3813100314

3813100314



W zależności od potrzeb stosuje się różne metody nauczania. Często na jednej lekcji wykorzystuje się 2-3 różne metody, dbając jednak, aby kształtowały one osobowość ucznia, uczyły samodzielności i eliminowały nauczanie werbalne.

2. PLANOWANIE PRACY NAUCZYCIELA

Planując pracę dydaktyczną, nauczyciel powinien znać następujące dokumenty: podstawę programową dla zawodu sprzedawca 522[01]/ZSZ, SP/MEN/2007.02.08., zatwierdzony do użytku szkolnego przez MEN program nauczania przedmiotów zawodowych - Towaroznawstwo, oraz wiedzieć, ile godzin przeznaczono dla nauczyciela w danym roku szkolnym i ile godzin przypada na cały cykl kształcenia, a także mieć informacje o liczbie uczniów w klasie oraz znać bazę dydaktyczną i wyposażenie pracowni. Nauczyciel może przygotować własny program nauczania, zgodny jednak z podstawą programową kształcenia MEN.

Planowanie zajęć dydaktycznych uważane jest powszechnie za czynność formalną, o charakterze biurokratycznym i zbyteczną. Wielu nauczycieli unika planowania zajęć, uznając swoje kwalifikacje i wiadomości zawodowe za wystarczające do skutecznego nauczania. Sukces każdego działania zależy głównie od prawidłowego planowania. A tej czynności nikt za nauczyciela nie wykona!

Na podstawie programu nauczania nauczyciel powinien sporządzić szczegółowy rozkład materiału zawierający tematy, najważniejsze treści i pojęcia, cele operacyjne w zakresie wiadomości i umiejętności, pokazy, ćwiczenia i zadania. Prawidłowo sporządzony rozkład materiału nauczania wprowadza ład w procesie dydaktycznym i pozwala na właściwe, długofalowe planowanie pracy nauczyciela.

Planowanie metodyczne obejmuje wymagania programowe i przebieg lekcji. Dotyczy pojedynczych lekcji lub ich cyklu i jest najbardziej twórczym składnikiem warsztatu dydaktycznego nauczyciela.

3. PRZYGOTOWANIE JEDNOSTKI LEKCYJNEJ

Dzisiejsza teoria nauczania odrzuca szablon i werbalizm tradycyjnej lekcji, ponieważ rozwój pedagogiki i psychologii wykazał, że budowa lekcji i metody jej prowadzenia zależą bezpośrednio od celu lekcji, przedmiotu nauczania i etapu rozwojowego, na którym uczeń się znajduje.

Nadal jednak utrzymuje się, że w pracy lekcyjnej muszą wystąpić podstawowe elementy składające się na proces nauczania, czyli:

•    poznawanie faktów,

•    uogólnianie nowego materiału,



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
W zależności od potrzeb stosuje się jeden z ww. wariantów lub stosuje się kompensację mieszaną łączą
3tom098 3. SIECI ELEKTROENERGETYCZNE 198 Zależnie od przeznaczenia stosuje się łańcuchy przelotowe l
Metody nauczania: Wykład liczący 30 godzin oraz konsultacje (w zależności od potrzeb) oraz lektury
W zależności od potrzeb, po spotkaniu odpowiedzialni za różne dzieła w ognisku spotykają się, aby
skrypt182 189 nych wprowadza się do ośrodka odpowiednio dużą energię, wskutek czego - u zależności o
W planie miejscowym określa sie w zależności od potrzeb: l)granice obszarów wymagających przeprowadz
Motywy podjęcia określonego działania są rożne, mogą one byc zależne od potrzeb człowieka, sytuacji
Obraz4 (32) amplituda i częstotliwość są różne, w zależności od miejsca, z którego się u odbiera. (
IMAG0864 (2) W zależności od rodzaju użytego progestagenu oraz metody jego uwalniania wyróżnia się t
skanuj0055 ••• • •• * • Wózki bemarowe specjalne w zależności od potrzeb mogą być * ” wyposażone w

więcej podobnych podstron