5792344230

5792344230



Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł

§ 7. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom:

1)    łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub

2)    co najmniej 5-minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

§ 8. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

§ 9. 1. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Istniejące w dniu wejścia w życie rozporządzenia stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe powinny być dostosowane do wymagań określonych w rozporządzeniu nie później niż w ciągu 2 lat od dnia jego wejścia w życie, z wyjątkiem pkt 5.1 lit. f) i g) załącznika do rozporządzenia, które dotyczą nowo tworzonych stanowisk pracy.

ZAŁĄCZNIK do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ (Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998 r.)

MINIMALNE WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY ORAZ ERGONOMII, JAKIE POWINNY SPEŁNIAĆ STANOWISKA PRACY WYPOSAŻONE W MONITORY EKRANOWE

1.    Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika.

2.    1. Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:

a)    znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,

b)    obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności,

c)    jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,

d)    regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120° - po 60° w obu kierunkach,

e)    ekran monitora powinien być pokryty warstwą anty odbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr.

2. 2. W razie potrzeby wynikającej z indywidualnych cech antropometrycznych pracownika, powinna być użyta oddzielna podstawa monitora lub regulowany stół.

2.    3. Ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.

3.    1. Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy.

3. 2. Konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy. Klawiatura powinna posiadać w szczególności:

a)    możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0-15°,

b)    odpowiednią wysokość - przy spełnieniu warunku, aby wysokość środkowego rzędu klawiszy alfanumerycznych z literami A, S..., licząc od płaszczyzny stołu, nie przekraczała 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury.

3.    3. Powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.

4.    1. Konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury.

4. 2. Szerokość i głębokość stołu powinna zapewniać:

a)    wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposażenia stanowiska i wykonywania czynności związanych z rodzajem pracy,

b)    ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu,

c)    ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, to jest w zasięgu jego kończyn górnych, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.

4. 3. Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna być taka, aby zapewniała: a) naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,

Laboratorium Ergonomii i Kształtowania Środowiska Pracy



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzesełWybór z tablic antropometrycznych(wielkości liniowe podan
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł Laboratorium Ergonomii i Kształtowania Środowiska Pracy
ZAŁĄCZNIK 4Instrukcja BHP - Stanowisko badawcze: Ocena ergonomiczności różnych typów krzeseł.Opis
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł 1.    Teza badawcza Krzesło powinno być t
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł 8. Zestawienie wyników badań Tabela 3. Zestawienie
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł b)    odpowiedni kąt obserwacji ekranu
Rysunek1 DZIAŁ I Przepisy ogólne Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higien
Pom higien sanitarne POMIESZCZENIA I URZĄDZENIA HIGIENICZNOSANITARNE Pracodawca jest obowiązany zape
Ocena ergonomie ivch typów krzeseł Szkice wymiarowe do tablic antropometrycznych -159
Ocena eraonomlczności różnych typów krzeseł
Slajd62 2 Zaangażowanie kierownictwa w bhp Ponadto pracodawca jest obowiązany przekazywać pracowniko
Przepisy prawne obowiązki pracodawcy Ogólne przepisy bhp § 44.1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić
<• ELOKOn Art. 2374. § 1. Pracodawca jest obowiązany zaznajamiać pracowników z przepisami i zasad
CCF20091027016 Bogdan Raczkowski - BHP w praktyce Rozdział 3 Pracodawca jest obowiązany zapewnić do
Rozdział 9. Pierwsza pomoc i ochrona przeciwpożarowa. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom
Slajd63 2 Zaangażowanie kierownictwa w bhp Pracodawca jest obowiązany również: 1} zapewnić środki ni

więcej podobnych podstron