C.W38. |
Określa istotę etyki w badaniach naukowych | ||
UMIEJĘTNOŚCI | |||
Symbol | |||
C.U54. |
Uczestniczy w realizacji projektu badawczego | ||
C.U55. |
Krytycznie analizuje wyniki badań naukowych | ||
C.U56. |
Wykorzystuje wyniki badań naukowych w zapewnieniu wysokiej jakości opieki nad pacjentem | ||
C.U58. |
Opracowuje i realizuje własny projekt badaczy w ramach badań o charakterze jakościowym | ||
C.U59. |
Analizuje i opracowuje raporty z badań naukowych (np. artykuły naukowe) | ||
C.U60. |
Postępuje zgodnie z zasadami etyki badań naukowych i ochrony własności intelektualnej • Korzysta z baz danych, w tym internetowych i wyszukuje potrzebną informację do badań naukowych badawczy w ramach badań jakościowych • Dobiera odpowiednie metody do analizy, interpretacji i prezentacji wyników własnych badań | ||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||
Symbol | |||
• Przestrzega zasad etycznych i praw autorskich w badaniach naukowych • Wykorzystuje wyniki badań naukowych w praktyce zawodowej • Wskazuje obszary do podejmowania badań naukowych w pielęgniarstwie | |||
Treści merytoryczne kształcenia (szczegółowy program zajęć) | |||
Wykłady | |||
Przedmiot i paradygmaty badań naukowych w pielęgniarstwie. Rodzaje badań naukowych- ilościowe i jakościowe. Obszary badań naukowych w pielęgniarstwa i ich znaczenie dla praktyki. Etapy badania naukowego - koncepcji, badań właściwych, analizy, interpretacji i prezentacji. Formułowanie celu, problemów i hipotez badawczych. Metody, techniki i narzędzia badawcze. Teren badań i dobór grupy do badań. Organizacja badań - zgoda na badania. Gromadzenie i analiza materiału badawczego. Ocena materiału badawczego- segregacja i kodowanie. Metody analiza danych surowych. Sposoby wnioskowania. Redakcyjne przygotowanie pracy badawczej i sposoby prezentacji wyników badań. Rzetelność naukowa, prawa autorskie, własność intelektualna. Etyka w badaniach naukowych. | |||
Ćwiczenia |