5673850391

5673850391



Teresa Kroi

„Wędrując ku dorosłości”

Wychowanie do życia w rodzinie

Program nauczania dla klas V-VI szkoły podstawowej

Wprowadzenie

Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich [...] System oświaty zapewnia w szczególności [...] wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

Nauczyciele wychowania do życia w rodzinie, kierując się zasadą pomocniczości, realizują zawartą w preambule Ustawy o systemie oświaty misję szkoły; zaś sam przedmiot - jego podstawa programowa - kompatybilnie wpisuje się w program profilaktyczny i wychowawczy każdej placówki oświatowej.

Program „Wędrując ku dorosłości”, przeznaczony do realizacji przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie w klasach V i VI (II etap edukacyjny), jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012 roku, poz. 977).

Natomiast konstrukcja programu „Wędrując ku dorosłości” wyczerpuje wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r. poz. 752).

Zajęcia szkolne a prawa rodziców

Wprowadzenie do szkół przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie jest wynikiem delegacji (art. 4 ust. 1) Ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. z 1993 r. Nr 17 poz. 78 z późn. zm.). W odróżnieniu od innych przedmiotów szkolnych, specyfika tych zajęć polega na tym, że są one obligatoryjne dla resortu edukacji (za wprowadzenie i realizację zajęć odpowiedzialny jest dyrektor szkoły), natomiast nie są obowiązkowe dla ucznia.

Dobrowolność udziału w lekcjach wychowania do życia w rodzinie wynika z respektowania prawa rodziców jako pierwszych i najważniejszych wychowawców swoich dzieci. Ten szczególny status rodziny jest konsekwencją funkcjonującego w Rzeczypospolitej Polskiej porządku konstytucyjnego. Konstytucja gwarantuje rodzicom prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami (art. 48 ust. 1; art. 53 ust. 3). Umocowanie pozycji rodziców uwzględniają również dokumenty międzynarodowe, m.in. art. 26 ust. 3 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wędrując * ku dorosłości Wychowanie do życia w rodzinie
I KLASAWędrując v 2ku dorosłości Wychowanie do życia w rodzinie
Teresa Król WĘDRUJĄC ‘“DOROSŁOŚCI Wychowanie do życia w rodzinieSCENARIUSZELEKCJI i
BOŻENA STRZEMIECZNA MOJEDORASTANIE Wychowanie do życia w rodzinie ZESZYT UCZNIA SZKOŁA PODSTAWOWA
mechanik 311504 - wstęp do projektowania WKiŁ wychowanie do życia w rodzinie DKW 0415-1/02 Dla
Wyższa Szkoła Bankowa w Opolu _Y szkolny, oligofrenopedagog, nauczyciel wychowania do życia w rodzin
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE OPIS STUDIÓW: Studia przeznaczone dla absolwentów szkół wyższych, z
5 311504 wychowanie do życia w rodzinie DKW 0415-1/02 Dla nauczyciela! Wychowanie
WĘDRUJĄCKUDOROSŁOŚCI Wychowanie do życia w rodzinie PODRĘCZNIK r Cl Rubikon SZKOŁA
7 Nazwa przedmiotu Podstawy wychowania do życia w rodzinie Prowadzący zajęcia mgr Barbara
REKRUTACJA TRWA! Zapraszamy na kierunki: Wychowanie do życia w rodzinie Język
Procedura zwalniania uczniów z zajęć wychowania do życia w rodzinie 1.    Uczeń ma
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE TECHNIKUM ŁĄCZNOŚCI W GDAŃSKU

więcej podobnych podstron