646270351

646270351



28 Ewa K. Świętek

Natomiast w filozofii Zhuangzi, podobnie jak w naukach tao, harmonia polega na współistnieniu i współdziałaniu nieba i ziemi67. Harmonijna równowaga była również podstawą relacji człowieka i społeczeństwa. Li Zehou twierdził, że struktura muzycznej harmonii jest podobna do harmonii ludzkich relacji lub wszechświata jako całości i może funkcjonować jako następstwo tych sfer”68. Znaczna część refleksji o harmonii znajduje się w naukach Konfucjusza, w których rozbudowane relacje rodzinne są podstawą do refleksji o budowaniu relacji społecznych. Konfucjusz przedstawia zasady budowania rodziny opartej na miłości i posłuszeństwie oraz poszanowaniu rodziców oraz starszych pokoleń. Rozprawia na temat związku przyjaźni i stosunku z innymi ludźmi, które to relacje powinny oparć się na lojalności oraz zasadzie nieczynienia drugiemu krzywdy. W konfucjańskich naukach harmonia społeczna możliwa jest do osiągnięcia poprzez wysiłek jednostki, jak również jej udział w życiu społecznym, które zorganizowane jest wedle określonego porządku. Natomiast w tao-izmie estetyczne relacje łączą wewnętrzny, duchowy stan z artystyczną twórczością6 .

Rozważania dotyczące harmonii i znaczenia relacji człowieka z naturą stanowią fundament chińskiego światopoglądu. ..Stosunek do przyrody wyznaczał również sens przyjemności płynącej z estetycznych odczuć, jakie wzbudza kontemplacja sztuk pięknych”70. Li Zehou twierdził, że harmonia odnajdywana w muzyce jest zawsze powiązana z określonymi emocjami71. Na przykład w Księdze rytuałów znajduje się następujący fragment: „Jeśli serce będzie przez chwilę pozbawione poczucia harmonii i radości, wówczas wkroczą niegodziwość i fałsz. Jeśli widoczne zachowanie będzie przez chwilę pozbawione powagi i szacunku, wówczas pojawią się nieczułość i nieuprzejmość”72. Dlatego też uważano harmonię za swoistą równowagę opartą na racjonalności: „zasadą leżącą u podstaw zarówno chińskiej estetyki, jak i filozofii jest «samo-równowaga» racjonalna ducha (self-balancing ratio-

67    Li Zehou, The Chinese Aesthetic..., wyd. cyt., s. 84.

68    Tamże. s. 22.

69    A. Po-Yee Ko, The Beauty of Harmony: Clues from Chinese Aesthetics for Contemporary Art and Art Education, Ottawa 2006, s. 113, [online], summit.sfu.ca/ system/files/iritemsl/2478/etd2280.pdf [dostęp: 9.04.2013],

70    A. I. Wójcik, Sześć zasad..., wyd. cyt., s. 75.

71    Li Zehou, The Chinese Aesthetic..., wyd. cyt., s. 1.

72    Księga rytuałów, cz. 14, 17, 45.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zzz1478 654 C. [ Rosdatat 44 H B 2. Perystaltyka, podobnie jak w innych częściach jelit, polega na p
scan0014 Samo wykonanie oznaczenia jest podobne, jak w metodzie Lane-Eynona I i polega na tym, że do
Odżywianie-jest niezbędne do funkcjonowania organizmu, podobnie jak dostarczanie wody i tlenu. Poleg
Hellenistyczna filozofia, obejmuje okres od 300 do 30 p.n.e., kiedy to filozofia grecka, podobnie ja
współczesna filozofia Obecnie, podobnie jak w przeszłości filozofowie dają różne odpowiedzi na pytan
img042 42 3. Klasyfikacja metod rozpoznawania Podobnie jak w odniesieniu do identyfikatorów u, zasto
44174 str 107 gdzie pdop przyjmuje się podobnie jak dla czopów poprzecznych oraz na rozgrzewaniep. u
63 (157) 124 Rozwiązanie Podobnie jak o zadaniu poprzednia, ze wzglądu na istnienie osi symetrii, kt
16 Ewa K. Świętek się do świata zewnętrznego, do wszechświata oraz harmonii14. Według Li uprawianie
2013 04 17 46 13 Metody poszukiwania prostych Metoda Rosenbrocka Metoda ta, podobnie jak metoda
tfwsk6 Podobnie jak nazwa tablicy jest wskaźnikiem na pierwszy element, nazwa funkcji jest wskaźniki

więcej podobnych podstron