3545336473

3545336473



89

Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne

może by powrócił marnotrawny syn, słowo „toby” pod sam próg.

Utwór ten wyraża zasadnicze napięcie tej liryki - między doświadczeniem zmysłowym a sferą pojęć. Podmiot szuka lapidarności pojęciowej, która byłaby na tyle nośna, by ukazać zarazem ukryty prasens, jak i uniwersalność pewnych ludzkich sytuacji egzystencjalnych. Z drugiej strony jednak - nie ufa pojęciom, chce je po Gombrowiczowsku „pobratać” z doświadczeniem zmysłowym, pragnie by „substancja miała futro kocie”, a „nicość pióra”. Podmioty liryczne, które czują się bezpiecznie tylko w kontakcie dotykowym ze światem, cierpią - nie potrafiąc „dotknąć” pojęć, nawiązać z nimi intymnej więzi w obrębie zmysłowego doświadczenia. Istoty zmysłowe - zakładają podmioty liryczne tych wierszy - zostały odseparowane od bytów idealnych, wygnane z Platońsko-Popperowskiego trzeciego świata do drugiego świata subiektywnego doświadczenia wewnętrznego. Liryka ta postuluje pojednanie obu światów, powrót syna marnotrawnego, który' w progu Platońskiego domu klęknie przed pojęciami i dotknie czołem ich marmuru. Wraz z nim wróci zaś słowo „toby” - jako horyzont nieograniczonych nowych możliwości antropologicznych, jaki odsłoniłoby to pojednanie.

W inny sposób tę samą myśl wyraża wiersz Kontyngencja (N, 55):

Na podwórku,

gdzie na stosie jesionowych bali wygrzewa się w słońcu kot, mogłoby z pewnością nie być w tej słonecznej chwili kota,

ani ponad, poza kotem ani w samym kocie - świata. Czemu świat niż raczej nic?

Ale człowiek,

który też wygrzewa się na słońcu, nie chce stawiać takich pytań.

Nie ma zmysłu nicości,



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
81 Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne Są jedynym miejscem w raju, w kt
83 Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne że jest pewna godna zamieszkania
85 Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne uczy części mowy żyt. Korekta II
87 Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne Koany Służą zatem zagęszczeniu w
73 Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne o granice wszechświata, o obecno
75 Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne które prowadzi do mentalnego cha
77 Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne i pozwalającej na wymianę myśli
19 Prasens a kondycja ludzka. Liryka jako laboratorium filozoficzne śmierć „teologicznej spekulacji”
182 Kondycja ludzka jako środek wymiany. Kłopot ze standardem użyteczności, nieodłącznie cechującym
SWScan00513 26 Kondycja ludzka Theoria lub kontemplacja jest słowem określającym doświadczenie tego,
Snap03 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna się kwestie dotyczące istoty organizmów żywych. W
Snap05 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna jest jedyną możliwą. Współcześnie funkcjonuje kilk
Snap07 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna wizji rzeczywistości, stworzenie całościowego, syn
Snap10 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna który z faktu matematyczności świata wyciąga wnios
Snap12 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna materia nie jest ciągła, że nie może być w nieskoń
Snap13 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna jednolite koncepcje, które swymi zakresami obejmuj
Snap16 Filozofia przyrody jako nauka filozoficzna Szczególnie istotne wydaje się określenie relacji

więcej podobnych podstron