3576354002

3576354002



408 PIOTR KRZYSZTOF MARSZAŁEK

Swoje rozważania Autor zawarł w czterech częściach obejmujących 15 rozdziałów, poprzedzonych wstępem. Część pierwsza zatytułowana „Stany nadzwyczajne w II RP” obejmuje trzy rozdziały zawierające omówienie regulacji stanów szczególnych, uszeregowanych według obowiązywania aktów konstytucyjnych w okresie 1918-1939. Regulacje prawne stanów szczególnych odniesiono do obowiązujących w II Rzeczypospolitej ustaw zasadniczych. Wyjątek uczyniono dla okresu 1944-1952, gdy omawia się regulacje w odniesieniu do organów ustrojowych Krajowej Rady Narodowej i Sejmu ustawodawczego, choć nie wyjaśniono przyczyn takiej zmiany. W ostatniej części, nazwanej podsumowaniem, podjęto próbę porównań stanów szczególnych obowiązujących w Polsce na przestrzeni 1918-1989, z rozstrzygnięciami konstytucji z 1997 r. oraz z rozwiązaniami europejskimi. Tak szerokie ujęcie problemu uzasadniono tym, że „nie istnieje tu żadna monografia historycznoprawna czy prawnokonstytucyjna, a jedynie kilka artykułów czy wzmianek w opracowaniach o charakterze podręcznikowym”. Dlatego pewne zaskoczenie budzić może fakt, że pominięty został całkowicie okres między odzyskaniem przez Polskę suwerenności a wejściem w życie aktualnej konstytucji z 1997 r., tym bardziej, że mała konstytucja 1992 r. dokonała ponownej konstytu-cjonalizacji stanu wyjątkowego. Wyraźnym niedostatkiem opracowania jest brak bibliografii.

Już na wstępie Autor próbuje wyjaśnić istotę stanów szczególnych. Powołuje się przy tym na rozważania podejmowane w literaturze polskiej i obcej1. Niestety, nie przeprowadza jasnej i klarownej analizy podstawowego dla swojej monografii zagadnienia, która pozwoliłaby czytelnikowi na zrozumienie jego istoty. Tym bardziej, że jak sam podkreśla „przedmiotem moich badań będzie ustalenie, w jaki sposób w Polsce od momentu odzyskania niepodległości aż do schyłku PRL regulowana była instytucja stanu nadzwyczajnego” i dalej „w szczególności chciałbym udzielić odpowiedzi na pytanie, jaki model regulacji stanów szczególnego zagrożenia był realizowany w Polsce w latach 1918-1989”. Na koniec Autor zapowiada, że będzie chciał dokonać ukazania „szerszego sensu ustrojowo-politycznego, jakiemu miało służyć sięgnięcie przez rządzących do instytucji stanu nadzwyczajnego”. Przybliża nam, za Stembrowiczem, republikański model stanu nadzwyczajnego i rozwiązania z okresu monarchii konstytucyjnej, a następnie przechodzi do ukształtowanej w nauce niemieckiej i francuskiej doktryny konieczności państwowej, ale na próżno oczekiwać będziemy zwięzłego i jasnego wykładu ukazującego nam ewolucję poglądów i kierunki myśli prawniczej w sferze podejmowanego

1

J. Stembrowicz, Z problematyki stanu nadzwyczajnego w prawie konstytucyjnym, [w:] „Więź” 1988, nr 11-12, s. 7; K. Loewenstein, Yerfassungslehre, Tubungen 1969, s. 222 i n.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
410 PIOTR KRZYSZTOF MARSZAŁEK uwagę zasadnicze zmiany ustrojowe i doktrynalne, jakie dokonały się w
412 PIOTR KRZYSZTOF MARSZAŁEK stanu nadzwyczajnego, a swoistym fenomenem było ponadustrojowe posługi
10. W wierszu tym współczesny poeta snuje swoje rozważania o sztuce odwołując się do twórczości
CCF20100225007 82 Elżbieta Uiskowska Materiałem, na którym opieram swoje rozważania, sa deklaracje,
IMG068 Wszystkie swoje dociekania autor oparł na podstawowych prawach przyrody. Byl wyśmienitym obse
78675 IMG068 Wszystkie swoje dociekania autor oparł na podstawowych prawach przyrody. Byl wyśmienity
PWSZ IPiA STUDIA LUBUSKIE Tom VI    Sulechów 2010PIOTR KRZYSZTOF MARSZAŁEK Państ
Prace dyplomowe 271 1051.    Hejna Piotr Krzysztof, Święto Katedry świętego Piotra

więcej podobnych podstron