5826504052

5826504052



l.3.Tematyka

Tematem jest to, co stanowi zasadniczą, podstawową myśl pracy, utworu, dzieła. Tematyka pracy powinna odpowiadać zainteresowaniom studenta, odpowiadać jego psychice i uzdolnieniom. Student może sam sprecyzować temat, jak i również skorzystać z propozycji nauczyciela akademickiego, którego wybrał za promotora [15,23]. Jednocześnie dyplomant powinien zdawać sobie sprawę, z trudności (lecz do pokonania) jakie napotka w trakcie pisania pracy. Świadomość ich istnienia nie powinna zniechęcać, a przeciwnie pomnażać chęci sprostowania wymogom. Dyplomantowi powinno towarzyszyć w trakcie pisania pracy poczucie zadowolenia i satysfakcji, że przyczynia się do wyjaśnienia jakiegoś zagadnienia naukowego w pielęgniarstwie.

Tytuł i tematyka pracy wynikać może także z oczytania studenta w literaturze przedmiotu, umiejętności obserwacji określonych zdarzeń medycznych czy z zainteresowania określonym problemem. Temat pracy powinien zawierać jasno określony przedmiot badań [15,23]. Międzynarodowa Rada Pielęgniarek (ICN) uznaje badania w pielęgniarstwie za integralną część praktyki pielęgniarskiej. Przedmiotem badań może być system opieki pielęgniarskiej, kształcenie pielęgniarek, polityka na rzecz zdrowia i edukacji zdrowotnej, historia zawodu. Stąd tematyka prac licencjackich w pielęgniarstwie może dotyczyć wielu obszarów, np:

•    Opis sytuacji zdrowotnej pacjenta. Opracowania te w piśmiennictwie lekarskim są zwane pracami kazuistycznymi (opisami przypadku); w piśmiennictwie pedagogicznym, psychologicznym, socjologicznym, pielęgniarskim - studium indywidualnego przypadku. Praca z tego zakresu tematycznego powinna obejmować: rozpoznanie lekarskie, wywiad dotyczący historii choroby, badania fizykalnego, badań dodatkowych oraz omówienia stanu fizycznego (biologicznego), psychicznego i społecznego, następnie sytuacji rodzinnej i społecznej badanego; a także zawierać omówienie procesu opieki nad chorym oraz jego przedstawienie w sposób krytyczny, tzn. wskazujący na możliwości jego udoskonalenia;

•    Metody pielęgnowania chorych, będących w danej sytuacji klinicznej: np. Opieka nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w warunkach domowych; Pielęgnowanie chorych po urazach czaszkowo-mózgowych w oddziale neurochirurgii, Zachowania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej a ich rozwój fizyczny;

•    Modele opieki nad chorymi (np. wcześniakami, dziećmi, uczniami, osobami starszymi lub szczególnymi grupami osób np. Opieka pielęgniarska nad dzieckiem krzywdzonym w szkole, Rola pielęgniarki w wsparciu rodziców noworodka przedwcześnie urodzonego;



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN7160 (Kopiowanie) W sytuacji egzaminacyjnej na podstawie analizy opisu lub ilustracji syżuaoji p
skanuj0014 (145) »(> ! 11 MINTY Ml IAl IYKI zdań normatywnych (których treścią jest to, co być po
IMG367 Proweniencja organiczna tej przenośni wskazuje na to, co je semantyczną podstawą negacji. Sym
Pozytywizm 215 Spencer bardzo ostro krytykuje filozofię Augusta Comte’a za to, co stanowi fundament
Czym jest to co nazywamy pedagogiką specjalną? 21 Szumski G. (2007), Orientacje teoretyczne w badani
Skan20101016004 terakcje ze wszystkimi partnerami swo jego zespołu ról. Kie jest to fakt przypadkow
page0056 48 Summa teologiczna które rozumie, lecz ponieważ owo podobieństwo jest jego formą. To samo
page0231 R. LXX. O dziele upiększenia odnośnie do czwartego dnia 223 gających ruchowi, pierwszem jes
Ekonomika str 14 c Analiza finansowa Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa - jest to analiza stanów i
15 ROZBIERANIE JÓZIA dzieć, że „formą” jest to, co „w jednostce nie jest indywidualne”7. Ale to
15 ROZBIERANIE JÓZIA dzieć, że „formą” jest to, co „w jednostce nie jest indywidualne”1. Ale to

więcej podobnych podstron