7646488377

7646488377



12


Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela Betlej

Według Słownika języka polskiego9 pojęcia te mają następujące definicje: narzędzie - urządzenie proste lub złożone umożliwiające wykonywanie jakiejś czynności lub pracy; przyrząd, instrument; technika - sposób wykonywania prac, czynności: posługiwanie się instrumentami, przyrządami (narzędziami); metoda - sposób naukowego badania rzeczy i zjawisk; ogół reguł stosowanych przy badaniu rzeczywistości.

Z definicji tych wynika, że technika stanowi element metody, a narzędzie natomiast wykorzystywane jest często w technice.

W opinii Żuchowskiego i Łagowskiego10:

-    narzędzie stanowi instrumentarium analitycznego zestawienia zmienności danych,

-    techniką jest działanie oparte na analizowaniu zmienności procesowych,

-    metodą jest usystematyzowane zastosowanie narzędzi i technik w celu doskonalenia.

Narzędzia jakości funkcjonują jako zbiór informacji do podejmowania decyzji zarówno w obszarze strategicznym, taktycznym jak i operacyjnym".

Metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością

W zarządzaniu jakością wykorzystuje się wiele ilościowych i jakościowych metod, narzędzi i technik dla poprawy kluczowych elementów, które dotyczą jakości, takich jak jednorodność charakterystyk wyrobu lub usługi, zgodność z normami i satysfakcja klientów12.

Każdy proces poprawy jakości wiąże się z eliminacją strat, które są identyfikowane jako wszystko to co nie stanowi o wartości dodanej dla klienta. Należy wobec tego traktować każdą czynność jako proces, który można poprawić13.

Narzędzia i techniki stosowane w procesie doskonalenia jakości są cenne zarówno przy planowaniu poprawy jakości, jak i podczas sprawdzania oraz analizowania rezultatów po wdrożeniu zmian. Proces poprawy jakości stanie się

9    Słownik nowy języka polskiego, 2002, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

10    J. Żuchowski, E. Łagowski, Narzędzia i metody doskonalenia jakości, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004.

11    A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.

12    M. Vernon, Business: the key concepts. Routledge, London 2002, s. 172.

13    A.P. Sagę, W.B. Rouse, Handbook of Systems Engineering and Management. Wiley-Inter-science, New Jersey 2009, s. 339.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
18 Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela Betlej Proces ten jest raczej twórczy niż logiczny38
20 Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela Betlej Podstawą dla osiągnięcia sukcesu w projektach
22 Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela Betlej Przykład 1. Mieszanka herbaty
24 Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela Betlej b) Diagramu relacji Procedury tworzenia diagr
10 Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela Betlej wowych działań, również obecnie podejmowanych
14 Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela Betlej 3)    narzędzia służące do
16 Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela Betlej sobą katastrofalnie wiele niepowodzeń”27.
28    Magdalena Dykiel, Grzegorz Jasiński, Izabela
Magdalena Dy kieł , Grzegorz Jasiński1 2, Izabela Betlej3ZNACZENIE WYBRANYCH NARZĘDZI W ZARZĄDZ
Czym jest ryzyko? • Według Słownika języka polskiego: a)    możliwość, że coś się
Pojęcie tożsamości i poczucia tożsamości Według Słownika języka polskiego (1968, s. 832) tożsamość
Dyskurs akademicki ■Mi***    mmmgm różnice są istotne. Według Słownika języka
66 Grzegorz Jasiński, Magdalena Dykiel, Bogusław Ślusarczyk nieważ, według tych autorów29, byłyby
Grzegorz Jasiński1, Magdalena Dykiel2, Bogusław Ślusarczyk3OCENA EFEKTYWNOŚCI EKONOMICZNEJ
68 Grzegorz Jasiński, Magdalena Dykiel, Bogusław Ślusarczyk wa krajowej długoterminowej lokaty
70 Grzegorz Jasiński, Magdalena Dykiel, Bogusław Ślusarczyk Okres zwrotu nakładów inwestycyjnych (Oz
72 Grzegorz Jasiński, Magdalena Dykiel, Bogusław Ślusarczyk Formuły (13) i (14) bazują na wielkościa

więcej podobnych podstron