490574608

490574608



11

nej sprowadza się do tego, że przedsiębiorstwo robi coś lepiej lub inaczej w porównaniu do swoich rywali lub zdolne jest do działań, których rywale nie są w stanie realizować, dzięki czemu osiąga lepsze od rywali wyniki.

Tak rozumiana przewaga konkurencyjna ma trzy podstawowe wymiary: rodzaj, rozmiar (wielkość) i trwałość, między którymi występować mogą różnego rodzaju zależności.

Rodzaj przewagi konkurencyjnej dotyczy sposobu wykonywania różnych czynności, procesów w przedsiębiorstwie. Mogą być one realizowane bardziej efektywnie, skuteczniej lub w szerszym zakresie, w porównaniu do rywali rynkowych.

Rozmiar przewagi konkurencyjnej może być rozumiany jako różnica parametrów opisujących różne czynności, procesy, zachowania w przedsiębiorstwie i u konkurentów.

Trwałość przewagi konkurencyjnej to okres, w którym przedsiębiorstwo posiada konkretną przewagę nad rywalami rynkowymi. W ramach walki konkurencyjnej konkurenci starają się wzajemnie likwidować przewagi, co prowadzi do ograniczania ich trwałości. Przewagi konkurencyjne tracić mogą również znaczenie w rezultacie zmian zachodzących na rynku, prowadzących do tego, że wartościotwórcze dotąd działania, postrzegane jako przewaga konkurencyjna, przestają takim być.

Przewaga konkurencyjna jest zatem czymś co tkwi wewnątrz przedsiębiorstwa, związana jest z tym co i jak przedsiębiorstwo potrafi robić. Zewnętrznym wyrazem przewagi konkurencyjnej jest oferta przedsiębiorstwa, dzięki której - jeżeli posiada ona w oczach klientów większą wartość od oferty konkurentów - przedsiębiorstwo osiągnąć może przewagę rynkową. Takie rozumienie przewagi konkurencyjnej wskazuje na jej ścisły związek z zasobami przedsiębiorstwa albowiem to co i jak przedsiębiorstwo robi (potrafi robić) zależy od wyposażenia w zasoby i sposobu ich wykorzystania.

Zasoby przedsiębiorstwa. Zdefiniowanie i szczegółowy opis zasobów oraz ich typologia mają istotne znaczenie dla podejścia zasobowego, głównie dlatego że nie wszystkie zasoby są jednakowo ważne z punktu widzenia poszczególnych wymiarów przewagi konkurencyjnej.

Sposób postrzegania zasobów przedsiębiorstwa przez nauki ekonomiczne ewoluował od perspektywy neoklasycznej, w ramach której analizowano dwa podstawowe, homogeniczne ich rodzaje kapitał i pracę do ich współczesnego postrzegania jako skomplikowanego, zróżnicowanego ze względu na wiele cech, zbioru składników materialnych i niematerialnych będących pod kon-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN0082 (6) nej, a sprowadza się do umownego znaku lub zestawienia formuł, jak u Daniela Naborowski
126,127 (3) ironicznej podwójność sprowadza się do tego, że sformułowania służą innej intencji, niżb
88? (2) 38 lezę. W gruncie rzeczy sprowadza się do tego, że podajemy argumentum ad homi-nem35) za ar
4 (1664) Fermentacja = utlenianie biologiczne Istota procesu fermentacji sprowadza się do tego, że s
img010 (78) Wprowadzenie informacji, głównie sprowadzających się do tego, że istnieje dość wyraźna s
146 opartych na języku RDF. Treść tego rozdziału zasadniczo sprowadza się do przedstawienia założeń
CCF20120925001 Wszystko zaczęło się od tego, że Laura przyniosła do przedszkola brzydkie słowo. A n
CCF20130101007 102 ZBIGNIEW SAWIŃSKI 102 ZBIGNIEW SAWIŃSKI sprowadza się do tego, że pewne kluczowe
img080 80 Zatem pytania o istnienie i jednoznaczność funkcji interpolującej i sprowadza się do tego,
LastScan9 (12) 9 Wobec tego analityczne wyznaczanie siły ciągnienia sprowadza się do troczenia wielk
1 5 Przykład 11.3 225 dochodzi się do wniosku, że pierwszy uogólniony przegub plastyczny powstanie w

więcej podobnych podstron