plik


ÿþARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU ROZPOCZCIA EGZAMINU! Miejsce na naklejk MBI-P1_1P-082 MAJ EGZAMIN MATURALNY ROK 2008 Z BIOLOGII POZIOM PODSTAWOWY Czas pracy 120 minut Instrukcja dla zdajcego 1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 14 stron (zadania 1  30). Ewentualny brak zgBo[ przewodniczcemu zespoBu nadzorujcego egzamin. 2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy ka|dym zadaniu. 3. Pisz czytelnie. U|ywaj dBugopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem. 4. Nie u|ywaj korektora, a bBdne zapisy wyraznie przekre[l. 5. Pamitaj, |e zapisy w brudnopisie nie podlegaj ocenie. 6. Podczas egzaminu mo|esz korzysta z linijki. Za rozwizanie 7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoj dat urodzenia i PESEL. wszystkich zadaD Nie wpisuj |adnych znaków w cz[ci przeznaczonej mo|na otrzyma dla egzaminatora. Bcznie 50 punktów {yczymy powodzenia! WypeBnia zdajcy przed rozpoczciem pracy KOD PESEL ZDAJCEGO ZDAJCEGO 2 Egzamin maturalny z biologii Poziom podstawowy Zadanie 1. (2 pkt) BiaBka s zwizkami wielkoczsteczkowymi, które odgrywaj wa|n rol w procesach wzrostu, rozwoju i codziennego funkcjonowania organizmu czBowieka. OceD prawdziwo[ zamieszczonych w tabeli stwierdzeD, wpisujc w odpowiednich miejscach liter P (prawda) lub liter F (faBsz). P / F Enzymy to biaBka uBatwiajce zachodzenie procesów biochemicznych P 1. w organizmie. 2. Wszystkie hormony s biaBkami. F PrzeciwciaBa uczestnicz w procesach obrony organizmu przed 3. P antygenami. 4. BiaBka nie peBni w organizmach funkcji transportujcej. F Zadanie 2. (2 pkt) Skóra zbudowana jest z naskórka i skóry wBa[ciwej. Naskórek utworzony jest przez nabBonek wielowarstwowy pBaski. Komórki naskórka nieustannie powstaj, rogowaciej, obumieraj i ulegaj zBuszczaniu. W warstwie podstawnej naskórka znajduj si melanocyty, które produkuj melaniny  barwniki, od nagromadzenia których zale|y barwa skóry. Melaniny pochBaniaj równie| cz[ promieniowania UV, stanowic filtr promieniowania w skórze. Pod wpBywem promieniowania sBonecznego w warstwie podstawnej naskórka jest produkowana witamina D3. Tak zbudowany naskórek chroni organizm przed dziaBaniem wielu czynników zewntrznych. a) Podaj przykBady dwóch ró|nych czynników zewntrznych, przed których szkodliwym dziaBaniem chroni nas naskórek. 1. nadmierne promieniowanie UV 2. urazy mechaniczne b) Wyja[nij, dlaczego ciemne zabarwienie skóry, np. u Afroamerykanów zamieszkaBych w póBnocnych stanach USA, mo|e mie negatywny wpByw na syntez witaminy D3 w naskórku. Zawarte w skórze tych ludzi w du|ej ilo[ci melaniny pochBaniaj promieniowanie UV, które jest konieczne do produkcji wit. D3, co przy stosunkowo maBym na tych obszarach nat|eniu [wiatBa, mo|e doprowadzi do zmniejszenia syntezy wit. D3. Egzamin maturalny z biologii 3 Poziom podstawowy Zadanie 3. (2 pkt) Na schematach przedstawiono dziaBanie mi[ni ramienia czBowieka. a) Podaj, który z przedstawionych wy|ej mi[ni jest prostownikiem. MisieD trójgBowy ramienia jest prostownikiem. b) Opisz, w jaki sposób po wykonaniu ruchu przez dowolny z tych mi[ni koDczyna mo|e wróci do poBo|enia (stanu) wyj[ciowego. Skurcz mi[nia dwugBowego ramienia powoduje zginanie rki w Bokciu. KoDczyna mo|e wróci do poBo|enia wyj[ciowego, je|eli skurczy si misieD trójgBowy ramienia a rozcigany bdzie misieD dwugBowy. Zadanie 4. (2 pkt) OkoBo 40. roku |ycia czBowieka rozpoczyna si wyrazny spadek masy ko[ci, poniewa| procesy usuwania obumierajcej, starszej tkanki kostnej (resorpcja) przewa|aj nad procesami tworzenia nowej tkanki. Prowadzi to do zmniejszenia gsto[ci i wytrzymaBo[ci ko[ci (tracimy w ten sposób okoBo 0,5% 1,0% mineraBów rocznie). Dodatkowym czynnikiem zmniejszajcym wytrzymaBo[ ko[ci jest osteoporoza. W przebiegu osteoporozy ubytek mineraBów mo|e wynosi 2,0% 5,0% rocznie i wicej. Zmniejszenie masy kostnej przejawia si wiksz Bamliwo[ci ko[ci. Podaj przykBady dwóch dziaBaD, które powinien podj czBowiek, aby zabezpieczy si przed niekorzystnymi zmianami w tkance kostnej oraz uzasadnij znaczenie ka|dego z nich. 1. PrawidBowe od|ywianie  dostarczanie organizmowi odpowiednich ilo[ci wapnia, fosforu, biaBka i witaminy D. 2. Rozsdne opalanie si sprzyja zwikszeniu si w organizmie poziomu witaminy D, dziki której proces wbudowywania wapnia w tkank kostn przebiega sprawniej. Nr zadania 1. 2. 3. 4. WypeBnia Maks. liczba pkt 2 2 2 2 egzaminator! Uzyskana liczba pkt 4 Egzamin maturalny z biologii Poziom podstawowy Zadanie 5. (1 pkt) UkBad grupowy Rh stanowi trzy pary antygenów, z których najwiksze znaczenie ma antygen D. Krew charakteryzujc si obecno[ci antygenu D w bBonach erytrocytów oznacza si Rh+, a przy braku tego antygenu Rh . Niezgodno[ antygenowa midzy matk a pBodem dotyczca antygenu D mo|e stanowi przyczyn konfliktu serologicznego (prowadzcego do hemolitycznej choroby noworodków). W tabeli przedstawiono cztery przypadki ukBadów grupowych Rh matki i pBodu. Grupy krwi matki pBodu Rh Rh+ A. Rh+ Rh B. Rh+ Rh+ C. Rh Rh D. W[ród przedstawionych w tabeli przypadków (A-D) zaznacz ten, który mo|e doprowadzi do konfliktu serologicznego. Zadanie 6. (1 pkt) Serce poza organizmem zmarBego w wyniku wypadku czBowieka kurczy si jeszcze przez wiele godzin, je|eli jest przechowywane w pBynie fizjologicznym bogatym w tlen i o odpowiednim skBadzie chemicznym. Podaj, jak mo|na t wBa[ciwo[ serca wykorzysta w medycynie. Odpowiedz uzasadnij. Mo|na t wBa[ciwo[ wykorzysta przy przeszczepach serca. W tym czasie serce mo|na  dopasowa do odpowiedniego biorcy, przygotowa do transportu i przetransportowa do potrzebujcego. Zadanie 7. (2 pkt) W tabeli przedstawiono procentow zawarto[ tlenu i dwutlenku wgla w powietrzu wdychanym i w powietrzu wydychanym. Zawarto[ w powietrzu (%) Gaz wdychanym wydychanym Tlen 21,00 16,50 Dwutlenek wgla 0,04 4,00 Na podstawie danych z tabeli, okre[l kierunki przenikania O2 i CO2 w trakcie wymiany gazowej midzy pcherzykami pBucnymi a krwi w naczyniach krwiono[nych. 1. Tlen przemieszcza si z powietrza w pcherzykach pBucnych do krwi we wBosowatych naczyniach krwiono[nych pcherzyków pBucnych. 2. Dwutlenek wgla przemieszcza si z krwi we wBosowatych naczyniach krwiono[nych do [wiatBa pcherzyków pBucnych. Egzamin maturalny z biologii 5 Poziom podstawowy Zadanie 8. (1 pkt) Tlenek wgla (czad) dostajc si do organizmu czBowieka tworzy z hemoglobin wzgldnie trwaBy zwizek. yródBem czadu mog by spaliny i dym papierosowy. Uzasadnij opini, |e ludzie palcy papierosy mog by mniej wydolni fizycznie, ni| niepalcy. Zablokowana przez tlenek wgla hemoglobina nie doprowadza odpowiedniej ilo[ci tlenu do mi[ni, co powoduje mniejsz wydolno[ w pracy mi[ni. Zadanie 9. (1 pkt) W tabeli przedstawiono ilo[ niektórych skBadników przesczu kBbkowego filtrowanych w nerkach zdrowego czBowieka w cigu 24 godzin, w porównaniu z ilo[ci tych skBadników wydalonych w cigu doby w moczu ostatecznym. Ilo[ skBadników Ilo[ skBadników wydalonych SkBadniki filtrowanych z moczem woda 180,0 l 1,5 l sód 600,0 g 4,0 g wapD 9,0 g 0,2 g potas 35,0 g 3,0 g glukoza 200,0 g 0,0 g aminokwasy 65,0 g 2,0 g mocznik 60,0 g 35,0 g Wypisz z tabeli nazw tego skBadnika przesczu kBbkowego, który nie powinien, ale czasem (w wyniku choroby) mo|e pojawi si w moczu ostatecznym. Podaj nazw choroby, na któr mo|e wskazywa obecno[ tego skBadnika w moczu ostatecznym. skBadnik glukoza, choroba cukrzyca Zadanie 10. (3 pkt) Zaburzenia gospodarki wodnej w organizmie mo|na postrzega jako problemy zwizane z niedoborem lub z nadmiarem wody (odwodnienie lub przewodnienie). Zarówno niedobór, jak i nadmierne gromadzenie si pBynów w organizmie czBowieka, mo|e stanowi zagro|enie dla |ycia. a) Podaj przykBady dwóch grup wiekowych, dla których zaburzenia gospodarki wodnej s najbardziej grozne. 1. niemowlta i maBe dzieci, 2. osoby starsze. b) Podaj dwie przyczyny prowadzce do niedoboru pBynów ustrojowych (których gBównym skBadnikiem jest woda) w organizmie czBowieka. 1. spo|ywanie zbyt maBych ilo[ci pBynów (zwBaszcza przez osoby chore) 2. biegunki i wymioty (zwBaszcza u niemowlt i maBych dzieci) Nr zadania 5. 6. 7. 8. 9. 10. WypeBnia Maks. liczba pkt 1 1 2 1 1 3 egzaminator! Uzyskana liczba pkt 6 Egzamin maturalny z biologii Poziom podstawowy Zadanie 11. (3 pkt) W tabeli przedstawiono dzienne zapotrzebowanie na energi (kcal) w zale|no[ci od pBci, masy ciaBa i aktywno[ci fizycznej czBowieka. Zapotrzebowanie na energi (kcal) przy aktywno[ci Masa ciaBa fizycznej: PBe (kg) umiarkowa- maBej du|ej bardzo du|ej nej 55 2000 2200 2600 3000 Kobiety 65 2340 2600 3055 3575 70 2520 2800 3290 3850 65 2700 3000 3500 4000 M|czyzni 75 3150 3450 4050 4650 80 3360 3680 4320 4960 a) Narysuj diagram sBupkowy (w jednym ukBadzie wspóBrzdnych), ilustrujcy dzienne zapotrzebowanie na energi kobiet i m|czyzn o masie ciaBa 65 kg, wykazujcych si umiarkowan i bardzo du| aktywno[ci fizyczn. b) SformuBuj jeden wniosek wynikajcy z przedstawionych na diagramie zale|no[ci. Przy ka|dym rodzaju aktywno[ci fizycznej m|czyzni maj wiksze zapotrzebowanie na energi ni| kobiety. Egzamin maturalny z biologii 7 Poziom podstawowy Zadanie 12. (2 pkt) Neurony s podstawowymi jednostkami anatomicznymi ukBadu nerwowego. S one komórkami pobudliwymi, to znaczy, |e reaguj na dziaBajce na nie bodzce. W miejsca 1, 2, 3 wpisz trzy podstawowe funkcje neuronów. Docierajce do neuronu informacje zawarte w bodzcach s przez neuron 1. odbierane, 2. przewodzone, 3. przekazywane. Zadanie 13. (2 pkt) Na wykresach przedstawiono wydzielanie hormonu melatoniny w rytmie dobowym oraz w zale|no[ci od wieku czBowieka. Okre[l tendencje zmian w wydzielaniu melatoniny a) w rytmie dobowym. W cigu dnia wydziela si mniej melatoniny ni| w nocy (niezale|nie od wieku). b) w zale|no[ci od wieku czBowieka. Ilo[ wydzielanej melatoniny zmniejsza si z wiekiem czBowieka. Zadanie 14. (1 pkt) Stres jest normalnym zjawiskiem fizjologicznym organizmu w sytuacji powodujcej jego przeci|enie (zbyt du|a ilo[ i intensywno[ bodzców dziaBajcych na ukBad nerwowy czBowieka). Stresu nie da si unikn, ale mo|na i nale|y kontrolowa go, tak aby staB si czynnikiem pomocnym i mobilizujcym nasze twórcze dziaBania. W[ród zamieszczonych ni|ej stwierdzeD (A-E) zaznacz te dwa, które dotycz utrzymania stresu na bezpiecznym poziomie. A. Nie znosz krytyki moich bBdów. B. Analiza uwag krytycznych pozwoli mi unikn  wpadek w przyszBo[ci. C. Je|eli odrywam si od nauki, to robi to z wyrzutami sumienia i poczuciem winy. D. Staram si nie spóznia na spotkania. E. Nie mam cierpliwo[ci do czynno[ci domowych. Nr zadania 11. 12. 13. 14. WypeBnia Maks. liczba pkt 3 2 2 1 egzaminator! Uzyskana liczba pkt 8 Egzamin maturalny z biologii Poziom podstawowy Zadanie 15. (1 pkt) Na schemacie przedstawiono fragment wBókna mi[nia szkieletowego z oznaczon jednostk funkcjonaln  sarkomerem. W[ród ni|ej podanych zmian (A-D) zaznacz t, która zachodzi, gdy misieD szkieletowy si kurczy. A. Linie Z oddalaj si od siebie. B. Kurcz si filamenty aktynowe. C. Kurcz si filamenty miozynowe. D. Skracaj si sarkomery. Zadanie 16. (1 pkt) Mi[nie gBadkie buduj [ciany wielu narzdów wewntrznych, midzy innymi przewodu pokarmowego. W [cianach narzdów mi[nie te uBo|one s w warstwy i tworz mi[niówk. Poprzez skurcze mi[ni gBadkich w otaczanej przez nie przestrzeni np. w jelicie wytwarzane jest ci[nienie. Wyja[nij, w jaki sposób przedstawione w tek[cie dziaBanie mi[ni gBadkich wpBywa na prawidBow prac ukBadu pokarmowego. Mi[nie [ciany przewodu pokarmowego wywieraj nacisk na jego zawarto[, co powoduje przesuwanie si i mieszanie si tre[ci pokarmowej. Zadanie 17. (1 pkt) W jamie ustnej czBowieka pokarm zostaje prze|uty (rozdrobniony) i wymieszany ze [lin. Tak przygotowany pokarm zostaje poBknity i jest nastpnie przesuwany do dalszych cz[ci przewodu pokarmowego. Wyja[nij znaczenie, jakie w procesie trawienia ma opisana wy|ej wstpna obróbka pokarmu. Rozdrobnienie pokarmu uBatwia dostp do niego enzymów trawiennych, co pozwala na dokBadniejsze trawienie pokarmu. Egzamin maturalny z biologii 9 Poziom podstawowy Zadanie 18. (2 pkt) GruczoBy |oBdkowe wydzielaj do [wiatBa |oBdka m.in. pepsynogen, który przeksztaBca si w pepsyn, oraz [luz. Podaj role, jakie peBni w |oBdku pepsyna i [luz. Pepsyna jest enzymem trawicym biaBka. Zluz chroni [ciany |oBdka przed uszkodzeniami np. samostrawieniem. Zadanie 19. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono now piramid |ywieniow opracowan przez AmerykaDski Departament Rolnictwa (USDA) w 2005 r. Nowym elementem piramidy s schody, przypominajce o codziennej aktywno[ci fizycznej. a) Okre[l, co obrazuj szeroko[ci poszczególnych  promieni piramidy. Szeroko[ci promieni w piramidzie obrazuj proporcje, jakie powinny by zachowane w spo|yciu produktów z poszczególnych grup. b) Wyja[nij, dlaczego w nowej piramidzie przypomina si o codziennej aktywno[ci fizycznej jako nieodBcznym elemencie zdrowego trybu |ycia. Codzienna aktywno[ fizyczna (razem z prawidBow diet) pomaga w utrzymaniu prawidBowej masy ciaBa i zmniejsza mo|liwo[ci wystpienia niektórych chorób np. mia|d|ycy. Nr zadania 15. 16. 17. 18. 19. WypeBnia Maks. liczba pkt 1 1 1 2 2 egzaminator! Uzyskana liczba pkt 10 Egzamin maturalny z biologii Poziom podstawowy Zadanie 20. (1 pkt) W DNA pewnej bakterii cytozyna stanowi 37% wszystkich zasad. Oblicz poni|ej, jaka jest zawarto[ procentowa ka|dej z pozostaBych zasad azotowych (A, T i G) w DNA tej bakterii. Uzyskane wyniki zapisz w wyznaczonych miejscach. Je|eli zawarto[ C = 37%, to zawarto[ G = 37% Zawarto[ci A + T = 26%, co oznacza, |e zawarto[ A = 13% i T = 13%. C = 37%, A = 13%, T = 13%, G = 37%. Zadanie 21. (2 pkt) Na schemacie przedstawiono etapy przekazywania informacji genetycznej zawartej w DNA wystpujce w organizmach |ywych. a) Podaj, który proces (spo[ród oznaczonych na schemacie A-C) to proces replikacji. A b) Podaj znaczenie procesu replikacji w komórkach rosncego organizmu wielokomórkowego np. czBowieka. Dziki procesowi replikacji informacja genetyczna mo|e by kopiowana i przekazywana kolejnym powstajcym komórkom rosncego organizmu. Zapewnia im tak sam informacj genetyczn, jak w komórkach wyj[ciowych. Zadanie 22. (2 pkt) Zdarza si, |e proces mejozy przebiega niewBa[ciwie i nie dochodzi do prawidBowego rozdzielenia chromosomów midzy powstajce komórki. Jest to zjawisko nondysjunkcji. Gamety powstaBe w ten sposób tworz zarodki, których wikszo[ obumiera lub rozwijaj si z nich organizmy z okre[lonymi schorzeniami. a) W[ród wymienionych ni|ej rodzajów mutacji (A-C) zaznacz ten, który powstanie w wyniku nondysjunkcji. A. Mutacja genowa. B. Mutacja struktury chromosomów. C. Mutacja liczby chromosomów. b) W[ród wymienionych ni|ej chorób czBowieka (A-D) zaznacz t, która jest wynikiem opisanego zjawiska. A. Mukowiscydoza. B. ZespóB Downa. C. Choroba Parkinsona. D. Plsawica Huntingtona. Egzamin maturalny z biologii 11 Poziom podstawowy Zadanie 23. (2 pkt) Fenyloketonuria jest warunkowana autosomalnym allelem recesywnym a. Udowodnij, zapisujc odpowiednie genotypy rodziców (P) i potomstwa (F), |e m|czyzna chory na fenyloketonuri i zdrowa kobieta mog mie dziecko bez objawów fenyloketonurii (podkre[l jego genotyp). W zapisach uwzgldnij dwa ró|ne mo|liwe genotypy matki. I. II. P AA, aa P Aa, aa F Aa F Aa, aa Zadanie 24. (1 pkt) W tabeli przedstawiono zasady ekspresji (ujawniania si) genu Bysienia u kobiet i m|czyzn. Genotyp Fenotyp |eDski Fenotyp mski BB Bysienie Bysienie Bb normalny porost wBosów Bysienie bb normalny porost wBosów normalny porost wBosów Na podstawie danych z tabeli sformuBuj jeden wniosek dotyczcy ekspresji genu Bysienia u czBowieka. Ekspresja tego genu zale|y od pBci czBowieka. Zadanie 25. (2 pkt) Od lat w wielu krajach funkcjonuj banki genów ro[lin uprawnych, w których przechowuje si nasiona ponad 60 tysicy ró|nych ro[lin. Na przykBad w Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (Powsin) gromadzone s zasoby genowe ro[lin: dziko rosncych, pokrewnych gatunkom uprawnym, gatunków charakterystycznych dla niektórych ekosystemów naturalnych oraz gatunków rzadko wystpujcych. Podaj dwa ró|ne argumenty, którymi uzasadnisz potrzeb gromadzenia i przechowywania zasobów genowych ró|nych gatunków ro[lin. 1. Pozwoli zachowa genotypy ró|nych odmian najbardziej wydajnych gospodarczo ro[lin. 2. Umo|liwi to prowadzenie badaD genetycznych tworzenie nowych odmian. Nr zadania 20. 21. 22. 23. 24. 25. WypeBnia Maks. liczba pkt 1 2 2 2 1 2 egzaminator! Uzyskana liczba pkt 12 Egzamin maturalny z biologii Poziom podstawowy Zadanie 26. (2 pkt) Rolnictwo ekologiczne to system gospodarowania, który jest zrównowa|ony pod wzgldem ekologicznym, ekonomicznym i spoBecznym, aktywizujcy przyrodnicze mechanizmy produkcji rolniczej poprzez stosowanie naturalnych [rodków produkcji, zapewniajcy |yzno[ gleby oraz du| zdrowotno[ ro[lin i zwierzt. W[ród ni|ej podanych cech (A-F) zaznacz te dwie, które nie charakteryzuj rolnictwa ekologicznego. A. Biologiczne metody walki ze szkodnikami. D. PBodozmian. B. Stosowanie wyBcznie nawozów naturalnych. E. Monokultura. C. Ograniczone stosowanie chemicznych [rodków F. Zró|nicowanie gatunkowe upraw. ochrony ro[lin. Zadanie 27. (1 pkt) Poni|ej podano opisy ró|nych sposobów rozmieszczenia osobników danej populacji w obrbie zajmowanego przez ni siedliska. W[ród podanych ni|ej opisów (A-C) zaznacz ten, który dotyczy rozmieszczenia skupiskowego. A. Spowodowane jest nierównomiernym rozmieszczeniem zasobów (np. pokarmu) lub komfortem takiego trybu |ycia (np. Batwiejsza obrona przed drapie|nikami). B. Drzewa w sadzie sadzone s w równych odlegBo[ciach od siebie. C. ZwykBy przypadek mo|e sprawi, |e w jednym miejscu |yje du|o osobników danej populacji, a w innym maBo. Zadanie 28. (1 pkt) Torfowiska s to zbiorowiska ro[linne zwizane ze [rodowiskami podmokBymi. Dominujcymi ro[linami niektórych z tych torfowisk, np. torfowisk wysokich, s mchy z rzdu torfowców, które odznaczaj si wyjtkowymi zdolno[ciami do magazynowania wody w martwych komórkach li[ci. Podaj jeden przykBad znaczenia torfowisk wysokich w gospodarce wodnej [rodowiska. Chroni przed powodziami, gromadzc wod w okresie intensywnych opadów i roztopów. Zadanie 29. (3 pkt) Przedstawione ni|ej opisy form ochrony przyrody (A-E) przyporzdkuj do odpowiednich nazw tych form. A. S to pojedyncze cenne obiekty np. stare drzewa, wodospady, jaskinie, gBazy narzutowe. B. SBu| zachowaniu nie tylko warto[ci przyrodniczych i walorów krajobrazowych, ale równie| warto[ci historycznych i kulturowych. C. Chroni si tam szczególnie cenne przyrodniczo obszary o powierzchni nie mniejszej ni| 1000 ha. D. Naturalne zbiorniki wodne, kpy drzew, wydmy, torfowiska, które pod pewnymi warunkami (odpowiednie przepisy) mo|na u|ytkowa. E. SBu| ochronie cennych biocenoz/ ekosystemów o niedu|ej powierzchni. 1. Parki narodowe 2. Parki krajobrazowe C B 3. Rezerwaty przyrody 4. Pomniki przyrody E A Egzamin maturalny z biologii 13 Poziom podstawowy Zadanie 30. (1 pkt) W 1973 r. przedstawiciele 88 paDstw podpisali tekst Konwencji o midzynarodowym handlu zwierztami i ro[linami dzikich gatunków zagro|onych wyginiciem. Konwencja ta weszBa w |ycie w 1975 r. pod nazw Konwencji WaszyngtoDskiej (CITES). Sygnatariusze konwencji w sposób administracyjny kontroluj handel zagro|onymi gatunkami, wprowadzajc kary za obrót nimi bez odpowiednich zezwoleD. Rzeczpospolita Polska ratyfikowaBa przystpienie do Konwencji 12 grudnia 1989 roku. WeszBa ona w |ycie w Polsce 12 marca 1990 roku. Uzasadnij jednym argumentem, |e wprowadzenie w |ycie Konwencji WaszyngtoDskiej mo|e przyczyni si do ochrony zagro|onych gatunków ro[lin i zwierzt. Skoordynowanie midzynarodowych dziaBaD mo|e ograniczy nadmiern eksploatacj i handel rzadkimi gatunkami, i dziki temu uchroni je przed wyginiciem. Nr zadania 26. 27. 28. 29. 30. WypeBnia Maks. liczba pkt 2 1 1 3 1 egzaminator! Uzyskana liczba pkt 14 Egzamin maturalny z biologii Poziom podstawowy BRUDNOPIS

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
biologia matura arkusze maturalne Maj 2008 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie(1)
biologia matura arkusze maturalne Maj 2006 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie(2)
biologia matura arkusze maturalne Maj 2005 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie
Maj 2007 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie
Maj 2006 Biologia poziom podstawowy przykładowe rozwiązanie
matura biologia arkusze maturalne Maj 2008 Biologia poziom rozszerzony przykładowe rozwiązanie(1)
matura biologia arkusze maturalne Maj 2006 Biologia poziom rozszerzony przykładowe rozwiązanie(1)

więcej podobnych podstron