5136436208

5136436208



Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza

„ślicznotek” (jeunes beauteś). Nie da się tego wyjaśnić ani z punktu widzenia korespondencji miłosnej - Saint-Preux chyba nie chce wzbudzić w Julii zazdrości? - ani ideologicznej. Jeszcze bardziej zdumiewające jest to, co pisze na temat figury owych dziewcząt. Za wadę uważa bowiem „niespotykaną obfitość piersi” (!), by następnie rozpisać się na temat piersi Julii. Trudno byłoby potraktować te słowa jako wypowiedź samego Saint-Preux; ich „nieprzystojność” jest zaskakująca. Pamiętajmy, że pisze to zakochany do młodej, niewinnej (jeszcze!) panny. Sentymentalne wywody na temat uczuć -i jędrność i opór66 (!). Wyjaśnić to można tylko wówczas, gdy uznać, że za słowami tymi stoi sam - bardzo dobrze doświadczony nie tylko w sztuce uwodzenia - autor spędzający życie jako protegowany kolejnych dam... Chyba żeby przyjąć, że Rousseau pragnął stworzyć nie tylko bohatera słabego charakteru, ale i lubieżnika, co zupełnie nie współgra z innymi sposobami przedstawiania go. Albo że widać tu ślad osiemnastowiecznego libertynizmu obyczajowego - zgoła niewspółgrającego z kolei z sentymentalizmem. Bez względu na to, jak wyglądały rzeczywiste relacje miłosne romantyków, a nawet na to, co niekiedy pojawiało się w ich intymnej korespondencji (Krasiński!), w literaturze romantycznej nie spotkamy podobnych wywodów. Kobiety zdają się tracić niektóre części ciała, zyskując anielskie skrzydła...

Warto zwrócić uwagę na dwa argumenty natury moralnej, które przytacza Saint-Preux jako przyczyny odmowy nawiązania romansu z Julią; po pierwsze - że bierze wynagrodzenie od jej ojca, a więc byłby podły, zdradzając swego pracodawcę. Tutaj pojawia się wywód „filozoficzny” na temat dwóch rodzajów honoru: „światowego”, wynikłego z opinii publicznej (ten lekceważy), oraz „płynącego z własnego dla siebie szacunku” i przynoszącego „uczucie wewnętrznego zadowolenia” - ten „wyrasta z odwiecznych prawd 66 Zachłanne i zuchwałe oczy wślizgują się bezkarnie pod wiązankę kwiatów; błądzą pod jedwabnymi sznurówkami i gazą i w ten sposób nieśmiała ręka odczuwa jędrność i opór.; nie doświadczany w rzeczywistości (cz. I, list /XXIII, s. 51). Por. Lkv.il avide et tćmeraire s’insinue impunćment sous les fleurs d9un bouąuet, il erre sous la chenille et la gazę, etfait sentir a la main la rćsistance ćlastiąue ąiCelle n’oserait ćprouver. Tłumaczenie (w ten sposób nieśmiała ręka wyczuwa jędrność i opór) odchodzi od tekstu Rousseau, który jest mniej dosadny [oko (...) pozwala ręce wyczuwać sprężystą jędrność, której ona nie ośmieliłaby się dotknąć; podkr. -MC-K].

47



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza tyzm (gdzie aspekt miłości erotycznej kochanków nie przekracza na ogół sta
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza odpowiedzialny byłby i Rousseau. Już nie tylko piękny opis cierpień miłosn
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza jąc inne więzy popełniłaś występek, jakiego nie przebacza ani miłość, ani,
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza Jedną ze „zbójeckich” lektur Gustawa, tak czy owak, mogła być, a raczej z
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza ną), opowiadającą o dziejach romansu Julii i jej preceptora, Saint--Preux.
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza właśnie myślał, mówiąc o „losach Heloisy”? Stawiając się w pozycji
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza iza... Istotnie, Julia jest silną i zdecydowaną Heloizą, a Saint-Preux -
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza w tym widzieć odmienną koncepcję miłości - namiętności (już
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza sów, ani „uwodzić przy pomocy nauki”61 (aluzja do Abelarda? Saint--Preux
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza melancholii” warte jest odnotowania: miała ona stać się ważną cechą
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza w ten sposób korzystny klimat z namiętności, tak gdzie indziej niebezpiecz
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza obowiązek (wynikający z rozumu, poczucia wartości itp.) jest tym, co zdaje
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza bowiem mamy „czułe serce”, „komunię dusz”, „wyroki niebios” -cały
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza uczucia nad rozumem: (...) przecież wiadomo, że rozwiązłe afekty psują tak
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza zji), z drugiej - na zwracaniu się do rozumu (dla którego harmonia i spokó
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza mięci). Jednak pamięć zwycięża; najpierw przyprawia Saint-Preux 0
Rousseau, ‘Nowa. Ne foiza postępują wbrew zasadom honoru (Tristan, Lancelot). Z drugiej -miłość
P6240098 Egznraia z fizyki I rok G. i K. Zestaw pytań nr 2 ^ yj^A_    j F. Nie da się

więcej podobnych podstron