plik


ÿþBAROMETR LOGISTYKI I TRANSPORTU - STYCZEC 2010 KRYZYS GOSPODARCZY ANI TAK GABOKI, ANI TAK BURZLIWY W PRZEBIEGU, JAK PRZYPUSZCZANO Bran|a TSL wychodzi z kryzysu nych, które rozwijaj si tak szybko, Cykliczne badanie monitorujce sytuacj rynkow pozwala unikn jaBowej dyskusji na temat jakby spowolnienia gospodarczego stanu i perspektyw gospodarki opartej na jednostkowych do[wiadczeniach. StaBy monitoring w ogóle nie byBo. rynku to dla danej bran|y u|yteczne narzdzie pod warunkiem, |e odzwierciedla szybko Zmiana sytuacji gospodarczej, taka zmieniajce si warunki rynkowe i jest realizowany odpowiednio czsto. To jednak nie wystarcza. jak obecne spowolnienie gospodar- Konieczne jest umiejscowienie uzyskanych danych w kontek[cie cyklu koniunktury. Analiza cze, wymusza zmian nastawienia klientów do zakupu usBug logi- danych powinna umo|liwia zidentyfikowanie strategii dziaBajcych na rynku firm. stycznych, czego dowiodBy opubli- W prezentowanym badaniu klu- roku i zakoDczy go ze sprzeda| nie okazaB si jednak ani tak gBboki, kowane w grudniu 2009 r. wyniki czowa jest mo|liwo[ zestawia- minimalnie wy|sz ni| w roku ani tak burzliwy w przebiegu, jak dorocznego badania Operator nia historycznych wyników firm poprzednim. Tak si rzeczywi[cie na ogóB przypuszczano. Skoro jed- Logistyczny Roku, dajcego gene- zarówno w krótszych (kwartaB), staBo, co potwierdza prawidBowo[ nak nie byBo spodziewanej burzy, ralny wgld w zmiany potrzeb jak i w dBu|szych przedziaBach przyjtych w badaniu zaBo|eD. nie ma te| miejsca na przychodzce i oczekiwaD odbiorców usBug logi- czasu, z deklaracjami przedsta- zwykle po burzy uspokojenie. Z psy- stycznych. Okazuje si, |e spadek wicieli badanych firm na temat Aagodny kryzys chologicznego punktu widzenia popytu radykalnie zredukowaB prognozy wyników w przyszBo[ci. jest to jednak dla przedsibiorców przypadajc na przecitnego Aby podj si analizy danych pro- Niepewna sytuacja dodatkowo wyjtkowo trudna sytuacja, bo nie odbiorc liczb wykonawców gnostycznych, nale|y wiedzie, jak wzmaga potrzeb oparcia si maj pewno[ci, |e wszystko, co naj- usBug. W ubiegBych latach liczba si te firmy do tej pory rozwijaBy. na faktach, umo|liwiajc zredu- gorsze, ju| za nimi. Tym bardziej, |e ta - wobec niewydolno[ci dotych- U|yteczno[ takiego narzdzia dla kowanie dysonansu pomidzy trudno im nie dostrzec stosunkowo czasowych wykonawców - stale prognozowania wyników bran|y wBasnym do[wiadczeniem przed- licznych upadBo[ci firm z bran|y. rosBa, aby zapewni dostarczenie zale|y generalnie od sposobu sibiorcy a zasByszanymi czsto Kryzys ma przebieg Bagodny, ale zwikszajcej si masy towarowej doboru próby firm do badania, sprzecznymi opiniami, które wiesz- trwa ju| wystarczajco dBugo, aby na czas. Redukcja zleceD w cza- uwzgldniajcego takie kryteria, cz ju| to nieuchronne zaBamanie staBa si widoczna erozja wiary sie kryzysu nie okazaBa si jednak jak: wielko[ sprzeda|y, specjaliza- gospodarki, ju| to odtrbiaj koniec w bardziej trwaB popraw sytuacji bynajmniej proporcjonalna. cja rynkowa czy zasoby. kryzysu. Rzeczywisto[ bywa prze- gospodarczej. Wyniki badania nie Redukujc koszty, odbiorcy usBug ZeszBoroczna prognoza dla bran|y cie| bardziej skomplikowana. Jak skBaniaj bynajmniej do wniosku, koncentruj si obecnie na wspóB- logistycznej - jak pamitamy - nie potwierdzaj to wyniki zrealizo- |e wszelkie nawet tylko troch ryzy- pracy z tymi wykonawcami, któ- zakBadaBa katastrofy, czoBowe firmy wanej w styczniu 2010 r. drugiej kowne strategie rozwoju znajduj rzy pozwalaj im na osignicie planowaBy odrobi straty ponie- edycji badania Barometr Logistyki si w odwrocie. Znajdujemy takie oszczdno[ci. Tylko niekiedy chodzi sione w pierwszych miesicach i Transportu, kryzys gospodarczy segmenty rynku usBug logistycz- o niski koszt pojedynczych usBug, Kryzys ma przebieg Bagod- For TSL branch ny, ale trwa ju| wystarczajco dBugo, aby staBa si widoczna the crisis is almost over erozja wiary w bardziej trwaB The cyclical surveys monitoring popraw sytuacji gospodarczej. the market situation lets to avoid results-less discussions about economy s present stand and perspectives supported on sporadic experiences. Permanent monitoring of the market branch is useful tool on condition, that shows fast changing market circumstances and is realized often enough. But it is not enough. Necessary is to locate collected data in at the right point of the economical cycle. The data analyze lets to identify the strategies on the companies market. 60 Truck&Business Polska Raport BADANIA RYNKU ZAWAA TRANSPORTU podziaBy na rynku usBug logistycz- zwróci uwag, i| nader Std powoBanie Forum Trans- ×% Piotr Grze[ nych, drastycznie obni|ajc szanse czsto wo|cy na potrzeby portu Drogowego i próba dyrektor generalny wBasne, w drodze powrotnej zBagodzenia skutków kryzysu. w grze rynkowej sBabszych pod- Ogólnopolskie Zrzeszenia [wiadcz usBugi transpor- Na ile to si udaBo przekona- miotów gospodarczych. Tempo Pracodawców Transportu towe. Ten problem sygna- my si niebawem. Na podpis rozwoju poszczególnych grup Drogowego lizowany jest na wszystkich prezydenta czeka zmiana firm, logistycznych, wydzielonych spotkaniach przedsibiorców Ustawy o transporcie drogo- ze wzgldu na wielko[ czy specja- transportowych. Jedno, |e wym, której warunki wynego- lizacj rynkow, zdecydowanie si taki przewóz jest nielegalny, cjowano w czerwcu 2009 r. od siebie ró|ni. Prosz zauwa|y, |e a po wtóre, wykonywany jest Zobaczymy, czy zapisy, które je|eli generalnie niski stagnacyjny za zwrot kosztów paliwa. ostatecznie si w niej ostaBy, wzrost sprzeda|y usBug w kolej- Taka sytuacja bardzo psuje bd sprzyjajce dla bran|y. rynek transportowy zarówno Jaki bdzie 2010 r.? Ra- nych kwartaBach 2009 r., liczony - Polski rynek transportowy w przewozach krajowych, jak czej trudny. W rozmowach w stosunku do analogicznego w kryzysowym 2009 r. nie- i midzynarodowych. Tutaj z przewoznikami nie wida okresu w roku poprzednim, stop- stety nie miaB si najlepiej. nale|y apelowa o spraw- optymizmu. Trudna sytu- niowo przeksztaBca si w wyrazn Je[li przyjmiemy, |e trans- niejsze dziaBanie odpowie- acja dotyczca przewozów tendencj wzrostow, to w przy- port stanowi swego rodzaju dzialnych sBu|b. na Wschód  cigBy pat padku niektórych grup firm (trans-  krwioobieg gospodarki , W 2009 r. firmy transpor- rozmów o zezwoleniach portowe, maBe) oznacza to tyle, |e to niestety zaznaB on sta- towe dziaBaBy na granicy przewozowych z Rosj. po raz pierwszy udaBo si im zbli|y nu zawaBowego. Przyczyn opBacalno[ci, niestety trzeba Stagnacja eksportów i im- do wyniku sprzed roku dopiero w IV byBo oczywiste ograniczenie byBo ci koszty, widocznym portów, cigBa obni|anie eksportu i importu, a tak|e tego efektem jest spadek stawek transportowych. Ten kwartale. Trzeba jednak pamita, stagnacja gospodarki kra- sprzeda|y nowych pojazdów. rok to tak|e ostatni przed |e te grupy firm ju| w koDcówce jowej. W Polsce, podobnie Warto tak|e wspomnie, |e wej[ciem w |ycie nowych 2008 r. dotknB gwaBtowny spa- jak w wikszych krajach Unii stawki transportowe ulegBy unijnych przepisów odno- dek zamówieD. (Wikszo[ du|ych Europejskiej, prawie 90 proc. gwaBtownemu zmniejszeniu. [nie wykonywania zawodu i [rednich firm cigle jeszcze wtedy- wykonywanych przewozów Wielu przewozników, którzy przewoznika. No niby jesz- notowaBa rekordowe w swojej histo- transportem samochodowym zakupili pojazdy w leasingu cze dwa lata, bo w grud- rii wyniki sprzeda|y, podczas gdy odbywa si wewntrz kraju. widzc trudno[ci na rynku, niu 2011 r. wejd w |ycie maBe firmy ju| drastycznie sprze- Ponad 40 proc. krajowe- chc za wszelk cen zosta nowe rozporzdzenia, ale da| ograniczaBy. Spadki sprzeda|y, go transportu ci|arowego w bran|y i je|d| na zasa- ju| dzisiaj wielu powinno stanowi przewozy kamieni, dzie, byle byBo na spBat. my[le o tym, jak sprosta je[li dotknBy firmy du|e i [rednie, |wiru, piasku. Biorc pod Std kolejna kwestia - obni|- wcale nieBatwym wymogom. to okazywaBy si mniej dotkliwe ni| uwag budow dróg i auto- ki stawek frachtowych. Ju| Wydaje si, |e wiele maBych w przypadku maBych firm.) Oznacza strad, ten segment trzyma si naprawd trudno powiedzie, rodzinnych firm, posiada- to, |e przecitnej firmie z tych grup do[ mocno, ale zachwianie jaka stawka byBaby satysfak- jcych 2  3 pojazdy, nie nie udaBo si przez pi kolejnych nastpiBo w zwizku z wi- cjonujca, skoro w przetar- sprosta wymaganiom. Firmy kwartaBów wróci na [cie|k wzro- docznym spadkiem budow- gach niektórzy potrafi zej[ wiksze przetrwaj trudny stu. Dla pozostaBych firm z bran|y nictwa mieszkaniowego. do takiego poziomu, za który okres, oszczdnie inwestu- kryzys nie byB tak dotkliwy i trwaB Warto doda, |e bardzo du|y uczciwy, rzetelny przewoznik, jc i dostosowujc swoj znacznie krócej. udziaB w liczbie Badunków |adn miar nie jest w stanie ofert do rynku. Biorc krajowych maj przewozy zej[. Nie napdza si swo- pod uwag ogromn ilo[ Perspektywy na pierwsze dwa na potrzeby wBasne, które ich pojazdów wod. Zatem zmiennych, przewidywanie kwartaBy 2010 r. s jednak o wiele wynosz ok. 40 proc. wszyst- podsumowujc, rok 2009 byB sytuacji w 2010 r. wyglda lepsze. Mocne firmy bd konty- kich transportów. Tu warto dla polskiego transportu zBy. jak wró|enie z fusów. nuowa wzrost zaznaczony w dru- giej poBowie zeszBego roku, sBabsze co wywoBuje krótkotrwaBe, wynisz- logistyczne peBnice samodzieln znacznie wy|sz mar|, znacznie firmy spodziewaj si przebi naj- czajce wykonawców usBug, wojny rol w stosunku do odbiorców cz[ciej osigaj zysk przy wzro[cie lepsze wyniki sprzeda|y w swojej cenowe. Zasadnicze przesunicie usBug maj zdecydowanie moc- sprzeda|y, znacznie rzadziej przy- historii. Je[li jednak firmy maBe ma miejsce w przypadku odej[cia niejsz pozycj ni| niesamodzielne nosz strat przy spadku sprze- i [rednie dostrzegaj spory poten- przez odbiorców od zamawiania firmy, które chcc nie chcc staj da|y). Je[li w okresie koniunktury cjaB wzrostu w pierwszej poBowie usBug prostych (takich jak trans- si podwykonawcami usBug logi- maBe firmy mniej zyskuj ni| wik- 2010 r. (w przypadku maBych firm port) do usBug o warto[ci dodanej stycznych dla wikszych i spraw- sze, to w okresie dekoniunktury chodzi oczywi[cie o przywrócenie (takich jak organizacja transportu). niejszych podmiotów. Te kredytuj ró|nice pomidzy du|ymi i silnymi poziomu sprzeda|y osiganego Otwiera si tutaj wielka szansa dla si opózniajc spBat zobowizaD firmami, a maBymi i sBabymi jeszcze w latach 2007-2008), to najwiksze posiadajcych odpowiednie umie- wobec podwykonawców (badanie si powikszaj. Te wiksze szybko firmy, specjalizujce si w wikszo- jtno[ci firm logistycznych, które DGC i Eurologistics Top500 poka- si wtedy reorganizuj, zazwyczaj [ci przypadków w logistyce kontrak- pobieraj z tego tytuBu odpowied- zuje, |e liczba takich samodzielnych udaje im si w efekcie utrzyma towej lub w usBugach kurierskich, ni rent. firm na rynku usBug transporto- sprzeda| na poprzednim poziomie, a| tak dobrych perspektyw nie wych i logistycznych jest ograni- nawet za cen obni|ki mar|. Dla maj. Co wicej, to wBa[nie te firmy Najlepsi czona i wynosi nie wicej ni| 400). mniejszych firm jednoczesna utrata w wikszym stopniu ni| pozostaBe Z reguBy du|e i [rednie firmy maj zamówieD nawet od niewielkiej wyra|aj niepewno[ co do per-  jeszcze lepsi o wiele wiksze szanse powodzenia liczby kluczowych klientów mo|e spektyw rozwoju sprzeda|y w dru- Kryzys gospodarczy bynajmniej w walce rynkowej ni| krócej z reguBy stanowi zagro|enie, gdy| manewr giej poBowie roku. Zdaniem wielu nie zrównuje szans firm na prze- istniejce mniejsze firmy (szybciej z obni|k cen nie wchodzi w gr. mened|erów, bdzie ona na pozio- trwanie, a wrcz przeciwnie. Firmy zwikszaj sprzeda|, osigaj DBugotrwaBa stagnacja pogBbia mie sprzeda|y z koDca ubiegBego Truck&Business Polska 61 CZY PROGNOZOM MO{NA WIERZY? GWAATOWNA ZMIENNOZ Porównanie prognozy sprzeda|y (badanie I 2009) jc inne koszty funkcjono- z faktycznym wynikiem sprzeda|y (badanie I 2010) ×% RafaB Olszewski wania, a przede wszystkim prezes zarzdu inwestycje. W efekcie minio- PKS GdaDsk-Oliwa ny rok zamknB si lepszymi wynikami ni| 2008 cho bardzo daleko mu do roku 2007. Zdecydowanie lepiej zniosBy recesj firmy, które w swej dziaBalno[ci nie bazuj jedynie na prostej usBudze - Rok 2009 w midzynaro- przewozowej, a [wiadcz dowym transporcie drogo- równie| inne, komplemen- wym charakteryzowaB si tarne do niej. gwaBtown zmienno[ci obu Dla cz[ci firm naszej bran- determinujcych ekonomi- |y rok 2009 byB ostatnim k tej bran|y czynników: rokiem ich dziaBania, zwik- kursu euro oraz ceny oleju szyBa si (po raz pierwszy od RYNEK KILKU PRDKOZCI. STAGNACJA SPRZEDA{Y STOPNIOWO napdowego. Euro, w któ- siedmiu lat) liczba zgBasza- ZOSTAJE PRZEZWYCI{ONA. rym denominowane (lub nych upadBo[ci. Bankructwa, Sprzeda| usBug w odniesieniu do analogicznego okresu w roku poprzednim kontraktowane) s frachty, poza kilkoma spektakular- najpierw kontynuujc wcze- nymi przypadkami (Ricö, [niejsze dynamiczne wzrosty Trans-PoBudnie), dotyczyBy (od 3,2028 w lipcu 2008 r.) gBównie maBych podmio- do 4,91 zB 17 lutego 2009 tów. Skala upadBo[ci (ok. 4 r., zmieniBo trend na spad- proc.) byBa jednak znacznie kowy, by na koniec roku mniejsza ni| to wcze[niej osign poziom 4,1082 zB. prognozowaBy firmy win- Kontrakty przewozowe nego- dykacyjne i wywiadownie cjowane na pocztku roku gospodarcze (ok. 10 proc.). ustalane w tej walucie bar- Podzielamy ostro|ny opty- dzo straciBy na opBacalno[ci, mizm rynków [wiatowych, a rzadko kiedy daBo si je gdzie odtrbiono ju| koniec renegocjowa. Równie| ceny kryzysu, ale przestrzega si oleju napdowego, które jeszcze przed jego skutka- wzrosBy w minionym roku o mi. Wzrost cen surowców LEPSZE PERSPEKTYWY NA NAJBLI{SZY MIESICE. ponad 26 proc. (z 2,443 do energetycznych (m.in. NIEPEWNA DALSZA PRZYSZAOZ. 3,082 zB za 1 l) nie uBatwiBy olejów napdowych) oraz Prognoza sprzeda|y usBug w odniesieniu do analogicznego okresu w roku poprzednim |ycia transportowcom. prognozy producentów [rod- Na przekór trudno[ciom ków transportowych równie| bran|a wykazaBa si du| sugeruj dalsze powolne, adaptatywno[ci i przetrwa- ale jednak o|ywienie gospo- Ba ten okres mocno reduku- darki. roku. Niektórzy wyra|aj nawet do roku poprzedniego. MogBo obaw, czy w ogóle uda si osi- to oznacza, |e segment spedycji gn sprzeda| porównywaln jest bardzo wra|liwy na koniunk- z wynikiem szczególnie IV kwartaBu tur: ponadprzecitny rozwój 2009 r. Panuje ogólne przekonanie, w okresie koniunktury, gBboki |e warto[ sprzeda|y nie powinna regres w okresie dekoniunktury. ju| wicej spada, ale brak jest zara- Je[li ta zale|no[ jest prawidBowa, zem podstaw do trwaBego wzrostu. to nale|aBoby ogBosi, |e w naszego kraju nie objBa dekoniunktura, ZMIENNOZ KONIUNKTURY NAJLEPIEJ WYKORZYSTUJ ZREDNIE I DU{E Spedycje bo firmy spedycyjne bardzo znacz- FIRMY, KTÓRYCH GAÓWNYM yRÓDAEM PRZYCHODÓW JEST SPEDYCJA. nie zwikszyBy sprzeda| w 2009 r.! Sprzeda| usBug w odniesieniu do poprzedniego roku poza kryzysem Nie byB to tak imponujcy wzrost, Przed rokiem wydawaBo si pewne, jak w latach 2007-2008, ale na tle |e podobnie jak na rynku globalnym innych segmentów rynku okazaB tak|e w Polsce najwikszymi prze- si wielokrotnie wy|szy. Co wicej, granymi kryzysu gospodarczego prognoza sprzeda|y na 2010 r. tej bd firmy spedycyjne. Najbardziej grupy firm jest kilkakrotnie lepsza miaBa ucierpie wymiana midzy- ni| pozostaBych badanych firm. narodowa, szczególnie ta realizo- Nale|y jednak pamita, |e sytu- wana drog morsk i powietrzn. acja pewnej cz[ci tej grupy firm Przedstawiciele firm spedycyjnych mie[ci si na przeciwnym biegunie byli w minorowych nastrojach, pro- prosperity. Wikszo[ maBych firm gnozowali  jak pamitamy  spa- spedycyjnych zanotowaBa w 2009 r. dek sprzeda|y w 2009 w stosunku znaczny spadek sprzeda|y, firmy 62 Truck&Business Polska Raport BADANIA RYNKU KONTROLA KOSZTÓW ×% StanisBaw Gbski ekologiczn norm Euro3. W OKRESIE DEKONIUNKTURY JEDYNIE CZOAOWE FIRMY LOGISTYCZNE prezes Od wrze[nia notujemy popra- POTRAFI SI ROZWIJA. Uniontrans w wyników finansowych, Zmiana wielko[ci sprzeda|y rok do roku (2009-2010 dla firm z Top500 niestety dBugie [wita Bo|ego  szacunki wBasne, 2009 dla firm z Barometr I 2009  prognoza) Narodzenia i dwa miesice ci|- kiej zimy nie napawaj optymi- zmem. Borykamy si z du|ymi wahaniami rynku. Jak zawsze du|y wpByw na rynek maj kurs - W roku 2009 szczególn euro oraz cena ropy. Je|eli cho- uwag objli[my kontrol dzi o wymian taboru, to zrezy- kosztów, co i tak nie uchroniBo gnowali[my z zakupu nowego, nas przed strat. Ze strat bory- poniewa| przy obecnych staw- kamy si ju| od 2008 r. i pod kach frachtowych nie widzimy koniec tego roku informowaBem mo|liwo[ci spBaty leasingu ani o konieczno[ci zmniejszenia kredytu. Najwiksze bariery dla obci|eD fiskalnych dla trans- dziaBalno[ci transportowej to portu na wszystkich spotkaniach nadmierny fiskalizm paDstwa, w ZMPD. Szczególnie ci, którzy brak uczciwo[ci w[ród niektórych DEKONIUNKTURA NAJSILNIEJ DOTYKA PRZEWOZY DROBNICY. uczciwie zamontowali urzdze- kierowców oraz brak pomocy Zmiana sprzeda|y poszczególnych rodzajów usBug logistycznych nia OBU, odnotowali wzrost ze strony policji i innych sBu|b w kosztów opBat drogowych pojaz- eliminowaniu kradzie|y paliwa dów z silnikami speBniajcymi (wystarczy posBucha CB). te nie bd te| w stanie w 2010 r. (takich, których sprzeda| spadBa odrobi utraconej pozycji. Dane te w 2009 r.) s gorsze ni| pozosta- pokazuj, jak w istocie trudna jest Bych, a| jedna trzecia tych z nich sytuacja na rynku, nie dajc szans prognozuje drugi, a nawet trzeci zarobku maBym firmom. Ich kosz- z rzdu spadek sprzeda|y. tem wiksi gracze uzyskuj szans rozwoju. Zró|nicowany Wszystko to skBania do wniosku, |e potencjaB wzrostu nawet w okresie stagnacji czoBowe firmy potrafi si rozwija, przysto- Nasze badanie, biorc pod uwag sowujc si do zmian zachodz- zarówno list uczestników w 2009, CZOAOWE FIRMY ZARZUCAJ USAUGI TRANSPORTOWE NA RZECZ SPEDYCJI. cych w gospodarce. A| dwie pite jak i w 2010 r., skupia firmy znaj- Rzeczowa struktura sprzeda|y usBug badanych firm w latach 2006-2010 dujce si w przecitnie troch zanotuje nieprzerwany wzrost, lepszej kondycji ni| ogóB podob- a liczc wraz z tymi, które jedynie nych firm, co jest psychologicznie w 2009 r. nie osignBy poprawy uzasadnione, biorc pod uwag, pod tym wzgldem, takich firm jest |e udziaB w badaniu jest dobro- dwie trzecie. Dodatkowo 15 proc. wolny. Wiedza o charakterze próby to firmy, które stale rosBy midzy i postawach przedstawicieli bada- 2006 a 2009 rokiem, ale perspek- nych firm pozwala ekstrapolowa tywy na rok 2010 maj gorsze. uzyskane wyniki na szersze grupy Mniejsze i sBabsze radz sobie zna- firm, o ile tylko dysponujemy ele- czco gorzej, szczególnie w okresie mentarnymi wiadomo[ciami na ich dekoniunktury. (Niektóre upadaj, temat. Tak rzecz si ma w przypadku ale te na ogóB nie s uwzgldniane najwikszych firm transportowych w statystykach, gdy| rzadko publi- i logistycznych uwzgldnionych kuj w takiej sytuacji sprawozdania w zestawieniu Top500, które jest CZOAOWE FIRMY ZARZUCAJ ZWIADCZENIE USAUG TRANSPORTOWYCH NA RZECZ SPEDYCJI. finansowe). oparte na danych ze sprawozdaD Zmiany zatrudnienia w stosunku do roku poprzedniego W 2010 r. du|o lepsze perspektywy finansowych (ostatnie dostpne bd miaBy firmy du|e i [rednie dane dotycz 2008 r.). (odpowiednio: 94 proc. i 90 proc. W pierwszym badaniu Barometr zwikszy sprzeda|) ni| firmy maBe Logistyki i Transportu (pierwotna (75 proc. zwikszy sprzeda|). nazwa nie zawieraBa trzeciego Istotne jest to, |e dystans do czo- czBonu), które zostaBo przeprowa- Bówki pogBbia si, gdy| perspek- dzone w styczniu i lutym 2009 r., tywy wzrostu dla sBabszych firm zapytano respondentów o ocen Mocne firmy bd kontynuowa wzrost zaznaczony w drugiej poBowie zeszBego roku. Truck&Business Polska 63 RYNEK USAUG LOGISTYCZNYCH W POLSCE W CORAZ WIKSZYM STOPNIU BDZIE ZALE{AA OD ZAMÓWIEC Z ZAGRANICY, ORGANIZOWANYCH PRZEZ FIRMY SPEDYCYJNE. UdziaB zamówieD krajowych klientów w geograficznej strukturze sprzeda|y NADPODA{ ZRODKÓW TRANSPORTU W TRAKCIE 2009 NIE ZNIKAA, CHO FIRMY TRANSPORTOWE ZMNIEJSZYAY TABOR O 1/5. Zredni przebieg pojazdu (km/miesic) S takie segmenty rynku usBug logistycznych, które rozw3aj si tak szybko, jakby spowolnienia gospodarczego w ogóle nie byBo. zaBo|eD badania. OkazaBo si, jazdowymi, okazaB si bardziej |e badanie mo|e liczy na zain- trwaBy i przewidywalny (oparty teresowanie firm logistycznych, na dBugoterminowych kontrak- ODMIENNE OD POZOSTAAYCH FIRM POAO{ENIE PRZEWOyNIKÓW: o ile pomiar bdzie prowadzony tach) ni| konsumpcyjny popyt ROZNIE WIELKOZ PUSTYCH PRZEBIEGÓW w cyklu kwartalnym, zarazem gospodarstw domowych? Czy MIMO LIKWIDACJI WIELU NIERENTOWNYCH TRAS. u|ytecznym w codziennej dziaBal- tendencja odwróci si, gdy popra- Odsetek pustych przebiegów no[ci, jak i mo|liwym do przepro- wi si nastroje konsumentów? wadzenia. Dopuszczono rzadszy, bo roczny cykl przeprowadzania Spedycja badania, je[li tylko dane bd lepsza ni| transport uwzgldniaBy wyniki uzyskane w poszczególnych kwartaBach. Je[li analizowa rzeczow struktur Badane firmy zasugerowaBy, aby sprzeda|y usBug, to szczególnie ude- przedmiotem badania uczyni rza obecne pogBbienie dBugotermi- przede wszystkim wielko[ i wolu- nowej tendencji do zarzucania przez men sprzeda|y w poszczególnych czoBowe firmy logistyczne [wiadcze- segmentach. nia usBug transportowych na rzecz Zgodnie z sugestiami uczestników spedycji. Powód jest prosty: przy badanie koncentruje si na [ledze- nieakceptowanie wysokim poziomie FIRMY SPEDYCYJNE NA WIKSZOZCI KIERUNKÓW S W STANIE niu zmian zachodzcych na rynku, ryzyka dziaBalno[ transportowa nie ZAOFEROWA NI{SZE STAWKI PRZEWOZOWE NI{ FIRMY TRANSPORTOWE. które z perspektywy danej firmy daje w ostatnim czasie mo|liwo[ci Zrednie ceny za transport caBopojazdowy (Euro) w IV kwartale 2009 w relacji z Warszaw mog uj[ uwadze. Wyniki bada- osignicia pozytywnego wyniku nia dowodz, |e w okresie sta- ze sprzeda|y usBug. Pamitamy, |e gnacji gospodarczej potencjaB spedytorzy szczególnie dobrze zara- wzrostu poszczególnych rodza- biali, gdy wraz ze spowolnieniem jów usBug logistycznych jest gospodarki pojawiBa si nadpoda| ró|ny. Szczególnie interesujce [rodków transportu. Firmy trans- jest to, |e zarówno w transporcie portowe zaczBy w zwizku z tym drogowym, jak i morskim, prze- intensywnie rozwija dziaBy spedy- wozy Full Truck/Full Container cji, dostrzegajc, |e lepiej zarabiaj bardziej opieraj si dekoniunk- zlecajc usBug ni| wykonujc j turze ni| przewozy drobnicy. wBasnym taborem. Skutek jest jednak Czy|by popyt produkcyjny, cz- taki, |e udziaB usBug spedycyjnych sto Bczony z Badunkami caBopo- w rzeczowej strukturze sprzeda|y 64 Truck&Business Polska Raport BADANIA RYNKU krajowym i bardzo powoli otwieraj |e firmy transportowe zmniejszyBy si na zamówienia z zagranicy. tabor o jedn pit w trakcie 2009 r., Jakkolwiek transport drogowy pozo- to wszystko wskazuje na to, |e nad- staje gBówn specjalizacj wikszo[ci poda| [rodków transportu caBkowi- firm, to usBugi czysto transportowe cie nie znikBa. Zmniejszenie liczby maj z roku na rok malejcy udziaB dostpnych pojazdów wpBynBo w przychodach czoBowych firm logi- jednak pod koniec roku na interesy stycznych. Dzieje si tak dlatego, wikszo[ci firm spedycyjnych (trudno |e transport drogowy to segment zbi cen przewozu), gdy| znacz- w logistyce najbardziej konkuren- nie zmniejszyBy obBo|enie taboru. cyjny z powodów niskich kosztów Rosnc liczb pustych przebiegów, wej[cia i powszechno[ci zapotrze- mimo likwidacji wielu nierentow- bowania. Na rynku transportowym nych tras, udaBo si zahamowa rywalizuje rosnca liczba liczcych przewoznikom dopiero pod koniec si graczy, zarówno firm polskich 2009 r. Wtedy te| wikszo[ firm wszystkich firm ro[nie, usBug trans- prosperujce firmy spedycyjne (w 2004  55 proc. firm logistycznych transportowych odzyskaBa rentow- portowych - spada. Firmy spedycyjne zmniejszaj udziaB usBug spedycyj- z polskim kapitaBem specjalizowaBo no[. Przez kilka kwartaBów koszty (szczególnie te du|e i [rednie) rozwi- nych w strukturze przychodów. si w transporcie drogowym, 2005 przebiegów floty przewy|szaBy jaj sprzeda| mimo dekoniunktury,  63 proc., 2006  62 proc., 2007  dochodowo[ przebiegów, dopiero firmy transportowe sprzeda| zmniej- Transport 65 proc.), jak i zagranicznych (w 2004 pod koniec 2009 r. relacja odwróciBa szaj. Zapotrzebowanie na spedyto-  37 proc. firm logistycznych w caBo[ci si. Warto zwróci uwag, |e koszty  trudny biznes rów gwaBtownie ro[nie, pracy dla z zagranicznym kapitaBem specjalizo- przebiegów floty zarzdzanej przez kierowców czoBowe firmy maj coraz Zmiany w rzeczowej strukturze sprze- waBo si w transporcie drogowym, firm spedycyjn s z reguBy ni|sze mniej. da|y pocigaj za sob tak|e zmian 2005  39 proc., 2006  44 proc., 2007 ni| koszty przebiegów ponoszone Wniosek z twierdzenia o malejcym w geografii przewozów, na co w naj-  55 proc.). Transport drogowy to ten przez firm transportow. ZwykBo udziale sprzeda|y usBug transporto- wikszym stopniu wpByn firmy spe- segment usBug logistycznych, w któ- si uwa|a, |e decyduje w tym wych w caBo[ci bran|y logistycznej dycyjne. Rynek usBug logistycznych rym najtrudniej odnotowa istotny przypadku jedynie siBa przetargowa jest taki, |e firmy transportowe bd w Polsce w coraz wikszym stopniu wzrost sprzeda|y i osign porów- du|ej firmy spedycyjnej w stosunku trwale na sBabszej pozycji rynko- bdzie zale|aB od zamówieD z zagra- nywalny z innymi segmentami zwrot do maBego przewoznika. To z pew- wej, o ile nie rozszerz kompetencji nicy, organizowanych przez firmy z nakBadów inwestycyjnych. no[ci prawda, ale nie caBa. w zakresie organizacji transportu spedycyjne, bo pogr|one w kryzy- Dlaczego firmy spedycyjne na wik- Wyniki badania Top500 pokazaBy, i logistyki kontraktowej. I tak po cz- sie firmy transportowe nie s, jak si szo[ci kierunków s w stanie zaofe- |e polski przewoznik, aby zwikszy [ci czyni czoBowe firmy z tego seg- okazuje, w stanie przewiez wikszej rowa ni|sze stawki przewozowe ni| sprzeda| usBug o 16 proc., musiaB mentu rynku, które rosnc cz[ liczby zamówieD z zagranicy. Du|e firmy transportowe? Dzieje si tak zwikszy fundusz pBac a| o 28 proc. przychodów uzyskuj ze sprzeda|y firmy o proweniencji transportowej dlatego, |e wykorzystanie taboru Okazuje si jednak, |e konieczne pro- usBug spedycyjnych. Brak natomiast dokonuj przesuni w geografii przez firmy transportowe w okre- cesy modernizacyjne zostaBy w seg- zainteresowania innymi usBugami usBug, bez rozwinicia innych poza sie spowolnienia gospodarczego mencie transportu drogowego zapo- logistycznymi. Inaczej czoBowe firmy transportem usBug logistycznych. pogarsza si, inaczej ni| to si dzieje cztkowane. Stagnacja gospodarcza spedycyjne, które, porzuciwszy my[l Firmy te s w stanie pod|a za potrze- w przypadku firm spedycyjnych. zahamowaBa nieproporcjonalny o zakupie wBasnego taboru, szukaj bami swoich klientów, czerpic korzy- Zredni przebieg pojazdów nale|- do zmian wydajno[ci pracy wzrost innych poza przewozami towarów [ci z rozwoju rynku wewntrznego. cych do firm transportowych maleje, zarobków kierowców, co z pewno[ci zródeB przychodów (magazyno- Natomiast firmy [wiadczce usBugi podczas gdy [redni przebieg pojaz- byBo jednym z warunków przywróce- wanie, logistyka kontraktowa). logistyczne czy kurierskie tradycyjnie dów wykorzystywanych przez firmy nia rentowno[ci. Paradoksalnie doskonale obecnie gros przychodów osigaj na rynku spedycyjne znacznie ro[nie. Mimo  % Piotr Szreter / Fot. Fotolia

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
barometr logistyki i transportu
program egzaminów na uprawnienia budowlane styczeń 2010
18 logistyka transportu i spedycji
praktyczny styczeń 2010
LOGISTYKA I TRANSPORT zeszyty naukowe
czesc druga odpowiedzi styczen 2010 wersja x(1)
20 Testy 343 [01] 0X 101 Arkusz Egzaminacyjny Etap Pisemny Styczeń 2010 Odpowiedzi Część 1
odpowiedzi styczen 2010

więcej podobnych podstron