563843559

563843559



Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 - Strategia zarządzania ryzykiem

18.    Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 podlegają nadzorowi parlamentarnemu i politycznemu Ministerstw Spraw Zagranicznych trzech państw-darczyńców. Ponadto Komisja Obrachunkowa EFTA może prowadzić audyty zarządzania na poziomie krajowym, a także kontrolować wszystkie programy i projekty finansowane z Mechanizmu Finansowego EOG (art. 10.2 regulacji).

2.3.2 Państwa-beneflcjenci

19.    Na poziomie kraju, programu i projektu główna odpowiedzialność za ocenę i ograniczanie ryzyka spoczywa na odpowiednich instytucjach w państwach-beneficjentach (zob. pkt 3).

20.    Instytucje państw-beneficjentów na wszystkich szczeblach powinny zarządzać ryzykiem w swoich obszarach odpowiedzialności.

21.    Chociaż w regulacjach nie zaproponowano jednolitego podejścia metodologicznego, państwa mają do dyspozycji szereg dodatkowych zasobów: wytyczne dotyczące ich własnego sektora publicznego; proces opisany na rysunku 2; Podręcznik Operatora Programu, w którym przedstawiono ramy zarządzania opartego na rezultatach, ocenę i ograniczanie ryzyka; oraz podręcznik dotyczący wyników i zarządzania1 ryzykiem, w którym znajdują się dalsze wytyczne metodologiczne.

3 PODEJŚCIE DO ZARZĄDZANIA RYZYKIEM

22.    Proces zarządzania ryzykiem przedstawiono na rysunku 2. Opiera się on na ogólnie stosowanych zasadach zarządzania ryzykiem i jest dostosowany do różnych poziomów Mechanizmów Finansowych, które określono powyżej.

Rysunek 2: Proces zarządzania ryzykiem

Krok

Główne działania

1. Określenie rezultatów, które należy osiągnąć.

•    W odniesieniu do Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

•    Pod względem wyników (dwustronnych) programu.

2. Identyfikacja kluczowych czynników sukcesu (założeń).

• Ocenienie podstawowych kluczowych czynników sukcesu, co pomoże ustalić w odniesieniu do każdej kategorii, czy stanowi ona ryzyko dla osiągnięcia rezultatów.

3. Identyfikacja ryzyka.

Zastosowanie standardowych kategorii ryzyka2 w odniesieniu do poziomów programu.

Przeprowadzanie przeglądu sprawozdań i angażowanie się w dialog z państwami-beneficjentami w celu określenia ryzyka. Krajowe i lokalne podmioty posiadają szczegółowe informacje na temat ryzyka związanego z realizacją programów i ogólnego portfolio w każdym kraju.

4. Przeanalizowanie i

uszeregowanie ryzyka pod względem

prawdopodobieństwa i

• Ocenienie ryzyka zarówno pod względem prawdopodobieństwa, jak i skutków przy użyciu informacji jakościowych i danych ilościowych.

-6-

1

   Dostępny w 2013 r.

2

   Jak razie stosuje się następujące kategorie ryzyka: (i) polityka i polityki; (ii) zarządzanie; (iii) kwestie korupcji/zamówień publicznych; (iv) wartości społeczno-kulturalne, mniejszości, Romowie, prawa człowieka; (v) kwestie finansowe / powiernicze; (vi) kwestie gospodarcze; (vii) kwestie środowiska i klimatu; (viii) kwestie techniczne / technologiczne; (ix) rola partnerów programu z państw-darczyńców i partnerów projektu.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 - Strategia zarządzania ryz
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014-Strategia zarządzania ryzyk
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 - Strategia zarządzania ryz
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 - Strategia zarządzania ryz
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 - Strategia zarządzania ryz
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014-Strategia zarządzania ryzyk
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 - Strategia zarządzania ryz
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 - Strategia zarządzania
Strategia zarządzania ryzykiem Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy na lata
22 (806) 22 Elżbieta Kawecka- Wyrzykowska Tabela 2. Założenia perspektywy finansowej na lata 2007-20
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na SI grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTON S.A. SKON
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na SI grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTON S.A. (d)S
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTO, S.A. Fis
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na SI grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTON S.A.1.1.5
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na 31 grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTON SA. •
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na SI grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTON S.A. •
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na SI grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTON S.A. Skon
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na SI grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTON S.A. •
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe na SI grudnia 2014 r. Grupa Kapitałowa BIOTON S.A. (b)

więcej podobnych podstron