5673056627

5673056627



BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU    wl str. 17

System informacji marketingowej w polskich przedsiębiorstwach

W 1994 roku przeprowadzono badania ankietowe na próbie 150 przedsiębiorstw zlokalizowanych na terenie ówczesnego województwa katowickiego. Celem tych badali była diagnoza stanu MSI w różnych typach przedsiębiorstw.

Wyniki badań ujawniły, że potrzeby informacyjne zależą od wielkości przedsiębiorstwa oraz od zasięgu jego oddziaływania. Firmy wykorzystują przede wszystkim własne wewnętrzne źródła informacji. Połowa firm wykorzystuje w swoim MSI informacje ze źródeł zewnętrznych. Prawie 2/3 firm prowadzi badania bezpośrednie we własnym zakresie, a tylko 1/4 zleca wykonanie tego typu badań wyspecjalizowanym agencjom.

Za najważniejsze przy podejmowaniu decyzji marketingowych badani uznali informacje o rynku i jego uczestnikach.

Co najmniej w połowie przedsiębiorstw badania marketingowe w zakresie analizy cen, analizy warunków sprzedaży, analizy istniejących aktów prawnych oraz działań konkurentów prowadzone są stale, bardzo często lub często. Najrzadziej podejmowane są badania oceniające skuteczność działań promocyjnych. Prawie 3/4 firm jest zdania, że badania marketingowe są potrzebne.

Porównując wyniki omówionych wyżej badań z badaniami prowadzonymi w 1991 roku wśród 152 małych i średnich firm budowlanych na kielecczyźnie, można stwierdzić, że zainteresowanie informacją wzrosło. W 1991 tylko ok. 50 % ankietowanych odpowiedziało na pytanie dotyczące sposobów zdobywania informacji o rynku. Badania marketingowe we własnym zakresie prowadziło wówczas mniej niż 5% badanych firm. a głównym źródłem informacji dla ok. 90% respondentów były środki masowego przekazu (głównie prasa).

Waga informacji w procesie podejmowania decyzji bardzo szybko rośnie. Wprawdzie badania marketingowe nie znajdują jeszcze należytego miejsca w MSI w przedsiębiorstwach, a sam MSI jest często niekompletny, jednak obserwuje się ogólne przychylne nastawienie do badań marketingowych. Pozwala to przypuszczać, że mechanizm rynkowy uruchomi działania w zakresie budowy MSI w polskich firmach.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU    wl str. 13 Marketingowe systemy
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU wl str. 11. BADANIA MARKETINGOWE A PODEJMOWANIE DECYZJI Przesła
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU    wl str. 10 Etyka związana z prowadzonymi
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU wl str. 3 Dlaczego tak często lekceważy się badania marketingow
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU wl str. 4 Dane i informacje marketingowe Informacje marketingow
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU wl str. 5 Informacje, którymi dysponuje dana firma, mogą być tr
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU wl str. 6 Rozwój praktyki i teorii badań marketingowych Trocką
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU wl str. 9 4.    Miejscowe gazety i radiostacje c
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU w2 str. 1 2. PROJEKTOWANIE BADAŃ MARKETINGOWYCH Jak sformu
BADANIA MARKETINGOWE I ANALIZA RYNKU w2 str. 12 2 Określenie jednostki próby Ustalenie podstawowej

więcej podobnych podstron