3830763909

3830763909



16


Ewa K. Świętek

się do świata zewnętrznego, do wszechświata oraz harmonii14. Według Li uprawianie chińskiej sztuki - wbrew estetyce Zachodu - nie ma być sposobem ekspresji wewnętrznych uczuć, lecz dążeniem do harmonii i ładu ze wszechświatem15. Dlatego rozważania dotyczące piękna zazwyczaj miały szerszy zakres, przede wszystkim odnosiły się do człowieka i jego działalności. Dotyczyły nie tylko praktyki związanej ze sztuką, lecz także życia w społeczeństwie oraz etyki i zasad moralnych, a także zagadnień prawdy. Jest to widoczne w zapiskach myśli klasyków chińskiej filozofii oraz w komentarzach artystów.

Zarówno K. DeWoskin, jak i Li Zehou upatrywali początki estetycznej refleksji w rozważaniach na temat muzyki. K. DeWoskin uważał, że źródła terminologii estetyki chińskiej tkwią w filozoficznych rozważaniach nad muzyką16. Liu Chengji częściowo zgadza się z Li Zehou. Twierdzi, że chińska estetyczna refleksja wywodzi się z myśli o przyrodzie, będącej konsekwencją cywilizacji agrarnej. Powstanie zarówno społeczeństwa, jak i sztuki wiąże się ze współżyciem z naturą17. Według Li „muzyka była pierwszą formą sztuki stanowiącą przedmiot poważnych dociekań filozoficznych, dlatego też jej założenia i terminologia z nią związane miały kluczowe znaczenie dla rozwoju ogólnej teorii estetyki”18. Li rozwinął to stwierdzenie, sytuując pochodzenie chińskiej sztuki i estetyki w relacji do pierwotnych rytuałów i muzyki19, w tym między innymi do tańca jako rytuału pozostającego w jedności z muzyką. Według niego po uformowaniu się chińskiej cywilizacji estetyczna refleksja miała swoje korzenie w przeróżnych obrzędach. Ich integralną częścią była właśnie muzyka. Do takich obrzędów należy zamążpójście, w którym każdy etap byl starannie zaplanowany, a piękno pochodziło z dostojności określonych

14    Li Zehou, The Chinese Aesthetic..., wyd. cyt., s. 19-26.

15    Tamże s. 28. Wielu chińskich filozofów i estetyków nie zgodziłoby się z tym poglądem.

16    K. DeWoskin. Dawna chińska muzyka a pochodzenie terminologii estetycznej, [w:] Estetyka chińska..., wyd. cyt.

17    Liu Chengji, The Agricultural Trait of Chinese Aesthetics and its Manifes-tation in Landscape, wykład podczas sympozjum “Landscape Representation of the 21st Century Art - The Recognition of Naturę and Construction of Land-scapes”, Ritsumeikan University, Kyoto 2011. [online], http://www.ritsumei.ac.jp/ acd/re/k-rsc/Ics/kiyou/pdf_24-3/RitsIILCS_24.3pp.7 l-78LIU.pdf [dostęp: 8.07.2013],

18    K. DeWoskin, Dawna chińska muzyka.... wyd. cyt., s. 68.

19    Li Zehou, The Chinese Aesthetic..., wyd. cyt., s. 27.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
które całkowicie odcięły się od świata zewnętrznego, nie chcą chodzić do szkoły, jedynie kilkanaście
P3150036 78 Ewa Czarkowskaczeniem się do europejskich struktur integracyjnych6 W icj ^ działania bia
5 (50) Skorowidz doktrynalny 830 zusa: Łk 4, 43, potem Apostołów: Mt 28, 20; Mk 16, 15. Zwraca się d
hipotetyczny przypadek pani Ewy HIPOTETYCZNY PRZYPADEK PANI EWY Ewa zgłosiła się do OPS w sprawie uz
80? (2) 8o wszystko sprowadza się do jednej jedynej wypowiedzi. (Według Bayle’a Pensćcs sui  lc
DSCF0201 zycznego „dostosowania się" do partnera oraz udawanych orgazmów itp. Celibat uwalnia o
28 Ewa K. Świętek Natomiast w filozofii Zhuangzi, podobnie jak w naukach tao, harmonia polega na
71499 Untitled12 (11) 16 3. Od mikrokontrolera 8051 do 80515 rwań zewnętrznych również zwiększyła si
20 Ewa K. Świętek nająć, jak ważne jest stosowanie się do tych sześciu „dróg”. Także w trakcie nauki
12 Ewa K. ŚwiętekWstęp Kultura i sztuka chińska należą do najstarszych na świecie. Rozwijały się w
Habermas16 128 Rozdział III się do zewnętrznego stosunku interaktywnych oddziaływali na siebie aktor
16 dostosowania się do norm, zasad i wzorów obowiązujących w krajach Unii.EUROPEJSKI OBSZAR SZKOLNIC
img039 (4) Przeniósł się do Warszawy dwa lata później 5.5. IKONICZNOŚĆ 16 Por. także, w tej samej fu

więcej podobnych podstron