plik


ÿþARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU ROZPOCZCIA EGZAMINU! Miejsce na naklejk MWO-R1_1P-092 EGZAMIN MATURALNY MAJ Z WIEDZY ROK 2009 O SPOAECZECSTWIE POZIOM ROZSZERZONY Czas pracy 180 minut Instrukcja dla zdajcego 1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 17 stron (zadania 1  18). Ewentualny brak zgBo[ przewodniczcemu zespoBu nadzorujcego egzamin. 2. Arkusz zawiera trzy cz[ci. Cz[ pierwsza arkusza polega na rozwizaniu testu, cz[ druga wymaga analizy materiaBów zródBowych, a trzecia napisania krótkiego wypracowania na jeden z podanych tematów. 3. Rozwizania zadaD zamie[ w miejscu na to przeznaczonym. 4. Pisz czytelnie. U|ywaj dBugopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem. Za rozwizanie 5. Nie u|ywaj korektora, a bBdne zapisy przekre[l. wszystkich zadaD 6. Pamitaj, |e zapisy w brudnopisie nie podlegaj ocenie. mo|na otrzyma 7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoj dat urodzenia i PESEL. Bcznie Nie wpisuj |adnych znaków w cz[ci przeznaczonej 50 punktów dla egzaminatora. {yczymy powodzenia! WypeBnia zdajcy przed rozpoczciem pracy KOD PESEL ZDAJCEGO ZDAJCEGO Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 2 Poziom rozszerzony CZZ I (20 punktów) W zadaniach 1  4 zaznacz jedn prawidBow odpowiedz. Zadanie 1. (1 pkt) Typ zbiorowo[ci, której czBonków Bcz trwaBe wizi emocjonalne to A. klasa. B. warstwa. C. wspólnota. D. zrzeszenie. Zadanie 2. (1 pkt) Koncepcja paDstwa jako  stró|a nocnego zakBada, |e A. paDstwo nie ingeruje w funkcjonowanie gospodarki. B. celem paDstwa jest zapewnienie dobrobytu wszystkim obywatelom. C. podstaw ustroju gospodarczego jest centralne sterowanie gospodark. D. rol paDstwa jest zapewnienie ogóBowi obywateli bezpieczeDstwa socjalnego. Zadanie 3. (1 pkt) Komu i co nakazuje Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, gdy sejm nie udzieli wotum zaufania Radzie Ministrów powoBanej przez Prezesa Rady Ministrów, którego desygnowaB Prezydent RP? A. Nakazuje Prezydentowi RP skróci kadencj sejmu. B. Nakazuje Prezydentowi RP powoBa rzd mniejszo[ciowy. C. Nakazuje Prezesowi Rady Ministrów powoBa now Rad Ministrów. D. Nakazuje sejmowi wybra Prezesa Rady Ministrów. Zadanie 4. (1 pkt) Najwy|sz instytucj polityczn Unii Europejskiej, nadrzdn w stosunku do organów Wspólnot Europejskich, jest A. Rada Europy. B. Rada Europejska. C. Komisja Europejska. D. Parlament Europejski. Zadanie 5. (3 pkt) WymieD trzy konstytucyjne przypadki, kiedy wspólne obrady Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej uznaje si za posiedzenie Zgromadzenia Narodowego. 1. ................................................................................................................................................. 2. ................................................................................................................................................. 3. ................................................................................................................................................. Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 3 Poziom rozszerzony Zadanie 6. (1 pkt) W sierpniu 2007 roku Centrum Badania Opinii SpoBecznej przeprowadziBo badanie, w którym poproszono respondentów o usytuowanie ugrupowaD i partii politycznych w Polsce na skalach konserwatyzmu i liberalizmu (od  2 do 2). Na podstawie poni|szego rysunku rozstrzygnij, które zdania s prawdziwe, a które faBszywe. Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli Prawda (zdanie prawdziwe) lub FaBsz (zdanie faBszywe). * Pod uwag wzito wyBcznie tych, którzy potrafili wyrazi swoje zdanie, pominito odpowiedzi  trudno powiedzie i inne tego typu. yródBo: SpoBeczna percepcja konserwatyzmu i liberalizm, [w:] Komunikat z badaD CBOS, Warszawa, sierpieD 2007. Zdania Prawda lub FaBsz WedBug respondentów najbardziej konserwatywn, a zarazem A. najbardziej antyliberaln parti jest Unia Polityki Realnej. Respondenci uwa|aj, |e na polskiej scenie politycznej parti B. zarówno antyliberaln, jak i antykonserwatywn jest Polska Partia Pracy. Respondenci spostrzegaj Platform Obywatelsk jako parti C. antykonserwatywn i najbardziej liberaln. Nr zadania 1. 2. 3. 4. 5. 6. WypeBnia Maks. liczba punktów 1 1 1 1 3 1 egzaminator Uzyskana liczba punktów Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 4 Poziom rozszerzony Zadanie 7. (2 pkt) Do podanych w tabeli wyja[nieD dopisz wBa[ciwe pojcia. Nabywanie przez czBowieka systemu warto[ci, norm A. i wzorów zachowaD obowizujcych w spoBeczeDstwie. Zjawisko polegajce na zaniku wizi i osBabieniu norm, B. na których opiera si spoBeczeDstwo. Postawa podporzdkowania si, wbrew osobistym C. pogldom, warto[ciom i normom obowizujcym w danej grupie spoBecznej. Zadanie 8. (2 pkt) a) Wyja[nij, na czym polega konstruktywne wotum nieufno[ci. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) Podaj gBówn konsekwencj tej procedury. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 9. (1 pkt) W poni|szej tabeli przedstawiono wydarzenia skBadajce si na proces integracji Polski z Uni Europejsk. Ponumeruj je liczbami 1  5 wedBug kolejno[ci chronologicznej. Przy najwcze[niejszym wydarzeniu wpisz 1. Wydarzenia Numer A. Podpisanie UkBadu Stowarzyszeniowego B. Przeprowadzenie referendum w sprawie wej[cia do Unii Europejskiej C. Podpisanie Traktatu Akcesyjnego D. ZBo|enie wniosku o czBonkostwo w Unii Europejskiej E. Rozpoczcie negocjacji akcesyjnych Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 5 Poziom rozszerzony Zadanie 10. (1 pkt) W poni|szej tabeli przedstawiono informacje dotyczce ochrony praw i wolno[ci czBowieka. Rozstrzygnij, które zdania s prawdziwe, a które faBszywe. Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli Prawda (zdanie prawdziwe) lub FaBsz (zdanie faBszywe). Zdania Prawda lub faBsz Biuro Wysokiego Komisarza ds. Uchodzców, zajmujce si ochron A. uchodzców i rozwizywaniem ich problemów, dziaBa w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych. Na kontynencie afrykaDskim zostaB utworzony regionalny system B. ochrony praw czBowieka. Europejski TrybunaB Praw CzBowieka rozpatruje sprawy, wniesione C. w drodze skargi indywidualnej lub midzypaDstwowej, zwizane z naruszeniem Konwencji Praw CzBowieka i Podstawowych Wolno[ci. Zadanie 11. (1 pkt) UzupeBnij schemat, wpisujc poni|sze terminy prawnicze w taki sposób, aby poprawnie ukazywaB ich wzajemne zale|no[ci. Terminy prawnicze: zródBo prawa, kodeks, przepis prawny, system prawa Nr zadania 7. 8. 9. 10. 11. WypeBnia Maks. liczba punktów 2 2 1 1 1 egzaminator Uzyskana liczba punktów Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 6 Poziom rozszerzony Zadanie 12. (2 pkt) WymieD elementy, z których zbudowana jest norma prawna. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Zadanie 13. (3 pkt) Na mapie konturowej oznaczono wybrane paDstwa europejskie cyframi 1, 2, 3. Wpisz do tabeli nazwy tych paDstw. Postaw X przy paDstwach, które nale| do: " Unii Europejskiej, " NATO. Przynale|no[ Nazwa paDstwa Przynale|no[ do UE do NATO 1 2 3 Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 7 Poziom rozszerzony CZZ II  Analiza materiaBów zródBowych (10 punktów) Zadanie 14. (2 pkt) Na podstawie zamieszczonych poni|ej tekstów zródBowych oraz wBasnej wiedzy wykonaj polecenia. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Art. 70. 1. Ka|dy ma prawo do nauki. Nauka do 18. roku |ycia jest obowizkowa. [& ] 2. Nauka w szkoBach publicznych jest bezpBatna. Ustawa mo|e dopu[ci [wiadczenie niektórych usBug edukacyjnych przez publiczne szkoBy wy|sze za odpBatno[ci. 3. Rodzice maj wolno[ wyboru szkóB innych ni| publiczne. Obywatele i instytucje maj prawo zakBadania szkóB podstawowych, ponadpodstawowych i wy|szych oraz zakBadów wychowawczych. Warunki zakBadania i dziaBalno[ci szkóB niepublicznych oraz udziaBu wBadz publicznych w ich finansowaniu, a tak|e zasady nadzoru pedagogicznego nad szkoBami i zakBadami wychowawczymi, okre[la ustawa. Ustawa z dnia 7 wrze[nia 1991 r. o systemie o[wiaty (z pózniejszymi zmianami) O[wiata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro caBego spoBeczeDstwa; kieruje si zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a tak|e wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw CzBowieka, Midzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka.[...] Art.15.1. Nauka jest obowizkowa do ukoDczenia 18. roku |ycia. 2. Obowizek szkolny dziecka rozpoczyna si z pocztkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko koDczy 7 lat, oraz trwa do ukoDczenia gimnazjum, nie dBu|ej jednak ni| do ukoDczenia 18. roku |ycia. a) Wyja[nij, na czym polega ró|nica midzy obowizkiem szkolnym a obowizkiem nauki. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) Na podstawie wBasnej wiedzy wymieD trzy podmioty, które maj prawo zakBadania szkóB podstawowych, gimnazjów i szkóB pogimnazjalnych. 1. ................................................................................................................................................... 2. ................................................................................................................................................... 3. ................................................................................................................................................... Nr zadania 12. 13. 14a. 14b. WypeBnia Maks. liczba punktów 2 3 1 1 egzaminator Uzyskana liczba punktów Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 8 Poziom rozszerzony Zadanie 15. (5 pkt) Na podstawie poni|szych fragmentów tekstów A i B wykonaj polecenia. Tekst A S powody do obaw, |e w niedalekiej przyszBo[ci nasze szkolnictwo przyczyni si do wzrostu nierówno[ci spoBecznych. SzkoBy wrastaj w lokalne spoBeczno[ci. Dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej sugeruj, |e jednym z najwa|niejszych czynników, które wyja[niaj zró|nicowanie wyników egzaminów zewntrznych w powiatach, jest poziom wizi spoBecznej. SpoBeczno[ci silniej zintegrowane wydaj si lepiej radzi sobie z wyzwaniami, jakie niesie transformacja ustrojowa  m.in. wicej inwestuj w edukacj dzieci i mBodzie|y. To jednak oznacza, |e o[wiata bierze udziaB w reprodukcji lokalnych warunków |ycia i mo|e si przyczynia do konserwowania nierówno[ci terytorialnych. Zwiksza si równie| zró|nicowanie szkóB. Wiele z nich szuka sposobów wybicia si ponad przecitno[, o czym [wiadczy zainteresowanie rankingami i znakami jako[ci. Gimnazja widz szans w rekrutowaniu wyselekcjonowanych uczniów spoza rejonu szkolnego. Niektóre umieszczaj ich potem w odrbnych oddziaBach klasowych oferujcych lepsze warunki ksztaBcenia. Liczne gimnazja dziel uczniów na oddziaBy wedBug ich dotychczasowych osigni, co odtwarza w szkole pozaszkolne ró|nice spoBeczne. W jednym oddziale znajduje si mBodzie| ze wsi peryferyjnych, w innym  z centralnej wsi w gminie; w jednym potomstwo rodzin o wysokim statusie spoBecznym, w innym  dzieci biedoty. PogoD szkóB za presti|em podwy|sza ich udziaB w reprodukcji rodzinnych warunków |ycia i przyczynia si do powikszania nierówno[ci spoBecznych. Ministerstwo Edukacji Narodowej powinno opracowa polityk przekonywania szkóB do ograniczenia segregacji uczniów. SzkoBy, zwBaszcza gimnazjalne, powinny: " Wprowadzi przejrzyste zasady rekrutacji uczniów spoza rejonu szkolnego. Nie powinny przyjmowa |adnych [wiadczeD i darowizn od rodziców tych uczniów. " D|y do wyrównywania potencjaBu edukacyjnego uczniów w poszczególnych oddziaBach klasowych. Godny na[ladowania przykBad daje jeden z dyrektorów gimnazjów: dzieli on zgBaszajcych si uczniów na trzy grupy wedBug jako[ci [wiadectwa ze szkoBy podstawowej, po czym do ka|dego oddziaBu dobiera proporcjonalnie uczniów ze wszystkich tych grup. " Unika grupowania uczniów spoza rejonu w odrbnych oddziaBach. " Unika grupowania uczniów wedBug tego, czy uczestnicz w dodatkowych, pBatnych zajciach (np. tworzenia oddziaBu z uczniów pobierajcych dodatkowe lekcje jzyka obcego). " Unika dzielenia uczniów na oddziaBy z my[l o indywidualizowaniu ksztaBcenia (np. tworzenia oddziaBu z uczniów zaawansowanych w jzyku obcym lub uzdolnionych matematycznie). W tym celu wBa[ciwsze jest dzielenie uczniów na grupy o ró|nym poziomie zaawansowania w obrbie tego samego oddziaBu lub tworzenie doraznych grup z kilku oddziaBów. " Unika segregacji pod szyldem oddziaBów wyrównawczych czy terapeutycznych. Takie oddziaBy s dopuszczalne tylko wtedy, gdy oferuj uczniom lepsze warunki ksztaBcenia (np. mniejsz liczb uczniów w oddziale, lepiej przygotowanych nauczycieli, rozszerzony zakres pomocy pedagogicznej i psychologicznej) ni| w pozostaBych oddziaBach. Na podstawie: R. Dolata, Rekomendacje dla polityki o[wiatowej po trzech latach reformy szkolnictwa.  Analizy i Opinie 2003, 5. Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 9 Poziom rozszerzony Tekst B WoBanie o likwidacj segregacji uczniów ma charakter populistyczny i prowadzi do segregowania najzdolniejszych i równania w dóB. Kampania na rzecz walki z segregacj szkoln jest powrotem do pedagogiki socjalistycznej, ideologicznej, schlebiajcej populistycznym gustom niektórych polityków, dziaBaczy o[wiatowych i pozbawionych wiedzy psychologiczno-pedagogicznej naukowców. Kampania pomija najistotniejszy czynnik, jakim jest zró|nicowanie psychologiczne uczniów i ich do[wiadczeD socjalizacyjnych wyniesionych z okresu wczesnego dzieciDstwa. To troch tak, jakby do szkóB wkraczaBy osoby  tabula rasa , naznaczone jedynie cechami swojego [rodowiska |yciowego i ukrytymi praktykami intencjonalnego przydzielania ich do okre[lonych oddziaBów klasowych. Wiedza i do[wiadczenia pedagogów nowej szkoBy wskazuj, |e efekty ksztaBcenia s pochodn wielu czynników, w tym przede wszystkim psychobiologicznych, ale dla rozwinicia wybitnych zdolno[ci konieczne jest te| odpowiednie [rodowisko. Zalicza si do niego grup rówie[nicz, pod warunkiem |e jej czBonkowie maj podobne zdolno[ci poznawcze lub kierunkowe. Tymczasem jedno z kuratoriów wpadBo w panik po ogBoszeniu przez ministra kampanii przeciwko segregacji szkolnej i zakazaBo tworzenia klas dla uczniów uzdolnionych. SzkoBa publiczna nie mo|e by placówk uniemo|liwiajc ksztaBcenie elit, zaanga|owan przede wszystkim w dziaBania, które daj szans dzieciom o niskim zapleczu kulturowym. Dlaczego dzieci o wysokim kapitale rozwojowym maj rezygnowa z szansy na edukacj adekwatn do ich poziomu rozwojowego i aspiracji edukacyjnych? W imi czego maj sta si koniem pocigowym dla tych, którzy nie mog, nie potrafi, a czsto i nie chc si uczy? Oczywi[cie mo|na powiedzie, |e je[li elity chc ksztaBci swoje dzieci w szkoBach czy oddziaBach zBo|onych w wikszo[ci z uczniów o wysokich kompetencjach i równie wysokich aspiracjach, to niech to robi w szkoBach niepublicznych, niech za to dodatkowo pBac. Zapomina si jednak, |e równe prawo do edukacji to tak|e równe prawo dostpu do szkóB publicznych dla dzieci ze [rodowisk elitarnych, które przecie| tak|e finansuj te szkoBy przez pBacone podatki. Czy| krytykowany typ my[lenia nie prowadzi do segregacyjnych praktyk wykluczania dzieci elit ze szkóB publicznych? Albo dopuszczania ich do tych szkóB pod warunkiem, |e zrezygnuj ze swoich aspiracji i zaczn dzieli si swoimi kompetencjami z innymi  tak|e z tymi, którzy uczy si nie chc, nie mog lub nie potrafi? Zdaniem wiceminister edukacji Anny RadziwiBB dobra szkoBa to szkoBa wyrównujca szanse, a wic [& ] taka, która nie tylko skupia si na prowadzeniu lekcji albo na do|ywianiu uczniów, ale tak|e doucza i wychowuje. Nale|y jednak pamita, |e douczanie i wychowywanie nie powinno pomija tak|e tych uczniów, którzy maj wysoki iloraz inteligencji, wysoki status ekonomiczno-spoBeczny rodziny pochodzenia czy szczególne uzdolnienia i aspiracje edukacyjne. W przeciwnym razie segregacja w szkolnictwie publicznym bdzie trwa nadal, tyle |e dotyczy bdzie tej wBa[nie grupy uczniów. Równouprawnienie w szkole bdzie sprzyja równo[ci szans edukacyjnych tylko wówczas, kiedy nie pominie |adnej z kategorii uczniów i kiedy nie bdzie realizowane na zamówienie ugrupowaD czy wBadz politycznych. Na podstawie: B. Zliwerski, Populizm o[wiatowy, czyli rzecz o pedagogicznym kiczu.  Nowe w Szkole 2005, s. 7-8. Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 10 Poziom rozszerzony a) SformuBuj stanowisko wyra|one w ka|dym tek[cie. Tekst A: ....................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... Tekst B: ....................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... b) SformuBuj po dwa argumenty uzasadniajce stanowisko wyra|one w ka|dym tek[cie. Tekst A: 1. .................................................................................................................................................. ...................................................................................................................................................... 2. .................................................................................................................................................. ...................................................................................................................................................... Tekst B: 1. .................................................................................................................................................. ...................................................................................................................................................... 2. .................................................................................................................................................. ...................................................................................................................................................... c) Do jakich partii politycznych mogliby nale|e autorzy tekstów? Okre[lenie partii wybierz z nastpujcych: socjaldemokratyczna, chrze[cijaDsko-demokratyczna, liberalna, konserwatywna Uzasadnij swój wybór. Partia autora tekstu A: ................................................................................................................. Uzasadnienie: .............................................................................................................................. ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... Partia autora tekstu B: ................................................................................................................. Uzasadnienie: .............................................................................................................................. ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 11 Poziom rozszerzony Zadanie 16. (2 pkt) Na podstawie poni|szego tekstu wymieD cztery prawdopodobne konsekwencje decentralizacji szkolnictwa brytyjskiego. Jakie jest to przecitne brytyjskie szkolnictwo w porównaniu z Eton czy Oksfordem? Po pierwsze, zaskakujco ró|norodne: cho zasadnicze etapy ksztaBcenia s w Anglii, Walii i Irlandii PóBnocnej (Szkocja ma swój odrbny system szkolny) takie same, [...] to jednak w obrbie tego systemu panuje niezwykBa ró|norodno[ doboru przedmiotów, programów i tre[ci nauczania. SzkoBy s wprawdzie zobowizane, by ksztaBci mBodzie| w zakresie najwa|niejszych przedmiotów, takich jak jzyk angielski, matematyka czy przyrodoznawstwo, ale sposób, w jaki to czyni, jest niemal caBkowicie zdecentralizowany. Konsekwencje sigaj nadzwyczaj daleko  dalej, ni| mogBoby si wydawa zwolennikom liberalnej wizji szkolnictwa, nieskrpowanego sztywnym gorsetem struktur, programów i egzaminów. Otó| zakres wiedzy i umiejtno[ci absolwentów szkóB brytyjskich jest niemal caBkowicie uzale|niony od tego, jak szkoB ukoDczyli i przed jak komisj skBadali egzaminy. [& ] Dodatkow komplikacj s efekty du|ej mobilno[ci spoBeczeDstwa brytyjskiego  przeniesienie si ucznia czy studenta ze szkoBy do szkoBy czy te| z uczelni na uczelni powoduje zerwanie cigBo[ci i wewntrznej spójno[ci procesu dydaktycznego, a co za tym idzie  konieczno[ zaadaptowania si do zupeBnie innych struktur programowych czy metodycznych. W rezultacie nie istnieje nic takiego jak podstawowy zakres wiedzy i umiejtno[ci, którego mo|na by na przykBad oczekiwa od studenta pierwszego roku studiów [& ] Problem le|y nie tylko w organizacji programów nauczania (czy jej braku), ale równie| w du|ym zakresie dowolno[ci wyboru przez ucznia czy studenta materiaBu, jaki stanowi ma przedmiot jego nauki. Rzecz zaczyna si ju| na poziomie szkoBy [redniej, kiedy to jeszcze przed  maB matur , któr zdaje si w wieku lat szesnastu, mo|na na przykBad zrezygnowa z uczenia si jzyków obcych [& ]. Sytuacja ta powtarza si na poziomie studiów wy|szych  coraz powszechniejsza w brytyjskim systemie uniwersyteckim modularyzacja [& ] prowadzi do tego, |e studenci mog sami ksztaBtowa swój wBasny interdyscyplinarny program studiów [& ] Trudno te| nie zgodzi si z tym, |e caBy proces ksztaBcenia powinien przebiega w atmosferze otwarto[ci i klarowno[ci zasad kierujcych dziaBaniem tak uczcych si, jak i nauczajcych  std szereg  kodeksów praktyki dydaktycznej i setki przepisów wykonawczych, regulujcych ka|dy niemal aspekt |ycia przecitnej szkoBy czy uniwersytetu. yródBo: J. P. Jdrzejewski, Daleko od Oksfordu,  Tygodnik Powszechny , 1 VI 2003. Prawdopodobne konsekwencje: 1. ................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 2. ................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 3. .................................................................................................................................................. ....................................................................................................................................................... 4. ................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Nr zadania 15a. 15b. 15c. 16. WypeBnia Maks. liczba punktów 1 2 2 2 egzaminator Uzyskana liczba punktów Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 12 Poziom rozszerzony Zadanie 17. (1 pkt) Na podstawie danych statystycznych zawartych w tabeli i wBasnej wiedzy wykonaj polecenia. Opinie na temat polskiego systemu szkolnictwa Czy polski system szkolnictwa Wskazania respondentów wedBug terminów badaD ocenia Pan(i), ogólnie rzecz VI 2001 V 2007 biorc, jako: w procentach dobry 43 51 zBy 42 36 trudno powiedzie 15 13 Na podstawie: SpoBeczny wizerunek polskiej szkoBy, [w:] Komunikat z badaD CBOS, Warszawa, czerwiec 2007. a) Czy polaryzacja opinii respondentów o polskim systemie szkolnictwa w okresie 2001 2007 zmniejszyBa si, czy zwikszyBa? ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... b) Podaj jeden powód zmiany oceny polskiego systemu szkolnictwa. ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... CZZ III  Wypracowanie (20 punktów) Zadanie 18. (20 pkt) Wybierz jeden z podanych tematów i napisz wypracowanie. Temat nr 1 Dobra edukacja, czyli jaka? Udzielajc odpowiedzi na postawione powy|ej pytanie, omów cele, jakie powinna osiga dobra edukacja. OceD stopieD osignicia ka|dego z tych celów w odniesieniu do polskiego systemu o[wiaty. Zaproponuj zmiany, które zwikszyByby stopieD osignicia tych celów, i uzasadnij je. W swojej wypowiedzi wykorzystaj dwa materiaBy zródBowe zamieszczone w II cz[ci arkusza. Temat nr 2 Co jest zadaniem o[wiaty: zwikszy czy zmniejszy ró|nice midzy uczniami? Rozwa| powy|szy problem. W swojej wypowiedzi wykorzystaj dwa materiaBy zródBowe zamieszczone w II cz[ci arkusza. Wybieram temat nr & & & Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 13 Poziom rozszerzony ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Nr zadania 17. 18. WypeBnia Maks. liczba punktów 1 20 egzaminator Uzyskana liczba punktów Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 14 Poziom rozszerzony ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 15 Poziom rozszerzony ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 16 Poziom rozszerzony ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... Egzamin maturalny z wiedzy o spoBeczeDstwie 17 Poziom rozszerzony BRUDNOPIS

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wos pr
m9564312,WOS PR
wos pr
[wos NS PP] [wos PR] Matura (MAJ 2009) Wiedza o Społeczeństwie Poziom PODSTAWOWY (dla os niesłysz
wos pr 11
PROBNA MATURA GRU2007 Wos PR odp
n4373 wos pr klucz
wos PR
arkusz wos pr
Odpowiedzi Przykladowy arkusz Op PR Wos
wos model PR
Odpowiedzi CKE 06zima Oryginalny arkusz maturalny 2 PR WOS
Odpowiedzi CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PR Wos
Matura2014 WOS NOWA MATURA PR arkusz

więcej podobnych podstron