8097134011

8097134011




Czech Society for Nondestructive Testing NDE for Safety / DEFEKTOSKOPIE 2011

November 9 - 11, 2011 - Harmony Club Hotel, Ostrava - Czech Republic

BADANIE KOLEJOWYCH ZESTAWÓW KOŁOWYCH

NDT OF RAILWAY WHEELS

Władysław Michnowski, Jarosław Mierzwa, Piotr Machała, Patryk Uchroński

1.    Wstęp

Dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 roku oraz jej uzupełnienie w postaci dyrektywy 2008/110/WE z dnia 16 grudnia 2008 mają za zadanie wprowadzenie interoperacyiności kolei we wszystkich państwach członkowskich. Warunkiem jest zapewnienie na terenie tak całej Unii jak i każdego kraju niezbędnego poziomu bezpieczeństwa. Do realizacji tego celu ma służyć:

a)    powołanie „krajowej władzy dla regulacji i nadzoru bezpieczeństwa kolei”,

b)    powołanie „stale funkcjonującego podmiotu, niezależnego od podmiotów branży kolejowej” badającego przyczyny wypadków w zakresie bezpieczeństwa.

c)    „raporty z badań wypadków oraz wszelkie ustalenia i rekomendacje powinny być dostępne publicznie na szczeblu Wspólnoty”.

termin wprowadzenia aktualnego etapu realizacji wspomnianych dyrektyw minął, 31.08.2011 Polska jest w gronie siedmiu krajów, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze tych zaleceń (m.in. Niemcy, Wielka Brytania i Czechy).

2.    Wprowadzenie

Realizacja Interoperacyjności kolei na obszarze Unii to zadanie wielowątkowe i bardzo różnicowe tematycznie, np. niektóre problemy organizacyjne i techniczne to miliardowe inwestycje realizowane w wieloletnim trybie czasowym. W tym kontekście sprawa stanu technicznego i badań eksploatowanego zbioru zestawów kołowych nie jest chyba traktowana należycie, a podjęte kroki usprawniające wydają się niewystarczające. Tym bardziej że tragiczna katastrofa wVareggio dowiodła konieczności przyznania priorytetu w tym zakresie. Obecnie w Unii Europejskiej panuje system normatywny uznaniowy. W Polsce i prawdopodobnie w pozostałych krajach członkowskich nie ma jednolitego systemu norm lub procedur dotyczącej badań nieniszczących sprzętu kolejowego na etapie produkcji i eksploatacji. Efektem tego jest używanie przez zakłady wykonawcze i naprawcze taboru kolejowego według różnych dokumentów (np. w Polsce polskie normy branżowe z lat siedemdziesiątych, niemiecka instrukcja VPI 04, austriacki plan badań wg AAE). Wszystkie te normy są na zróżnicowanym poziomie technicznym i proceduralnym. W efekcie występują istotne różnice w uzyskanym poziomie bezpieczeństwa w zbiorze eksploatowanych zestawów kołowych i istnieje powszechna znajomość że :

-    w eksploatacji kolejowych zestawach kołowych często występują pęknięcia osi,

-    brak jakichkolwiek wiarygodnych informacji na ten temat,

-    w wyjątkowo opublikowanym komunikacie dotyczącym katastrofy w Viareggio (pismo Prezesa UTK NrTTN-512-129/JN/09) oraz załączonym zdjęciu brak opisu farktograficznego, wyników badań materiałowych: wytrzymałościowych, strukturalnych, odporności na pękanie itd.

223


DEFEKTOSKOPIE 2011



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PA200118 [1600x1200] Podział wód pod względem czyst (The American Society for Testini (College
PA200120 [1600x1200] Podział wód pod względem czyst (The American Society for Testini (College
4Abstract The monograph is dedicated to developing new methods for ultrasonic nondestructive testing
IMG?67 (2) POZNAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ NAUK THE POZNAŃ SOCIETY FOR THE ADVANCEMENT OF THE ARTS
427 NOWE TECHNOLOGIE A BIBLIOTEKA Society for Information Science and Technology (ASIST) 43, Austin,
478 SPRAWOZDANIA zamieszczonych na łamach dwóch wybranych czasopism: „Journal of the American Societ
jff 022 TAPPING - For Safety in Practice SAFETY PROCEDURES Tapping: In Judo, the signal for release
rScientific Seminar on Biology of Reproduction Polish Society for Biology of Reproduction in Wrocław
Członkowstwo w organizacjach naukowych, stowarzyszeniach i komisjach o członek European Society for
CCF20101207002 („The American Society for Information Science and Technology”— USA) oraz uczelni (R
dr Jadwiga Woźniak Od 1996 r. należy do International Society for Knowledge Organization. prof. dr h
MATUŁlAi-Y MflaU Ilandbook glh edilioo. Anienc«n Society for MeU)». 1975, Vol 10 ((Ujit ^ bowc). Mtt

więcej podobnych podstron