8097134045

8097134045



15


Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji

WIZJA I MISJA

Przedstawione w tym dokumencie priorytety i kierunki działań wyznaczają zadania, jakie stają przed systemem edukacji w Polsce w realizacji wizji i misji społeczeństwa informacyjnego, nakreślonych w dokumencie rządowym „Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013"2.

Zadaniem szkoły jest przygotowanie przyszłego obywatela do aktywnego życia w społeczeństwie informacyjnym i korzystania przy tym z wiedzy i informacji poprzez m.in. posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w swojej działalności edukacyjnej, zawodowej, społecznej i osobistej dla podnoszenia i aktualizacji wiedzy, korzystania ze zdobyczy kultury, ochrony zdrowia oraz spędzania wolnego czasu i innych usług, przyczyniających się do podnoszenia jakości ich życia.

Szkoła powinna umożliwiać dzieciom posługiwanie się różnymi urządzeniami do zabawy i nauki oraz w zajęciach praktycznych. Młodzieży należy zapewnić powszechny dostęp do kształcenia w zakresie posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz wykorzystania technologii w procesie kształcenia. Należy umożliwić uczniom dostęp do zasobów elektronicznych w edukacyjnych i naukowych instytucjach w kraju oraz w instytucjach europejskich. Należy kształtować i rozwijać u uczniów kompetencje niezbędne do życia w XXI wieku, w tym umiejętność selekcjonowania informacji i krytycznego myślenia. Narzędzia społeczeństwa informacyjnego mogą być wykorzystane również do kontaktów z najbliższymi, aktywnego udziału w grupach zainteresowań i budowania relacji towarzyskich.

Określone w tym dokumencie priorytety i kierunki działań dla systemu edukacji odnoszą się do obszaru CZŁOWIEK w strategii rządowej, w którym strategiczny kierunek działań ma zapewnić „przyspieszenie rozwoju kapitału intelektualnego i społecznego Polaków dzięki wykorzystaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych". W szczególności, wspierana jest realizacja celów, mających zagwarantować spełnienie strategicznych misji Państwa:

•    „podniesienie poziomu motywacji, świadomości, wiedzy oraz umiejętności w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych" - ma to miejsce w szkole m.in. na wydzielonych zajęciach informatycznych, które odbywają się przez wszystkie lata edukacji szkolnej;

•    „podniesienie poziomu i dostępności edukacji (od przedszkola do uczelni wyższej) oraz upowszechnienie zasady nauki przez całe życie poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych" - szkoła ma uczyć, jak się uczyć, a technologia, również ta wykorzystywana w szkole, dostarcza narzędzi do uczenia się w dowolnym miejscu (w tym również w domu) i w dowolnym czasie, a także do organizacji kształcenia formalnego, nieformalnego i incydentalnego;

•    „dopasowanie oferty edukacyjnej do wymagań rynku pracy, którego istotnym elementem są technologie informacyjne i komunikacyjne" - edukacja ogólnokształcąca kładzie solidne podwaliny pod przygotowanie do wyboru dalszego kierunku kształcenia, a w każdej dziedzinie kształcenia, zwłaszcza zawodowego, technologia staje się nieodzownym elementem przygotowania na potrzeby współczesnego rynku pracy;

•    „podniesienie poczucia bezpieczeństwa w społeczeństwie przez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych" - aspekty bezpieczeństwa, ochrony i przestrzegania norm prawa, w powiązaniu z technologią informacyjno-komunikacyjną, są jednym z podstawowych obszarów kształcenia w szkołach;

http://www.mswia.gov.pl/portal/SZS/



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji wie i nauczyciele - na tym dotychczas głównie polegała
10 Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji nej w swojej pracy takimi środowiskami i jednocześn
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji ANALIZA SWOT Analiza dotychczasowych działań, obecnej
12 Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji cenią i doskonalenia nauczycieli. •
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji wego lub odpłatnego) uczniom, nauczycielom i szkoło
14 Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji Szanse Zagrożenia •
16 Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji •    „zwiększenie aktywności
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji STRATEGICZNE PRIORYTETY DZIAŁAŃ Analiza stanu
18 Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji W celu zapewnienia właściwej realizacji powyższych
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji ETAPY REALIZACJI PRIORYTETÓW STRATEGICZNYCH Biorąc pod
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji SPIS
20 Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji Warunki wstępne: Istnieje zweryfikowana pod względe
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji STRESZCZENIE Zmiany w systemach edukacji i szkoleń,
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji 2.    Kształcenie przez całe życie,
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji 4.    Tworzenie programów rozwoju szkół
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji W dodatku C przedstawiono stan informatyzacji kraju w
Kierunki działań: Nowe technologie w edukacji TŁO ZMIAN W EDUKACJI Strategie i plany w edukacji bazu

więcej podobnych podstron