397811598

397811598



Opracował: dr inż. Artur JAWORSKI


Katedra Silników Spalinowych i Tran sportu

Próba wybiegu realizowana jest od prędkości początkowej 30 lub 50 km/h. Po rozpędzeniu samochodu do prędkości wyższej od prędkości początkowej testu należy ustawić położenie neutralne w skrzyni biegów i wyłączyć zapłon. Samochód porusza się wybiegiem, podczas którego rejestrowane są przebyta droga i opóźnienie w funkcji czasu. Próbę wykonuje się w dwóch kierunkach. Jako wynik przyjmowana jest średnia wartość drogi wybiegu z dwóch prób. Przykładowy wykres uzyskany z jednej próby wybiegu ilustruje rys. 3.

Rys. 3. Zmiana prędkości w funkcji drogi podczas próby wybiegu


W celu wyznaczenia współczynnika oporów toczenia należy wykonać również próbę wybiegu z małej prędkości jazdy (10... 15 km/h). Próba przy tak niskiej prędkości początkowej pozwala na pominięcie, bez popełniania dużego błędu, oporów powietrza. Wartość współczynnika oporu toczenia f, można wyznaczyć na podstawie zależności:

asr

m-g-r,2


a*

gdzie:

asr - średnie opóźnienie wybiegu (z dwóch prób) [m/s2], g - przyspieszenie ziemskie [m/s2], m - masa samochodu [kg], rt - promień toczny koła [m],

Lik - suma momentów bezwładności kół i elementów z nimi związanych zredukowanych na oś kół jezdnych [kg m2].

Wartości momentów bezwładności kół Ik należy odczytać z nomogramu zawartego w [1], dla ustalonego promienia dynamicznego koła samochodu.

Próbę rozpędzania należy przeprowadzić na wybranym biegu. Podczas próby należy gwałtownie nacisnąć na pedał przyspieszenia i rozpędzać samochód do prędkości maksymalnej na danym biegu. W procesie rozpędzania pojazdu na drodze poziomej, na wybranym biegu, moment obrotowy silnika spalinowego z wału korbowego przekazywany jest przez sprzęgło, skrzynię biegów i dalej poprzez przekładnię główną i półosie napędowe -na koła samochodu. Siła napędowa Fn, jaka wytwarzana jest przez silnik, musi być równa Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa    Politechnika Rzęs zowska



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Opracował: dr inż. Artur JAWORSKI Katedra Silników Spalinowych i Tran sportu Charakterystyka rozpędz
Opracował: dr inż. Artur JAWORSKI Katedra Silników Spalinowych i Tran sportu fotodiodach. W każdej z
Opracował: dr inż. Artur JAWORSKI Katedra Silników Spalinowych i Tran sportu sumarycznej sile oporów
Opracował: dr inż. Artur JAWORSKI Katedra Silników Spalinowych i Traw sportu Is - moment bezwładnośc
Opracował: dr inż. Artur JAWORSKI Katedra Silników Spalinowych i Transportu Rys. 4. Porównawcze
Opracował: dr inż. Artur JA WORSKI Katedra Silników Spalinowych i Transportu LABORATORIUM DIAGNOSTYK
Opracował: dr inż. Artur JA WORSKI Katedra Silników Spalinowych i Transportu W sprawozdaniu należy
5/ POMIARY I AUTOMATYKA Opracował: dr inż. Tomasz Andrzejewski Katedra Inżynierii Chemicznej i
5/ TECHNOLOGIA BIAŁKA ROŚLINNEGO Opracowała: dr inż. Ewa Szukalska Katedra Chemii, Technologii i
dr hab. inż. Zdzisław Stelmasiak prof. ATH Katedra Silników Spalinowych i Pojazdów Akademia Technicz
8GAZETA POLITECHNIKI Mgr inż. Mirosław Jakubowski, asystent w Katedrze Silników Spalinowych i Transp
dr inż. Artur Janowski Opracowanie SIP dla wybranego obszaru turystycznego. Opracowanie modelowego s
Pracownicy Zakładu Prof. dr hab. inż. Stanisław W. Kruczyński Zakład Silników Spalinowych,
skanuj0042 (2) &■ DR INŻ. ANDRZEJ PUSZER KATEDRA ENERGETYKI PROCESOWEJSTEROWANIE PROCESAMI ZASAD

więcej podobnych podstron