5792344079

5792344079



10

przymiotnikową kultura cielesna, które jednoznacznie definiowało, że idzie tu o cielesną istotę człowieka45.

W podsumowaniu tej części rozważań należy stwierdzić, że na ziemiach polskich pod zaborami w XIX w. tylko wąskie elity intelektualne używały pojęcia kultura fizyczna. Wśród pozostałych warstw społecznych prawdopodobnie określenie to nie było znane. Kwerenda piśmiennictwa wykazała, ze terminem kultura fizyczna zaczęto posługiwać się częściej dopiero w pierwszych latach XX wieku. Odnajdujemy je na łamach warszawskiego „Ruchu”46 i „Przeglądu Sportowego”47, w lwowskim: „Wędrowcu”48, „Rodzinie i Szkole”49 oraz „Strzelcu”50, w krakowskich „Nowościach Ilustrowanych”51 i w sprawozdaniu AZS za

45    Oceniając niemieckojęzyczną książkę dotyczą kultuiy fizycznej polski recenzent zanotował: „Szkoła jest wadliwa, gdyż zwraca się w niej za mało uwagi na pielęgnowanie ciała i rozwój fizyczny w stosunku do rozwoju umysłowego. A wobec braku dobrej woli w tym kierunku u szerokich warstw społecznych, szkoła jest najważniejszą i prawie jedyna insty tucja, powołaną do krzewienia kultury ciała”, za: E. Leupolt, Nauczyciel jako wzór kultury' ciała. ..Muzeum" 1909, t. II, s. 338; Podobnie ujmował zagadnienie W. Kozłowski pisząc: „Kultura cielesna jest bezwarunkowo podstawą prawidłowej działalności ducha, a wpływając na poprawę zdrowia ogółu, stanowi jedno z najważniejszy ch zagadnień społecznych", za: W. Kozłowski. Wartość kultury cielesnej. „Ruch" 1909, nr 4. s. 41: J. Ryssel pisał: „Kultura cielesna jest rzeczywiście niezawodnym środkiem doskonalenia rasy", za: J. Ryssel. Kultura ciała a zdrowie. „Ruch" 1911. nr 24. s. 267: W sprawie wychowania fizycznego amery kańskich studentów wyjaśniano: „Po wszystkich wielkich wszechnicach prowadzi się osobny kurs kultury cielesnej i higieny, obowiązujący wszy stkich słuchaczy pierwszego roku. bez w zględu na pleć", za: Kształcenie fizyczne amerykańskiego studenta, „Ruch" 1909. nr 23, s. 241: „Pod mianem kultury cielesnej w szkole rozumieć należy całokształt zdrowia cielesnego, kształcenia cielesnego i uśw iadamiania co do odnośnych zasad", za: Zjazd wszechziemski o kulturze cielesnej. „Ruch" 1911, nr 20, s. 215.

46    E. Piasecki. Piłka nożna polska, „Ruch" 1906, nr 14-17, s. 11: Kultura fizyczna a prasa codzienna, „Ruch" 1908. nr 16, s. 177: Gimnastyka a wojskowość, „Ruch" 1909. nr 1, s. 16: Sport i kultura, „Ruch" 1911, nr 8, s. 85.

47    Sport w roku 1912. „Przegląd Sportowy" 1913. nr 1. s. 21.

48    J. Gluziński. Sport i kultura fizyczna a literatura miłosna. „Wędrowiec" 1912, nr 7, s. 155.

49    Kultura fizyczna w Japonii, „Rodzina i Szkoła" 1912, nr 17, s. 270.

50    [J. Piłsudski] j.. Nasze wychowanie wojskowe... Strzelec" 1914. nr 2, s. 35. Piłsudski nie definiował w swoim artykule obszaru pojęciowego „kultury’ fizycznej młodzieży ”, lecz specyfikował ją w kontekście polskich przygotowań wojskowo-mepodleglościowych poprzedzających wybuch I wojny światowej. W tych przełomowych czasach pisał: „Jeśli wytworzyć w szeregach naszych trwały ideowy stosunek do sprawy, określający służbę wojskową jako pow inność ciągłą, nieustającą aż do chwili realizacji naszych dążeń, bez względu na przemijające komplikacje osobiste i życiowe, to wypełnimy ważny punkt programu wychowawczego, przygotowując jednocześnie materiał ochotniczy do stanu całkowitej rozporządzalności, koniecznej na wojnie. Zaś dokonamy reszty stosując w naszej praktyce szkolnej żelazną karność i dyscy plinę, pojętą nie jako środek, lecz jako cel zamknięty i skończony w sobie: dbając o wewnętrzne zżycie się szeregów między sobą. jako też podkomendnych i przełożonych; dbając o kulturę fizyczną młodzieży'; zwalczając neurastenię, chorobliwy krytycyzm i warcholstwo, budząc instynkt żołnierskiej lojalności, budząc tęsknotę do siły i tężyzny wojennej; nie zaniedbując żadnej sposobności, by wytłumaczyć żołnierzom wewnętrzną, ideową treść naszych zasad służbowych; zwracając na wykładach i ćwiczeniach uwagę i kładąc ustawicznie nacisk na moralne zjawiska i prawa wojny”; Piłsudski często używał określenia kultura: „praca kulturalna" (1906), „kultura ogólnonarodowa" (1908), „kultura psychiczna” (1914). „państwowa kultura", „kultura apaństwowa". „państwowa kultura polska" (1917), „kultura mego narodu", „kulturalny wyścig", „zapasy o pierwszeństwo w dziedzinie organizacji i kultury", „kulturalne zmagania" (1919), „dzieje ludzkie, w całych tysiącleciach, wszystko to. co nazywamy kulturą, są właściwie przetworem tego ludzkiego żywiołu, człowieczej pracy” (1924), „kultura myślowa", „kultura polityczna", „kultura codziennego życia”, „kultura polska" (1925). „kultura społeczeństwa" (1931). D. Dudek. Nieznany artykuł Józefa Piłsudskiego. „Przegląd Historyczny" 1995, z. 3-4, s. 369; Tenże, Józef Piłsudski o kulturze fizycznej młodzieży'. „Kultura Fizyczna" 1997, nr 5-6, s. 1: Zob. komentarze i dyskusje: J. Gaj. Na marginesie artykułu Witolda Rekowskiego pt. „Kultura fizyczna a nauka.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
20112 ullman181 (2) 5 JĘZYK RAZ DANYCH SOL5.10.4. Negacja warstwowa Zapytania, które stanowią defini
jednoznacznie stwierdzić, że odnotowane tu olbrzymie wahania nie mogą być uzasadniane tylko znaczącą
DSC07016 IM Słowo królewskie „terminował lata, lata...") wskazywałby, że idzie tu o świadome
DSC07016 IM Słowo królewskie „terminował lata, lata...") wskazywałby, że idzie tu o świadome
Kultura i sztuka w dobie multimediów. definiuje pojęcia i charakteryzuje zjawiska związane ze sztuką
skanowanie0009 donald, jak i wizjoner nowego odrodzenia człowieka, które przynieść ma ze sobą kultur
2010 10 20;24;522 16 KULTURA wości, „kulturze11 przeciwstawioną. Fakt, że coś przeżywamy jako nasze
2010 10 20;24;522 16 KULTURA wości, „kulturze" przeciwstawioną. Fakt, że coś przeżywamy jako n
220 J. KOPCEWICZ [10] nio, nie ma konkretnych danych, które by wskazywały, że łodyga i liście
CCF20111211022 (2) 26 KULTURA POPULARNA 2010 NR >:rt: młodzi i media jest niemal jednoznacz
Kultura nie doczekała się do dziś jednoznacznej definicji. W latach pięćdziesiątych A.L. Kroeber i C
M Feld TBM467 10.7. Możliwości obróbki części klasy dźwignia467 Oprócz korzyści, które wynikają z te
MAŁŻEŃSTWO "Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę
Edukacyjny wymiar turystyki kulturowej 11 Choć w dokumencie tym trudno doszukać się jednoznacznej de
Obraz01 (10) • Przymierze poezji ze wsią ■ ciu wiejskim. Stąd też jej szczególna pozycja w niniejszy

więcej podobnych podstron