plik


ÿþKodeks morski www.prawnik-online.eu System Informacji Prawnej www.prawnik-online.eu ©Kancelaria Sejmu s. 1/1 USTAWA Opracowano na pod- stawie: Dz.U. z 2001 z dnia 18 wrze[nia 2001 r. r. Nr 138, poz. 1545, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, z 2003 r. Nr 229, Kodeks morski poz. 2277, z 2004 r. Nr 93, poz. 895, Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298. TYTUA I Przepisy ogólne Art. 1. § 1. Kodeks morski reguluje stosunki prawne zwizane z |eglug morsk. § 2. W stosunkach cywilnoprawnych zwizanych z |eglug morsk stosuje si - w braku odpowiednich przepisów Kodeksu morskiego - przepisy prawa cywilne- go. § 3. Stosunki pracy na statkach morskich, sprawy bezpieczeDstwa morskiego, zapo- bieganie zanieczyszczaniu morza przez statki oraz inne sprawy w zakresie nie- uregulowanym przepisami Kodeksu morskiego, reguluj odrbne przepisy. Art. 2. § 1. Statkiem morskim jest ka|de urzdzenie pBywajce przeznaczone lub u|ywane do |eglugi morskiej, zwane dalej  statkiem . § 2. Statkiem morskim w budowie jest statek, którego stpk poBo|ono lub wykona- no równorzdn prac konstrukcyjn w miejscu wodowania, a| do zakoDczenia budowy. Art. 3. § 1. Kodeks morski stosuje si do morskich statków handlowych. § 2. Morskim statkiem handlowym jest statek przeznaczony lub u|ywany do prowa- dzenia dziaBalno[ci gospodarczej, a w szczególno[ci do: przewozu Badunku lub pasa|erów, ryboBówstwa morskiego lub pozyskiwania innych zasobów morza, holowania, ratownictwa morskiego, wydobywania mienia zatopionego w mo- rzu, pozyskiwania zasobów mineralnych dna morza oraz zasobów znajdujcego si pod nim wntrza Ziemi. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 2/2 Art. 4. Do statków morskich u|ywanych wyBcznie do celów naukowo-badawczych, spor- towych lub rekreacyjnych stosuje si Kodeks morski z wyjtkiem przepisów o prze- wozie Badunku lub pasa|erów oraz przepisów o awarii wspólnej. Art. 5. § 1. Do statków morskich peBnicych wyBcznie specjaln sBu|b paDstwow stosuje si Kodeks morski z wyjtkiem przepisów o przewozie Badunku lub pasa|erów, o awarii wspólnej i o przywilejach na statku. § 2. Do statków peBnicych specjaln sBu|b paDstwow zalicza si w szczególno[ci statki: hydrograficzne, dozorcze, po|arnicze, telekomunikacyjne, celne, sani- tarne, szkolne, pilotowe, statki u|ywane wyBcznie do ratowania |ycia na mo- rzu lub do Bamania lodów. Art. 6. § 1. Z zastrze|eniem wyjtków przewidzianych w ustawie, nie stosuje si Kodeksu morskiego do jednostek pBywajcych Marynarki Wojennej, Stra|y Granicznej oraz Policji. § 2. Przepisów Kodeksu morskiego o przewozie Badunku lub pasa|erów nie stosuje si do transportów wojskowych morskimi statkami handlowymi, chyba |e stro- ny umowy przewozu morskiego postanowi inaczej. Art. 7. Armatorem jest ten, kto we wBasnym imieniu uprawia |eglug statkiem morskim wBasnym lub cudzym. Art. 8. § 1. Terminy przedawnienia roszczeD ze stosunków regulowanych Kodeksem mor- skim mog by przedBu|ane umow stron zawart na pi[mie po zaistnieniu zda- rzenia, z którego wynikBo roszczenie. § 2. Przepis §1 nie dotyczy roszczeD stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem s- du lub wyrokiem sdu polubownego, a tak|e ugod zawart przed tymi sdami. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 3/3 TYTUA II Statek morski DziaB I Polska przynale|no[ statku Art. 9. § 1. {eglug pod polsk bander mo|e uprawia tylko statek o polskiej przynale|no- [ci. § 3. Terenowy organ administracji morskiej, na którego obszarze dziaBania znajdu- § 2 w art. 9 skre[lony je si port rozpoczcia podró|y, mo|e w uzasadnionych przypadkach zezwoli na wykonywanie przez czas oznaczony staBego przewozu midzy portami pol- skimi przez statek podnoszcy bander paDstwa innego ni| paDstwo czBonkow- skie Unii Europejskiej. Art. 10. § 1. Statkiem o polskiej przynale|no[ci jest: 1) statek stanowicy polsk wBasno[, o którym mowa w art. 73 § 1 i 2, 2) statek uwa|any za stanowicy polsk wBasno[, o którym mowa w art. 73 § 3, 2a) statek niestanowicy polskiej wBasno[ci, który uzyskaB polsk przynale|no[ zgodnie z rozporzdzeniem nr 613/91 (EWG) z dnia 4 marca 1991 r. w sprawie transferu statków z jednego rejestru do drugiego wewntrz Wspól- noty (Dz. Urz. WE L 68 z 15.03.1991 r., z pózn. zm.), 3) statek niestanowicy polskiej wBasno[ci, który czasowo uzyskaB polsk przynale|no[, o którym mowa w art. 13 § 1. § 2. Przepisy niniejszego dziaBu dotyczce statku stanowicego polsk wBasno[ sto- suje si do statków uwa|anych za stanowice polsk wBasno[. Art. 11. § 1. Statek o polskiej przynale|no[ci jest obowizany podnosi polsk bander. § 2. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki morskiej mo|e, w drodze rozporzdze- nia, zwolni niektóre rodzaje statków o polskiej przynale|no[ci z obowizku podnoszenia bandery. Zwolnienie nie mo|e dotyczy statków uprawiajcych |eglug poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 12. § 1. Statek o polskiej przynale|no[ci oznacza si nazw na dziobie, z ka|dej burty i na rufie. Pod nazw na rufie powinna by uwidoczniona nazwa portu macie- rzystego statku. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 4/4 § 2. WBa[ciciel nadaje statkowi nazw i wskazuje port morski jako port macierzy- sty statku. Nazwa podlega zatwierdzeniu przez dyrektora urzdu morskiego wBa[ciwego dla portu macierzystego statku, w drodze decyzji administracyjnej, z zastrze|eniem § 2a. [§ 2a. Nazwa statku morskiego u|ywanego wyBcznie do celów sportowych lub re- nowe brzmienie § 2a kreacyjnych o dBugo[ci kadBuba do 24 m podlega zatwierdzeniu, w drodze de- w art. 12 wchodzi w cyzji administracyjnej, przez zarzd zwizku sportowego, o którym mowa w |ycie z dn. 1.09.2005 art. 23 § 3.] r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1298) <§ 2a. Nazwa statku morskiego u|ywanego wyBcznie do celów sportowych lub rekreacyjnych o dBugo[ci kadBuba do 24 m podlega zatwierdzeniu, w drodze decyzji administracyjnej, przez zarzd polskiego zwizku sportowego, o którym mowa w art. 23 § 3.> § 3. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki morskiej okre[li, w drodze rozporz- dzenia, tryb postpowania w sprawach nadawania i zatwierdzenia nazwy stat- ku, uwzgldniajc konieczno[ jego indywidualizacji. § 4. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki morskiej mo|e okre[li, w drodze roz- porzdzenia, inny, ni| wskazany w § 1, sposób oznaczania niektórych statków, majc na wzgldzie ich rodzaj, przeznaczenie i rodzaj |eglugi. Art. 13. § 1. Statek niestanowicy polskiej wBasno[ci mo|e uzyska polsk przynale|no[ na czas oznaczony, je|eli wnioskodawca Bcznie speBni nastpujce wymogi: 1) jest osob prawn majc w Rzeczypospolitej Polskiej siedzib lub oddziaB bdz jest osob fizyczn zamieszkaB w Rzeczypospolitej Polskiej lub maj- c w Rzeczypospolitej Polskiej oddziaB, 2) przedstawi umow najmu lub dzier|awy statku bdz inn umow, na pod- stawie której bdzie mógB uprawia |eglug statkiem we wBasnym imieniu, 3) zobowi|e si, |e bdzie prowadziB dziaBalno[ armatorsk w Rzeczypospo- litej Polskiej, 4) zBo|y urzdowo po[wiadczony odpis lub wycig ze staBego rejestru statków, zawierajcy opis statku, oznaczenie wBa[ciciela oraz inne dane z tego reje- stru, a w szczególno[ci wpisane prawa zastawu i ograniczenia w rozporz- dzaniu statkiem, 5) przedstawi pisemn zgod wBa[ciwych organów paDstwa staBego rejestru statków, wBa[ciciela statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nada- nie statkowi polskiej przynale|no[ci oraz zapewnienie wBa[ciwych organów paDstwa staBego rejestru statku, |e w czasie trwania polskiej przynale|no[ci statek nie bdzie uprawniony do podnoszenia bandery tego paDstwa, 6) wska|e port macierzysty statku w Rzeczypospolitej Polskiej. § 2. Statek niestanowicy polskiej wBasno[ci uzyskuje czasow polsk przynale|- no[ przez wpis do rejestru okrtowego, na podstawie postanowienia izby mor- skiej stwierdzajcego okres przynale|no[ci. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 5/5 Art. 14. Armator prowadzcy w Rzeczypospolitej Polskiej dziaBalno[ za po[rednictwem oddziaBu podlega, w zakresie spraw zwizanych z uprawianiem |eglugi statkiem, który uzyskaB czasow polsk przynale|no[, polskiemu prawu i jurysdykcji sdów polskich w takim zakresie, w jakim podlega im osoba majca w Rzeczypospolitej Polskiej siedzib lub miejsce zamieszkania. Art. 15. Armator, którego statek uzyskaB czasow polsk przynale|no[, jest obowizany obsadzi statek zaBog zgodnie z polskimi przepisami i podda statek polskim prze- pisom, w szczególno[ci w zakresie: pomiaru, bezpieczeDstwa morskiego, dokumen- tów statku i ochrony [rodowiska. Art. 16. Nazwa statku, który uzyskaB czasow polsk przynale|no[, mo|e by zmieniona tylko za zgod wBa[ciwych wBadz paDstwa staBego rejestru statku oraz jego wBa[cicie- la i wierzycieli hipotecznych. Art. 17. § 1. Statek niestanowicy polskiej wBasno[ci traci uzyskan czasow polsk przyna- le|no[, je|eli: 1) przestanie by speBniany którykolwiek z wymogów wymienionych w art. 13 § 1, 2) upBynie okres, na jaki uzyskaB przynale|no[, i okres ten nie zostanie prze- dBu|ony, 3) wniesie o to armator statku, 4) armator statku nie przestrzega przepisów niniejszego dziaBu, 5) zostanie wydana decyzja w trybie art. 18. § 2. Utrata przez statek czasowej polskiej przynale|no[ci nastpuje z dniem wykre- [lenia statku z polskiego rejestru okrtowego, na podstawie postanowienia izby morskiej. Art. 18. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki morskiej mo|e wyda decyzj o utracie cza- sowej polskiej przynale|no[ci statku, je|eli wymaga tego interes paDstwa, a w szcze- gólno[ci interes polskiej gospodarki morskiej. Z tych samych wzgldów minister wBa[ciwy do spraw gospodarki morskiej mo|e wyda decyzj sprzeciwiajc si uzyskaniu przez statek czasowej polskiej przynale|no[ci. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 6/6 Art. 19. § 1. Polska przynale|no[ statku stanowicego polsk wBasno[ mo|e by zawieszo- na na wniosek wBa[ciciela. § 2. WBa[ciciel statku wskazuje we wniosku okres zawieszenia, rejestr, do którego statek bdzie wpisany oraz przedstawia pisemn zgod wierzycieli hipotecz- nych na zawieszenie polskiej przynale|no[ci statku. § 3. Postanowienie o zawieszeniu wydaje izba morska, ustalajc okres zawieszenia. § 4. Wpis stwierdzajcy zawieszenie staje si skuteczny z dniem zawiadomienia izby morskiej przez wBa[ciciela statku o uzyskaniu przez statek obcej przyna- le|no[ci. § 5. W okresie zawieszenia polskiej przynale|no[ci statek nie mo|e podnosi pol- skiej bandery. Art. 20. Nazwa statku stanowicego polsk wBasno[, którego polska przynale|no[ zostaBa zawieszona, nie mo|e by zmieniona w okresie zawieszenia bez zgody jego wBa[ci- ciela i wierzycieli hipotecznych. Portem macierzystym takiego statku powinien by port paDstwa czasowej przynale|no[ci statku. Art. 21. § 1. Zawieszenie polskiej przynale|no[ci statku stanowicego polsk wBasno[ usta- je po upBywie okresu zawieszenia lub, na wniosek wBa[ciciela, przed upBywem tego okresu albo na skutek utraty przez statek czasowej przynale|no[ci obcego paDstwa, z zastrze|eniem § 2. § 2. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki morskiej mo|e, ze wzgldów okre[lo- nych w art. 18, wyda decyzj o ustaniu zawieszenia polskiej przynale|no[ci statku lub sprzeciwiajc si zawieszeniu. § 3. Ustanie zawieszenia polskiej przynale|no[ci statku stanowicego polsk wBa- sno[ nastpuje z dniem wykre[lenia w staBym rejestrze okrtowym wpisu o zawieszeniu, na podstawie postanowienia izby morskiej. Art. 22. Ilekro w przepisach niniejszego dziaBu mówi si o staBym rejestrze statku, rozumie si przez to rejestr prowadzony w paDstwie, do którego przynale|no[ zostaBa zawie- szona, w którym wpisany jest wBa[ciciel statku oraz prawa zastawu i ograniczenia w rozporzdzaniu statkiem. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 7/7 DziaB II Rejestr okrtowy Art. 23. § 1. Statek stanowicy polsk wBasno[ podlega obowizkowi wpisu do polskiego rejestru okrtowego prowadzonego przez izb morsk wBa[ciw dla portu ma- cierzystego statku, z zastrze|eniem § 2 i 3. § 2. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki morskiej okre[li, w drodze rozporz- dzenia, rodzaje statków stanowicych polsk wBasno[ niepodlegajcych obo- wizkowi wpisu do rejestru okrtowego. Zwolnienie nie mo|e dotyczy stat- ków uprawiajcych |eglug poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. [§ 3. Statek morski stanowicy polsk wBasno[, u|ywany wyBcznie do celów spor- nowe brzmienie § 3 w towych lub rekreacyjnych, o dBugo[ci kadBuba do 24 m, podlega obo- art. 23 wchodzi w wizkowi wpisu do polskiego rejestru jachtów prowadzonego przez zwizek |ycie z dn. 1.09.2005 sportowy, o którym mowa w art. 10 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kul- r. (Dz.U. z 2005 r. Nr turze fizycznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 81 poz. 889, Nr 102, poz. 1115, z 2002 r. Nr 155, poz. 1298) 4, poz. 31, Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 93, poz. 820, Nr 130, poz. 1112 i Nr 207, poz. 1752 oraz z 2003 r. Nr 203, poz. 1966).] <§ 3. Statek morski stanowicy polsk wBasno[, u|ywany wyBcznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, o dBugo[ci kadBuba do 24 m, podlega obo- wizkowi wpisu do polskiego rejestru jachtów prowadzonego przez polski zwizek sportowy, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298).> § 4. Statek, który nie podlega obowizkowi wpisu do rejestru okrtowego, a tak|e statek w budowie, mo|e by wpisany do rejestru okrtowego na wniosek wBa- [ciciela. § 5. Statek, o którym mowa w art. 73, wpisuje si do rejestru okrtowego na wnio- sek wBa[ciciela lub wszystkich wspóBwBa[cicieli. § 6. Statek budowany w Rzeczypospolitej Polskiej mo|e by wpisany do rejestru okrtowego, je|eli poBo|ona zostaBa jego stpka lub wykonana zostaBa równo- rzdna praca konstrukcyjna w miejscu wodowania. Dotyczy to równie| statku w budowie niestanowicego polskiej wBasno[ci. Rejestr okrtowy statku w bu- dowie prowadzi izba morska wBa[ciwa dla miejsca budowy statku. Art. 24. § 1. Statek niestanowicy polskiej wBasno[ci ani nieuwa|any za stanowicy polsk wBasno[ wpisuje si do rejestru okrtowego na wniosek armatora, po speBnie- niu wymagaD okre[lonych w art. 13 § 1, z zastrze|eniem § 2. § 2. Do rejestrów, o których mowa w art. 23, mo|e by wpisany statek bdcy wBa- sno[ci obywatela paDstwa czBonkowskiego Unii Europejskiej lub osoby praw- nej majcej siedzib w paDstwie czBonkowskim Unii Europejskiej, z za- strze¿eniem art. 73a. § 3. Rejestr okrtowy statków, o których mowa w § 1, prowadzi izba morska wBa- [ciwa dla portu polskiego wskazanego przez armatora jako port macierzysty statku. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 8/8 Art. 25. Rejestr okrtowy skBada si z ksig rejestrowych prowadzonych odrbnie dla stat- ków: 1) stanowicych polsk wBasno[ i uwa|anych za stanowice polsk wBasno[ (rejestr staBy), 2) które uzyskaBy czasow polsk przynale|no[ (rejestr tymczasowy), 3) w budowie (rejestr statków w budowie). Art. 26. [§ 1. Za czynno[ci rejestrowe, o których mowa w art. 23 § 1, pobiera si opBaty re- jestrowe, które stanowi dochód bud|etu paDstwa, natomiast opBaty za czynno- [ci, o których mowa w art. 23 § 3 stanowi dochód wBa[ciwego zwizku spor- towego prowadzcego rejestr jachtów.] nowe brzmienie § 1 w <§ 1. Za czynno[ci rejestrowe, o których mowa w art. 23 § 1, pobiera si opBaty art. 26 wchodzi w rejestrowe, które stanowi dochód bud|etu paDstwa, natomiast opBaty za |ycie z dn. 1.09.2005 czynno[ci, o których mowa w art. 23 § 3, stanowi dochód wBa[ciwego pol- r. (Dz.U. z 2005 r. Nr skiego zwizku sportowego prowadzcego rejestr jachtów.> 155, poz. 1298) § 2. Minister wBa[ciwy do spraw gospodarki morskiej okre[li, w drodze rozporz- dzenia, sposób i tryb prowadzenia polskiego rejestru jachtów, wzór dokumentu rejestracyjnego i wysoko[ opBat rejestrowych, z uwzgldnieniem odpowiednio przepisów art. 29 ustawy i zasady proporcjonalno[ci opBat. Art. 27. § 1. Statek wpisany do rejestru staBego za granic mo|e by wpisany do rejestru sta- Bego w Rzeczypospolitej Polskiej dopiero po wykre[leniu z rejestru zagranicz- nego. § 2. Statek wpisany do rejestru staBego za granic mo|e by wpisany do rejestru tymczasowego w Rzeczypospolitej Polskiej dopiero po zawieszeniu jego do- tychczasowej przynale|no[ci. § 3. Wpis do rejestru zagranicznego statku stanowicego polsk wBasno[ lub statku uwa|anego za stanowicy polsk wBasno[ nie wywoBuje skutków prawnych przed wykre[leniem tego statku z polskiego rejestru okrtowego. § 4. Czasowe nadanie statkowi, o którym mowa w § 3, obcej przynale|no[ci nie wywoBuje skutków prawnych przed dokonaniem w polskim rejestrze okrto- wym wpisu zawieszajcego polsk przynale|no[. Art. 28. Rejestry, o których mowa w art. 23 i 39 § 1, s jawne. Osoby zainteresowane mog |da po[wiadczonych wycigów i odpisów z rejestrów. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 9/9 Art. 29. § 1. W rejestrze staBym wpisuje si: 1) kolejny numer rejestrowy statku i dat dokonania wpisu, 2) nazw lub oznaczenie identyfikacyjne i numer identyfikacyjny nadany przez midzynarodow organizacj morsk, midzynarodowy sygnaB wywoBaw- czy oraz rodzaj i przeznaczenie statku, 3) poprzedni nazw lub oznaczenie identyfikacyjne oraz dane dotyczce po- przedniego rejestru i dat wykre[lenia z tego rejestru, 4) nazw portu macierzystego statku, 5) rok, miejsce budowy i nazw stoczni, je|eli dane te s znane, oraz okre[lenie gBównego materiaBu kadBuba statku i rodzaju napdu statku, 6) wymiary gBówne (rejestrowe) oraz pojemno[ statku, 7) oznaczenie i adres wBa[ciciela lub wszystkich wspóBwBa[cicieli statku z okre[leniem ich udziaBów we wspóBwBasno[ci oraz podstaw nabycia wBa- sno[ci statku, 8) oznaczenie i adres armatora statku, 9) hipotek morsk i ograniczenia w rozporzdzaniu statkiem, 10) stwierdzenie przez izb morsk polskiej przynale|no[ci statku, 11) stwierdzenie przez izb morsk zawieszenia polskiej przynale|no[ci statku, 12) podstaw i dat wykre[lenia statku z rejestru. § 2. W rejestrze tymczasowym, oprócz danych wymienionych w § 1 pkt 1-8, 10 i 12, wpisuje si: 1) poprzedni przynale|no[ statku i dat jej zawieszenia, 2) okres, na jaki statek uzyskaB polsk przynale|no[, 3) oznaczenie i adres przedstawiciela armatora w Rzeczypospolitej Polskiej, je|eli taki zostaB ustanowiony. § 3. W rejestrze statków w budowie wpisuje si: 1) kolejny numer rejestrowy statku w budowie i dat dokonania wpisu, 2) oznaczenie identyfikacyjne statku w budowie, 3) nazw stoczni budujcej statek, 4) oznaczenie i adres wBa[ciciela statku w budowie, 5) oznaczenie umowy o budow statku, 6) hipotek morsk. § 4. Ka|da zmiana danych w rejestrze okrtowym podlega wpisowi. Art. 30. § 1. Wpis do rejestru okrtowego nastpuje na podstawie zgBoszenia zainteresowa- nych, chyba |e prawo przewiduje wpis na wniosek albo z urzdu. 2005-08-31 ©Kancelaria Sejmu s. 10/10 § 2. Do zgBoszenia zmian podlegajcych wpisowi w stosunku do statków stanowi- cych polsk wBasno[ i statków uwa|anych za stanowice polsk wBasno[, wpisanych do rejestru okrtowego, obowizany jest wBa[ciciel statku. Art. 31. § 1. Wykre[la si z rejestru okrtowego statek, który: 1) zatonB lub ulegB zniszczeniu, 2) zaginB, 3) utraciB polsk przynale|no[, 4) utraciB charakter statku morskiego. § 2. W przypadkach okre[lonych w §1 wykre[lenie statku z rejestru okrtowego wymaga zgody wierzyciela hipotecznego wyra|onej na pi[mie. § 3. Wykre[la si z rejestru statków w budowie statek, który: 1) ulegB zniszczeniu w trakcie budowy albo którego budowa zostaBa zaniecha- na, 2) zostaB wpisany do rejestru staBego w Rzeczypospolitej Polskiej lub za grani- c. § 4. W przypadkach okre[lonych w § 3 wykre[lenie wymaga zgody wierzyciela wy- ra|onej na pi[mie, chyba |e statek w budowie zostaB wpisany do rejestru staBe- go w Rzeczypospolitej Polskiej, a ci|ca na nim hipoteka morska zostaBa wpi- sana do tego rejestru z urzdu. Art. 32. Statek uwa|a si za zaginiony, je|eli w cigu liczonego podwójnie okresu niezbd- nego w normalnych warunkach do przej[cia do portu przeznaczenia z miejsca, z któ- rego nadeszBa ostatnia wiadomo[ o statku, nie zawinB on do tego portu ani nie na- deszBa |adna kolejna wiadomo[ o statku. Okres wymagany do uznania statku za zaginiony nie mo|e by krótszy ni| miesic ani dBu|szy ni| 3 miesice liczc od dnia nadej[cia ostatniej wiadomo[ci o statku, a je|eli brak wiadomo[ci o statku pozostaje w zwizku z dziaBaniami wojennymi - krótszy ni| 6 miesicy. Art. 33. § 1. ZgBoszenie do rejestru okrtowego powinno by dokonane w cigu 6 tygodni od dnia, w którym obowizany do zgBoszenia dowiedziaB si o okoliczno[ci podle- gajcej wpisowi do rejestru. § 2. W razie niezgBoszenia statku lub okoliczno[ci podlegajcych wpisowi do reje- stru okrtowego izba morska mo|e, w drodze postanowienia, naBo|y na obo- wizanego do zgBoszenia kar grzywny w wysoko[ci od 500 do 10 000 PLN w celu spowodowania zgBoszenia. Grzywny nieuiszczone mog by umorzone w caBo[ci lub cz[ci w przypadku dokonania zgBoszenia przez obowizanego. § 2a. Na postanowienie o naBo|eniu kary grzywny, o której mowa w § 2, przysBuguje za|alenie. 2005-08-31

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kodeks morski
Kodeks morski (2)
Kodeks morski
Oznaczenie statków według Kodeksu morskiego i ustawy o rybołówstwie morskim
Refleksje na temat Kodeksu Etyki Zawodowej
codex alimentarius kodeks zywnosciowy samobojstwo zachodniego swiata eioba
wielkie wyprawy morskie
kodeks wykroczen
Konwencja o zastosowaniu do wojny morskiej założeń konwencji genewskiej

więcej podobnych podstron