5755074053

5755074053



Bezpieczeństwo informacyjne Polski a walka informacyjna 453

szenia rangi informacji (niezależnie od sposobu i medium jej przechowywania, przetwarzania i przesyłania) we współczesnym świecie”12.

Postęp w teleinformatyce sprawił, że piąty wymiar konfrontacji, którym jest cyberprzestrzeń, nie tylko przyczynia się do rozwoju podmiotów państwowych (pozapaństwowych) czy jednostki, ale jest również źródłem poważnych zagrożeń dla ich bezpieczeństwa.

Należy zaznaczyć, że bezpieczeństwa informacyjnego państwa nie można odnosić wyłącznie do bezpieczeństwa w przestrzeni technicznej, pomijając przestrzeń osobową. Podejście takie stanowi duże uproszczenie i jest źródłem rzeczywistych zagrożeń dla informacji. Zbudowanie bezpiecznego systemu ochrony informacji jest praktycznie niemożliwe, najsłabszym ogniwem w każdym systemie jest bowiem człowiek. W związku z tym utrzymanie bezpieczeństwa państwa w aspekcie informacyjnym powinno opierać się na następujących przesłankach13:

1)    zwiększanie ochrony własnych systemów informacyjnych,

2)    stała ocena słabości systemów informacyjnych potencjalnych przeciwników, w tym takie działania, jak możliwości wtargnięcia do ich systemów,

3)    przygotowanie możliwych form odpowiedzi na atak, w tym z wykorzystaniem zarówno informacyjnych, jak i konwencjonalnych (wojskowych) środków rażenia,

4)    rozwijanie metod szacowania poniesionych i/lub zadanych zniszczeń (strat in for macyj nych).

Dlatego właściwe skonstruowany system ochrony, wsparty rozwiązaniami prawno-organizacyjnymi, przestrzeganiem zasad określonych przez politykę bezpieczeństwa informacyjnego, pozwala na realizację funkcji wewnętrznej i zewnętrznej przez państwo.

„Bezpieczeństwo narodowe państw jest coraz bardziej uzależnione od sprawności funkcjonowania infrastruktury informacyjnej (w tym infrastruktury teleinformatycznej). Jej załamanie może spowodować katastrofę, której rozmiar jest z każdym rokiem coraz większy. Groźbę takiego rozwoju wydarzeń stwarzają zarówno skomplikowany charakter powiązań funkcjonalnych i sprzężeń wewnętrznych infrastruktury informacyjnej państwa, jak i lawinowy rozwój teleinformatyki. W ocenie wielu specjalistów, załamanie się funkcjonowania infrastruktury informacyjnej (w tym infrastruktury teleinformatycznej) państwa

12    M. Madej, Rewolucja informatyczna - istota, przejawy oraz wpływ na postrzeganie bezpieczeństwa państw i systemu międzynarodowego, w: Bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa, red. M. Madej, M. Terlikowski, Wydawnictwo PISM, Warszawa 2009, s. 18-19.

13    Zagrożenia dla bezpieczeństwa informacyjnego państwa (identyfikacja, analiza zagrożeń i ryzyka). Raport z badań, t. 2, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2004, s. 109.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
scan0040 (6) Informacja Niezależnie od układu utrzymywania prędkości, sprawdzać prędkość maksymalną
przedsięwzięć realizowanych metodą projektów, w tym także projektów informatycznych, niezależnie od
50 Jecie Polskiej Radiolokacji użytkownika wszystkich wykonanych u siebie urządzeń. Niezależnie od
Bezpieczeństwo informacyjne Polski a walka informacyjna 457 Tabela 4. Ukierunkowanie walki
Bezpieczeństwo informacyjne Polski a walka informacyjna 459 5)    powszechne
Bezpieczeństwo informacyjne Polski a walka informacyjna 461 2) zagrożenia zewnętrzne to: działalność
Bezpieczeństwo informacyjne Polski a walka informacyjna 463 16.    Wojtaszczyk K. A.,
Bezpieczeństwo informacyjne Polski a walka informacyjna 449 -    wola przetrwania,
Bezpieczeństwo informacyjne Polski a walka informacyjna 451 zasobów ludzkich, materiałowych i progra
Bezpieczeństwo informacyjne Polski a walka informacyjna 455 5. Polska Walka informacyjna to
IV. TECHNIKA, TECHNOLOGIE I BEZPIECZEŃSTWO INFORMATYCZNE 161 Folia zabezpieczająca znajduje się na p
IV. TECHNIKA, TECHNOLOGIE I BEZPIECZEŃSTWO INFORMATYCZNE 157 Fot. 9. Znaki wodne na przedwojennych p
Zagrożenia bezpieczeństwa informacyjnego Polski

więcej podobnych podstron