4742459455

4742459455



Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 2 Analiza danych pomiarowych |

Wiadomości ogólne

1. Krótkie przypomnienie wiadomości na temat testów statystycznych

Hipotezy badawcze mogą dotyczyć:

•    Wartości badanych zmiennych, np. średni wiek osób chorych na pewną chorobę wynosi 55 lat;

•    Różnicy między cechami opisującymi badaną grupę (populację), np. lek A skuteczniej obniża ciśnienie krwi w porównaniu do leku B;

•    Zależności między badanymi zmiennymi, np. istnieje silna korelacja między ilością wypalanych dziennie papierosów a ryzykiem wystąpienia nowotworu płuc;

•    Rodzaju zależności badanych zmiennych, np. istnieje zależność liniowa pomiędzy wzrostem a wagą;

•    Oceny charakteru rozkładów zmiennych, np. rozkład prędkości chodu osób zdrowych jest rozkładem normalnym.

1.1. Weryfikacja hipotez statystycznych

Poniżej przedstawiono kroki, jakie należy wykonać przy przeprowadzaniu testów statystycznych.

1.    Sformułowanie hipotezy zerowej H0 oraz hipotezy alternatywnej f/x;

2.    Przyjęcie wartości poziomu istotności a;

3.    Dobranie testu, obliczenie jego wartości w oparciu o dane z próby;

4.    Wyznaczenie obszarów krytycznych przy ustalonym poziomie istotności;

5.    Podjęcie decyzji o odrzuceniu lub nie odrzuceniu hipotezy zerowej;

2. Przeprowadzanie testów statystycznych w STATISTICE 2.1 Prawdopodobieństwo p

Poziom prawdopodobieństwa p to nowe pojęcie, które pojawia się przy okazji weryfikacji hipotez statystycznych w programach do obliczeń statystycznych. Jest bardzo często mylone z poziomem istotności. Parametr ten jest najmniejszym poziomem istotności, przy którym wyliczona wartość testującej statystyki powoduje odrzucenie hipotezy zerowej. Nazywany jest poziomem prawdopodobieństwa p lub p-wartością. Aby wyraźnie rozróżnić p-wartość i poziom istotności:

•    Poziom istotności a to wartość stała, ustalona przed przeprowadzeniem testu;

•    Poziom prawdopodobieństwa p to zmienna losowa, funkcja zaobserwowanej testującej statystyki, przyjmuje różne wartości w zależności od próby i testu.

^Jeśli a >p, to na poziomie istotności a należy odrzucić hipotezę zerową. W przeciwnym wypadku, czyli gdy a <p, na poziomie istotności a nie ma podstaw do odrzucenie hipotezy zerowej. Porównanie tych dwóch parametrów jest bardzo wygodną metodą przy podejmowaniu decyzji na temat odrzucenia ^hipotezy zerowej.

Wartość p wyświetla się zawsze w tabelce z podsumowaniem wyniku przeprowadzonego testu.

Instrukcja do laboratorium



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1 Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 Analiza danych pomiarowych Laboratorium I:
Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 1 Analiza danych pomiarowych
Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 3 Analiza danych pomiarowych
Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 4 Analiza danych pomiarowych
Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 5 Analiza danych pomiarowych
Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 6 Analiza danych pomiarowych
Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 7 Analiza danych pomiarowych
Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 8 Analiza danych pomiarowych
Inżynieria biomedyczna, I rok, semestr letni 2013/2014 9 Analiza danych pomiarowych
Ekonometria (semestr letni 2013 — 2014) RPkPK 22. W firmie handlowej "Sprzedam Wszystko” analiz
RPk.PK 2 Ekonometria (semestr letni 2013 — 2014) 7.    W pewnej firmie analizowano zw
RPkPK i Ekonometria (semestr letni 2013 — 2014)Ekonometria. Zadania regresja prosta. 1.
RPkPK 3 Ekonometria (semestr letni 2013 — 2014) 14.    Prowadzono badania sprawdzając
Ekonometria (semestr letni 2013 — 2014) RPkPK 4 21. W firmie handlowej "Sprzedam Wszystko”
RPkPK 6 Ekonometria (semestr letni 2013 — 2014) 23. Poniżej zaprezentowane zostały reszty z zadania

więcej podobnych podstron