5792344231

5792344231



Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł

b)    odpowiedni kąt obserwacji ekranu monitora w zakresie 20°-50° w dół (licząc od linii poziomej na wysokości oczu pracownika do linii poprowadzonej od jego oczu do środka ekranu), przy czym górna krawędź ekranu monitora nie powinna znajdować się powyżej oczu pracownika,

c)    odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu.

4.    4. Powierzchnia blatu stołu powinna być matowa, najlepiej barwy jasnej.

5.    1. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:

a)    dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,

b)    wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,

c)    regulację wysokości siedziska w zakresie 400-500 mm, licząc od podłogi,

d)    regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,

e)    wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,

f)    możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,

g)    podłokietniki.

5.    2. Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.

6.    1. Jeśli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokument, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika.

6.    2. Uchwyt na dokument powinien znajdować się przed pracownikiem - między ekranem monitora i klawiaturą - lub w innym miejscu - w pozycji minimalizującej uciążliwe ruchy głowy i oczu.

7.    1. Na życzenie pracownika, a także gdy wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze, stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.

7. 2. Podnóżek powinien mieć kąt pochylenia w zakresie 0°-15°, a jego wysokość powinna być dostosowana do potrzeb wynikających z cech antropometrycznych pracownika.

7.    3. Powierzchnia podnóżka nie powinna być śliska, a sam podnóżek nie powinien przesuwać się po podłodze podczas używania.

8. 1. Stanowisko pracy powinno być tak zaprojektowane, aby pracownik miał zapewnioną dostateczną przestrzeń pracy, pozwalającą na umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych.

8. 2. Stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy powinno być tak usytuowane w pomieszczeniu, aby zapewniało pracownikowi swobodny dostęp do tego stanowiska. Odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m, a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora - co najmniej 0,8 m.

8.    3. Odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400-750 mm.

9.    1. Oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej, a szczególnie:

a)    poziom natężenia oświetlenia powinien spełniać wymagania określone w Polskich Normach,

b)    należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu monitora, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie żaluzji lub zasłon w oknach.

9.    2. Dopuszcza się stosowanie opraw oświetlenia miejscowego, pod warunkiem że będą to oprawy nie powodujące olśnienia.

10.    Przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a także przy planowaniu wykonywania zadań z użyciem ekranu monitora pracodawca powinien uwzględniać w szczególności następujące wymagania:

a)    oprogramowanie powinno odpowiadać zadaniu przewidzianemu do wykonania,

b)    oprogramowanie powinno być łatwe w użyciu oraz dostosowane do poziomu wiedzy i (lub) doświadczenia pracownika,

c)    systemy komputerowe muszą zapewniać przekazywanie pracownikom informacji zwrotnej o ich działaniu,

d)    systemy komputerowe muszą gwarantować wyświetlanie informacji w formie i tempie odpowiednich dla pracownika,

e)    bez wiedzy pracownika nie można dokonywać kontroli jakościowej i ilościowej jego pracy,

f)    przy tworzeniu oprogramowania i przetwarzaniu danych powinny być stosowane zasady ergonomii.

11.    1. Wilgotność względna powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy z monitorami ekranowymi nie powinna być mniejsza niż 40%.

11. 2. Wymagania dotyczące najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, w tym dotyczące poziomu hałasu oraz promieniowania, określają odrębne przepisy i Polskie Normy.

Laboratorium Ergonomii i Kształtowania Środowiska Pracy



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzesełWybór z tablic antropometrycznych(wielkości liniowe podan
ZAŁĄCZNIK 4Instrukcja BHP - Stanowisko badawcze: Ocena ergonomiczności różnych typów krzeseł.Opis
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł 1.    Teza badawcza Krzesło powinno być t
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł 8. Zestawienie wyników badań Tabela 3. Zestawienie
Ocena ergonomicznosci rożnych typów krzeseł § 7. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom: 1)
Ocena ergonomie ivch typów krzeseł Szkice wymiarowe do tablic antropometrycznych -159
Ocena eraonomlczności różnych typów krzeseł
image012 Rys. 5. Kształty rowków spawalniczych Rys. 6. Spoiny pachwinowe różnych typów
Skanuj1 Budowa i właściwości hemoglobiny Rys. Porównanie krzywych dysocjacji tlenu dla różnych typó
SNC00473 (2) pzników zbrojarskich z izolacją cieplną różnych typów i szkic ic
Image570 —    mały zakres temperatur pracy, —    mały kąt obserwacji,
Image586 Na rysunku 4.781 przedstawiono diagramy Bergerona dla różnych typów bramek TTL. Dołączenie
IMG76 Treponema pallidum -    adhezja - do różnych typów komórek, interakcja z

więcej podobnych podstron