plik


78 PAP  Jacek Bednarczyk Szermierka naley do tych dyscyplin sportu, w ktrych kontakt trenera z zawod- nikiem jest bardzo bliski; niesie to okreSlone konsekwencje dla obu stron. 78 79 Prawdziwy trener kocha swoj dziedzin sportu w sobie, a nie siebie w sporcie. Trener naucza i wychowuje nie tylko za pomoc sw, pokazw i wicze, ale rwnie tym, kim jest. Jak sta si dobrym trenerem rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim Zbigniew Czajkowski, ur. w 1921 r., byB reprezen- tantem Polski we florecie i szabli, zdobyB wiele medali w mistrzostwach Polski, odnosiB take sukcesy w zawodach midzynarodowych. Od 1954 do 1980 roku trener  w GKS  Piast Gliwice, na- czelny trener Polskiego Zwizku Szermierczego, kierownik wyszkolenia, przewodniczcy Komisji Sportowo-Szkoleniowej PZS. CzBonek Midzy- narodowej Federacji Szermierczej. Magistrem sportu zostaB w 1981 roku, a w dwa lata pxniej  doktorem nauk o kulturze fizycznej ( Ewolu- cja szermierki na bronie kolne od czasw Sredniowiecza do przeomu XIX i XX wieku ). Od 1980 roku pracuje w AWF Katowice, jako kierownik ZespoBu Szermierki. Jest promotorem licznych prac magisterskich, wyszko-  Sport Wyczynowy 2006, nr 3-4/495-496 79 80 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim liB ponad 100 trenerw szermierki, napisaB 30 ksiek, Do najwaniejszych nale:  Nowa szermierka  1951, 1954,  Szermierka na florety  1954,  Teoria i metodyka wspczesnej szermierki  1968,  Trening szermierza (dwa tomy)  1988,  Nauczanie techniki sportowej  1991,  Poradnik trenera  1994,  Psychologia sprzymierzecem trenera  1998,  Theory, Practise and Methodology of Fencing  2001,  Understanding Fencing  The Unity of Theory and Practice  2004. ProwadziB liczne kursy, wy- kBady i seminaria w zagranicznych uczelniach i oSrodkach sportowych (USA, Wielka Brytania, Irlandia, Szwajcaria, Holandia, Czechy, Rosja, Ukraina, Austria). Profesor Zbigniew Czajkowski naley do najstarszych wspBpracownikw  Sportu Wyczynowego , wielokrotnie nagradzany w konkursie na najlep- sze publikacje. Panie Profesorze, zapewne byo  W moim przypadku nie byo tak, e tak, e ktregoS razu wyszed Pan na najpierw przestaem by zawodnikiem, plansz nie po to, by walczy na flo- a dopiero potem zaczem pracowa rety, lecz udzieli lekcji szermierczej jako trener. Ju jako mody szermierz, swemu uczniowi. Paski dugi i boga- zawodnik we Lwowie, pomagaem fecht- ty yciorys sportowy pozwala stwier- mistrzowi WBadysBawowi Aabdziew- dzi, i naley Pan do tych nielicz- skiemu w prowadzeniu wicze zbio- nych osb, ktre cz czasy dawne rowych. Po wojnie, w Edynburgu, by- z nowymi. Natomiast dorobek intelek- em czonkiem Edinborough Fencing tualny, dydaktyczny, trenerski oraz Club oraz Scottish Fencing Club. W tym olbrzymie doSwiadczenie, z ktrego, samym czasie zaoyem sekcj szer- co chciabym podkreSli, umie Pan miercz w Zrzeszeniu Studentw Pola- korzysta  pozwalaj uzna Pana kw w Wielkiej Brytanii i w niej pe- za najbardziej odpowiedni osob niem czynnoSci fechtmistrza-amatora. do rozwaa na temat  wieIowy- BraliSmy udzia w zawodach, rwnie miarowego profiIu trenera  jako midzynarodowych, w Szkocji i w An- osoby i jako zawodu . W tym nu- glii, osigajc dobre wyniki. W 1949 merze zgromadziliSmy omwienia roku wrciem do kraju i od razu zdo- ostatnio wydanych (za granic) ksi- byem tytu mistrza Polski we florecie. ek wicych si z tym tematem. Byem czonkiem kadry olimpijskiej W ten sposb, gdy jeszcze dodamy we florecie i szabli, penic jednocze- treS poniszej rozmowy z Panem, Snie funkcj przewodniczcego Komi-  problem trenerski sta si tematem sji Sportowo-Szkoleniowej w Polskim gwnym. Zwizku Szermierczym. W 1953 roku 80 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim Jak sta si dobrym trenerem 81 otrzymaem tytu trenera I klasy i rozpo- mie sformuowanie  dobry trener ? czem prac trenersk w klubie  Bu- Czy wystarczy, jeSli bdzie skutecz- dowlani Gliwice (pxniejszy GKS nym, takim, ktrego zawodnicy od-  Piast Gliwice). JednoczeSnie przez nosz sukcesy, bij rekordy, zostaj wiele lat peniem funkcj kierownika mistrzami...? wyszkolenia PZS oraz trenera kadry olimpijskiej. Przez cay ten czas braem  Trener, podobnie jak to jest w in- udzia w zawodach, osigajc w bardzo nych zawodach, po ukoczeniu studiw  dorosym wieku dobre wyniki, rw- musi si dalej uczy i doskonali. Cele, nie w zawodach midzynarodowych. zadania, formy i metody, dobr wicze wiczenia oraz udzia w zawodach po- i sposoby ich prowadzenia, oddziay- mogy mi bardzo w wypracowaniu no- wanie wychowawcze etc. s zalene od wych koncepcji organizacyjnych i me- wielu czynnikw: miejsca pracy, etapu todycznych w mojej pracy trenerskiej, szkolenia zawodnikw, motywacji. Na zarwno w klubie, jak i z kadr. DoSwiad- przykad w Paacu Modziey czy w ucz- czenie zawodnicze skonio mnie do sto- niowskim klubie szermierczym, w pierw- sowania realistycznych i rozsdnych spo- szym etapie szkolenia dzieci, gwne sobw prowadzenia wicze. Praca trene- zadania trenera to: wszechstronne rozwi- ra natomiast pomoga mi w lepszym ro- janie modego zawodnika, polepszenie zumieniu techniki, taktyki, postrzeganiu, jego zdolnoSci ruchowych i przystoso- rozpoznawaniu i ocenie przeciwnika, wawczych; zapewnienie zabawy, roz- wyborze odpowiednich dziaa w walce rywki i wyycia si ruchowego; zapew- etc. Przygotowania i udzia w zawodach nienie optymalnego poziomu pobudze- w sposb oczywisty podnosz sprawnoS nia; nabycie poczucia wasnej wartoSci; ruchow fechtmistrza, co jest szczegl- nauczenie podstaw techniki i taktyki nie wane przy udzielaniu lekcji indywi- danej dziedziny sportu. W sporcie wyczy- dualnych. Chodzi o to, aby ruchy fecht- nowym, w kolejnych etapach szkolenia, mistrza byy  prawdziwe , sprawne, do- zadania zaprawy i wynikowe ulegaj kadne i szybkie. A ponadto, zawodnicy znacznym zmianom. Opisaem to dokad- dostrzegaj i bardzo ceni praktyczne nie w wielu swoich ksikach i opraco- umiejtnoSci trenera. waniach. W etapie zawodniczym i mi- strzowskim, w sporcie wyczynowym, na Podstawowe dla naszej rozmowy plan pierwszy wybija si wspzawod- pytanie, to jak sta si dobrym tre- nictwo i osiganie jak najlepszych wy- nerem?  Chc tu podkreSli zna- nikw, ale nie wolno zapomina o od- czenie sowa sta si, a nie zosta. dziaywaniu wychowawczym. Trener Albowiem trenerem mona zosta, musi te pamita, e nie tylko zdolno- otrzymujc stosowny dokument po Sci wysikowe, koordynacyjne, technika ukoczeniu studiw lub, niestety, tyl- i taktyka s wane, ale rwnie szybkoS ko kursu, ale c wart jest taki Swie- i trafnoS postrzegania, rne waSciwo- o upieczony specjalista. Jak rozu- Sci uwagi, dokadne poznanie swojej Jak sta si dobrym trenerem 81 82 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim dziedziny sportu, odpowiedni zestaw wiednich Srodkw zachcajcych i odpo- motywacji osigni, uporczywoS dzia- wiedni styl kierowania. ania, odpornoS na sytuacje trudne itd. Tego wszystkiego trener musi uczy KiedyS trenerom wystarczao to, co si sam. z grubsza zapamitali z okresu, gdy sami uprawiali sport. JeSli bya to, Nie kady, nawet ten, kto bardzo by powiedzmy, jakaS gra zespoowa  tego pragn, nadaje si na trenera  pamitali podstawowe zasady gry, podobnie jak nie kady moe zosta niektre elementy techniki, role po- dobrym chirurgiem, konstruktorem, szczeglnych formacji oraz wiczenia matematykiem. Trzy czynniki zdaj treningowe, do ktrych zasobu przy- si w tym przypadku odgrywa bez- wizywano szczeglne znaczenie. wzgldnie podstawow rol  kandy- DziS, eby napisa program treningu dat na trenera powinien lubi sport, dla zawodnika czy grupy w etapie sam uprawia (wczeSniej) sport i lu- szkolenia mistrzowskiego i umie go bi uczy modych ludzi... poprowadzi, potrzeba sporej wiedzy. Jak Pan uwaa  z jakiego zakresu  Trener musi kocha swoj dzie- wiedza najbardziej przydatna jest tre- dzin sportu w sobie, a nie siebie w nerowi? sporcie. Wwczas jest tak, jak napisa w XVI wieku znakomity chirurg paryski  Trener powinien by wszech- Ambroise Par:  aden wysiek nie jest stronnie wyksztaBcony i stale powik- zbyt duy dla czowieka, ktry kocha sza i uaktualnia swoj wiedz, szcze- swoj sztuk . W praktyce trener musi glnie z zakresu teorii i metodyki spor- nie tylko wykonywa i stosowa pewne tu, nauki o ruchach czowieka, pedago- dziaania (nawyki i odpowiedzi czucio- giki, fizjologii, psychologii i innych wo-ruchowe) z danej dziedziny sportu, dziedzin. Dobry trener musi by wytraw- ale take uczy ich w taki sposb, aby nym psychologiem (oddziaywanie wy- zawodnik nie tylko umia wykona pew- chowawcze, indywidualizacja procesu ne ruchy, ale rwnie z powodzeniem zaprawy, stosowanie Srodkw zachcaj- stosowa je w zawodach. Warto te cych). Wytrawny trener potrafi te ko- podkreSli, e trener naucza i wycho- rzysta  ale bez Slepego naSladownic- wuje nie tylko za pomoc sBw, poka- twa  z innych dziedzin dziaalnoSci czo- zw i wicze, ale rwnie tym, kim wieka. jest. Uczniowie, zwaszcza modzi, bar- dzo czsto bezwiednie naSladuj zacho- Cakowicie inne dyspozycje i umie- wania trenera, sposb bycia, jego ruchy, jtnoSci potrzebne s trenerowi, aby poczucie humoru etc. Dlatego tak wa- prawidowo i skutecznie prowadzi na jest odpowiednia motywacja, praco- zawodnikw modych, w niektrych witoS, punktualnoS, stosowanie odpo- sportach s to dzieci, i w peni doj- 82 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim Jak sta si dobrym trenerem 83 rzaych zawodowcw (a propos, czy nia do samej siebie). Dziewczta s bar- w relacjach z tymi drugimi jakiekol- dziej wraliwe na wszelkie uwagi kry- wiek oddziaywanie pedagogiczne tre- tyczne (na przykad przy usuwaniu b- nera jest zbyteczne?) dw technicznych), ktre musz by podane agodnie i taktownie. Z drugiej  OczywiScie, oddziaywanie wy- strony dziewczta bardzo ceni wyrazy chowawcze, pewne przejawy stylu kie- uznania i pochway. Wyraajc swoje rowania, formy, metody, dobr i sposo- uznanie dla wybranych zawodniczek, by prowadzenia wicze znacznie si trener musi by bardzo ostrony, bo je- rni w kolejnych etapach szkolenia. eli na przykad powie:  Magosia Na przykad w pierwszym, wstpnym Swietnie wykonuje wypad lub  Madzia etapie szkolenia, kiedy mamy do czynie- w tych zawodach walczya doskonale , nia z dziemi, naley stosowa zwierzch- to odzew u pozostaych zawodniczek, niczy styl kierowania. W dalszych eta- moe by taki:  Co on widzi w tej Ma- pach bardziej wydajny, skuteczny i war- gosi? ,  On dostrzega tylko zalety Ma- toSciowy spoecznie jest styl wsppra- dzi . Z drugiej strony jednake kobiety cujcy i przyjazny. Na etapie mistrzow- s bardziej wdziczne, bardziej docenia- skim trener staje si pewnego rodzaju j wysiek trenera i jego udzia w ich  doradc zawodnika, niemniej oddzia- sukcesach. Czsto syszaem, gdy gratu- ywanie wychowawcze jest sta i wa- lowaem osigni moim zawodnicz- n potrzeb. W kadym etapie szkole- kom, wypowiedzi w rodzaju:  To dziki nia, cho w rny sposb, trener powi- Panu czy  Wygraam dla Pana . To nien zapewni oddziaywanie wycho- samo dotyczy trenerw i trenerek. Ko- wawcze. biety na kursach trenerskich bardziej doceniaj wiedz, umiejtnoSci i wysiek Jest te spora rnica w trenowa- prowadzcego wiczenia i okazuj swe niu dziewczt/kobiet i mczyzn... uznanie i wdzicznoS dugo po zako- czeniu kursu czy studiw. Co nie ozna-  Jest oczywiScie bardzo istotna r- cza, e mczyxni nie potrafi rwnie nica w rozwoju osobniczym dziewczt doceni wkadu trenera w budowanie ich i chopcw (dziewczta rozwijaj si sukcesw sportowych. Wielk satysfakcj szybciej). Ponadto wystpuj rnice sprawiaj mi wyrazy uznania i wdzicz- w motywacji osigni. U zawodni- noSci ze strony trenerw, szczeglnie za- kw, zwaszcza wybitnych, wielk rol granicznych, ktrzy uczestniczyli w pro- odgrywa motyw powodzenia (ch wadzonych przeze mnie rnych kursach wspzawodnictwa, ch wygrania, szkoleniowych w AWF Katowice lub za wiara w zwycistwo). U kobiet nato- granic. miast nader czsto przewaa motyw unikania poraki (obawa przed porak, Trenerowi, ktry prowadzi jakS unikanie trudnych sytuacji, brak zaufa- grupk modych zawodnikw, bd- Jak sta si dobrym trenerem 83 84 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim cych w pocztkowym okresie szkole- niku druyny i zawodnik jest nadmier- nia, wystarczy podstawowe wyposa- nie pobudzony (co upoSledza szybkoS enie  warsztatu . Gdy jednak szko- i trafnoS postrzegania, szybkoS reago- lenie obejmuje zawodnikw klasy mi- wania, trafnoS wyboru dziaania, jakoS strzowskiej midzynarodowej, gdzie wykonania ruchu), trener  zamiast za- proces treningu musi by i programo- wodnika uspokoi  jeszcze bardziej go wany i kontrolowany bardzo dokad- pobudza i denerwuje, zakca jego sku- nie, trener zmuszony jest niekiedy pienie uwagi lawin okrzykw i rad, co korzysta z pomocy rnych specja- oczywiScie niechybnie prowadzi do po- listw  doraxnie, albo te wszyscy raki. oni tworz jeden zesp. Nie przesta- Trener, ktry nie wie, jak rne s jc by kierownikiem procesu szkole- wymiary osobowoSci introwertyka i eks- nia, i  zaznaczmy to  odpowiedzial- trawertyka i jak ich naley traktowa, te nym za wyniki, trener musi dyspono- moe popeni powane bdy. Na przy- wa jeszcze szersz wiedz i zdolno- kad bardzo ostre, zdecydowane, kry- Sciami kooperacji... tyczne uwagi dziaaj bardzo ujemnie na introwertyka, ktry woli agodn perswa-  Jest oczywiste, e im wyszy po- zj i przyjazny sposb zwracania uwagi. ziom sportowy, im wyszy etap szko- Natomiast bardzo taktowne, agodne lenia, tym bardziej zoone s zadania zwracanie si do ekstrawertyka nie od- trenera i tym wiksza wiedza i umie- nosi adnego dodatniego skutku, a jesz- jtnoSci praktyczne s mu potrzebne: cze moe go rozzuchwala. prowadzenie coraz bardziej zoonych ZnajomoS psychologii jest ogromnie wicze, sprawy organizacyjne sekcji, wana w oddziaywaniu wychowaw- klubu, kadry, stosowanie czynnikw czym, rozwijaniu motywacji zawodnika, zachcajcych (motywacyjnych), od- a zwaszcza motywacji osigni czy dziaywanie wychowawcze, obserwa- odpornoSci na sytuacje trudne, w kszta- cja zawodw, planowanie procesu tre- towaniu uporczywoSci dziaania, wypra- ningu, stosowanie rnych sprawdzia- cowywaniu typu taktycznego zawodnika nw etc. z uwzgldnieniem wymiarw osobowoSci Trener czsto musi korzysta z pomo- i cech temperamentu (przyrodnoSci), bu- cy psychologa lub lekarza, ale przede dowaniu samodzielnoSci oraz ksztatowa- wszystkim, jak ju wspomniaem, sam niu radoSci z uprawiania sportu. Naley musi by dobrym psychologiem i zna pamita, e to sport jest dla ludzi, a nie inne dziedziny wiedzy. Trener, ktry nie przeciwnie. Uprawianie sportu powinno zna psychologii, praw Yerkesa-Dodsona, zapewnia radoS. Powodem tej radoSci znaczenia motywacji i pobudzenia oraz powinny by czynniki zewntrzpochodne ich wpywu na sprawnoS i skutecznoS i wewntrzpochodne, zwizane i nie zwi- dziaania  popenia wiele bdw. Na zane z osigniciami. przykad, kiedy jedno trafienie decyduje Dla mnie godnym podziwu wzorem o zwycistwie, o zdobyciu medalu, o wy- pywaka, trenera, psychologa, naukowca 84 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim Jak sta si dobrym trenerem 85 i autora jest James Counsilman. wi- ska u zawodnika efekt w postaci czenia pywakw s na pewno mniej rozwoju okreSlonych dyspozycji psy- rnorodne, mniej barwne i bardziej chofizycznych, ktre nastpnie umo- nuce ni wiczenia szermierzy czy liwi osignicie lepszego wyniku tenisistw, a jednak wyszkoli on, stosu- sportowego (rekordu), musi uywa jc wspaniae Srodki motywacyjne, ca Srodkw, ktrych sia powoduje ogrom- plejad medalistw olimpijskich i mi- ne zmiany w organizmie zawodnika. strzostw Swiata. Mao tego, stosowa Zreszt, nie tylko w rnych ukadach bardzo mdry zwyczaj, e zawodnika, organizmu. Ile bodxcw rwnocze- ktry zaniedbywa studia, zawiesza na Snie uderza w psychik np. bdcego pewien okres w trweningach. w okresie rozwojowym zawodnika. Jak ju wspominaem, trener musi NieznajomoS podstaw fizjologii wy- umie wsppracowa z dziaaczami, siku, psychologii czy pewnych za- lekarzem, psychologiem, masayst, in- gadnie z zakresu medycyny sportu nymi trenerami i... dziennikarzami. Musi (o metodyce treningu wspomina na- inaczej wiczy i inaczej motywowa  wet nie wypada) czyni go osobnikiem jeszcze raz to podkreSlam  ekstrawer- wrcz niebezpiecznym... tyka i introwertyka, choleryka, sangwi- nika i flegmatyka, inaczej zawodnika  Wszystko to jest w peni zgodne staego emocjonalnie i niestaego emo- z tym, co przed chwil powiedziaem. cjonalnie, inaczej zawodnika o prze- Chciaem przy tym doda, e nie ma wadze czynnoSci ukadu wspczulnego jednego wzorca idealnego trenera. Jak oraz o przewadze czynnoSci ukadu powiada Ozolin  Kady wielki trener przywspczulnego, inaczej zawodnika kroczy wasn drog . Tym niemniej typu  wojownik i inaczej zawodnika wybitni trenerzy posiadaj pewne cechy typu  technik . To te wymaga duej wsplne: rozlega wiedza oglna i fa- znajomoSci psychologii, fizjologii, spo- chowa, stale uzupeniana, poszerzana, strzegawczoSci oraz umiejtnoSci pro- unowoczeSniana z wykorzystaniem wadzenia prostych i atwo dostpnych oglnej wiedzy o sporcie, a take z in- bada i ankiet. Zagadnienia te opisaem nych dziedzin sportu i nauki. Niezbd- w wielu moich ksikach i opracowaniach ne s te: wysoki poziom umiejtnoSci  ostatnio w znakomicie sprzedajcej si, technicznych oraz praktycznego na- wydanej w 2005 roku w Nowym Jorku, uczania nawykw i umiejtnoSci czu- ksice  Understanding Fencing (ju ciowo-ruchowych; zdolnoSci przywd- szykuje si drugie wydanie). cze, motywacyjne i organizatorskie; umiejtnoSci wychowawcze, inspiro- Nie ulega wtpliwoSci, e kady, wanie i odpowiednie motywowanie kto chce sta si dobrym trenerem, uczniw, w tym  co jest szczeglnie musi stale mie zakodowane w go- wane  poprzez osobisty przykad. wie, e uprawia zawd o ogromnej Nader wana jest umiejtnoS przekazy- odpowiedzialnoSci. Trener, aby uzy- wania wiedzy i umiejtnoSci oraz kszta- Jak sta si dobrym trenerem 85 86 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim towania swoistych zdolnoSci wysiko- giczny, ch i umiejtnoS przekazywa- wych i zbornoSciowych, wysoki po- nia swego doSwiadczenia innym  cz- ziom praktycznych umiejtnoSci meto- sto w formie pisemnej. dycznych. Szczeglnie trudnym i odpowiedzial- Kolejne wane cechy to postawy nym zadaniem wybitnego trenera jest nowatorskie, stae doskonalenie swo- nauczanie i doszkalanie modszych in- ich umiejtnoSci, poszukiwanie nowej struktorw i trenerw (zdumiewajco wiedzy, Sledzenie przemian w sporcie czsto nie doceniane i nie stosowane). i w nauce; umiejtnoS planowania, pro- O ile w szkoleniu zawodnikw uczymy gramowania i organizowania procesu za- go, jak wykonywa i stosowa okreSlo- prawy sportowej, sprawdzanie przebiegu ne dziaania w walce, to trenera czy in- i wynikw szkolenia, wnikliwa obserwa- struktora uczymy, jak tego naucza. I to cja i analiza przebiegu zawodw, umie- jest znacznie trudniejsze. jtne stosowanie zasad treningu (w tym szczeglnie zasady swoistoSci, przeno- Bywa jednak, e niektrzy trenerzy, szenia wprawy, indywidualizacji). Nie- mimo posiadania cech, zdolnoSci, zbdne s dalej: umiejtnoS ciekawego, umiejtnoSci oraz wiedzy, ktre win- rnorodnego i barwnego sposobu pro- ny cechowa dobrego trenera, nie wadzenia wicze, ksztatowanie u za- odnosz spektakularnych sukcesw, wodnikw zainteresowania swoj dzie- innym zaS, mniej kompletnym w fa- dzin sportu (czynnik umysowy) oraz chowym  wyposaeniu , to si uda- radoSci z uprawiania sportu (czynnik je. Sport to dziwna dziedzina, nie- uczuciowy); prowadzenie dokumentacji prawda... szkoleniowej; umiejtnoS wsppracy z innymi trenerami, dziaaczami, rodzica-  Tak, to prawda. Nie wystarczy mi, ze szko; twrcza pasja i nowator- wiedzie i umie wiele, trzeba to jesz- stwo; twrcze korzystanie z dorobku in- cze umie przekaza innym, a to nie nych sportw, ale przy unikaniu Slepe- jest atwe. Jerzy PawBowski, fenome- go naSladownictwa; barwna, silna oso- nalny szermierz, szablista wszechcza- bowoS z mocno zaznaczonym wpy- sw, wielokrotny medalista igrzysk wem na uczniw. Dodabym tu jeszcze; olimpijskich i mistrzostw Swiata, prbo- Swietne opanowanie techniki swojego wa przez kilka miesicy naucza szer- sportu  wzorowe i inspirujce wyko- mierki wybranego zawodnika w swoim nywanie pokazw, pewnoS siebie, wia- klubie. Nic z tego nie wyszo, wic z dal- r w susznoS swoich pogldw i sku- szych prb zrezygnowa. Czsto bywa tecznoS stosowanych metod, ale przy tak, e wybitny zawodnik zostaje prze- tym otwartoS na inne pogldy i meto- citnym trenerem, ale bywa rwnie dy; szerokie zainteresowania oglne tak, e przecitny zawodnik zostaje bar- (mimo wielkiego skupienia si na swo- dzo dobrym. Bywa te i tak  i to jest jej dziedzinie sportu trenerzy nie mog najlepsza sytuacja  e znakomity za- by monomaniakami); talent pedago- wodnik zostaje wybitnym trenerem. 86 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim Jak sta si dobrym trenerem 87 Przyzna Pan, trenerstwo to szcze- W sporcie wyczynowym ostatnio glna profesja, mona j uprawia do wyrnia si bardzo  nie zawsze do- pxnego wieku, jeSli nie na boisku, datnio  sport zawodowy (pika nona, planszy, basenie, stoku narciarskim, koszykwka, uel, tenis). Ma to mi- macie... prowadzc zajcia, to za dzy innymi pewne skutki ujemne: tylko biurkiem, przy komputerze, opraco- funkcja kontrolna motywacji zewntrz- wujc konspekty programw itp., itd. nej, trenerzy, zawodnicy i  przede Natomiast gdy chodzi o zarobki, to wszystkim  dziennikarze pisz i mwi jest wSrd trenerw arystokracja, np. prawie wycznie o pienidzach, o puli pensje niektrych trenerw pikar- nagrd, o  kupowaniu i  sprzedawa- skich sigaj zawrotnych wysokoSci. niu zawodnikw, a zapominaj o istot- Ale c poradzi  na komercjalizacji nych wartoSciach i piknie sportu. Bo- sportu najlepiej, jak dotd, wyszy gusaw Kaczyski, kiedy mwi o pik- zespoowe gry sportowe, a taka szer- nie muzyki Beethovena czy mistrzow- mierka, mimo wielu i to zakoczonych skiej grze Rafaa Blechacza, nie roz- pomySlnie stara, aby poprawi swj wodzi si nad wynagrodzeniem pieni- odbir, gromadzi wci nieliczn wi- nym. Przed kilkoma laty prowadziem downi... wykady o nawykach, motywacji i pra- cy trenera na konferencji metodycznej  Za to trenerzy szermierki na og trenerw gier sportowych w OSrodku dugo yj i s bardzo ywotni i spraw- Przygotowa Olimpijskich w Spale. Co ni do pxnej staroSci. Jest tak dlatego, e mnie niemile zaskoczyo, to fakt, e fechtmistrz prowadzi lekcje indywidual- uczestnicy konferencji podczas posi- ne i musi dba o swoj sprawnoS (szyb- kw, spacerw, przerw na kaw mwili koS, dokadnoS prowadzenia broni, tylko i wycznie o pienidzach, pre- wypady i rzuty etc.). W Sredniowieczu miach, nagrodach oraz kupnie i sprzeda- i w czasach pxniejszych, kiedy Srednia y zawodnikw. wieku mczyzny wynosia okoo 40 lat, Dla mnie rwnie dziwne wydaje fechtmistrze w wieku 70, 80 i wicej si to, e w druynie francuskiej na mi- lat dawali lekcje i brali udzia w poje- strzostwach Swiata w pice nonej nie dynkach. Wedug mnie jest to dodatni byo ani jednego zawodnika grajcego wpyw dziaalnoSci poznawczej (wiedza, w klubie francuskim, a w druynie Se- mySli, postrzeganie, skupienie uwagi), negalu wszyscy gracze byli zawodnika- uczu (pobudzenie, motyw powodzenia, mi klubw francuskich. Wprawdzie emocje) i ruchu (sprawnoS wysikowa obcy jest mi szowinizm czy rasizm, ale i zbornoSciowa). Praca trenera jednak- dziwi mnie to, e w  Pogoni Szcze- e zaczyna si i koczy przy biurku cin graj wycznie czarnoskrzy za- (planowanie, analiza wicze i zawo- wodnicy. dw, wyznaczanie zada szkolenio- Kiedy powrciem z mistrzostw Eu- wych i wynikowych, przygotowanie ropy, w ktrych moja uczennica w szpa- sprawdzianw etc.). dzie zdobya zoty medal, kupiem ga- Jak sta si dobrym trenerem 87 88 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim zet sportow i co tam przeczytaem: Panie profesorze, czy sysza Pan trzecioligowy  Herkules Madryt straj- o Akademii Trenerskiej  co Pan s- kuje; Murzyn koszykarz zgwaci Mu- dzi o tym pomySle? rzynk; inny koszykarz zaywa Srodki dopingujce; zawodniczka X bya dru-  Tak, syszaem. U nas jest bardzo ga w maratonie nowojorskim, a pula duo AWF-w, o wiele wicej ni w in- nagrd wynosia Y dolarw; nauczy- nych krajach, a ponadto w wielu innych cielka w szkole na Podlasiu wprowadza naszych uczelniach istniej wydziay baseball... wychowania fizycznego i rekreacji rucho- wej. Nie jestem pewien, czy powoanie ZgodziliSmy si, e aby sta si jeszcze jednej uczelni, ktra by szkolia dobrym trenerem, trzeba si uczy, tylko trenerw, jest podane. Troch stale, stara si by na bieco z li- obawiam si, e wyczenie studiw tre- teratur fachow, ale nie byle jak  nerskich z programu AWF-w jeszcze tego jest co nie miara, bra udzia bardziej oddalioby programy, wyka- w konferencjach, rozmawia z cieka- dowcw i suchaczy od praktyki. Nie wymi ludxmi, nie tylko ze Srodowiska wolno nie docenia umiejtnoSci prak- sportu... tycznych oraz jednoSci poznania i dzia- ania. A, jak napisa synny paryski chi-  Pod tym wzgldem pogldy nasze rurg Ambroise Par,  sama wiedza bez s cakowicie zbiene. Trener musi si doSwiadczenia praktycznego niewiele da stale uczy czytajc fachowe podrczni- chirurgowi . ki, opracowania metodyczne, analizujc przebieg wicze i zawodw, pamitajc Idea zdaje si by nieco inna, cho- przy tym, e najwicej uczymy si dzi o to, by w formie  studiw po stu- uczc innych. Ju przed wiekami rab- diach doksztaci, zaktualizowa wie- bi Yehuda napisa:  Wiele nauczyem dz trenerw ju pracujcych, tych, si od moich nauczycieli, jeszcze wi- ktrzy penili, peni lub mog peni cej od moich kolegw, ale najwicej od odpowiedzialne stanowiska szkolenio- moich uczniw . Ja sam stwierdziem, we. W takim przypadku niezmiernie e przygotowujc i prowadzc rozmaite wane znaczenie miayby: program, kursy powikszam moj wiedz i moje wykadowcy, formy ksztacenia itd. umiejtnoSci. Antoni Piechniczek  trener, ktre-  A, to zmienia posta rzeczy. W ta- go bardzo ceni  tak okreSli dobrego kim razie cakowicie popieram tak ini- trenera:  Dobrym trenerem i wychowaw- cjatyw. Pragn jedynie podkreSli ol- c moe zosta tylko ten, kto zawodowi brzymie znaczenie programu. To, czego swojemu poSwici si bez reszty, kto bdzie si uczy w Akademii, powinno posiada talent, umiejtnoS pracy nad by najSwiesze, najbardziej przydatne sob przez cige wzbogacanie wiedzy w praktyce, podawane przez najlepszych i odrobin natchnienia od Boga . wykadowcw... 88 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim Jak sta si dobrym trenerem 89 Szczeglnie trudne jest prowadze-  Zatrudnienie obcego trenera, wy- nie zawodnika czy zespou w czasie bitnego specjalisty w danej dziedzinie walki z przeciwnikiem. Trener musi sportu, nie jest, w zasadzie, niczym szybko, prawidowo i najlepiej bez zdronym, a bywa czasami bardzo po- emocji odczytywa jej przebieg, wie- yteczne. Ale kada kracowoS moe dzie, jakie kroki naleaoby podj prowadzi i czsto prowadzi do niedo- w danym momencie, a rwnoczeSnie rzecznoSci. I tak jest chyba u nas w pew- nie pozbawia zawodnika autonomii nych dziedzinach sportu. Lepiej chyba decyzji. jest poSwici wicej uwagi na wBaSci- we i dobre wyszkolenie naszych wBa-   Prowadzenie tu przed i podczas snych trenerw. zawodw to bardzo wane i trudne za- Wspomnia Pan o Janoszu Keveyu, danie dla trenera. Sporo o tym pisaem. ktry by i do tej pory jest niesycha- Pierwsza sprawa, to przeprowadzenie nie  reklamowany przez wielu na- rozgrzewki lub dopilnowanie, by zawod- szych dziennikarzy. Pracowa on u nas nicy sami si rozgrzali. Swoim zachowa- pod koniec lat czterdziestych do 1958 niem, postaw i sowami trener musi roku. Ma on niewtpliwie pewne zasu- wpyn na nastrj zawodnika. Trzeba gi w rozwoju naszej szermierki, zwasz- umie pobudzi apatycznego zawodnika cza na szable. Zalet jego wicze by lub uspokoi nadmiernie pobudzonego. nacisk na ruchliwoS, szybkoS, wyko- Trzeba zachowa spokj i okaza opano- nanie i stosowanie rzutu oraz wiczenia wanie podczas trudnej sytuacji walki. strumieniem. Caa jego szkoa jednak Jak ju nieraz pisaem, nie wolno prze- oparta bya w wysokim stopniu na bar- sadnie dopingowa, zasypywa zawod- dzo maym zasobie dziaa i umiejtno- nika lawin rad i okrzykw lub tym bar- Sci, z naciskiem tylko na szybkoS wy- dziej uwag krytycznych. Tu przed wal- konania, czsto stosowanie rzutu (z po- k lub w czasie przerw mona  bardzo mijaniem znaczenia wypadu), a naucza- spokojnie  przekaza zawodnikowi ja- nie techniki to nie byo nauczanie nawy- kieS uwagi lub wskazwki, ale nie za kw czuciowo-ruchowych, ale kszta- duo na raz. Czasami wystarczy tylko towanie odruchw warunkowych. Styl zawodnika uspokoi. kierowania wadczy, dyktatorski, przy czym Kevey usiowa wtoczy wszyst- Jak Pan odnosi si do praktyki, kich zawodnikw w jeden, jednakowy coraz powszechniejszej w naszym schemat. Pocztkowo nasi zawodnicy, sporcie, zatrudniania trenerw z za- jeszcze modzi, poddawali si takiej granicy  do prowadzenia zawod-  tresurze , ale w miar dorastania i... nikw i zespow reprezentacyjnych. obserwacji treningw szablistw w- Z takim przypadkiem zetkn si Pan gierskich poczli si orientowa, e jest bezpoSrednio; mam na mySli Jano- to jednostronne, niewaSciwe, a nawet sza Keveya, ktry by trenerem pol- troch poniajce. Dlatego  Janosz Ke- skich szermierzy... vey musia odejS . Dopiero po jego Jak sta si dobrym trenerem 89 90 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim odejSciu  czego wielu dziennikarzy nie w 1991 roku bya delegacja Polskiego zauwayo  nasza druyna szablowa po- Zwizku Szermierczego i szermierzy cza zdobywa zote medale mistrzostw woskich, a nie byo ani jednej osoby ze Swiata, a potem przyszy wielkie sukce- zwizku wgierskiego czy z wgierskich sy i w pozostaych broniach. Bya to wadz sportowych. wielka zasuga inteligentnych i ambit- Wielu naszych trenerw  przewa- nych zawodnikw  wikszoS z nich to nie moi byli suchacze i uczniowie  obecnie wybitne postacie w pracy zawo- pracuje obecnie i osiga Swietne wyniki dowej  oraz polskich trenerw, z kt- za granic (Egon Franke, Edward Kor- rymi miaem zaszczyt przez wiele lat fanty, Artur Wojtyszka i inni). Jest to wsppracowa jako przewodniczcy mie i jestem z nich bardzo dumny. Komisji Sportowo-Szkoleniowej PZS, Uwaam jednak, e byoby znacznie le- kierownik wyszkolenia i trener kadry. piej, gdyby u nas stworzono im odpo- Kevey by Niemcem z pochodzenia wiednie warunki pracy i eby szkoleni (jego nazwisko  echte deutsche Name przez nich zawodnicy zdobywali meda-  brzmiao Richter). Przed wojn by ofi- le dla Polski. cerem w armii wgierskiej, adiutantem Poniewa uwaam, e niczego po- Horthy ego, a jego pogldy byy na wanego nie mona osign bez poczu- wskroS faszystowskie i antysemickie. Po cia humoru oraz, e wanym przejawem wkroczeniu wojsk niemieckich na W- inteligencji  oprcz postrzegania, sku- gry stan po stronie Niemcw. Nato- pienia uwagi i mySlenia oraz okularw miast po wkroczeniu wojsk radzieckich  jest waSnie poczucie humoru, pozwol opowiedzia si po stronie socjalizmu. sobie zakoczy nasz rozmow nieco Kiedy po latach  gdy Kevey by ju artobliwie, tak jak koczy swoje dys- w Polsce  na podstawie odnalezionych kusje ze mn znakomity szablista i tre- dokumentw wadze wgierskie wys- ner radziecki Lew Kuzniecow:  Ech, tpiy o jego ekstradycj, premier Cyran- kakije my umnyje liudi! kiewicz na proSb Wodzimierza Recz- ka uratowa go od uwizienia i wyroku. RozmawiaB: Na pogrzebie Keveya w Budapeszcie Andrzej Pac-Pomarnacki 90 Rozmowa z prof. Zbigniewem Czajkowskim

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Najmocniejsze ogniwo Jak stac sie niezastapionym zawsze i wszedzie
JAK STAĆ SIĘ WILKOŁAKIEM LUB INNYM ZWIERZĘCIEM Wstęp i praktyka
Jak w 3 Tygodnie Stać Się Znanym Ekspertem
34 Marzec 68 Jak pozbyto się Żydów w 1968r(1)
Jak przygotowac sie do kursu na kategorie A
jak rodzilo sie zlo powstanie swiatowej finansjery eioba
jak rozstawac sie z papierosami
JAK ROZSTAWAĆ SIĘ Z PAPIEROSAMI by DOMINO178
Aktywna sprzedaz ubezpieczen Jak wdrozyc sie i przetrwac w branzy ubezpieczeniowej akspub
Jak zajmować się sobą
co zrobic jak zlapia cie na radar jak wymigac sie od mandatu

więcej podobnych podstron