy i przepracowany, a Twj wspBmaB|onek prbuje Ci pocieszy. Mwi do Ciebie miBe sBowa, patrzy wspBczujco, przytula Ci& Przez kilka dni pod rzd sytuacja si powtarza i powo- li zaczynasz kojarzy twarz partnera, jego (jej) gBos lub sam obecno[, ze swoj zBo[ci. Pewnego dnia wracasz do domu szcz[liwy i chcesz si podzieli swoj rado- [ci. WspBmaB|onek otwiera drzwi i& jak za dotkni- ciem czarodziejskiej r|d|ki pojawia si zBo[. Nawet nie wiesz dlaczego, wszak przed chwil miaBe[ taki do- bry humor. 161 Arkadiusz Bednarski Na tym przykBadzie wida, |e wiele reakcji warunko- wych nie ma nic wsplnego z faktycznie zaistniaB bie- |c sytuacj. Podobnie jak w sBawnym eksperymencie, przeprowadzonym przez Iwana PawBowa, w ktrym bo- dziec obojtny (dzwik dzwonka) zaczB w koDcu powo- dowa u psw reakcj [linienia si (uprzednio dzwonek rozlegaB si, ilekro psy byBy karmione). W zwizku z tym zagadnieniem powstaje kilka pytaD: 1. Jaki powinien by system Twoich nawykowych re- akcji, aby[ mgB wie[ takie |ycie, jakie chcesz? 2. Jaki powinien by w odniesieniu do partnera, siBy, wiedzy, pewno[ci siebie, pienidzy? 3. Jak uwarunkowa siebie, aby tak kojarzy r|ne sy- tuacje, by[ czuB si w nich w po|dany sposb? 4. Jak przejmowa kontrol nad wyrobionymi w sobie nawykowymi odruchami? Po pierwsze, powiniene[ zmieni sposb, w jaki reagu- jesz na otaczajmy Ci [wiat i ludzi. Oczywi[cie prze- miana taka nie nastpuje od razu, a na pocztku czsto w ogle nie jest zauwa|alna. Dwoma etapami docho- dzenia do mistrzostwa we wszystkich aspektach nasze- go |ycia s decyzja i praktyka. Decyzja Decyzja jest niezwykle istotnym elementem dokonania zmiany. Przez wiele lat paliBem papierosy i podobnie jak wielu innych palaczy rzucaBem je niejednokrotnie i zawsze mi si udawaBo do nich wrci. Jednak pew- nego dnia wszystko zmieniBo si na zawsze. Dziewi 162 RozdziaB 7 SiBa warunkowania lat temu podjBem decyzj i rzuciBem palenie w jed- nej chwili  nigdy wicej nie signBem po papierosa i wiem, |e ju| nigdy wicej nie zapal. W tym wBa[nie tkwi siBa decyzji, prawdziwej decyzji, ktra nie zostawia |adnego pola na gdybanie, wtpliwo[ci czy analizy. Dodajmy, |e cho u|ywam sBowa  decyzja , brak de- cyzji te| jest decyzj. Nie podejmujc |adnej decyzji, decydujesz o niezrobieniu niczego  wraz ze wszyst- kimi tego konsekwencjami. Je|eli wypadBa Ci plomba z zba i masz zdecydowa, czy i[ dzisiaj do stomato- loga czy nie, to niezale|nie od tego, czy postanowisz, |e nie idziesz, czy w ogle nie podejmiesz decyzji, i tak bdziesz ponosiB takie same konsekwencje. A teraz wykonaj poni|sze zadanie. ZADANIE 15 1. Przypomnij sobie dwie lub trzy decyzje, ktre podj- Be[ w swoim |yciu, a ktre skierowaBy je na inne tory i zostaBy przez Ciebie utrzymane. Mo|e to by rzuce- nie palenia, zmiana diety, uprawianie sportu, zmia- na kierunku studiw lub zawodu, [lub, rozwd. 2. Pod ka|d z nich napisz kilka zdaD, tBumaczcych, co sprawiBo, |e decyzj t podjBe[ i dlaczego w niej wytrwaBe[. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Arkadiusz Bednarski 4. Przypomnij sobie dwie lub trzy decyzje, ktre podj- Be[ w swoim |yciu i ktre skierowaBy je na inne tory, jednak po czasie si z nich wycofaBe[. Pod ka|d z nich napisz kilka zdaD, tBumaczcych, co sprawiBo, |e decyzj t podjBe[, i co, |e w niej nie wytrwaBe[. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3. A teraz dokonaj porwnania. Wycignij wnioski ze swoich dziaBaD. Co byBo najczstsz przyczyn podejmowania nie- odwoBalnych decyzji, a co przyczyn tych, w kt- rych nie wytrwaBe[? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Co byBo i jest najczstszym powodem, |e w jed- nych decyzjach trwasz, a w innych nie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Czego nauczyBe[ si z analizy swoich decyzji? 164 Dlaczego warto mie peBn wersj? Trzymasz w rku udoskonalone (poprawione i rozszerzone) drugie wydanie ksi|ki  Wywieranie wpBywu na siebie , ktra w pierwszej wersji sprzedana zostaBa w kilkunastu tysicach egzemplarzy. "Zapraszajc Ci do czytania tej ksi|ki, chc przekaza Ci mo|liwie najbardziej u|yteczne i efektywne metody dziaBania, ktre bdziesz mgB wykorzysta w ka|dym obszarze swojego |ycia, zarwno osobistego, jak i zawodowego. Z informacji uzyskanych od czytelnikw pierwszego wydania: ksi|ka wpBynBa pozytywnie na |ycie zawodowe i osobiste. UdaBo im si: awansowa, otworzy wBasne firmy, zwikszy efekty swoich dziaBaD w obecnej pracy, pozby si naBogw zadba o swoj kondycj  ZBotym cielcem naszych czasw staBo si d|enie do kariery, pojtej jako uzyskanie popularno[ci wraz z du| ilo[ci pienidzy na koncie. Ale obierajc ten kierunek i nawet uzyskujc upragniony cel, wielu ludzi zauwa|a ze zdziwieniem, |e to, co na pocztku tej drogi postrzegali jako szcz[cie i speBnienie, teraz, kiedy staBo si rzeczywisto[ci, wcale ich nie cieszy. Mozolnie wspinali si po drabinie prowadzcej do ich prywatnego nieba, a kiedy ju| si w nim znalezli, okazaBo si, |e przystawili t drabin do niewBa[ciwej [ciany. Ksi|ka, ktr, szanowny Czytelniku, trzymasz wBa[nie w rku, pozwala unikn takiej pomyBki, prowadzi bowiem uwa|nie i cierpliwie do poznania swoich prawdziwych potrzeb i predyspozycji. - Zuzanna Celmer - licencjonowany terapeuta PeBn wersj ksi|ki zamwisz na stronie wydawnictwa ZBote My[li http://jak-sie-zmienic.zlotemysli.pl

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wywieranie wplywu na siebie
Wywieranie wpływu na siebie Arkadiusz Bednarski
wywieranie wplywu na siebie
Wywieranie wpływu na siebie
Wywieranie wpływu na siebie(1)
Wywieranie wpływu na siebie
Wywieranie wpływu na siebie Arkadiusz Bednarski
A Jarmuła Manipulacja i wywieranie wpływu na ludzi
Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji NLP Perswazja, manipulacja, wywieranie wpływu na
Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji NLP Perswazja, manipulacja, wywieranie wpływu na
Mechanizmy wywierania wplywu na ludzi
zarzadzanie ryzykiem darmowy ebook pdf
wladca slowa darmowy ebook pdf
Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji NLP Perswazja, manipulacja, wywieranie wpływu na
zwycieska przewaga w biznesie darmowy ebook pdf
Cialdini Wywieranie wpływu na ludzi teoria i praktyka

więcej podobnych podstron