3813100806

3813100806



Mateusz Radajewski

zgodnie z własnymi przekonaniami (art. 48), wolność sumienia i wyznania (art. 53), prawo składania petycji, wniosków i skarg (art. 63) oraz prawa dziecka (art. 72). Zestawienie tego katalogu z listą praw niederegowalnych zawartych w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych28 prowadzi do wniosku, że nie stanowi on prostego powtórzenia norm prawnomiędzynarodowych. W pierwszej kolejności zwraca uwagę brak w art. 233 ust. 1 Konstytucji RP niektórych praw wymienionych w Pakcie jako praw niepodlegąjących nigdy ograniczeniu. Zaliczyć do nich można: wolność od niewoli i poddaństwa, zakaz wymierzania kary surowszej od tej, która obowiązywała w czasie popełnienia czynu, zakaz pozbawiania wolności za długi oraz prawo do uznawania podmiotowości prawnej. Pominięcie ich w katalogu określonym w art. 233 ust. 1 Konstytucji RP nie zawsze da się wyjaśnić faktem, że w ogóle milczy ona na ich temat, uznając ich deklarowanie za zupełnie niepotrzebne w polskich warunkach społeczno-politycznych29. Pamiętać jednak przy tym należy, że zarówno Europejska Konwencja Praw Człowieka, jak i Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych stanowią na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej akty prawa powszechnie obowiązującego, a zatem wszelkie prawa człowieka, o których w nich mowa, uznać należy w Polsce za obowiązujące.

Zauważyć trzeba, że art. 233 ust. 1 Konstytucji RP poza pominięciem niektórych praw wymienionych w Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych modyfikuje zawarty w nim katalog praw i wolności niederegowalnych przez poszerzenie go o takie prawa jak: godność, prawo do nabycia obywatelstwa i zakaz jego przymusowego pozbawiania, prawo obywatela do opieki konsularnej, zakaz przymusowego poddawania eksperymentom naukowym, nakaz humanitarnego traktowania osoby zatrzymanej, prawo do obrony oraz domniemanie niewinności, prawo do sądu, prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym, prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, prawo składania petycji, wniosków i skarg oraz prawa dziecka. Choć generalnie stworzenie standardu ochrony praw człowieka wyższego od standardów prawnomiędzynarodowych ocenić należy pozytywnie, to jednak uznanie niektórych z wymienionych wyżej praw za niemogące być ograniczane w stanach nadzwyczajnych

28    Akt ten rozszerza katalog praw niederegow alnych określony w Konwencji, a zatem dla oceny zgodności danej regulacji z oboma tymi akiami wystarczające jest jej porów nanie z nonnami samego Paktu.

29    Por. K. Dzialocha, uwagi do art. 233 Konstytucji, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. L. Garlicki, t. IV, Warszawa 2005, s. 2; T. Jasudowicz, op. cit., s. 67: L. Wiśniewski, Stany nadzwyczajne w projekcie nowej Konstytucji RP, [w:] Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych ze szczególnym uwzględnieniem prawa i praktyki polskiej, red. T. Jasudowicz, Toruń 1997, s. 157-158. Trudno odnieść taką argumentację do np. milczenia Konstytucji na temat zakazu wymierzania kary surowszej niż obowiązująca w czasie popełnienia czynu. Normę taką da się oczywiście wywieść z art. 2 Konstytucji RP, niemniej jednak nie została ona objęta zakazem jej zawieszania w stanach nadzwyczajnych, co ocenić należy krytycznie.

344



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Każdy nauczyciel sam ustala priorytety w nauczaniu etyki zgodnie z własnymi przekonaniami, preferowa
Art. 111 konstytucji: wszystkim obywatelom poręcza się wolność sumienia i wyznania, nikt nie może by
3)    Zarys historycznej ewolucji idei wolności sumienia i wyznania (wolności
PRAWO DO WOLNOŚCI SUMIENIA I WYZNANIA 1.    Prawo do wolności myśli , sumienia i reli
Zakres podmiotowy i przedmiotowy zasady wolności sumienia i wyznania We współczesnym prawniczym pojm
1277196344 2 wolność sumienia wyznania prywatność korespondencja list przemoc zabawa
Magazyn6T601 528 POLSKA ści; 3) wolność religijna, t. zn. tak wolność sumienia i wyznania, jak i
WYKŁAD II (22.10.2011)Wolność sumienia i wyznania, rys historyczny. Wolnośćsumicnia i wyznania W Pol
Mateusz Radajewski Przy okazji szczegółowego omawiania art. 233 ust. 1 i 3 Konstytucji nie można rów
Mateusz Radajewski wskazane w jej art. 45 prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez
Mateusz Radajewski praw i wolności człowieka i obywatela46. Może mieć to szczególne znaczenie w przy
Mateusz Radajewski życia, wolność od tortur oraz nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo kara
2 schemat wolnosc w nauczaniu JP II Kulturowa Wolność własnych przekonań, poszukiwań naukowych,&nbs
IMG@67 ♦ Człowiek i technika ♦ Człowiek potrafi kształtować świat zgodnie z własnymi zamierzeniami
SNV36368 humanitaryzmu odpowiadało ówczesnej uczuciowości i bliskie było także jego własnym przekona
IMGw74 p pr»z uświadamianie sobie argumentów przeczących słuszności własnych przekonań prowadzić moł
skanuj0022 5 lodczych, a kazirodztwo, zgodnie z powszechnym przekonaniem — rozpętuje katastrofy kosm
GENETYKA 1 (9) Zgodnie z nowym brzmieniem art. 84 § 1 k.i.o. z powództwem - I osądbwe ustalenie ojc
17

więcej podobnych podstron