5927375822

5927375822



dań szkoły, jak kształtowanie światopoglądu, rozwijanie wyobraźni, inspirowanie potrzeb kulturalnych, samokształceniowych, samodzielnego myślenia, smaku estetycznego i odpowiedniego stosunku do życia. Tak spreparowane Wypisy polskie Jana Zakrzewskiego odegrały poważną rolę w szkolnictwie, służąc przez wiele lat jako oficjalny podręcznik do nauki języka polskiego. Są też wiadomości, że poszczególne teksty podręcznika wykorzystywali nauczyciele na lekcjach języków obcych w celach tłumaczeniowych10. Pewną konkurencją dla nich były Wypisy polskie na klasę I Tomasza Dziekońskiego, członka Komitetu Egzamincyjnego, których jeszcze w 1833 r. pozwolono używać. W 1841 r. zostały ponownie wydane „wedle nowych popraw i uzupełnień, które tym sposobem tak co do treści, jak co do układu znacznie ulepszone zostały”. Tę właśnie edycję kurator ON W postanowił wprowadzić „tymczasowo” w klasie pierwszej zarówno w szkołach rządowych, jak i instytutach naukowych prywatnych11.

Najbardziej popularnym autorem w omawianym okresie był wybitny pisarz polskiego Oświecenia Ignacy Krasicki. Jego utwory w Wypisach polskich Jana Zakrzewskiego wypełniają samodzielnie lub z innymi autorami, między innymi, takie cykle jak: „Zdania moralne wyjęte z pisarzów polskich”, „Opisanie niektórych przedmiotów moralnych i naukowych”, „Powieści moralne”. Szczególnym powodzeniem cieszyły się utwory Krasickiego: bajki, surowe i żartobliwe satyry, listy, rozmowy i opowiadania, fragmenty z powieści dydaktycznych, zwłaszcza z Pana Podstolego. Cytowano też fragmenty z poważnej epopei Wojna chocimska i żartobliwej Myszeis.

Umożliwiono młodzieży bezpośredni kontakt z utworami moralizatorsko-dydak-tycznymi Ignacego Krasickiego i innych pisarzy. I tak w klasie II do czytania w szkole miały służyć obok bajek Stanisława Jachowicza wybrane przez nauczyciela bajki Krasickiego, w klasie III „niektóre całkowite rozdziały z książki pt. Mikołaja Do-świadczyńskiego przypadki oraz cała pierwsza i druga księga części pierwszej Pana Podstolego. Ponadto w tej klasie lekturę uzupełniającą stanowiły powieści moralne Franciszka Karpińskiego oraz przełożony przez niego poemat Delille’a O ogrodach.

Już decyzją z dnia 15/27 lutego 1839 r. zalecono używanie Gramatyki polskiej na klasę I i II Teodozego Sierocińskiego. Miała ona obowiązywać nadal. Ponadto mogli nauczyciele języka polskiego korzystać z gramatyk Maksymiliana Jakubowicza, Józefa Muczkowskiego oraz z Gramatyki polskiej wydanej w Wilnie w latach J834-7. Była to gramatyka Tomasza Kurhanowicza, której w szkołach Królestwa używano przez długie lata. Dużą rolę w nauce języka i literatury polskiej w klasach IV I V odegrała książka Teodozego Sierocińskiego pt. Pamiątka po dobrym ojcu. Wydał ją Sierociński jeszcze przed powstaniem listopadowym i zaraz było na nią ogromne zapotrzebowanie. Był to zbiór 40 czytanek na różne tematy religijne i etyczne. Niektóre czytanki poprzedził autor krótkimi, wierszowanymi, pełnymi uczucia mottami. Książka ta z okazji ponownej edycji w r. 1838 stała się przedmiotem dużej ingerencji cenzora. Pióro surowego cenzora ingerowało w treść książki kilkanaście razy, usuwając wszystkie motta, fragmenty zbyt aluzyjnych wypowiedzi autora, względnie zmieniając odpowiednio ich sens. Najogólniej można

10    M. Adrianek, Książki do nauki języka i literatury polskiej Jana Zakrzewskiego, „Roczniki Biblioteczne” 1980 (druk 1983), z. 2, s. 137-165.

11    APL, Szkoła Obwodowa w Opolu Lubelskim 12.

55



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ped (22) Nhuc/.yciel powinien cały czas się rozwijać40. Jak kształcić nauczyciela? Kształcenie to og
img233 .3. Rozwijanie wyobraźni twórczej, inicjatywy i pomysłowości oraz umiejętności wyrażania ich
SNB14135 ków masowego przekazu zdecydowanie bierze górę nad pouczeniami pedagogów i naukach szkoły.
IMG#73 yoZity i podatny na wpływy otoczenia. Jego funkcjonowanie kształtuje się i rozwija w ciągu
P1510725 waty, będący wynikiem bardzo długiego tułowia. Uszy, zarówno pod dem wielkości, jak i kszta
IMGF68 (5) 76 tzn. jednostronnie nastawione na kształtowanie lub rozwijanie intelektu. Brak miłości
IMGs38 jj przekazie niewerbalnym i rozwijają wyobraźnię nie nawiązującą do pojąć słownych. Twórczość
Slajd12(1) Metalizacja Bezpośrednia W galwanotechnice światowej rozwijają się nowe technologie metal
Celem projektu jest kształcenie umysłu, rozwijanie i umacnianie zamiłowania do prawdy, obiektywizmu
rżeniaTydzień Talentów „Talent jest jak kawałek    dzień rozwijania talentów”. Do
zajęcia dla grupy dzieci trzyletnichZabawy z liśćmi Cel główny: rozwijanie wyobraźni twórczej
Edukacja w drodze do społeczeństwa informacyjnego •    rozwija wyobraźnię i

więcej podobnych podstron