5820573924

5820573924



11


Wprowadzenie

być przymierze nowe ustanowione przez Jezusa Chrystusa. Tak ujęty Stary Testament jest także proroctwem dla Nowego. Śmierć Abla, ofiara baranka paschalnego zapowiada śmierć Jezusa; pokolenie Jafeta zapowiada pogan, którzy wejdy do Kościoła, czyli do dziedzictwa Sema, narodu wybranego.

Następne rozdziały (31-42a) pierwszej części trudniej podporządkować jakiemuś ogólnemu układowi. Rousseau, za którym idę w analizie struktury utworu, nazwał tę część „Wcielenie Syna Bożego i jego dzieło zbawcze”19. Wydaje się, że Ireneusz odpowiada na pytania, dlaczego konieczne było wcielenie Syna Bożego (31) i dlaczego narodził się z Dziewicy (32). Adam zrodzony z dziewiczej ziemi i ducha Bożego zapowiadał drugiego Adama, Chrystusa. Pierwszy Adam miał u boku Ewę, dziewicę nieposłuszny, nowy Adam Chrystus rodzi się z drugiej Ewy, Maryi, dziewicy posłusznej (33a). Innym pytaniem jest, dlaczego śmierć Syna Bożego nastypiła na krzyżu? Możemy znów porównać wypowiedzi Ireneusza o rajskim drzewie nieposłuszeństwa pierwszego Adama i drzewie krzyżowym posłuszeństwa aż do śmierci drugiego Adama, Chrystusa (33b-34a). Drugy przesłanky dla krzyża jako narzędzia śmierci Chrystusa jest jego kształt niewidzialnie zaznaczony w dziele stworzenia, przez stwórczy Logos, ogarniajycy cztery kierunki w świecie (34b). Następnie Ireneusz ukazuje, jak Syn Abrahama i Syn Dawida zrealizował w swoim wcieleniu dane im obietnice: Abrahamowi, że jego pokolenie będzie jaśnieć jak gwiazdy na niebie (35) i Dawidowi, że będzie to potomek z „jego łona” (36). Syn Boży jako Syn Człowieczy identyfikujyc się całkowicie z ludzkościy przyjył na siebie nasze grzechy aż po śmierć i zmartwychwstanie (37-38). Tym samym Syn Boży przyjył prawdziwie człowieczeństwo, a tak jak jego śmierć była prawdziwa tak i narodzenie (38b-39). W ten sposób Syn Boży stajyc się człowiekiem doprowadził człowieka do wspólnoty z Bogiem (40). Na koniec tej części Ireneusz krótko wspomina o wylaniu Ducha Świętego na ludzi i powstaniu w ten sposób Kościoła (41), przez co Bóg doprowadził pokolenie Jafeta, czyli pogan, do Kościoła (42a). Ten przeglyd treści Wykładu Ireneusza ukazuje wewnętrzny zwartość treści i logikę wywodów. W ten sposób biskup Lyonu wyłożył także istotne elementy nauczania kościelnego. Z pewnościy taki był również schemat katechetycznego nauczania. Brak ujęcia dydaktycznego, brak zagadnień moralnych, zachęty do nawrócenia, co wchodziło zawsze w skład katechezy chrzcielnej. Jest to raczej ujęcie teoretyczne, w którym chrystologia i soteriologia zostały wysunięte na plan pierwszy20.

19    Por. Rousseau 63.

20    Por. Houssiau 11.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
7. Zagadnienie ustanowienia Kościoła przez Jezusa Chrystusa. Królestwo Boże w nauczaniu Jezusa
WprowadzenieRozdział 11, Wprowadzenie1.1. Charakterystyka Wykonawcy W ramach przeprowadzonej przez
42 PORÓWNANIE WYZNAN 58-59 duchownych ofiar przyjemnych Bogu przez Jezusa Chrystusa. Ale wy jesteści
829 ZBAWCZY CZYN JEZUSA CHRYSTUSA wieku to, oo najistotniejsze. Jest to doświadczenie bardzo subiekt
829 ZBAWCZY CZYN JEZUSA CHRYSTUSA wieku to, co najistotniejsze. Jest to doświadczenie bardzo subiekt
ZBAWCZY CZYN JEZUSA CHRYSTUSA 831 taką. jaką ona jest (tajemnica zła), i radykalna niemożność natury
img011 11 1. Wprowadzenie Rys. 1.1. Wprowadzony do komputera obraz może być rozważany jako podlegają
74804 ScanImage004 (11) WPROWADZENIEsa# mf &ms && vss& om Wybór najlepszego algorytm
ScannedImage 11 mogły być niczym innym jak tylko dobrowolnymi darami ofiarowywanymi przez władców po

więcej podobnych podstron