4038600557

4038600557



LIPIEC - SIERPIEŃ - WRZESIEŃ 2015

GOŚĆ „BUDOWLANYCH"


-    Trzy lata temu Polska Izba Inżynierów Budownictwa (PIIB) przeprowadziła ankietę wśród absolwentów uczelni technicznych w Polsce, którzy przystępowali do egzaminów na uprawnienia budowlane. Z badania wynikało, że uczelnie w stopniu niezadowalającym przygotowują do zawodu inżyniera budownictwa. Oczywiście, jedne robią to lepiej, inne gorzej. PIIB, chcąc się włączyć w poprawę tej sytuacji, podpisała porozumienie z Komisją Akredytacyjną Uczelni Technicznych (KAUT), działającej przy Konferencji Rektorów Polskich. Porozumienie dotyczyło współpracy odnośnie programów nauczania, aby lepiej przygotować inżynierów do zawodu. Czy kierowany przez Pana Profesora Wydział jest skłonny do ingerencji w program kształcenia na podstawie opinii spływających z zewnątrz?

-    W pierwszej połowie 2015 r. Wydział Inżynierii Lądowej przygotował dwa wnioski o przyznanie akredytacji Komisji Akredytacyjnej Uczelni Technicznych (KAUT), działającej przy Konferencji Rektorów Polskich. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku takie akredytacje uzyskamy (dotyczy kierunku budownictwo i transport). Z sygnałów docierających do mnie wynika, że procent absolwentów WIL, którzy pozytywnie zdali egzaminy na uprawnienia budowlane jest wysoki. Chcę podkreślić, że Wydział zawsze starał się wsłuchiwać w głos opinii spływających z zewnątrz, zwłaszcza od pracodawców (stąd moja inicjatywa powołania w 2014 r. Rady Przedsiębiorców przy dziekanie WIL) oraz od samorządu zawodowego (PIIB) i Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa (PZITB). Uważam, że wszystkie inicjatywy, które mogą przysłużyć się do podniesienia poziomu wiedzy i kompetencji naszych studentów, są cenne i warte wykorzystania.

-    Obecnie zaangażowanie PIIB w kształcenie inżynierów budownictwa jest jeszcze większe. Pojawił się projekt dotyczący zawierania umów z konkretnymi uczelniami technicznymi, na podstawie których absolwenci mogliby być zwolnieni z części egzaminu na uprawnienia budowlane. Konsekwencją podpisania takiej umowy byłoby zwolnienie z części pisemnej egzaminu oraz uznanie części lub całości odbytej na uczelni praktyki wymaganej podczas egzaminu na uprawnienia budowlane.

Aby można mówić o możliwości zwolnienia z części pisemnej egzaminu na uprawnienia budowlane, należałoby przyjąć kryteria, kiedy byłoby to możliwe?

Tu rodzi się pytanie, czy wszyscy studenci zdający tylko pozytywnie egzamin zasługują na taką gratyfikację ze strony Izby?

Warunkiem podpisania umowy jest uzyskanie akredytacji KAUT. Dla absolwentów kierunków inżynieryjnych wielka ulga, dla uczelni wielka odpowiedzialność. Co Pan Profesor sądzi o takim rozwiązaniu?

- Uważam, że praktyka aktualnie odbywana na uczelni jest niewystarczająca. Ogranicza się ona praktycznie do jednego miesiąca. Z kolei wprowadzenie praktyki semestralnej wymaga wydłużenia liczby semestrów o jeden, co wiąże się m.in. z dodatkowymi kosztami. Aby można mówić o możliwości zwolnienia z części pisemnej egzaminu na uprawnienia, należałoby przyjąć kryteria, kiedy byłoby to możliwe? Tu rodzi się pytanie, czy wszyscy studenci zdający tylko pozytywnie egzamin zasługują na taką gratyfikację ze strony Izby? Słusznie podniosła pani kwestię odpowiedzialności uczelni. Niemniej jednak należy w możliwie najkrótszym czasie rozpocząć dyskusję i przyjąć zasady, na jakich takie rozwiązanie byłoby akceptowalne zarówno przez uczelnie, jak i Izbę.

-    Za nami dwie sesje egzaminacyjne na uprawnienia budowlane, które odbyły się według nowych zasad zgodnych z tzw. ustawą de-regulacyjną w budownictwie. De-regulacja skróciła okres praktyki zawodowej koniecznej do uzyskania uprawnień. W całej Polsce oba te egzaminy wypadły gorzej niż egzaminy przeprowadzane na starych zasadach. Członkowie Okręgowych Komisji Kwalifikacyjnych nie mają wątpliwości - absolwenci wykazali gorszy poziom wiedzy praktycznej. To efekt skrócenia praktyk zawodowych. Uczelniom powinno zależeć -zwłaszcza w kontekście możliwości zwolnienia swoich studentów z egzaminów na uprawnienia - na lepszym ich przygotowaniu do zawodu. Jak jednak pogodzić dłuższe praktyki ze studiami?

-    Przyjęcie takiego rozwiązania wiąże się z wydłużeniem studiów. W związku z tym rodzi się pytanie, czy nas stać finansowo na takie rozwiązanie? Poza tym chciałbym poznać zdanie samych studentów, którym okres studiów zostałby wydłużony. Przytaczane wyniki egzaminów nie napawają optymizmem. Powinny one stanowić sygnał do dyskusji, czy proponowane rozwiązania przy-

Dokończenie na str. 10




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
LIPIEC - SIERPIEŃ - WRZESIEŃ 2015 GOŚĆ„BUDOWLANYCH-Regionalne centrum myśli
LIPIEC - SIERPIEŃ - WRZESIEŃ 2015 GOSC .BUDOWLANYCH obiektu budowlanego nie spadł sufit na głowę, j
Nr 7-8-9 (232-233-234) LIPIEC-SIERPIEŃ-WRZESIEŃ 2015    ROK XIX ISSN 1507-9988GŁOS
LIPIEC - SIERPIEŃ - WRZESIEŃ 2015 BUDOWNICTWO NA ŚWIECIERekordowa kładka typu tybetańskiegoMOSTY. 11
LIPIEC - SIERPIEŃ - WRZESIEŃ 2015 BUDOWNICTWO NA ŚWIECIE figurację b) na Rys. 1. Konfiguracja ta odp
LIPIEC - SIERPIEŃ - WRZESIEŃ 2015 BUDOWNICTWO NA ŚWIECIESzczególne wymogi eksploatacyjne Kładka
erward cullen 10 (chomik alicecullen) 2010 LIPIEC w $ c p s SIERPIEŃ p w ś c p s WRZESIEŃ P W S c p
20 UPIEC - SIERPIEŃ - WRZESIEŃ 2015 REGULACJE PRAWNE Stanowisko PUB w sprawie interpretacji GUNB&nbs
ROK XXIV ISSN 1507-9988 NR 7-8-9 (292-293-294) LIPIEC-SIERPIEŃ-WRZESIEŃ 2020GŁOS AKADEMICKIPISMO
Nr 7-9 (208-210) LIPIEC-SIERPIEŃ-WRZESIEŃ 2013 ROK XVII ISSN 1507-9988GŁOS AKADEMICKI WOJSKOWEJ AKAD
STAŻE NA NAJWYŻSZYM SZCZEBLU projekt: piotrglabski@gmail.com CKICH LIPIEC - SIERPIEŃ - WRZESIEŃ
kalendarz2(2) Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień 1 : 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1
RYS17 o cn o o o Ol o Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik
RYS20 Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzi
Nazwy miesięcy: nazwy rodzime lipiec, sierpień, wrzesień, październik i grudzień lipiec - miesiąc, w
ROK XVIII ISSN 1507-9988 $ Nr 7-8-9(220-221-222) LIPIEC-SIERPIEN-WRZESIEN 2014GŁOS AKADEMICKI PISMO

więcej podobnych podstron